REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Odpowiedzialność za sprawozdanie w zakresie operacji finansowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Agnieszka Jeżewska
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych.  Fot. Fotolia
Sprawozdawczość w zakresie operacji finansowych. Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Jednostki sektora finansów publicznych przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych, wydanego na podstawie ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych są zobowiązane do sporządzania  i składania sprawozdań w zakresie operacji finansowych.

REKLAMA

Specyfika sektora finansów publicznych wyraża się w szczególnej funkcji sprawozdawczości w odniesieniu do procesów gromadzenia i rozdysponowania środków publicznych, a w szczególności  za ustawą o finansach publicznych – art. 41, ust.5. zakres finansów publicznych tworzą:

  • gromadzenie dochodów i przychodów publicznych;
  • wydatkowanie środków  publicznych;
  • finansowanie potrzeb pożyczkowych budżetu państwa;
  • zaciąganie zobowiązań angażujących środki publiczne;
  • zarządzanie środkami publicznymi;
  • zarządzaniem długiem publicznym;
  • rozliczenia z budżetem Unii  Europejskiej.

Całokształt obowiązków obejmujących sprawozdania z zakresu operacji finansowych systematyzuje się poprzez fazy:

  • fazę sporządzania sprawozdań;
  • fazę przekazania sprawozdań;
  • fazę przechowywania sprawozdań.

Każda z wymienionych faz procesu sprawozdawczego obarczona jest ryzykiem wystąpienia nieprawidłowości. Błędy w zidentyfikowanych obszarach sprawozdawczości usankcjonowane są przepisami prawa.

Nieprawidłowości w zakresie obowiązku sporządzania i przekazywania sprawozdań w zakresie operacji finansowych segmentować można na  trzy główne grupy:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • niesporządzanie sprawozdań -o ile obowiązek wynika z obowiązujących przepisów prawnych;
  • nieprzekazanie w terminie sprawozdania właściwemu odbiorcy;
  • wykazanie w sprawozdaniach danych niezgodnych  z danymi wynikającymi  z ewidencji księgowej.

Zobacz również: Odpowiedzialność kierownika jednostki za wadliwe sporządzenie sprawozdania przez głównego księgowego

REKLAMA

Niewłaściwe wywiązywanie się z przyjętych prawem przedmiotowych obowiązków stanowi delikt dyscypliny finansów publicznych i podlega reżimowi ustawy z dnia 17 listopada 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.

Naruszeniem dyscypliny finansów publicznych jest bowiem niesporządzenie lub nieprzekazanie w terminie sprawozdania z wykonania procesów gromadzenia środków publicznych i ich rozdysponowania albo wykazanie w tych sprawozdaniach danych niezgodnych z danymi wynikającymi z ewidencji księgowej.

W kontekście odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych warto zaznaczyć, że ta odpowiedzialność jest spersonalizowana, co oznacza, że ponosi ją konkretna osoba - ta, która popełniła czyn naruszający dyscyplinę finansów publicznych, wskazany ustawą i w czasie obowiązywania tej ustawy. Niezbędną przesłanką odpowiedzialności osoby za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest przypisanie jej winy w czasie popełnienia czynu.

Odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych ponosi również osoba, która wydała polecenie wykonania czynu naruszającego dyscyplinę finansów publicznych

Jeśli jednak osoba, która naruszyła dyscyplinę finansów publicznych na skutek polecenia przełożonego lub kierownika jednostki lub dysponenta środków budżetowych, organu nadzorującego, organu założycielskiego, przed wykonaniem polecenia zgłosiła pisemnie zastrzeżenia, a mimo to otrzymała pisemne potwierdzenie wykonania polecenia, bądź też polecenie nie zostało odwołane czy zmienione, to nie ponosi ona odpowiedzialności.

Zasadą odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest kategoria stopnia szkodliwości dla finansów publicznych. Tutaj determinantem jest waga naruszonych obowiązków, sposób, okoliczności ich naruszenia oraz skutki naruszenia.

Uwzględniwszy jednak to, że sprawozdania z zakresu operacji finansowych są wykorzystywane do skutecznego zarządzania w sektorze finansów publicznych, zarówno w ujęciu globalnym jak i lokalnym, to winno zachować się czujność przekładającą się na należytą staranność odnośnie wszelkich aspektów sprawozdawczości.

Przy rozważanych aspektach sprawy odnośnie obowiązków związanych ze sprawozdaniami warto zaakcentować sytuację, w której sprawozdania zawierają dane pochodzące co prawda z ksiąg rachunkowych, ale te księgi są prowadzone nieprawidłowo.

Takich sprawozdań nie można uznać za wiarygodne.

W przedmiocie sprawy podstawowa reperkusja prawna dotyczyć będzie odpowiedzialności karnej za prowadzenie ksiąg rachunkowych wbrew ustawie o rachunkowości, czy też podawanie w księgach rachunkowych nierzetelnych danych z sankcją grzywny, kary pozbawienia wolności do lat 2 albo też obu tym karom łącznie.

Pamiętajmy o tym, iż odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych jest niezależna od odpowiedzialności określonej innymi przepisami. Obok odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych należy pamiętać o odpowiedzialności dyscyplinarnej (np. członek korpusu służby cywilnej odpowiada dyscyplinarnie za naruszenie obowiązków członka korpusu służby cywilnej, w tym za rzetelne, bezstronne, sprawne, terminowe wykonywanie powierzonych zadań, zgodnie z ustawą z dnia 21 listopada  r. o służbie cywilnej) oraz odpowiedzialności porządkowej (ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy).

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r., poz. 885 z późn. zm.);
  • Ustawa z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 r.,  poz. 168);
  • Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 marca 2010 r. w sprawie sprawozdań jednostek sektora finansów publicznych w zakresie operacji finansowych (Dz.U. z  2010 r., nr 43 poz. 247 z późn. zm.);

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA