REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy będzie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy będzie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych?/ fot. Shutterstock
Czy będzie nowa ustawa Prawo zamówień publicznych?/ fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Zamówień Publicznych już pracuje nad nową ustawą Prawo Zamówień Publicznych. Co się zmieni?

Pracujemy nad nową koncepcją prawa zamówień publicznych, w której stawiamy na małych i średnich przedsiębiorców - powiedział we wtorek Hubert Nowak, p.o. prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Dodał, że chodzi o to, by MSP jeszcze aktywniej uczestniczyły w podziale tego rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Nowak uczestniczył w obywającym się w Warszawie spotkaniu z przedsiębiorcami z cyklu "Prawo do Przedsiębiorczości. Małe firmy wielkie zmiany".

To seria konferencji prowadzonych w całej Polsce, w trakcie których przedstawiciele małych i średnich firm dowiadują się o zmianach i ułatwieniach w prowadzeniu działalności gospodarczej w Polsce w zakresie prawa przedsiębiorców, prawa podatkowego i prawa zamówień publicznych, a także o ofercie wsparcia sektora MŚP. Organizatorem wydarzenia są: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości i Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Partnerami – Ministerstwo Finansów, Krajowa Administracja Skarbowa, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju, Pełnomocnik Rządu do spraw Małych i Średnich Przedsiębiorstw, Urząd Zamówień Publicznych, Urząd Dozoru Technicznego, Bank Gospodarstwa Krajowego oraz Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych Spółka Akcyjna.

Nowak, mówiąc o ułatwieniach jakie niesie ustawa o zamówieniach publicznych zaznaczył, że chodzi o to, by umożliwić małemu przedsiębiorcy uzyskanie zmówienia "w starciu z dużym wykonawcą".

REKLAMA

"Pracujemy nad nową koncepcją prawa zamówień publicznych. W tej koncepcji i w tych założeniach jest bardzo jasny wydźwięk: postawienie na małych i średnich przedsiębiorców, postawienie na start-upy" - deklarował. Podkreślił, że ma to sprzyjać aktywności małych przedsiębiorstw w zakresie zamówień publicznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Równolegle prowadzimy projekty związane z informatyzacją zamówień publicznych" - zaznaczył. Wyjaśnił, że tworzone w jego ramach elektroniczne narzędzia, w przyszłości zapewnią każdemu małemu przedsiębiorcy równy, bezkosztowy dostęp do zamówień publicznych. Podkreślił, że wszystkie te działania zmierzają do tego, by firmy z sektora MSP mogły być beneficjentem w zakresie pieniędzy publicznych.

Jak zaznaczył biorący udział w konferencji Marek Niedużak z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Konstytucja Biznesu, czyli pakiet pięciu ustaw, które mają ułatwiać prowadzenie działalności przedsiębiorcom, niesie duże zmiany prawne, na które przedsiębiorcy czekali od lat. Wskazał m.in. na zasadę wolności prowadzenia działalności gospodarczej i zasadę "co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone", domniemanie uczciwości przedsiębiorcy i zasadę rozstrzygania wątpliwości na korzyść przedsiębiorcy. "Administracja nie może zakładać, że przedsiębiorca działa nieuczciwie lub niezgodnie z prawem" - mówił. Dodał, że organ administracji nie może też ograniczyć uprawnień przedsiębiorcy na podstawie faktów, co do których nie zebrał wystarczająco silnych dowodów.

Zobacz: Zamówienia publiczne

Podkreślił, że przedsiębiorcy mogą skorzystać z pomocy Rzecznika MSP, który ma się zajmować relacjami na linii państwo - mały i średni przedsiębiorca. W zależności od problemu rzecznik może, jak wyjaśnił, zwrócić się o wydanie objaśnień prawnych czy wnieść do SN czy NSA o rozstrzygnięcie rozbieżności w orzecznictwie. "Może też pomóc w mediacji z urzędem albo wnieść o wszczęcie postępowania w sprawie przedsiębiorcy, np. o stwierdzenie nieważności decyzji" - mówił. Podkreślił, że rzecznik to reprezentant, z którym można się spotkać i zgłaszać swoje postulaty.

Niedużak wskazał też na rozwiązania ważne dla osób, które prowadzą działalność w formie jednoosobowej. Są to np. ulga na start (czyli zwolnienie przedsiębiorcy przez pierwsze sześć miesięcy prowadzenia działalności z płacenia składki na ubezpieczenie społeczne) i działalność nierejestrową. Ta ostatnia, jak wyjaśnił, to rozwiązanie dla osób, które dopiero zaczynają działalność gospodarczą albo tych, które dorabiają. "Ułatwieniem jest to, że można prowadzić działalność bez konieczności rejestracji w CEIDG, bez NIP czy REGONU, prowadzić skomplikowanej rachunkowości" - mówił.

Konferencji towarzyszyła strefa informacyjna, w ramach której eksperci z Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii, Ministerstwa Finansów, Krajowej Administracji Skarbowej, Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, Punktu Informacyjnego Funduszy Europejskich, Enterprise Europe Network, Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Banku Gospodarstwa Krajowego oraz Agencji Rozwoju Przemysłu odpowiadali na pytania przedsiębiorców. (PAP)

autor: Magdalena Jarco

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA