Kategorie

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, problem prawny, tablica./ Fot. Fotolia
Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.
Reklama

Jedną z podstawowych zasad przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienie, jest prowadzenie tego postępowania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, co też gwarantuje szereg przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednakże praktyka pokazuje, iż zasada ta jest wielokrotnie naruszana przez zamawiającego. Oczywiście zamawiający zazwyczaj nie narusza tej zasady bezpośrednio, ale pośrednio. Z pierwszym przypadkiem naruszenia tej zasady mielibyśmy do czynienia w sytuacji, kiedy zamawiający tak opisałby przedmiot zamówienia, iż tylko określony wykonawca mógłby zrealizować dane zamówienie. Dla przykładu przedmiotem zamówienia byłby samochód o parametrach, które mógłby posiadać pojazd produkowany tylko przez jednego wykonawcę na rynku.

Naruszenie zasady uczciwej konkurencji w taki sposób rzadko obecnie się zdarza, gdyż jest ono bardzo łatwe do ustalenia. Więcej problemów nastręcza pośrednie naruszenie w/w zasady, które jest trudne w praktyce do ustalenia. Mamy z nim do czynienia, kiedy przedmiot zamówienia jest tak opisany przez zamawiającego, że po pobieżnej ocenie można stwierdzić, iż nie faworyzuje żadnego wykonawcy. Jednakże po bliższej analizie, można jednak przyjąć, iż zawiera wymogi, które wykonawca musi spełnić, a które nie mają bezpośrednio wpływu na realizację samego zamówienia. To zniechęca wykonawców, którzy nie spełniają tych wymogów, do wzięcia udziału w postępowaniu. Mój opis pośredniego naruszenia w/w zasady, może wydawać się mało precyzyjny. Nie jest to niczym dziwnym, gdyż ustalenie tego naruszenia nie jest łatwe i skutkuje tym, iż precyzyjny opis tego naruszenia, również napotyka na poważne problemy.

Zobacz również: E-faktury w zamówieniach publicznych

Reklama

W mojej ocenie, aby zobrazować pośrednie naruszenie w/w zasady przez zamawiającego, należy przytoczyć uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 22 maja 2015 r., sygn. akt:  KIO/KD 27/15, zgodnie z którą: „nieuzasadnione jest oczekiwanie, aby potencjalni wykonawcy zamówienia dokonywali zakupów podwozi czy pojazdów bazowych uwzględniających szczególne wymagania zamawiającego na zapas, nie wiedząc, czy mają szanse na uzyskanie przedmiotowego zamówienia, co można dopiero racjonalnie ocenić po publicznym otwarciu ofert.”  

W stanie faktycznym, który stanowił podstawę wydania w/w uchwały, zamawiający tak opisał przedmiot zamówienia, iż wykonawca, który miałby realizować zamówienie, w bardzo krótkim czasie od wyboru najkorzystniejszej oferty, musiał dostarczyć zamawiającemu pojazdy o określonych parametrach. Aby zatem zdążyć wykonać to zamówienie w terminie, wykonawca ten powinien posiadać części do tych pojazdów, w momencie składania swojej oferty. W przeciwnym bowiem wypadku, przy tak ustalonym terminie dostawy tych pojazdów, żaden wykonawca nie zdążyłby zrealizować zamówienia w terminie. Przy pobieżnej analizie tak opisanego przedmiotu zamówienia można przyjąć, że zamawiający nie faworyzuje żadnego wykonawcy. Przecież parametry pojazdów będących przedmiotem zamówienia, zostały tak opisane, że więcej niż jeden wykonawca mógłby dostarczyć te pojazdy. Zamawiający jednakże naruszył zasadę uczciwej konkurencji, gdyż wyznaczył bardzo krótki okres dostawy tych pojazdów. W związku z czym tylko wykonawca, który był już w posiadaniu części potrzebnych do złożenia pojazdów o określonych parametrach, mógł przystąpić do postępowania. Każdy inny wykonawca, aby móc wziąć udział w postępowaniu musiałby specjalnie nabyć te części przed złożeniem swojej oferty i liczyć, że wygra postępowanie. W przeciwnym wypadku, poniósłby stratę, gdyż nabył niepotrzebne części, które nie są mu do niczego potrzebne, skoro nie może ich wykorzystać przy realizacji przegranego zamówienia. To skutecznie zniechęcało wszystkich wykonawców, którzy w momencie ogłoszenie postępowania, nie posiadali tych części, do wzięcia udziału w postępowaniu, w konsekwencji czego postępowanie to wygrał wykonawca, który od samego początku miał je wygrać.

Wynika z powyższego, iż ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe. Nie zmienia to jednak faktu, iż bardzo często do naruszenia tego dochodzi. W związku z czym wykonawcom opłaca się doszukiwać naruszenia tej zasady przez zamawiającego, w szczególności w sytuacjach, kiedy opis przedmiotu zamówienia budzi pewne wątpliwości, czy też zastrzeżenia wykonawców, którzy nie są wstanie spełnić wszystkich wymogów, aby móc zrealizować zamówienie.

Zobacz również: Jednolity Europejski Dokument Zamówienia - zmiany w zamówieniach publicznych

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    15 cze 2021
    Zakres dat:

    Zasady ustalania odpłatności za usługi opiekuńcze

    Czy rada gminy może w uchwale w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze (z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi) oraz w sprawie szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, jak również w sprawie trybu ich pobierania, postanowić, że „koszt jednej godziny świadczonych usług opiekuńczych oraz specjalistycznych usług opiekuńczych określa kierownik właściwego Ośrodka Pomocy Społecznej”?

    Jakie dane są niezbędne do przyznania dodatku energetycznego?

    Rada gminy ma podjąć uchwałę w sprawie dodatku energetycznego. Jej integralną część stanowi załącznik - wzór wniosku o przyznanie tego dodatku. W związku z tym powstała wątpliwość o zakres danych, których można żądać w takim wniosku. Czy dopuszczalne jest żądanie danych dotyczących domowników osoby występującej z wnioskiem o przyznanie dodatku energetycznego (imię nazwisko, stopień pokrewieństwa oraz data urodzenia)?

    Zwolnienia dla przedsiębiorców w podatku od nieruchomości

    Rada gminy postanowiła podjąć uchwałę ustanawiającą zwolnienia w podatku od nieruchomości, w ramach pomocy de minimis, dla przedsiębiorców. Czy w takiej uchwale - jako warunek uzyskania zwolnienia - można zapisać brak zaległości w podatkach i opłatach lokalnych stanowiących dochód budżetu gminy?

    Strajk pielęgniarek: czy będą podwyżki?

    Strajk pielęgniarek: zarobki pielęgniarek. W poniedziałek rozpoczęły się strajki ostrzegawcze pielęgniarek w szpitalach na terenie całej Polski. W pierwszej fali dwugodzinnych strajków ostrzegawczych wzięło udział ok. 40 szpitali, które osiągnęły etap sporu zbiorowego. Czy będą podwyżki dla pielęgniarek?

    Zwrot kosztu mediów dokonany przez OKE a VAT

    W związku z organizowanym na terenie szkoły egzaminem ósmoklasisty szkoła refakturuje na okręgową komisją egzaminacyjną m.in. koszty mediów za czas funkcjonowania na jej terenie komisji egzaminacyjnej. Jaką stawkę VAT należy zastosować w takim przypadku?

    Termin wypłaty odprawy emerytalnej pracownikowi samorządowemu

    Czy odprawę emerytalną należy wypłacić w ostatnim dniu zatrudnienia, mimo że nie ma jeszcze decyzji ZUS o przyznaniu, czy należy poczekać do otrzymania decyzji?

    Nieodpłatne przekazanie majątku ruchomego do spółdzielni socjalnej

    Czy jednostka budżetowa podległa powiatowi może dokonać nieodpłatnego przekazania lub darowizny majątku ruchomego spółdzielni socjalnej?

    Audyt wewnętrzny w jednostkach sektora finansów publicznych

    Audyt wewnętrzny - na czym polega i jakie są korzyści płynące z audytu? Maj jest międzynarodowym miesiącem świadomości o audycie wewnętrznym.

    Rada nie musi upoważniać wójta do spłaty gminnych zobowiązań

    Czy rada gminy może w uchwale nowelizującej budżet gminy na 2021 rok upoważnić wójta (burmistrza, prezydenta miasta) do spłat zobowiązań gminy oraz do zabezpieczania zawieranych umów o dofinansowanie realizowanych programów i projektów w „innej formie wymaganej przez dysponenta środków”?

    Opłata za odbiór śmieci z nieruchomości letniskowej

    Czy rada gminy może wprowadzić w trakcie trwania roku podatkowego ryczałtowe stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za rok od domku letniskowego lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe?

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia 2021

    Minimalne wynagrodzenie w ochronie zdrowia - Ministerstwo Zdrowia skierowało do prac rządu projekt nowelizujący przepisy.

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli 2021

    Wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli - czym jest i ile wynosi w 2021 roku? 13 maja 2021 r. wchodzi w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki w sprawie minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli.

    Opodatkowanie dodatków i nagród spisowych wypłacanych pracownikom urzędów

    W związku z przeprowadzanym Narodowym Spisem Powszechnym Ludności i Mieszkań 2021 r. niektórzy pracownicy urzędu gminy zostali oddelegowani do prac spisowych. Czy wypłacone im dodatki i nagrody spisowe należy zaliczyć do przychodów ze stosunku pracy?

    COVID-19 a prawo do odliczenia VAT z tytułu termomodernizacji DPS

    Dom pomocy społecznej przeprowadza termomodernizację budynku. Czy w sytuacji pandemii, w związku z przeprowadzaną termomodernizacją, można dokonać częściowego odliczenia VAT, czy należy uznać, że DPS nie prowadzi działalności opodatkowanej?

    Klasyfikacja budżetowa wydatków na wniesienie dopłaty do kapitału zapasowego do spółki

    Jaki paragraf wydatkowy zastosować do wydatku z tytułu „wniesienia dopłaty do kapitału zapasowego spółki gminy”. Czy prawidłowy będzie § 415 „Opłaty na rzecz budżetu państwa” czy § 601 „Wydatki na zakup i objęcie akcji i udziałów”?

    Wydatek na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień

    Jak księgować po stronie ośrodka pomocy społecznej wydatki na transport osób niepełnosprawnych do punktu szczepień finansowane ze środków Funduszu Przeciwdziałania COVID-19.

    Czy blaszaki podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości

    Czy gmina może naliczać podatek od nieruchomości od tzw. blaszaków, które służą jako składziki na narzędzia, czy jako pomieszczenia do przechowywania różnych rzeczy, np. rowerów, kosiarek itp. Zgodnie z prawem budowlanym, nie są to ani budynki, ani obiekty budowlane.

    Klasyfikacja budżetowa wydatku za badania na przeciwciała COVID-19

    W jakim paragrafie należy zaksięgować fakturę za badania na przeciwciała (COVID-19) - w § 428 czy § 430? Nie są to badania okresowe w ramach medycyny pracy, tylko badanie krwi zlecone przez szkołę swoim pracownikom.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r.

    Paragon jako faktura uproszczona w 2021 r. Czy do paragonu z NIP nabywcy można wystawić fakturę? Od kiedy paragony z NIP wykazywać w nowym JPK_VAT?

    Czy konto 840 jest właściwe do rozliczania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności

    Czy jednostka - urząd gminy - powinna prowadzić konto 840 do księgowania opłat za przekształcenie wieczystego użytkowania w prawo własności na 20 lat?

    Brak ogłoszenia o wyniku postępowania a odpowiedzialność za naruszenie dyscypliny finansów publicznych

    Nowa ustawa - Prawo zamówień publicznych wprowadziła nowe rodzaje ogłoszeń m.in. w trybach zamówień poniżej progów unijnych, w tym ogłoszenie o wyniku postępowania i ogłoszenie o wykonaniu umowy. Czy podobnie jak innego rodzaju ogłoszenia będą one podlegać dyscyplinie finansów publicznych, np. przy niezamieszczeniu albo nieterminowym zamieszczeniu w Biuletynie Zamówień Publicznych?

    Nagroda jubileuszowa po przedstawieniu przez pracownika dodatkowych dokumentów

    Czy po dostarczeniu przez pracownika samorządowego dodatkowych dokumentów należy mu wypłacić nagrodę jubileuszową wyższego stopnia? Jeśli tak, to w jakiej wysokości? Czy należy ją oskładkować?

    Powierzenie prowadzenia określonych spraw gminy

    Czy z przepisu art. 33 ust. 4 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym wynika możliwość powierzenia przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta) prowadzenia określonych spraw gminy w jego imieniu sekretarzowi tej gminy. W szczególności czy na podstawie tego przepisu wójt może upoważnić sekretarza gminy do podejmowania zarządzeń zmieniających budżet?

    Młodzieżowy budżet obywatelski

    W mieście realizowany jest budżet obywatelski, którego pula środków podzielona jest na zadania osiedlowe oraz ogólnomiejskie. Czy możliwe jest utworzenie odrębnego młodzieżowego budżetu obywatelskiego, jeśli w mieście obowiązuje uchwała, zgodnie z którą mieszkańcy - bez względu na wiek - mogą zgłaszać swoje pomysły do realizacji? Młodzieżowy budżet obywatelski byłby skierowany do ściśle określonej grupy mieszkańców - tylko tych w wieku uczniów szkół ponadpodstawowych. Czy wprowadzenie młodzieżowego budżetu obywatelskiego powinno mieć formę zarządzenia prezydenta miasta czy uchwały?

    Nowe formularze sprawozdań dla samorządowych jednostek z osobowością prawną

    Na stronie Ministerstwa Finansów opublikowano nowe formularze sprawozdań Rb-N, Rb-Z dedykowane dla samorządowych jednostek z osobowością prawną (instytucji kultury, sp zoz, samorządowych osób prawnych utworzonych na podstawie odrębnych ustaw).