REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdy kierownik jednostki nie rozliczył inwentaryzacji

Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski

REKLAMA

REKLAMA

Nieuwzględnienie w sprawozdaniu finansowym wartości materiałów ujętych w arkuszach spisów z natury stanowi naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości i dyscypliny finansów publicznych.

STAN FAKTYCZNY

REKLAMA

Były dyrektor gospodarstwa pomocniczego zakładu remontowo-budowlanego w sprawozdaniu finansowym wykazał stany magazynowe na podstawie sald wynikających z kont księgowych bez uwzględnienia wartości materiałów ustalonych w spisie z natury. Po drugie, przeprowadził inwentaryzację niezgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Regionalna Komisja Orzekająca uznała byłego dyrektora za winnego, ale odstąpiła od wymierzenia kary.

UZASADNIENIE

REKLAMA

Istota dwóch sporów sprowadzała się do uznania, że były dyrektor, jako kierownik jednostki odpowiedzialny za całość gospodarki finansowej, naruszył przepisy ustawy o rachunkowości (Dz.U. z 2002 r. nr 76, poz. 694 ze zm.) dotyczące sprawozdania finansowego oraz inwentaryzacji. Komisja ustaliła w trakcie postępowania, że w jednostce wykazano stany magazynowe na podstawie sald wynikających z kont księgowych, a zatem nie uwzględniono wartości materiałów ujętych w spisie z natury, który przeprowadziła komisja inwentaryzacyjna. W jednostce nie przeprowadzono także pełnej inwentaryzacji, ponieważ nie wyjaśniono i rozliczono w księgach rachunkowych różnic inwentaryzacyjnych. Obwiniony wyjaśniał, że gospodarstwo pomocnicze, które prowadził, uzyskiwało pozytywne wyniki finansowe, nie korzystało z żadnych dotacji budżetowych i kredytów. Ponadto kontrole przeprowadzane przez Najwyższą Izbę Kontroli w jednostce nie wykazywały poważniejszych uchybień. Ponadto w okresie, w którym doszło do naruszeń, jednostka miała problemy kadrowe związane z chorobą głównej księgowej. Ponadto przewodniczącym komisji inwentaryzacyjnej byli pracownicy o najdłuższym stażu pracy w zakładzie, a w związku z tym obwiniony nie kwestionował wyników ich pracy.

Komisja wzięła te wyjaśnienia pod uwagę i odstąpiła od wymierzenia kary. Uznała jednak za bezsporne naruszenie przepisów ustawy o rachunkowości, a zatem uznała byłego dyrektora za winnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

SYGN. AKT RKO przy ministrze sprawiedliwości 152/2006

ŁUKASZ ZALEWSKI

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: GP
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    REKLAMA

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    REKLAMA

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.

    REKLAMA