| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Rachunkowość budżetowa > Nieprawidłowości > Zaniechanie prowadzenia konta 290 "Odpisy aktualizujące należności"

Zaniechanie prowadzenia konta 290 "Odpisy aktualizujące należności"

Należności na koniec każdego roku wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 i art. 7 uor). W odniesieniu do wyceny należności zasada ostrożności oznacza urealnienie ich wysokości z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników. W ewidencji księgowej urealnienia wartości należności dokonuje się za pomocą odpisu aktualizującego należności.

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ

W polityce rachunkowości urzędu miejskiego nie ustalono zasad dokonywania odpisów aktualizujących należności. W planie kont pominięto konto 290 „Odpisy aktualizujące należności”. Jednostka w ciągu ostatnich 4 lat nie dokonywała wyceny bilansowej należności w kwocie wymaganej zapłaty z uwzględnieniem zasady ostrożności. Kontrola wykazała, że jednostka faktycznie miała należności podatkowe i cywilnoprawne zagrożone nieściągalnością.

Zobacz: Ewidencja

PRAWIDŁOWY SPOSÓB POSTĘPOWANIA

Należności na koniec każdego roku wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty, z zachowaniem zasady ostrożnej wyceny (art. 28 ust. 1 pkt 7 i art. 7 uor). W odniesieniu do wyceny należności zasada ostrożności oznacza urealnienie ich wysokości z uwzględnieniem stopnia prawdopodobieństwa ich zapłaty przez dłużników. W ewidencji księgowej urealnienia wartości należności dokonuje się za pomocą odpisu aktualizującego należności. Odpis odpowiada kwocie należności, których spłata nie została w żaden sposób zabezpieczona, a ryzyko ich nieściągalności jest znaczne. Wartość należności w jednostkach budżetowych aktualizuje się zgodnie z art. 35b i 35c uor (§ 10 ust. 1 i 4 rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont). Zgodnie z art. 35b uor odpisów aktualizujących należności można dokonywać dwiema metodami:

  • metoda 1 - identyfikacji poszczególnych należności (art. 35b ust. 1 pkt 1-4),
  • metoda 2 - szacowania kwoty odpisu ogólnego na nieściągalne należności (art. 35b ust. 1 pkt 5).

Zakres ich stosowania w danej jednostce należy wskazać w polityce rachunkowości. W planie kont jednostki budżetowej musi funkcjonować konto 290. Nie można go pominąć, jeśli w jednostce występują operacje podlegające ewidencji na tym koncie (§ 20 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie rachunkowości oraz planów kont).

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Podstawy prawne:

  • art. 28 ust. 1 pkt 7, art. 35b, art. 35c ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 351)

  • § 10 ust. 1 i 4, § 20 ust. 1 pkt 1, załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 13 września 2017 r. w sprawie rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów budżetowych, państwowych funduszy celowych oraz państwowych jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. z 2017 r. poz. 1911; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 589)

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Daniela Wybrańczyk

Prawnik

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »