REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za sprawozdanie w zakresie operacji finansowych

Agnieszka Jeżewska
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych.  Fot. Fotolia
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Jednostki sektora finansów publicznych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, wydanego na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych są zobowiązane do sporządzania  i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

REKLAMA

REKLAMA

Specyfika sektora finansów publicznych wyraża się w szczególnej funkcji sprawozdawczości w odniesieniu do procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych, a w szczególności  za ustawą o finansach publicznych – art. 41, ust.5. zakres finansów publicznych tworzą:

  • gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;
  • wydatkowanie środków  publicznych;
  • finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;
  • zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;
  • zarządzanie środkami publicznymi;
  • zarządzaniem długiem publicznym;
  • rozliczenia z budżetem Unii  Europejskiej.

Całokształt obowiązków obejmujących sprawozdania z zakresu operacji finansowych systematyzuje się poprzez fazy:

  • fazę sporządzania sprawozdań;
  • fazę przekazania sprawozdań;
  • fazę przechowywania sprawozdań.

Każda z wymienionych faz procesu sprawozdawczego obarczona jest ryzykiem wystąpienia nieprawidłowości. Błędy w zidentyfikowanych obszarach sprawozdawczości usankcjonowane są przepisami prawa.

REKLAMA

Nieprawidłowości w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych segmentować można na  trzy główne grupy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • niesporządzanie sprawozdań -o ile obowiązek wynika z obowiązujących przepisów prawnych;
  • nieprzekazanie w terminie sprawozdania właściwemu odbiorcy;
  • wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi  z ewidencji księgowej.

Zobacz również: Odpowiedzialność kierownika jednostki za wadliwe sporządzenie sprawozdania przez głównego księgowego

Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

W kontekście odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych warto zaznaczyć, że ta odpowiedzialność jest spersonalizowana, co oznacza, że ponosi ją konkretna osoba - ta, która popełniła czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych, wskazany ustawą i w czasie obowiązywania tej ustawy. Niezbędną przesłanką odpowiedzialności osoby za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest przypisanie jej winy w czasie popełnienia czynu.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi również osoba, która wydała polecenie wykonania czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych

Jeśli jednak osoba, która naruszyła dyscyplinę finansów publicznych na skutek polecenia przełożonego lub kierownika jednostki lub dysponenta środków budżetowych, organu nadzorującego, organu założycielskiego, przed wykonaniem polecenia zgłosiła pisemnie zastrzeżenia, a mimo to otrzymała pisemne potwierdzenie wykonania polecenia, bądź też polecenie nie zostało odwołane czy zmienione, to nie ponosi ona odpowiedzialności.

Zasadą odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest kategoria stopnia szkodliwości dla finansów publicznych. Tutaj determinantem jest waga naruszonych obowiązków, sposób, okoliczności ich naruszenia oraz skutki naruszenia.

Uwzględniwszy jednak to, że sprawozdania z zakresu operacji finansowych są wykorzystywane do skutecznego zarządzania w sektorze finansów publicznych, zarówno w ujęciu globalnym jak i lokalnym, to winno zachować się czujność przekładającą się na należytą staranność odnośnie wszelkich aspektów sprawozdawczości.

Przy rozważanych aspektach sprawy odnośnie obowiązków związanych ze sprawozdaniami warto zaakcentować sytuację, w której sprawozdania zawierają dane pochodzące co prawda z ksiąg rachunkowych, ale te księgi są prowadzone nieprawidłowo.

Takich sprawozdań nie można uznać za wiarygodne.

W przedmiocie sprawy podstawowa reperkusja prawna dotyczyć będzie odpowiedzialności karnej za prowadzenie ksiąg rachunkowych wbrew ustawie o rachunkowości, czy też podawanie w księgach rachunkowych nierzetelnych danych z sankcją grzywny, kary pozbawienia wolności do lat 2 albo też obu tym karom łącznie.

Pamiętajmy o tym, iż odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest niezależna od odpowiedzialności określonej innymi przepisami. Obok odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych należy pamiętać o odpowiedzialności dyscyplinarnej (np. członek korpusu służby cywilnej odpowiada dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej, w tym za rzetelne, bezstronne, sprawne, terminowe wykonywanie powierzonych zadań, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada  r. o służbie cywilnej) oraz odpowiedzialności porządkowej (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r.,  poz. 168);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z  2010 r., nr 43 poz. 247 z późn. zm.);

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

REKLAMA

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

REKLAMA

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA