REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdania budżetowe za kwiecień i I kwartał 2015 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Sobczak
Magdalena Sobczak
Redaktor merytoryczny Dziennika Gazety Prawnej z ponad 20-letnim doświadczeniem w tworzeniu publikacji dla księgowych i kadrowych. Specjalizuje się w rachunkowości i prawie pracy, zwłaszcza w obszarze ZFŚS oraz w zagadnieniach dotyczących jednostek sektora finansów publicznych. Autorka wielu książek, m.in. „Zakładowego funduszu świadczeń socjalnych z komentarzem”, „Inwentaryzacji w sferze budżetowej” oraz „Inwentaryzacji w praktyce”. Stara się przekładać skomplikowane przepisy na jasne, praktyczne wskazówki i tworzyć treści, które są przystępne i zrozumiałe.
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Sprawozdawczość budżetowa 2015/ Fot. Fotolia
Sprawozdawczość budżetowa 2015/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Generalnie zmiany wprowadzone nowelą mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r., kwartalnych za I kwartał 2015 r. i sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Jedynie sprawozdania Rb-33, Rb-35 i Rb-40 sporządza się za I kwartał 2015 r. zgodnie z przepisami dotychczasowego rozporządzenia. Jest tak z uwagi na uruchomienie dopiero od 1 lipca 2015 r. nowej funkcjonalności w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0.

Centralizacja administracji to także zmiany w sprawozdawczości

Nowe zasady generalnie trzeba stosować już do sprawozdań za kwiecień 2015 r. i za I kwartał 2015 r. Przy okazji noweli wprowadzono też m.in. poprawki dotyczące jednostek samorządu terytorialnego

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2015 r. administracja podatkowa działa w innej formule. Nastąpiło połączenie izby skarbowej i podległych jej urzędów skarbowych w jedną jednostkę budżetową – izbę skarbową. Jej kierownikiem jest dyrektor izby skarbowej. Zasady te wprowadziła ustawa z 15 stycznia 2015 r. o zmianie ustawy o Służbie Celnej, ustawy o urzędach i izbach skarbowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 211).

Zadania realizowane przez naczelników urzędów skarbowych jako organy podatkowe pozostawiono bez zmian. Oznacza to jednak, że urzędy skarbowe, nie będąc jednostkami budżetowymi, nadal są zobowiązane do prowadzenia rachunkowości podatkowej i sporządzania sprawozdań budżetowych z realizacji dochodów podatkowych. Dlatego trzeba było przypisać obowiązki sprawozdawcze ciążące dotychczas na kierowniku jednostki także naczelnikom urzędów skarbowych. Oznaczało to konieczność nowelizacji rozporządzenia ministra finansów z 16 stycznia 2014 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 119). Wiadomo było, że nowela musiała wejść w życie 1 kwietnia, tak samo jak ustawa z 15 stycznia br. Jednak publikacji doczekaliśmy się dopiero w Dzienniku Ustaw z 31 marca br.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Ponadto konieczna była zmiana nazwy i zwiększenie zakresu danych wykazywanych w sprawozdaniu Rb-24. Jest to związane z objęciem sprawozdawczością stanu środków na rachunkach sum depozytowych urzędu obsługującego naczelnika urzędu skarbowego, które nie są rachunkami bieżącymi oraz nie służą do gromadzenia dochodów budżetowych, natomiast zgodnie z założeniami konsolidacji będą wykorzystywane do realizacji zadań organu podatkowego oraz organu egzekucyjnego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejsze zmiany wprowadzone przez nowelizację rozporządzenia wskazał ekspert.

Od kiedy

Naczelnicy urzędów skarbowych sporządzają sprawozdania Rb-23, Rb-28 i Rb-27 jako dysponenci środków budżetu państwa trzeciego stopnia już za kwiecień 2015 r. w pełnym zakresie informacji.

Generalnie zmiany wprowadzone nowelą mają zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań miesięcznych za kwiecień 2015 r., kwartalnych za I kwartał 2015 r. i sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Jedynie sprawozdania Rb-33, Rb-35 i Rb-40 sporządza się za I kwartał 2015 r. zgodnie z przepisami dotychczasowego rozporządzenia. Jest tak z uwagi na uruchomienie dopiero od 1 lipca 2015 r. nowej funkcjonalności w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0.

Wyjątek dotyczy także sprawozdania Rb-33 za I kwartał 2015 r. Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych i Funduszu Zapasów Agencyjnych. Sporządza się go w arkuszu kalkulacyjnym i przekazuje w terminie do 25 kwietnia 2015 r. na elektroniczną skrzynkę podawczą odpowiednio Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej i Ministerstwa Gospodarki. Wzór formularza jest udostępniony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dziale: Finanse publiczne. Budżet państwa. Sprawozdania PFRON nie wypełnia się w dziale D. Dane uzupełniające. Sprawozdania parafuje właściwy minister poprzez złożenie podpisu elektronicznego i przekazuje w terminie do 30 kwietnia 2015 r. na elektroniczną skrzynkę podawczą Ministerstwa Finansów.

Zobacz również: Sprawozdawczość budżetowa od 1 kwietnia 2015 r.

TREZOR

W związku z nową funkcjonalnością Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0 umożliwiającą zastosowanie bezpiecznego podpisu elektronicznego w rozumieniu ustawy z 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz.U. z 2013 r. poz. 262) sprawozdania Rb-35 i Rb-40 będą mogły być sporządzane i przekazywane z wykorzystaniem systemu TREZOR 3.0. Kolejna nowa funkcjonalność zbudowana w Informatycznym Systemie Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0 umożliwiająca przepływ sprawozdań z Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@ pozwala na rezygnację z przekazywania za pośrednictwem platformy ePUAP sprawozdań Rb-27ZZ i Rb-50 sporządzanych przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego dla dysponentów środków budżetu państwa przekazujących dotacje na zadania administracji rządowej wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego. Sprawozdania Rb-27ZZ i Rb-50 zarządy jednostek samorządu terytorialnego przekazują w formie dokumentu elektronicznego do Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa oraz do wiadomości właściwych izb obrachunkowych.

W razie awarii

Co ciekawe, nowela rozporządzenia wprowadziła procedurę awaryjną w przypadku nieprawidłowego działania systemu informatycznego ePUAP uniemożliwiającego przekazanie sprawozdań. W nowych przepisach określono, że w razie braku możliwości terminowego przekazania sprawozdań, spowodowanego niesprawnością działania ww. systemu informatycznego, sprawozdania te przekazuje się najpóźniej pierwszego dnia roboczego następującego po dniu usunięcia awarii.

Rb-27ZZ

Z uwagi na termin przekazywania przez zarządy jednostek samorządu terytorialnego sprawozdań Rb-27ZZ dodano przepis stanowiący, że dysponenci środków budżetu państwa otrzymujący sprawozdania Rb-27ZZ sporządzają, w terminie określonym dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia, własne sprawozdania jednostkowe Rb-27 w zakresie planu i wykonania. Natomiast własne sprawozdania jednostkowe w pełnym zakresie informacji sporządzają w terminie określonym dla ich sprawozdań łącznych.

Dysponenci części budżetowych 72. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i 73. Zakład Ubezpieczeń Społecznych z uwagi na dużą liczbę jednostek podległych, które nie są państwowymi jednostkami budżetowymi, sporządzają własne sprawozdania jednostkowe w terminie 2 dni po upływie terminu określonego dla dysponentów środków budżetu państwa trzeciego stopnia.

Jednostki samorządu terytorialnego

W związku z wątpliwościami jednostek samorządu terytorialnego odnośnie do ujmowania w sprawozdaniu Rb-27S dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej należnych jednostce samorządu terytorialnego uszczegółowiono, że wykazane w sprawozdaniu Rb-27ZZ w kolumnie ,,potrącone na rzecz jednostek samorządu terytorialnego” kwoty dochodów powinny być wykazywane w takiej samej wysokości w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie ,,Dochody wykonane (wpływy minus zwroty)” w paragrafie „Dochody jednostek samorządu terytorialnego związane z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych ustawami”. Wyjątkiem są dochody realizowane w ramach ustawy o funduszu świadczeń alimentacyjnych, które należy wykazywać tylko w części należnej gminie wierzyciela. Doprecyzowano także, że w sprawozdaniu Rb-27S w kolumnie „Należności” nie wykazuje się należności długoterminowych.

W sprawozdaniu Rb-28S w kolumnie ,,Wydatki wykonane” należy wykazywać zrealizowane wydatki na podstawie danych księgowości analitycznej do rachunku bieżącego. W sprawozdaniu miesięcznym za grudzień oraz w sprawozdaniu rocznym w kolumnie „Wydatki wykonane” wykazuje się zrealizowane wydatki, w tym wydatki, które nie wygasły z upływem roku budżetowego oraz wydatki zrealizowane w ramach funduszu sołeckiego.

Doprecyzowano, że w sprawozdaniu Rb-NDS w wierszu „kredyty i pożyczki” wykazuje się również operacje dotyczące papierów wartościowych, których zbywalność jest ograniczona, oraz w części F w wierszu F3. „Kwota związana z realizacją wydatków bieżących, o których mowa w art. 242 ustawy o finansach publicznych” kolumnę „Wykonanie” wypełnia się tylko w sprawozdaniu za IV kwartał, z kolei w formularzu tego sprawozdania zaznaczono, że nie wypełnia się kolumny „Plan”.

W związku z wejściem w życie ustawy z 21 lutego 2014 r. o funduszu sołeckim (Dz.U. poz. 301 ze zm.), na podstawie której jednostki samorządu terytorialnego wypełniają w sprawozdaniu Rb-28S kolumnę „Wydatki zrealizowane w ramach funduszu sołeckiego”, została uaktualniona data ustawy o funduszu sołeckim.

Doprecyzowano przepisy dotyczące przekazywania sprawozdań w formie elektronicznej, dodając nowe przepisy par. 25 załącznika 39 do rozporządzenia, zgodnie z którymi jednostka samorządu terytorialnego przekazuje pliki sprawozdań do regionalnej izby obrachunkowej w formie dokumentu elektronicznego z wykorzystaniem aplikacji wskazanej przez ministra finansów w Biuletynie Informacji Publicznej. Struktury danych przekazywanych do wskazanej aplikacji publikuje się w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Środki europejskie

W zakresie budżetu środków europejskich w załączniku nr 38 w par. 2 w pkt 3 zmieniono opis kolumny „Dochody wykonane”. Wprowadzono zapis, że w kolumnie tej wykazuje się środki otrzymane na odpowiednie rachunki programowe i przekazane po ich przewalutowaniu na rachunek dysponenta części 87. Dochody budżetu środków europejskich, z uwzględnieniem par. 3. Zmianę opisu kolumny „Dochody wykonane” wprowadzono, ponieważ dotychczasowa treść przepisu budziła wątpliwości interpretacyjne w zakresie sformułowania „rachunek konsolidacyjny”. Ponadto w par. 5 w pkt 10 ww. załącznika dodano nowy zapis dotyczący ujmowania w tabeli „Dane uzupełniające do sprawozdania Rb-28UE (1)” nadpłaconych zwrotów wydatków zwróconych przez ministra finansów w bieżącym roku i dotyczących zwrotów z lat ubiegłych, jak również zmodyfikowano załącznik nr 16 w tym zakresie. Dodanie nowego zapisu oraz zmodyfikowanie dotychczasowej tabeli „Dane uzupełniające do sprawozdania Rb-28UE (I)” wynikają z napotykanych problemów w wypełnianiu sprawozdania oraz uwzględnienia zgłaszanych uwag przez niektórych dysponentów w tym zakresie. Dzięki wyodrębnieniu nowej kolumny ma być możliwa szybsza ich weryfikacja oraz odpowiednie odzwierciedlenie tych informacji w monitoringu prowadzonym przez departament instytucji płatniczej Ministerstwa Finansów.

Polecamy serwis: Sprawozdawczość budżetowa

Wydatki strukturalne

W zakresie sprawozdań o wydatkach strukturalnych najbardziej istotną zmianą jest rezygnacja z przekazywania sprawozdań w formie pisemnej. Jednak dotyczy to już sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb za rok 2015. Rb-WSa i Rb-WSb będą przekazywane wyłącznie w formie dokumentu elektronicznego na elektroniczną skrzynkę podawczą. Powinny być sporządzone w arkuszu kalkulacyjnym, a wzory sprawozdań zostaną udostępnione na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w dziale: Finanse publiczne. Budżet państwa. Sprawozdania przekazywane na elektroniczną skrzynkę podawczą powinny być opatrzone podpisem elektronicznym weryfikowalnym za pomocą kwalifikowanego certyfikatu lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP. Pozostałe zmiany w załączniku nr 40 stanowiącym Instrukcję sporządzania rocznych sprawozdań Rb-WSa i Rb-WSb o wydatkach strukturalnych mają charakter porządkujący.

OPINIA EKSPERTA

Krystyna Gąsiorek specjalistka z zakresu sprawozdawczości budżetowej

Konsolidacja pomocniczych procesów w jednostkach administracji podatkowej oznacza nałożenie obowiązków sprawozdawczych, które ciążą na kierownikach jednostek, również na naczelników urzędów skarbowych. Te ostatnie nie będą już jednostkami budżetowymi, ale nadal będą zobowiązane do prowadzenia rachunkowości podatkowej i sporządzania sprawozdań. Tym samym zmiany mają wpływ na sprawozdawczość jednostek samorządu terytorialnego.

Wprowadzono odstąpienie od przekazywania sprawozdania Rb-27 przez urzędy skarbowe na rzecz prezentowania w odpowiednim terminie danych w szczegółowości takiej, jak w sprawozdaniu, w informacji udostępnionej w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych w dziale: Finanse publiczne, Budżet państwa. Następną istotną zmianą jest rezygnacja z przekazywania przez jednostki samorządu terytorialnego sprawozdań Rb-27ZZ i Rb-50 za pośrednictwem ePUAP i dostosowanie Informatycznego Systemu Obsługi Budżetu Państwa TREZOR 3.0 umożliwiające przepływ tych sprawozdań z Systemu Zarządzania Budżetami Jednostek Samorządu Terytorialnego BeSTi@. Są również zmiany w instrukcjach sporządzania sprawozdań zarówno budżetu państwa, jak i jednostek samorządu terytorialnego oraz we wzorach sprawozdań Rb-24, Rb-27, Rb-28UE, Rb-NDS, Rb-FUS, Rb-FER.

Magdalena Sobczak

 magdalena.sobczak@infor.pl

Podstawa prawna

Rozporządzenie ministra finansów z 27 marca 2015 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej (Dz.U. poz. 459).

Polecamy w INFORRB

Jak ewidencjonować wydatki ponoszone w ramach wyodrębnionych rachunków dochodów

W jakim paragrafie wykazać wydatki z tytułu kosztów zastępstwa procesowego dla radcy prawnego

W których kolumnach sprawozdania Rb-27ZZ wykazywać odsetki z funduszu alimentacyjnego

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA