REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Opis przedmiotu zamówienia sprzeczny z zasadami uczciwej konkurencji

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, problem prawny, tablica./ Fot. Fotolia
Prawo, problem prawny, tablica./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można skutecznie podnieść zarzut, iż opis przedmiotu zamówienia narusza zasady uczciwej konkurencji? Ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe.

Jedną z podstawowych zasad przeprowadzania postępowania o udzielenie zamówienie, jest prowadzenie tego postępowania zgodnie z zasadami uczciwej konkurencji, co też gwarantuje szereg przepisów ustawy Prawo zamówień publicznych. Jednakże praktyka pokazuje, iż zasada ta jest wielokrotnie naruszana przez zamawiającego. Oczywiście zamawiający zazwyczaj nie narusza tej zasady bezpośrednio, ale pośrednio. Z pierwszym przypadkiem naruszenia tej zasady mielibyśmy do czynienia w sytuacji, kiedy zamawiający tak opisałby przedmiot zamówienia, iż tylko określony wykonawca mógłby zrealizować dane zamówienie. Dla przykładu przedmiotem zamówienia byłby samochód o parametrach, które mógłby posiadać pojazd produkowany tylko przez jednego wykonawcę na rynku.

REKLAMA

REKLAMA

Naruszenie zasady uczciwej konkurencji w taki sposób rzadko obecnie się zdarza, gdyż jest ono bardzo łatwe do ustalenia. Więcej problemów nastręcza pośrednie naruszenie w/w zasady, które jest trudne w praktyce do ustalenia. Mamy z nim do czynienia, kiedy przedmiot zamówienia jest tak opisany przez zamawiającego, że po pobieżnej ocenie można stwierdzić, iż nie faworyzuje żadnego wykonawcy. Jednakże po bliższej analizie, można jednak przyjąć, iż zawiera wymogi, które wykonawca musi spełnić, a które nie mają bezpośrednio wpływu na realizację samego zamówienia. To zniechęca wykonawców, którzy nie spełniają tych wymogów, do wzięcia udziału w postępowaniu. Mój opis pośredniego naruszenia w/w zasady, może wydawać się mało precyzyjny. Nie jest to niczym dziwnym, gdyż ustalenie tego naruszenia nie jest łatwe i skutkuje tym, iż precyzyjny opis tego naruszenia, również napotyka na poważne problemy.

Zobacz również: E-faktury w zamówieniach publicznych

W mojej ocenie, aby zobrazować pośrednie naruszenie w/w zasady przez zamawiającego, należy przytoczyć uchwałę Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych z dnia 22 maja 2015 r., sygn. akt:  KIO/KD 27/15, zgodnie z którą: „nieuzasadnione jest oczekiwanie, aby potencjalni wykonawcy zamówienia dokonywali zakupów podwozi czy pojazdów bazowych uwzględniających szczególne wymagania zamawiającego na zapas, nie wiedząc, czy mają szanse na uzyskanie przedmiotowego zamówienia, co można dopiero racjonalnie ocenić po publicznym otwarciu ofert.”  

REKLAMA

W stanie faktycznym, który stanowił podstawę wydania w/w uchwały, zamawiający tak opisał przedmiot zamówienia, iż wykonawca, który miałby realizować zamówienie, w bardzo krótkim czasie od wyboru najkorzystniejszej oferty, musiał dostarczyć zamawiającemu pojazdy o określonych parametrach. Aby zatem zdążyć wykonać to zamówienie w terminie, wykonawca ten powinien posiadać części do tych pojazdów, w momencie składania swojej oferty. W przeciwnym bowiem wypadku, przy tak ustalonym terminie dostawy tych pojazdów, żaden wykonawca nie zdążyłby zrealizować zamówienia w terminie. Przy pobieżnej analizie tak opisanego przedmiotu zamówienia można przyjąć, że zamawiający nie faworyzuje żadnego wykonawcy. Przecież parametry pojazdów będących przedmiotem zamówienia, zostały tak opisane, że więcej niż jeden wykonawca mógłby dostarczyć te pojazdy. Zamawiający jednakże naruszył zasadę uczciwej konkurencji, gdyż wyznaczył bardzo krótki okres dostawy tych pojazdów. W związku z czym tylko wykonawca, który był już w posiadaniu części potrzebnych do złożenia pojazdów o określonych parametrach, mógł przystąpić do postępowania. Każdy inny wykonawca, aby móc wziąć udział w postępowaniu musiałby specjalnie nabyć te części przed złożeniem swojej oferty i liczyć, że wygra postępowanie. W przeciwnym wypadku, poniósłby stratę, gdyż nabył niepotrzebne części, które nie są mu do niczego potrzebne, skoro nie może ich wykorzystać przy realizacji przegranego zamówienia. To skutecznie zniechęcało wszystkich wykonawców, którzy w momencie ogłoszenie postępowania, nie posiadali tych części, do wzięcia udziału w postępowaniu, w konsekwencji czego postępowanie to wygrał wykonawca, który od samego początku miał je wygrać.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wynika z powyższego, iż ustalenie, czy zamawiający pośrednio narusza zasadę uczciwej konkurencji, nie jest łatwe. Nie zmienia to jednak faktu, iż bardzo często do naruszenia tego dochodzi. W związku z czym wykonawcom opłaca się doszukiwać naruszenia tej zasady przez zamawiającego, w szczególności w sytuacjach, kiedy opis przedmiotu zamówienia budzi pewne wątpliwości, czy też zastrzeżenia wykonawców, którzy nie są wstanie spełnić wszystkich wymogów, aby móc zrealizować zamówienie.

Zobacz również: Jednolity Europejski Dokument Zamówienia - zmiany w zamówieniach publicznych

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Od 09 października 2025 r. w Sejmie ruszyły dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

REKLAMA