REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
pieniądze, samorząd, jst
Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) z podatku PIT i CIT na 2026 rok będą naliczane – zgodnie z obowiązującymi przepisami – na podstawie danych podatkowych z 2024 roku. Subwencja ogólna dla JST zostanie natomiast wyliczona w oparciu o różnicę między 2025 a 2026 rokiem – zarówno w zakresie potrzeb finansowych, jak i kwoty kalkulacyjnej. Co zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (projekt z 16 września 2025 r.)?

REKLAMA

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku

W projekcie ustawy zaproponowano, aby przy obliczaniu podatku dochodowego od osób prawnych oraz przy ustalaniu potrzeb oświatowych korzystać z najnowszych danych, zaktualizowanych pod kątem podziału terytorialnego. Dzięki temu dochody samorządów na rok 2026 będą liczone w oparciu o najbardziej aktualne informacje. W praktyce oznacza to, że podatki płacone przez konkretne firmy zostaną dokładniej przypisane do właściwego samorządu.

Jeśli chodzi o dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST), projekt przewiduje, że w 2026 roku nadal będą obowiązywały – co do zasady – te same wskaźniki i kryteria dotyczące wydatków oraz potrzeb wyrównawczych, które stosowano w 2025 roku. Takie rozwiązanie pozwoli prawidłowo obliczyć wysokość potrzeb wyrównawczych na kolejny rok, co jest jednym z elementów kształtujących dochody samorządów. Jednocześnie utrzymanie tych samych zasad przez dwa lata z rzędu da lepszy obraz działania całego systemu wyrównawczego i ułatwi jego rzetelną ocenę.

Polecamy: Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania

REKLAMA

Projekt nowelizacji ustawy o dochodach JST

Projekt zakłada dodanie w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego art. 80a w następującym brzmieniu:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

„Art. 80a. 1. W celu obliczenia na rok 2026 przeliczeniowej liczby mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego, przyjmuje się dla poszczególnych kategorii jednostek samorządu terytorialnego następujące obszary wydatkowe i wartości ich wag, determinanty wpływające na potrzeby wydatkowe w danym obszarze wydatkowym oraz wysokość współczynników regresji dla poszczególnych determinant:

Kategoria jednostki samorządu terytorialnego

Obszar wydatkowy

Wartość wagi obszaru wydatkowego (𝜆f)

Determinanty wpływające na potrzeby wydatkowe w danym obszarze wydatkowym

Wysokość współczynników regresji dla poszczególnych determinant (𝛽)

gminy

Administracja publiczna

0,24

Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w danym powiecie do średniej krajowej

1

Oświata i wychowanie – szkoły

0,17

Liczba oddziałów w szkołach podstawowych

1

Oświata i wychowanie – wychowanie przedszkolne

0,19

Liczba dzieci uczęszczających do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne

1

Polityka społeczna

0,12

Liczba gospodarstw domowych korzystających ze środowiskowej pomocy społecznej

1

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

0,07

Ilość wody dostarczonej i ścieków bytowych odprowadzonych siecią kanalizacyjną [dam3]

1

Transport i łączność

0,06

Liczba mieszkańców w wieku 20–64

1

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

0,07

Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w danym powiecie do średniej krajowej

1

Pozostałe

0,08

Liczba mieszkańców

1

miasta na prawach powiatu

Transport i łączność

0,18

Liczba pracujących ogółem

1

Administracja publiczna

0,15

Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej

1

Oświata i wychowanie – szkoły

0,15

Liczba oddziałów w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i policealnych

1

Oświata i wychowanie – wychowanie przedszkolne

0,17

Liczba dzieci uczęszczających do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne

1

Polityka społeczna

0,15

Liczba osób korzystających ze środowiskowej pomocy społecznej (łącznie z filiami)

0,8065

Liczba bezrobotnych zarejestrowanych

0,1935

Gospodarka komunalna i ochrona środowiska

0,05

Suma powierzchni parków spacerowo-wypoczynkowych, zieleńców i terenów zieleni osiedlowej oraz średniej powierzchni objętej utrzymaniem czystości i porządku przez gminy w okresie letnim i powierzchni objętej utrzymaniem czystości i porządku przez gminy w okresie zimowym – będąca w gestii miasta [w ha]

1

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

0,06

Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej

1

Pozostałe

0,09

Liczba mieszkańców

1

powiaty

Administracja publiczna

0,40

Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej

1

Polityka społeczna

0,25

Liczba mieszkańców zakładów stacjonarnych pomocy społecznej podległych samorządowi powiatu (łącznie z filiami)

0,3712

Liczba bezrobotnych zarejestrowanych

0,6288

Transport i łączność

0,12

Długość dróg powiatowych o nawierzchni twardej [w km]

0,1632

Liczba mieszkańców w wieku 20–64

0,8368

Oświata i wychowanie – szkoły

0,16

Liczba oddziałów w szkołach ponadpodstawowych i policealnych

1

Pozostałe

0,07

Liczba mieszkańców

1

województwa

Transport i łączność

0,36

Suma długości dróg wojewódzkich o nawierzchni twardej i długości linii kolejowych eksploatowanych [w km]

1

Administracja publiczna

0,24

Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej

1

Ochrona zdrowia

0,05

Liczba mieszkańców

1

Polityka społeczna

0,08

Suma liczby bezrobotnych zarejestrowanych i liczby osób w wieku poprodukcyjnym

1

Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego

0,16

Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej

1

Pozostałe

0,11

Liczba mieszkańców

1

"2. W przypadku gdy na dzień 31 maja 2025 r. wartości determinant wpływających na potrzeby wydatkowe w danym obszarze wydatkowym były objęte tajemnicą statystyczną do obliczenia przeliczeniowej liczby mieszkańców jednostek samorządu terytorialnego na rok 2026 przyjmuje się ostatnie dostępne wartości determinant, które nie były objęte tą tajemnicą w dniu 30 czerwca 2025 r.”.

Projekt zakłada także dodanie art. 93a w następującym brzmieniu:

„Art. 93a. Do obliczenia dochodów jednostek samorządu terytorialnego na rok 2026 z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych i subwencji ogólnej, przyjmuje się:

  1. kwoty dochodów za 2025 r. z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych i subwencji ogólnej oraz środków z rezerwy, o których mowa w art. 89 ust. 2 i 3, obliczone w sposób określony w niniejszej ustawie, przy czym:
    1. do obliczenia dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych przyjmuje się kwotę dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych, o których mowa w art. 12, ustaloną na podstawie danych, według stanu na dzień 30 czerwca 2025 r.,
    2. do obliczenia kwoty rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2024 i 2025 przyjmuje się kwotę należnego podatku dochodowego od osób prawnych i wskaźnik udziału należnego podatku dochodowego od osób prawnych od podatników posiadających siedzibę na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego w ogólnej kwocie należnego podatku, ustalone, w zakresie lat 2021 i 2022, na podstawie danych według stanu na dzień 30 czerwca 2025 r.,
    3. do obliczenia kwoty kalkulacyjnej za rok 2025 przyjmuje się odpowiednie dochody jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych, obliczone z uwzględnieniem danych, o których mowa w lit. a i b,
    4. w zakresie potrzeb oświatowych za rok 2025 przyjmuje się kwoty obliczone dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i przekazane ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych do dnia 31 maja 2025 r.,
    5. do obliczenia potrzeb wyrównawczych i uzupełniających oraz korekty z tytułu zamożności za rok 2025 przyjmuje się dane, o których mowa w lit. a i b, oraz potrzeby oświatowe, o których mowa w lit. d;
  2. wskaźnik, o którym mowa w art. 31 ust. 2, ustalony jako iloraz dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych na rok 2026 i dochodów z tych samych tytułów za rok 2025, obliczonych z uwzględnieniem danych, o których mowa w pkt 1 lit. a.”

Kiedy zmiany wejdą w życie?

Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Finansów. Osobą odpowiedzialną za projekt jest podsekretarz stanu w MF Hanna Majszczyk. Projekt zakłada wejście w życie projektowanych regulacji dzień po ich ogłoszeniu. Projekt zakłada wprowadzenie rozwiązań o charakterze technicznym.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA