REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wysokość kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r. podwyższonej z powodu COVID-19?

Jak obliczyć wysokość kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r. podwyższonej z powodu COVID-19?
Jak obliczyć wysokość kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r. podwyższonej z powodu COVID-19?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kwota wolna od potrąceń w 2021 r. podwyższona z powodu COVID-19 - jak obliczyć? Sprawdź przykładowe wyliczenie.

Utrata źródła dochodu przez członka rodziny

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

Od ubiegłego roku obowiązuje reguła, w myśl której w sytuacji, gdy z powodu podjętych działań służących zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 pracownikowi obniżono wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu, wówczas kwoty zwolnione z egzekucji ulegają zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ma na utrzymaniu. Jak obliczyć tę kwotę w 2021 r.?

ODPOWIEDŹ

Podwyższoną kwotę należy obliczać od ustawowego minimum obowiązującego w 2021 r.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 52 ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, jeżeli z powodu podjętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działań służących zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 pracownikowi zostało obniżone wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu, kwoty określone w art. 871 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) ulegają zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ten ma na utrzymaniu.

Kim jest członek rodziny?

Członek rodziny - małżonek albo rodzic wspólny dziecka oraz dziecko w wieku do 25 roku życia, a także dziecko, które ukończyło 25 rok życia legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeżeli w związku z tą niepełnosprawnością przysługuje świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy, o którym mowa w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.

Dziecko - dziecko własne pracownika, dziecko współmałżonka, a także dziecko rodzica wspólnego dziecka, przy czym nie ma znaczenia, czy dziecko się uczy, czy też nie.

Do członków rodziny nie zalicza się dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego lub dziecka pozostającego w związku małżeńskim, a także pełnoletniego dziecka posiadającego własne dziecko.

Kwota wolna od egzekucji

Zgodnie z art. 871 k.p., wolna od egzekucji jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego (dalej: PPK), jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania - przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne. Co to oznacza w praktyce? Aktualnie obowiązującą kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę określa rozporządzenie Rady Ministrów z 15 września 2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Kwota ta to 2800 zł brutto. Podstawę obliczenia kwot wolnych od potrąceń stanowi natomiast wspomniana kwota minimalnego wynagrodzenia netto, tzn. po dokonaniu odliczeń należności publicznoprawnych oraz wpłat dokonywanych do PPK, jeżeli pracownik z nich nie zrezygnował. Ponadto kwota wolna jest proporcjonalna do wymiaru etatu pracownika oraz zależna od parametrów podatkowych na liście płac zatrudnionego, tzn. od zastosowania podstawowych lub podwyższonych kosztów uzyskania przychodów oraz ulgi podatkowej czy potrącania zaliczki na podatek dochodowy. Przybiera ona zatem różną wartość dla poszczególnych zatrudnionych.

Sposób obliczania kwoty wolnej od potrąceń obowiązującej od 1 stycznia 2021 r., skalkulowanej przy zastosowaniu 17% podatku, przy założeniu, że pracownik nie jest objęty PPK, jest zatrudniony w pełnym wymiarze etatu oraz ma zastosowane podstawowe koszty uzyskania przychodów i ulgę podatkową, obrazuje TABELA.

Obliczanie kwoty wolnej od potrąceń

TABELA. Przykład obliczenia kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r.*

Lp.

Wyszczególnienie

Wartości

1.

Minimalne wynagrodzenie za pracę

2800,00 zł

2.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

2800,00 zł

3.

Składka na ubezpieczenie emerytalne

(poz. 2 × 9,76%)

273,28 zł

4.

Składka na ubezpieczenia rentowe

(poz. 2 × 1,5%)

42,00 zł

5.

Składka na ubezpieczenie chorobowe

(poz. 2 × 2,45%)

68,60 zł

6.

Suma składek na ubezpieczenie społeczne

(poz. 3 + poz. 4 + poz. 5)

383,88 zł

7.

Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne

(poz. 2 - poz. 6)

2416,12 zł

8.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne

(poz. 7 × 9%)

217,45 zł

9.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku

(poz. 7 × 7,75%)

187,25 zł

10.

Koszty uzyskania przychodu

250,00 zł

11.

Wpłata do PPK finansowana przez pracodawcę

0,00 zł

12.

Podstawa obliczenia zaliczki na podatek po zaokrągleniu do pełnych złotych

(poz. 1 - poz. 6 - poz. 10 + poz. 11)

2166,00 zł

13.

Kwota zmniejszająca miesięczną zaliczkę podatkową

43,76 zł

14.

Zaliczka na podatek

[(poz. 12 × 17%) - poz. 13]

324,46 zł

15.

Zaliczka na podatek dochodowy po zaokrągleniu do pełnych złotych

(poz. 14 - poz. 9)

137,00 zł

16.

Wpłata do PPK finansowana przez zatrudnionego

0,00 zł

17.

Kwota wolna od potrąceń obowiązująca przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne

(poz. 1 - poz. 6 - poz. 8 - poz. 15 - poz. 16)

2061,67 zł

* Pozostałe wysokości kwot wolnych od potrąceń obowiązujących w 2021 r. w zależności od wymiaru etatu i zastosowania parametrów podatkowych zawarto w elektronicznym dodatku do niniejszego wydania "Rachunkowości Budżetowej" - "Wskaźniki i stawki".

Jeżeli więc minimalne wynagrodzenie netto obliczone w TABELI wynosi 2061,67 zł, to 25% tego wynagrodzenia stanowi 515,42 zł. O taką sumę wzrośnie kwota wolna od potrąceń na każdego niezarabiającego członka rodziny. Przykładowo, w przypadku dwóch niezarabiających członków rodziny, których pracownik ma na utrzymaniu, kwota wolna od potrąceń przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne w jego przypadku będzie wynosiła 3092,51 zł. Jeżeli pracownik zarabia np. 3200 zł netto, to z jego wynagrodzenia co do zasady będzie można potrącić jedynie 107,49 zł.

Podstawa prawna

  • art. 87, art. 871 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320)

  • art. 52 ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 875)

  • rozporządzenie Rady Ministrów z 15 września 2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1596)

©℗

ANNA KOPYŚĆ - ekspert prawa pracy i wynagrodzeń, szkoleniowiec, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej, redaktor merytoryczny dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa"

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA