| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Środki ochrony prawnej > Rekompensata za powierzone usługi - co nas czeka w 2019 r.?

Rekompensata za powierzone usługi - co nas czeka w 2019 r.?

Coraz bardziej odchodzimy od szkodliwego przekonania, że usługi publiczne mają być jak najtańsze, nie bacząc na ich jakość, wpływ społeczny czy wpływ na środowisko.

W ostatnim artykule pisałem o zamówieniach in house. Kwestią, którą dziś chciałbym poruszyć,  to kwestia rekompensaty za powierzone usługi.

Od czasu orzeczenia Altmark, wiadomo, że wysokość rekompensaty można zapisać, oczywiście w uproszczeniu, wzorem:

R = K – (Dw + P) + Z.

Gdzie:

  • „R” oznacza Rekompensatę
  • „K” oznacza koszty poniesione w związku ze świadczenia powierzonych usług publicznych
  • „Dw” oznacza wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane w związku ze świadczenia powierzonych usług publicznych
  • „P” oznacza  przychody/dochody (w zależności od przyjętej metodologii liczenia rekompensaty) wygenerowane w związku ze świadczenia powierzonych usług publicznych
  • „Z” oznacza rozsądny zysk

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Ponadto rekompensata musiała i musi spełniać m.in.:

  1. warunek przejrzystości i obiektywności,
  2. warunek adekwatności
  3. warunek efektywności kosztowej.

Taka formuła miała i ma na celu powstrzymanie podmiotów publicznych przed wypłata nadmiernej rekompensaty co mogło by zakłócić lub grozić zakłóceniem konkurencji.

W między czasie Komisja zaczęła wskazywać, że zasady wypłaty rekompensaty powinny w pewnych sytuacjach promować utrzymanie lub rozwój usług publicznych odpowiednio wysokiej jakości.

Niestety m.in. w Polskiej praktyce okazało się, że podmioty publiczne często wypłacają rekompensatę w nadmiernie niskiej wysokości.

Polecamy: Rachunkowość Budżetowa

W związku z powyższym Komisja zaczęła stać na stanowisku, że zasady wypłaty rekompensaty mają na celu nie tylko zapobieganie wszelkim ewentualnym nadmiernym rekompensatom za realizację zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, lecz również zapewnienie finansowej stabilności oferowanych usług publicznych określonych w stosownej umowie, aby osiągnąć i utrzymać wysoki poziom jakości tych usług. Wysokość oraz sposób uiszczania rekompensaty nie może więc destabilizować długoterminowej stabilności finansowej podmiotów wewnętrznych.

Za realizację zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych powinna przysługiwać zatem odpowiednia rekompensata, aby w trakcie realizacji umowy o świadczenie usług publicznych środki własne podmiotu świadczącego te usługi nie uległy uszczupleniu w długoterminowej perspektywie, uniemożliwiając mu skuteczną realizację jego zobowiązań wynikających z umowy oraz utrzymanie świadczenia usług o wysokim standardzie

Komisja Europejska stoi więc dziś na stanowisku, że rekompensata nie może być nadmierna, ale nie może też być za mała. Ma być odpowiednia.

A jak stanowisko Komisji Europejskiej będzie ewoluować w 2019 r.?

Myślę prywatnie, że obok efektywności kosztowej coraz większy nacisk będzie kładziony na uwzględnianie i promowanie też kwestii społecznych i ochrony środowiska.

Widać, że coraz bardziej odchodzimy od szkodliwego przekonania, że usługi publiczne mają być jak najtańsze, nie bacząc na ich jakość, wpływ społeczny czy wpływ na środowisko.

Polecamy serwis: Księgowość

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

Artykuł Partnerski

URLOPY

Eksperci portalu infor.pl

Grzegorz Wróbel

doradca, interim manager PM Doradztwo Gospodarcze Sp. z o.o.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »