REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak obliczyć wysokość kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r. podwyższonej z powodu COVID-19?

Jak obliczyć wysokość kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r. podwyższonej z powodu COVID-19?
Jak obliczyć wysokość kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r. podwyższonej z powodu COVID-19?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Kwota wolna od potrąceń w 2021 r. podwyższona z powodu COVID-19 - jak obliczyć? Sprawdź przykładowe wyliczenie.

Utrata źródła dochodu przez członka rodziny

PROBLEM

REKLAMA

Od ubiegłego roku obowiązuje reguła, w myśl której w sytuacji, gdy z powodu podjętych działań służących zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 pracownikowi obniżono wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu, wówczas kwoty zwolnione z egzekucji ulegają zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ma na utrzymaniu. Jak obliczyć tę kwotę w 2021 r.?

ODPOWIEDŹ

Podwyższoną kwotę należy obliczać od ustawowego minimum obowiązującego w 2021 r.

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zgodnie z art. 52 ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2, jeżeli z powodu podjętych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działań służących zapobieganiu zarażeniem wirusem SARS-CoV-2 pracownikowi zostało obniżone wynagrodzenie lub członek rodziny pracownika utracił źródło dochodu, kwoty określone w art. 871 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (dalej: k.p.) ulegają zwiększeniu o 25% na każdego nieosiągającego dochodu członka rodziny, którego pracownik ten ma na utrzymaniu.

Kim jest członek rodziny?

Członek rodziny - małżonek albo rodzic wspólny dziecka oraz dziecko w wieku do 25 roku życia, a także dziecko, które ukończyło 25 rok życia legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności, jeżeli w związku z tą niepełnosprawnością przysługuje świadczenie pielęgnacyjne lub specjalny zasiłek opiekuńczy, o którym mowa w ustawie z 28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych, albo zasiłek dla opiekuna, o którym mowa w ustawie z 4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów.

Dziecko - dziecko własne pracownika, dziecko współmałżonka, a także dziecko rodzica wspólnego dziecka, przy czym nie ma znaczenia, czy dziecko się uczy, czy też nie.

Do członków rodziny nie zalicza się dziecka pozostającego pod opieką opiekuna prawnego lub dziecka pozostającego w związku małżeńskim, a także pełnoletniego dziecka posiadającego własne dziecko.

Kwota wolna od egzekucji

REKLAMA

Zgodnie z art. 871 k.p., wolna od egzekucji jest kwota wynagrodzenia za pracę w wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, ustalanego na podstawie odrębnych przepisów, przysługującego pracownikom zatrudnionym w pełnym wymiarze czasu pracy, po odliczeniu składek na ubezpieczenia społeczne, zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz wpłat dokonywanych do pracowniczego planu kapitałowego (dalej: PPK), jeżeli pracownik nie zrezygnował z ich dokonywania - przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne. Co to oznacza w praktyce? Aktualnie obowiązującą kwotę minimalnego wynagrodzenia za pracę określa rozporządzenie Rady Ministrów z 15 września 2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Kwota ta to 2800 zł brutto. Podstawę obliczenia kwot wolnych od potrąceń stanowi natomiast wspomniana kwota minimalnego wynagrodzenia netto, tzn. po dokonaniu odliczeń należności publicznoprawnych oraz wpłat dokonywanych do PPK, jeżeli pracownik z nich nie zrezygnował. Ponadto kwota wolna jest proporcjonalna do wymiaru etatu pracownika oraz zależna od parametrów podatkowych na liście płac zatrudnionego, tzn. od zastosowania podstawowych lub podwyższonych kosztów uzyskania przychodów oraz ulgi podatkowej czy potrącania zaliczki na podatek dochodowy. Przybiera ona zatem różną wartość dla poszczególnych zatrudnionych.

Sposób obliczania kwoty wolnej od potrąceń obowiązującej od 1 stycznia 2021 r., skalkulowanej przy zastosowaniu 17% podatku, przy założeniu, że pracownik nie jest objęty PPK, jest zatrudniony w pełnym wymiarze etatu oraz ma zastosowane podstawowe koszty uzyskania przychodów i ulgę podatkową, obrazuje TABELA.

Obliczanie kwoty wolnej od potrąceń

TABELA. Przykład obliczenia kwoty wolnej od potrąceń w 2021 r.*

Lp.

Wyszczególnienie

Wartości

1.

Minimalne wynagrodzenie za pracę

2800,00 zł

2.

Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne

2800,00 zł

3.

Składka na ubezpieczenie emerytalne

(poz. 2 × 9,76%)

273,28 zł

4.

Składka na ubezpieczenia rentowe

(poz. 2 × 1,5%)

42,00 zł

5.

Składka na ubezpieczenie chorobowe

(poz. 2 × 2,45%)

68,60 zł

6.

Suma składek na ubezpieczenie społeczne

(poz. 3 + poz. 4 + poz. 5)

383,88 zł

7.

Podstawa wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne

(poz. 2 - poz. 6)

2416,12 zł

8.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne

(poz. 7 × 9%)

217,45 zł

9.

Składka na ubezpieczenie zdrowotne do odliczenia od podatku

(poz. 7 × 7,75%)

187,25 zł

10.

Koszty uzyskania przychodu

250,00 zł

11.

Wpłata do PPK finansowana przez pracodawcę

0,00 zł

12.

Podstawa obliczenia zaliczki na podatek po zaokrągleniu do pełnych złotych

(poz. 1 - poz. 6 - poz. 10 + poz. 11)

2166,00 zł

13.

Kwota zmniejszająca miesięczną zaliczkę podatkową

43,76 zł

14.

Zaliczka na podatek

[(poz. 12 × 17%) - poz. 13]

324,46 zł

15.

Zaliczka na podatek dochodowy po zaokrągleniu do pełnych złotych

(poz. 14 - poz. 9)

137,00 zł

16.

Wpłata do PPK finansowana przez zatrudnionego

0,00 zł

17.

Kwota wolna od potrąceń obowiązująca przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne

(poz. 1 - poz. 6 - poz. 8 - poz. 15 - poz. 16)

2061,67 zł

* Pozostałe wysokości kwot wolnych od potrąceń obowiązujących w 2021 r. w zależności od wymiaru etatu i zastosowania parametrów podatkowych zawarto w elektronicznym dodatku do niniejszego wydania "Rachunkowości Budżetowej" - "Wskaźniki i stawki".

Jeżeli więc minimalne wynagrodzenie netto obliczone w TABELI wynosi 2061,67 zł, to 25% tego wynagrodzenia stanowi 515,42 zł. O taką sumę wzrośnie kwota wolna od potrąceń na każdego niezarabiającego członka rodziny. Przykładowo, w przypadku dwóch niezarabiających członków rodziny, których pracownik ma na utrzymaniu, kwota wolna od potrąceń przy potrącaniu sum egzekwowanych na mocy tytułów wykonawczych na pokrycie należności innych niż świadczenia alimentacyjne w jego przypadku będzie wynosiła 3092,51 zł. Jeżeli pracownik zarabia np. 3200 zł netto, to z jego wynagrodzenia co do zasady będzie można potrącić jedynie 107,49 zł.

Podstawa prawna

  • art. 87, art. 871 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1320)

  • art. 52 ustawy z 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r. poz. 875)

  • rozporządzenie Rady Ministrów z 15 września 2020 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. (Dz.U. z 2020 r. poz. 1596)

©℗

ANNA KOPYŚĆ - ekspert prawa pracy i wynagrodzeń, szkoleniowiec, autor licznych opracowań i publikacji z dziedziny kadrowo-płacowej, redaktor merytoryczny dwutygodnika "Rachunkowość Budżetowa"

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA