REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej - nowy obowiązek

Izabela Szczepankiewicz Elżbieta

REKLAMA

Do 30 kwietnia kierownicy jednostek sektora finansów publicznych i ministrowie, jako osoby odpowiedzialne za zapewnienie funkcjonowania adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych, po raz pierwszy mają obowiązek złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej.

Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów publicznych powinna zapewniać, że założone cele i zadania jednostki zostaną osiągnięte. Niestety, nawet najlepiej zorganizowana w danej jednostce kontrola zarządcza nie zagwarantuje, że założone cele zadania zostaną w pełni osiągnięte.

REKLAMA

REKLAMA

Kto ma obowiązek składania oświadczenia

Pod koniec 2010 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. z 2010 r. nr 238; poz. 1581) (dalej: rozporządzenie w sprawie wzoru oświadczenia), które nałożyło na ministrów i kierowników jednostek sektora finansów publicznych obowiązek składania oświadczenia o stanie kontroli zarządczej. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie upoważnienia zawartego w art. 70 ust. 6 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: uofp).

Składanie oświadczeń o stanie kontroli zarządczej ma na celu podkreślenie roli i znaczenia kontroli zarządczej w skutecznym zarządzaniu jednostkami sektora finansów publicznych oraz podkreślenie odpowiedzialności osób składających oświadczenia za funkcjonowanie adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej.

W jakim terminie składać oświadczenie

Ministrowie kierujący działami administracji rządowej składają do 30 kwietnia każdego roku oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w zakresie kierowanych działów administracji rządowej (art. 70 ust. 3 uofp). Jednocześnie minister kierujący działem może zobowiązać kierowników jednostek w działach do złożenia oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok w zakresie kierowanych przez nich jednostek.

REKLAMA

W uofp nie ma natomiast określonego terminu sporządzania oświadczenia przez zobowiązanych do tego kierowników jednostek w dziale. Minister może zatem określić termin sporządzenia tego dokumentu. Przy określeniu tego terminu minister powinien mieć na uwadze konieczność zgromadzenia informacji na temat oceny kontroli zarządczej w jednostkach w czasie umożliwiającym mu złożenie do 30 kwietnia oświadczenia dla kierowanych przez siebie działów administracji rządowej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej podlega publikacji w Biuletynie Informacji Publicznej.

Czytaj także: Kontrola zarządcza – nowy obowiązek dla samorządów>>

Jak wypełnić poszczególne działy oświadczenia

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej sporządza się według załącznika do rozporządzenia w sprawie wzoru oświadczenia.

Jeśli oświadczenie wypełnia:

● kierownik jednostki sektora finansów publicznych – należy podać nazwę pełnionej funkcji w jednostce,

● minister – należy podać nazwę ministra, ustaloną przez Prezesa Rady Ministrów na podstawie art. 33 ust. 1 ustawy z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów.

Minister kierujący działem lub wieloma działami składa jedno oświadczenie w zakresie wszystkich kierowanych przez niego działów administracji rządowej. Oświadczenie musi obejmować również urząd obsługujący ministra, natomiast nie obejmuje ono jednostek podległych i nadzorowanych przez ministra, które nie są jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu uofp.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej składa się z trzech działów podzielonych na kilka części. W oświadczeniu odniesiono się do kontroli zarządczej jako do systemu obejmującego następujące elementy:

● zgodność działalności z przepisami prawa oraz procedurami wewnętrznymi,

● skuteczność i efektywność działania,

● wiarygodność sprawozdań,

● ochrona zasobów,

● przestrzeganie i promowanie zasad etycznego postępowania,

● efektywność i skuteczność przepływu informacji,

● zarządzanie ryzykiem.

TABELA. Charakterystyka elementów „Oświadczenia o stanie kontroli zarządczej”

@RY1@i40/2011/007/i40.2011.007.000.0021.001.jpg@RY2@

@RY1@i40/2011/007/i40.2011.007.000.0021.002.jpg@RY2@

Czytaj także: Nowe standardy kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych>>

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 257, poz. 1726)

• Ustawa z 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (j.t. Dz.U. z 2003 r. Nr 24, poz. 199; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 57, poz. 354)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 2 grudnia 2010 r. w sprawie wzoru oświadczenia o stanie kontroli zarządczej (Dz.U. Nr 238, poz. 1581)

• Komunikat nr 23 Ministra Finansów z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF Nr 15, poz. 84)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

REKLAMA

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA