Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

REKLAMA
REKLAMA
Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).
- Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku
- Projekt nowelizacji ustawy o dochodach JST
- Kiedy zmiany wejdą w życie?
Dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) z podatku PIT i CIT na 2026 rok będą naliczane – zgodnie z obowiązującymi przepisami – na podstawie danych podatkowych z 2024 roku. Subwencja ogólna dla JST zostanie natomiast wyliczona w oparciu o różnicę między 2025 a 2026 rokiem – zarówno w zakresie potrzeb finansowych, jak i kwoty kalkulacyjnej. Co zakłada projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (projekt z 16 września 2025 r.)?
REKLAMA
REKLAMA
Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku
W projekcie ustawy zaproponowano, aby przy obliczaniu podatku dochodowego od osób prawnych oraz przy ustalaniu potrzeb oświatowych korzystać z najnowszych danych, zaktualizowanych pod kątem podziału terytorialnego. Dzięki temu dochody samorządów na rok 2026 będą liczone w oparciu o najbardziej aktualne informacje. W praktyce oznacza to, że podatki płacone przez konkretne firmy zostaną dokładniej przypisane do właściwego samorządu.
Jeśli chodzi o dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST), projekt przewiduje, że w 2026 roku nadal będą obowiązywały – co do zasady – te same wskaźniki i kryteria dotyczące wydatków oraz potrzeb wyrównawczych, które stosowano w 2025 roku. Takie rozwiązanie pozwoli prawidłowo obliczyć wysokość potrzeb wyrównawczych na kolejny rok, co jest jednym z elementów kształtujących dochody samorządów. Jednocześnie utrzymanie tych samych zasad przez dwa lata z rzędu da lepszy obraz działania całego systemu wyrównawczego i ułatwi jego rzetelną ocenę.
Polecamy: Dochody jednostek samorządu terytorialnego. Nowe rozwiązania
Projekt nowelizacji ustawy o dochodach JST
Projekt zakłada dodanie w ustawie o dochodach jednostek samorządu terytorialnego art. 80a w następującym brzmieniu:
„Art. 80a. 1. W celu obliczenia na rok 2026 przeliczeniowej liczby mieszkańców jednostki samorządu terytorialnego, przyjmuje się dla poszczególnych kategorii jednostek samorządu terytorialnego następujące obszary wydatkowe i wartości ich wag, determinanty wpływające na potrzeby wydatkowe w danym obszarze wydatkowym oraz wysokość współczynników regresji dla poszczególnych determinant:
Kategoria jednostki samorządu terytorialnego | Obszar wydatkowy | Wartość wagi obszaru wydatkowego (𝜆f) | Determinanty wpływające na potrzeby wydatkowe w danym obszarze wydatkowym | Wysokość współczynników regresji dla poszczególnych determinant (𝛽) |
gminy | Administracja publiczna | 0,24 | Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w danym powiecie do średniej krajowej | 1 |
Oświata i wychowanie – szkoły | 0,17 | Liczba oddziałów w szkołach podstawowych | 1 | |
Oświata i wychowanie – wychowanie przedszkolne | 0,19 | Liczba dzieci uczęszczających do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne | 1 | |
Polityka społeczna | 0,12 | Liczba gospodarstw domowych korzystających ze środowiskowej pomocy społecznej | 1 | |
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 0,07 | Ilość wody dostarczonej i ścieków bytowych odprowadzonych siecią kanalizacyjną [dam3] | 1 | |
Transport i łączność | 0,06 | Liczba mieszkańców w wieku 20–64 | 1 | |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 0,07 | Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto w danym powiecie do średniej krajowej | 1 | |
Pozostałe | 0,08 | Liczba mieszkańców | 1 | |
miasta na prawach powiatu | Transport i łączność | 0,18 | Liczba pracujących ogółem | 1 |
Administracja publiczna | 0,15 | Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej | 1 | |
Oświata i wychowanie – szkoły | 0,15 | Liczba oddziałów w szkołach podstawowych, ponadpodstawowych i policealnych | 1 | |
Oświata i wychowanie – wychowanie przedszkolne | 0,17 | Liczba dzieci uczęszczających do przedszkoli i innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez jednostki samorządu terytorialnego, osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego oraz osoby fizyczne | 1 | |
Polityka społeczna | 0,15 | Liczba osób korzystających ze środowiskowej pomocy społecznej (łącznie z filiami) | 0,8065 | |
Liczba bezrobotnych zarejestrowanych | 0,1935 | |||
Gospodarka komunalna i ochrona środowiska | 0,05 | Suma powierzchni parków spacerowo-wypoczynkowych, zieleńców i terenów zieleni osiedlowej oraz średniej powierzchni objętej utrzymaniem czystości i porządku przez gminy w okresie letnim i powierzchni objętej utrzymaniem czystości i porządku przez gminy w okresie zimowym – będąca w gestii miasta [w ha] | 1 | |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 0,06 | Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej | 1 | |
Pozostałe | 0,09 | Liczba mieszkańców | 1 | |
powiaty | Administracja publiczna | 0,40 | Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej | 1 |
Polityka społeczna | 0,25 | Liczba mieszkańców zakładów stacjonarnych pomocy społecznej podległych samorządowi powiatu (łącznie z filiami) | 0,3712 | |
Liczba bezrobotnych zarejestrowanych | 0,6288 | |||
Transport i łączność | 0,12 | Długość dróg powiatowych o nawierzchni twardej [w km] | 0,1632 | |
Liczba mieszkańców w wieku 20–64 | 0,8368 | |||
Oświata i wychowanie – szkoły | 0,16 | Liczba oddziałów w szkołach ponadpodstawowych i policealnych | 1 | |
Pozostałe | 0,07 | Liczba mieszkańców | 1 | |
województwa | Transport i łączność | 0,36 | Suma długości dróg wojewódzkich o nawierzchni twardej i długości linii kolejowych eksploatowanych [w km] | 1 |
Administracja publiczna | 0,24 | Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej | 1 | |
Ochrona zdrowia | 0,05 | Liczba mieszkańców | 1 | |
Polityka społeczna | 0,08 | Suma liczby bezrobotnych zarejestrowanych i liczby osób w wieku poprodukcyjnym | 1 | |
Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego | 0,16 | Iloczyn liczby mieszkańców i relacji przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia brutto do średniej krajowej | 1 | |
Pozostałe | 0,11 | Liczba mieszkańców | 1 |
"2. W przypadku gdy na dzień 31 maja 2025 r. wartości determinant wpływających na potrzeby wydatkowe w danym obszarze wydatkowym były objęte tajemnicą statystyczną do obliczenia przeliczeniowej liczby mieszkańców jednostek samorządu terytorialnego na rok 2026 przyjmuje się ostatnie dostępne wartości determinant, które nie były objęte tą tajemnicą w dniu 30 czerwca 2025 r.”.
Projekt zakłada także dodanie art. 93a w następującym brzmieniu:
„Art. 93a. Do obliczenia dochodów jednostek samorządu terytorialnego na rok 2026 z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych i subwencji ogólnej, przyjmuje się:
- kwoty dochodów za 2025 r. z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych, podatku dochodowym od osób prawnych i subwencji ogólnej oraz środków z rezerwy, o których mowa w art. 89 ust. 2 i 3, obliczone w sposób określony w niniejszej ustawie, przy czym:
- do obliczenia dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych przyjmuje się kwotę dochodów podatników podatku dochodowego od osób prawnych, o których mowa w art. 12, ustaloną na podstawie danych, według stanu na dzień 30 czerwca 2025 r.,
- do obliczenia kwoty rocznego dochodu jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych za lata 2024 i 2025 przyjmuje się kwotę należnego podatku dochodowego od osób prawnych i wskaźnik udziału należnego podatku dochodowego od osób prawnych od podatników posiadających siedzibę na obszarze danej jednostki samorządu terytorialnego w ogólnej kwocie należnego podatku, ustalone, w zakresie lat 2021 i 2022, na podstawie danych według stanu na dzień 30 czerwca 2025 r.,
- do obliczenia kwoty kalkulacyjnej za rok 2025 przyjmuje się odpowiednie dochody jednostki samorządu terytorialnego z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób prawnych, obliczone z uwzględnieniem danych, o których mowa w lit. a i b,
- w zakresie potrzeb oświatowych za rok 2025 przyjmuje się kwoty obliczone dla poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i przekazane ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych do dnia 31 maja 2025 r.,
- do obliczenia potrzeb wyrównawczych i uzupełniających oraz korekty z tytułu zamożności za rok 2025 przyjmuje się dane, o których mowa w lit. a i b, oraz potrzeby oświatowe, o których mowa w lit. d;
- wskaźnik, o którym mowa w art. 31 ust. 2, ustalony jako iloraz dochodów z tytułu udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych i podatku dochodowym od osób prawnych na rok 2026 i dochodów z tych samych tytułów za rok 2025, obliczonych z uwzględnieniem danych, o których mowa w pkt 1 lit. a.”
Kiedy zmiany wejdą w życie?
Za projekt odpowiedzialne jest Ministerstwo Finansów. Osobą odpowiedzialną za projekt jest podsekretarz stanu w MF Hanna Majszczyk. Projekt zakłada wejście w życie projektowanych regulacji dzień po ich ogłoszeniu. Projekt zakłada wprowadzenie rozwiązań o charakterze technicznym.
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.
REKLAMA