REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłat - brak zapisu technicznego

Agnieszka Jeżewska
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa. Wynika to z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

REKLAMA

REKLAMA

Tryb pobierania dochodów państwowych jednostek budżetowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r.w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z §14 pkt.1 w/w rozporządzenia państwowa jednostka budżetowa, która realizuje dochody budżetowe terminowo winna dokonywać zwrotu nadpłat.

Nadpłatę zaś stanowią kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do  zwrotu.

REKLAMA

Jednostka może zliczyć nadpłatę na inne wymagalne należności – od tego samego dłużnika. Jeżeli zaś takie nie występują, powinno się dokonać zwrotu na podstawie pisemnego polecenia podpisanego przez kierownika jednostki oraz głównego księgowego, z uzasadnieniem zwrotu, a także datą wpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa, co wynika z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

W ewidencji analitycznej rachunek dochodów budżetowych uznany nadpłatą i obciążony jej zwrotem (konto 130), wykorzystuje się dodatkowy techniczny zapis ujemny.

Zobacz również: Bieżące wydatki budżetowe

Brak takiego elementu księgowania stanowi nieprawidłowość w prowadzonej rachunkowości.

Alternatywą do zapisu technicznego przy zwrocie nadpłat nie jest stosowanie przeksięgowań z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" dochodów budżetowych jednostki na inne konta. Przy takim bowiem podejściu zawyżamy obroty.

Ewidencja zapisów na koncie 130 jest dokonywana w oparciu  o dokumenty bankowe (wyciągi bankowe), co ma swoje implikacje w obowiązku całkowitej zgodności zapisów między bankiem a jednostką. Tylko więc wprowadzenie zapisu technicznego zapewni nam prawidłowe ujęcie operacji zwrotu nadpłat w księgach rachunkowych.

Pamiętajmy również, iż na stronie Ma konta 130 ujmuje się okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu w korespondencji z kontem 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych". Obroty na koncie 130 Ma powinny być zatem tożsame z obrotami konta 222 Wn.

W ciągu roku obrotowego wykorzystujemy tę zasadę przy analizie miesięcznej, zaś na koniec okresu sprawozdawczego w celu rzetelnego sporządzania sprawozdań budżetowych.

Przy analizie rocznej uwzględniamy fakt wystąpienia ewentualnego salda Ma konta 222, które wskazywałoby na stan zrealizowanych dochodów budżetowych, ale jeszcze nieprzelanych na rachunek budżetu państwa. Pamiętamy również o tym, iż saldo to ulegnie likwidacji poprzez zewidencjonowanie przelanych środków budżetowych pobranych, ale nie przelanych do końca roku w korespondencji z kontem 130.

Zwrot  nadpłat generuje wydatek np. opłaty bankowe czy opłaty za przekazy pocztowe. O ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej takie wydatki obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłat. Błędem jest więc pomniejszanie dochodów budżetowych o kwoty poniesionych w tym przedmiocie wydatków.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA