REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot nadpłat - brak zapisu technicznego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia
Katalog, praca, księgowość./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa. Wynika to z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

REKLAMA

REKLAMA

Tryb pobierania dochodów państwowych jednostek budżetowych określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2010 r.w sprawie sposobu prowadzenia gospodarki finansowej jednostek budżetowych i samorządowych zakładów budżetowych.

Zgodnie z §14 pkt.1 w/w rozporządzenia państwowa jednostka budżetowa, która realizuje dochody budżetowe terminowo winna dokonywać zwrotu nadpłat.

Nadpłatę zaś stanowią kwoty dochodów nienależnie wpłaconych (pobranych) lub orzeczonych do  zwrotu.

Jednostka może zliczyć nadpłatę na inne wymagalne należności – od tego samego dłużnika. Jeżeli zaś takie nie występują, powinno się dokonać zwrotu na podstawie pisemnego polecenia podpisanego przez kierownika jednostki oraz głównego księgowego, z uzasadnieniem zwrotu, a także datą wpłaty.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W sytuacji zwrotu nadpłaty ewidencja księgowa jest dwuetapowa, co wynika z faktu zachowania zasady czystości obrotów na koncie 130.

W ewidencji analitycznej rachunek dochodów budżetowych uznany nadpłatą i obciążony jej zwrotem (konto 130), wykorzystuje się dodatkowy techniczny zapis ujemny.

Zobacz również: Bieżące wydatki budżetowe

Brak takiego elementu księgowania stanowi nieprawidłowość w prowadzonej rachunkowości.

Alternatywą do zapisu technicznego przy zwrocie nadpłat nie jest stosowanie przeksięgowań z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" dochodów budżetowych jednostki na inne konta. Przy takim bowiem podejściu zawyżamy obroty.

Ewidencja zapisów na koncie 130 jest dokonywana w oparciu  o dokumenty bankowe (wyciągi bankowe), co ma swoje implikacje w obowiązku całkowitej zgodności zapisów między bankiem a jednostką. Tylko więc wprowadzenie zapisu technicznego zapewni nam prawidłowe ujęcie operacji zwrotu nadpłat w księgach rachunkowych.

Pamiętajmy również, iż na stronie Ma konta 130 ujmuje się okresowe przelewy dochodów budżetowych do budżetu w korespondencji z kontem 222 "Rozliczenie dochodów budżetowych". Obroty na koncie 130 Ma powinny być zatem tożsame z obrotami konta 222 Wn.

W ciągu roku obrotowego wykorzystujemy tę zasadę przy analizie miesięcznej, zaś na koniec okresu sprawozdawczego w celu rzetelnego sporządzania sprawozdań budżetowych.

Przy analizie rocznej uwzględniamy fakt wystąpienia ewentualnego salda Ma konta 222, które wskazywałoby na stan zrealizowanych dochodów budżetowych, ale jeszcze nieprzelanych na rachunek budżetu państwa. Pamiętamy również o tym, iż saldo to ulegnie likwidacji poprzez zewidencjonowanie przelanych środków budżetowych pobranych, ale nie przelanych do końca roku w korespondencji z kontem 130.

Zwrot  nadpłat generuje wydatek np. opłaty bankowe czy opłaty za przekazy pocztowe. O ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej takie wydatki obciążają wydatki budżetowe jednostki dokonującej zwrotu nadpłat. Błędem jest więc pomniejszanie dochodów budżetowych o kwoty poniesionych w tym przedmiocie wydatków.

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

Niższy dodatek za pracę w nocy od 1 września 2025 r. Ile wyniesie i kogo dotyczy?

Od 1 września 2025 r. osoby pracujące w nocy otrzymają niższy dodatek za każdą godzinę pracy w tych godzinach. Z czego wynika ta zmiana? Ile wyniesie stawka? Kto może liczyć na dodatek i jak go obliczyć?

REKLAMA