| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Zamówienia publiczne > Środki ochrony prawnej > Rekompensata za powierzone usługi - co nas czeka w 2019 r.?

Rekompensata za powierzone usługi - co nas czeka w 2019 r.?

Coraz bardziej odchodzimy od szkodliwego przekonania, że usługi publiczne mają być jak najtańsze, nie bacząc na ich jakość, wpływ społeczny czy wpływ na środowisko.

W ostatnim artykule pisałem o zamówieniach in house. Kwestią, którą dziś chciałbym poruszyć,  to kwestia rekompensaty za powierzone usługi.

Od czasu orzeczenia Altmark, wiadomo, że wysokość rekompensaty można zapisać, oczywiście w uproszczeniu, wzorem:

R = K – (Dw + P) + Z.

Gdzie:

  • „R” oznacza Rekompensatę
  • „K” oznacza koszty poniesione w związku ze świadczenia powierzonych usług publicznych
  • „Dw” oznacza wszystkie dodatnie wpływy finansowe wygenerowane w związku ze świadczenia powierzonych usług publicznych
  • „P” oznacza  przychody/dochody (w zależności od przyjętej metodologii liczenia rekompensaty) wygenerowane w związku ze świadczenia powierzonych usług publicznych
  • „Z” oznacza rozsądny zysk

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Ponadto rekompensata musiała i musi spełniać m.in.:

  1. warunek przejrzystości i obiektywności,
  2. warunek adekwatności
  3. warunek efektywności kosztowej.

Taka formuła miała i ma na celu powstrzymanie podmiotów publicznych przed wypłata nadmiernej rekompensaty co mogło by zakłócić lub grozić zakłóceniem konkurencji.

W między czasie Komisja zaczęła wskazywać, że zasady wypłaty rekompensaty powinny w pewnych sytuacjach promować utrzymanie lub rozwój usług publicznych odpowiednio wysokiej jakości.

Niestety m.in. w Polskiej praktyce okazało się, że podmioty publiczne często wypłacają rekompensatę w nadmiernie niskiej wysokości.

W związku z powyższym Komisja zaczęła stać na stanowisku, że zasady wypłaty rekompensaty mają na celu nie tylko zapobieganie wszelkim ewentualnym nadmiernym rekompensatom za realizację zobowiązań z tytułu świadczenia usług publicznych, lecz również zapewnienie finansowej stabilności oferowanych usług publicznych określonych w stosownej umowie, aby osiągnąć i utrzymać wysoki poziom jakości tych usług. Wysokość oraz sposób uiszczania rekompensaty nie może więc destabilizować długoterminowej stabilności finansowej podmiotów wewnętrznych.

Za realizację zobowiązania z tytułu świadczenia usług publicznych powinna przysługiwać zatem odpowiednia rekompensata, aby w trakcie realizacji umowy o świadczenie usług publicznych środki własne podmiotu świadczącego te usługi nie uległy uszczupleniu w długoterminowej perspektywie, uniemożliwiając mu skuteczną realizację jego zobowiązań wynikających z umowy oraz utrzymanie świadczenia usług o wysokim standardzie

Komisja Europejska stoi więc dziś na stanowisku, że rekompensata nie może być nadmierna, ale nie może też być za mała. Ma być odpowiednia.

A jak stanowisko Komisji Europejskiej będzie ewoluować w 2019 r.?

Myślę prywatnie, że obok efektywności kosztowej coraz większy nacisk będzie kładziony na uwzględnianie i promowanie też kwestii społecznych i ochrony środowiska.

Widać, że coraz bardziej odchodzimy od szkodliwego przekonania, że usługi publiczne mają być jak najtańsze, nie bacząc na ich jakość, wpływ społeczny czy wpływ na środowisko.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Kancelaria Włodzimierz Głowacki i Wspólnicy

Kancelaria prawnicza

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »