reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Wiadomości > Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych od 2017 r.

Zmiany w przechowywaniu akt pracowniczych od 2017 r.

Okres przechowywania akt pracowniczych ma być skrócony z 50 do 10 lat - przewiduje projekt zmian w prawie pracy. Zmiany mają wejść w życie w 2017 r.

Pracodawca będzie musiał przechowywać akta pracownicze nie przez 50 lat, ale tylko przez 10 lat - przewiduje projekt zmian w prawie pracy. To dobre rozwiązanie. Konfederacja Lewiatan od dawna postulowała zmniejszenie obowiązków pracodawców związanych z prowadzeniem i przechowywaniem akt pracowniczych.

Takie propozycje znalazły się w projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku ze skróceniem okresu przechowywania akt pracowniczych oraz ich elektronizacją.

- Na tle innych krajów Unii Europejskiej w Polsce mamy do czynienia z bardzo długim - 50 letnim, obowiązkiem przechowywania, archiwizowania akt pracowniczych przez pracodawców w formie papierowej. Dlatego dobrze się stało, że ten stan rzeczy ulegnie zmianie. Będzie to jednak dotyczyć osób, które rozpoczęły pracę przed 1 stycznia 1999 r. Należy docenić konsekwencje resortu rozwoju we wdrażaniu rozwiązań, które mają dostosować przepisy do dzisiejszych realiów i postępu technicznego - mówi Robert Lisicki, ekspert Konfederacji Lewiatan.

Polecamy produkt: Umowy zlecenia i inne umowy cywilnoprawne od 1 stycznia 2017 r.

W projekcie ustawy oprócz skrócenia okresu obowiązkowego przechowywania akt z 50 do 10 lat znalazło się również:

- szersze wprowadzenie w Kodeksie pracy elektronicznych sposobów komunikowania się stron, tj. składania oświadczeń, przekazywania informacji;
- umożliwienie prowadzenia przez pracodawcę akt pracowniczych i dokumentacji pracowniczej w postaci papierowej albo elektronicznej;
- umożliwienie przechowywania akt osobowych, dokumentacji w postaci papierowej albo elektronicznej.

- Elektroniczne formy komunikowania się stron mają odzwierciedlać rygor dotychczas narzucony przez przepisy dla oświadczeń woli, przekazywania informacji. Mówiąc w dużym skrócie tam gdzie mamy do czynienia w Kodeksie pracy z czynnościami prawnymi wymagającymi zachowania formy pisemnej (czyli wymóg własnoręcznego podpisu) w grę będzie wchodziła forma elektroniczna opatrzona kwalifikowanym podpisem elektronicznym, a tam gdzie dotychczas strony miały swobodę formy będzie mogła alternatywnie funkcjonować postać elektroniczna, bez dodatkowych wymogów - dodaje Robert Lisicki.

Pracodawca prowadzący dokumentację w wersji papierowej będzie mógł zdecydować się na jej przechowywanie w postaci elektronicznej. Zmiana postaci dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz akt osobowych pracownika z papierowej na elektroniczną nastąpi przez ich zeskanowanie i zapisanie na informatycznym nośniku informacji. Papierowe akta mają być zwrócone pracownikowi.

reklama

Czytaj także

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama

Kadry i płace 2020

reklama

Ostatnio na forum

reklama

URLOPY

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Iwona Kowalska-Matis

Regionalny Rzecznik Prasowy ZUS na Dolnym Śląsku

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama