REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłat - brak zapisu technicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa. Wynika to z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

REKLAMA

REKLAMA

Tryb pobierania dochodów państwowych jednostek budżetowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r.w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z §14 pkt.1 w/w rozporządzenia państwowa jednostka budżetowa, która realizuje dochody budżetowe terminowo winna dokonywać zwrotu nadpłat.

Nadpłatę zaś stanowią kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do  zwrotu.

REKLAMA

Jednostka może zliczyć nadpłatę na inne wymagalne należności – od tego samego dłużnika. Jeżeli zaś takie nie występują, powinno się dokonać zwrotu na podstawie pisemnego polecenia podpisanego przez kierownika jednostki oraz głównego księgowego, z uzasadnieniem zwrotu, a także datą wpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa, co wynika z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

W ewidencji analitycznej rachunek dochodów budżetowych uznany nadpłatą i obciążony jej zwrotem (konto 130), wykorzystuje się dodatkowy techniczny zapis ujemny.

Zobacz również: Bieżące wydatki budżetowe

Brak takiego elementu księgowania stanowi nieprawidłowość w prowadzonej rachunkowości.

Alternatywą do zapisu technicznego przy zwrocie nadpłat nie jest stosowanie przeksięgowań z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" dochodów budżetowych jednostki na inne konta. Przy takim bowiem podejściu zawyżamy obroty.

Ewidencja zapisów na koncie 130 jest dokonywana w oparciu  o dokumenty bankowe (wyciągi bankowe), co ma swoje implikacje w obowiązku całkowitej zgodności zapisów między bankiem a jednostką. Tylko więc wprowadzenie zapisu technicznego zapewni nam prawidłowe ujęcie operacji zwrotu nadpłat w księgach rachunkowych.

Pamiętajmy również, iż na stronie Ma konta 130 ujmuje się okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu w korespondencji z kontem 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych". Obroty na koncie 130 Ma powinny być zatem tożsame z obrotami konta 222 Wn.

W ciągu roku obrotowego wykorzystujemy tę zasadę przy analizie miesięcznej, zaś na koniec okresu sprawozdawczego w celu rzetelnego sporządzania sprawozdań budżetowych.

Przy analizie rocznej uwzględniamy fakt wystąpienia ewentualnego salda Ma konta 222, które wskazywałoby na stan zrealizowanych dochodów budżetowych, ale jeszcze nieprzelanych na rachunek budżetu państwa. Pamiętamy również o tym, iż saldo to ulegnie likwidacji poprzez zewidencjonowanie przelanych środków budżetowych pobranych, ale nie przelanych do końca roku w korespondencji z kontem 130.

Zwrot  nadpłat generuje wydatek np. opłaty bankowe czy opłaty za przekazy pocztowe. O ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej takie wydatki obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłat. Błędem jest więc pomniejszanie dochodów budżetowych o kwoty poniesionych w tym przedmiocie wydatków.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

Odpowiedzialność karna, cywilna i karnoskarbowa księgowego – jak się zabezpieczyć?

Zawód księgowego od dawna przestał być jedynie „techniczną obsługą faktur”. Współczesny księgowy pełni rolę doradcy, kontrolera i pośrednio strażnika bezpieczeństwa finansowego przedsiębiorstwa. Ta odpowiedzialność pociąga jednak za sobą również ryzyko prawne.

REKLAMA

Ministerstwo Finansów: Podatek od ekwiwalentu dla strażaków OSP. I zwolnienie z tego podatku

Wolne od podatku PIT są przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach i działaniach ratowniczych – wynika z wyjaśnień Ministerstwa Finansów i Gospodarki. Opodatkowaniu podlega natomiast ekwiwalent wypłacany za realizację innych zadań wynikających z ustawy o OSP.

Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

REKLAMA

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA