REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kto jest uprawniony do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Kto jest uprawniony do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej?/ fot. Fotolia
Kto jest uprawniony do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej?/ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podmiotami uprawnionymi do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej nie są jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym jednostki samorządu terytorialnego nie są upoważnione do odstąpienia od stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4 pkt 13 ustawy Pzp. - taki jest wniosek po kontrol Prezesa UZP.

Prezes UZP objął kontrolą udzielanie zamówień przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizacji zadań własnych i korzystanie z wyłączenia przewidzianego w art. 4 pkt 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Urząd Zamówień Publicznych [dalej również: „UZP”] zaprezentował wyniki najnowszych analiz zawartych w raportach poświęconych tematyce  kontroli systemowych.

Polecamy: e-Zamówienia publiczne. Przewodnik po elektronicznych zamówieniach publicznych

Kontrolami UZP objęto między innymi udzielanie zamówień przez jednostki samorządu terytorialnego w ramach realizacji zadań własnych i korzystanie z wyłączenia przewidzianego w art. 4 pkt 13 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych [dalej również: „ustawa Pr.z.p.”].

Co istotne, kontrole dotyczyły stanu prawnego obowiązującego przed wejściem w życie przepisów zmieniających ustawę Pr.z.p. Urząd wyraźnie zaznaczył, że od 1 stycznia 2017 r. obowiązują szczegółowe regulacje dotyczące udzielania zamówień in-house.  Jak podał UZP, kontrola nie obejmuje zagadnień związanych ze stosowaniem przepisów dotyczących zamówień in-house udzielanych w trybie z wolnej ręki na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12-15 ustawy Pr.z.p. wprowadzonych do ustawy Pr.z.p. ustawą z dnia 22 czerwca 2016 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2016 r. poz. 1020). 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z dokonanej analizy, której poddane zostały roczne sprawozdania o udzielonych zamówieniach za 2014 r., wyselekcjonowane zostały zamówienia, co do których zamawiający wskazali, że zastosowali wyłączenie spod stosowania ustawy Pr.z.p. na podstawie art. 4 pkt 13 ustawy Pr.z.p.

W wyniku przeprowadzonych postępowań kontrolnych poczynione zostały poniższe wnioski.

  • Zamawiający będący jednostkami samorządu terytorialnego błędnie powoływali się w sprawozdaniach rocznych za 2014 r. na wyłączenie przewidziane w art. 4 pkt 13 ustawy Pr.z.p. Powyższe nie oznaczało jednak, co do zasady, że ww. zamawiający odstępowali od stosowania ustawy Pr.z.p. w sposób nieuprawniony. W badanych postępowaniach, zamawiający mimo nieprawidłowego odwoływania się do art. 4 pkt 13 ustawy Pr.z.p., najczęściej prawidłowo udzielali zamówień w badanym okresie w oparciu o przepisy ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t.j. Dz. U. z 2017 poz. 827) jako zadanie własne gminy. Do 31 grudnia 2016 r. wedle stanowiska UZP: „Obowiązek przekazania informacji o danym zamówieniu publicznym w ramach rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach spoczywa na tym podmiocie, który jako zamawiający udzielił danego zamówienia, tj. zawarł z wykonawcą umowę w sprawie zamówienia publicznego. W przypadku zatem, gdy konkretne zadanie komunalne zostało powierzone przez Gminę spółce gminnej na innej zasadzie niż w drodze umowy cywilnoprawnej, wydatki dokonane w ramach powierzenia zadań nie stanowią zamówienia publicznego i nie podlegają ujawnieniu w rocznym sprawozdaniu o udzielonych zamówieniach”.
  • Zamawiający w oparciu o regulacje obowiązujące w 2014 r. nie mogli udzielać zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu w czystości i porządku w gminach (t.j. Dz. U. z 2016 poz. 250, dalej: u.c.p.g.) z pominięciem stosowania przepisów ustawy Pr.z.p. Zgodnie bowiem z art. 6d ust. 1 u.c.p.g. w obowiązującym wówczas brzmieniu wójt, burmistrz lub prezydent miasta był obowiązany zorganizować przetarg na odbieranie odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, o których mowa w art. 6c u.c.p.g., albo przetarg na odbieranie i zagospodarowanie tych odpadów.
  • Udzielenie zamówienia na odbiór odpadów i ich zagospodarowanie z pominięciem stosowania ustawy Pr.z.p. wskazywało na naruszenie podstawowych zasad udzielania zamówień publicznych, tj. uczciwej konkurencji i równego traktowania wykonawców (art. 7 ust. 1 ustawy Pr.z.p.) oraz zasady udzielenia zamówienia wykonawcy wybranemu zgodnie z ustawy Pr.z.p. (art. 7 ust. 3 ustawy Pr.z.p.).
  • Udzielanie zamówień na odbiór i zagospodarowanie odpadów z pominięciem stosowania przepisów ustawy Pr.z.p. stanowiło również naruszenie dyscypliny finansów publicznych określone w art. 17 ust. 1 pkt 5 oraz art. 17 ust. 1b pkt 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 168).

W informacji z kontroli UZP podkreślił, że podmiotami uprawnionymi do utworzenia instytucji gospodarki budżetowej nie są jednostki samorządu terytorialnego. Tym samym jednostki samorządu terytorialnego nie są upoważnione do odstąpienia od stosowania ustawy Pzp na podstawie art. 4 pkt 13 ustawy Pzp. Wnioski z dokonanej przez UZP kontroli, pomimo zmiany brzmienia art. 4 pkt 13 ustawy Pr.z.p. w tym zakresie zachowają swą aktualność.

Zobacz: Finanse publiczne

Jak wyjaśnił UZP, z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 168, dalej: „u.f.p.”) wynika, że instytucja gospodarki budżetowej może być tworzona przez:

  • ministra lub Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, za zgodą Rady Ministrów, udzieloną na jego wniosek lub
  • organ lub kierownika jednostki, o których mowa w art. 139 ust. 2 u.f.p., jako organu wykonującego funkcje organu założycielskiego. W tym kontekście art. 139 ust. 2 u.f.p. wymienia następujące podmioty: Kancelarię Sejmu, Kancelarię Senatu, Kancelarię Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Trybunał Konstytucyjny, Najwyższą Izbę Kontroli, Sąd Najwyższy, Naczelny Sąd Administracyjny wraz z wojewódzkimi sądami administracyjnymi, Krajową Radę Sądownictwa, sądownictwo powszechne, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Krajową Radę Radiofonii i Telewizji, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych, Instytut Pamięci Narodowej – Komisję Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, Krajowe Biuro Wyborcze i Państwową Inspekcję Pracy.

Gdy w 2017 r. JST udzieli swej spółce komunalnej zamówienia na podstawie art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pr.z.p., będzie zobowiązana podać dane dotyczące przedmiotowego zamówienia w sprawozdaniu rocznym. Przykładowo, w razie udzielenia zamówienia publicznego na odbiór odpadów komunalnych z nieruchomości zamieszkałych, zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 12 ustawy Pr.z.p., którego wartość przekraczać będzie tzw. „próg unijny”, JST zobowiązana będzie podać dane dotyczące tego zamówienia w rubryce V sprawozdania zatytułowanej „Zamówienia o wartości równej lub przekraczającej kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy”.

Michał Prętnicki

radca prawny, specjalizuje się w prawie zamówień publicznych i partnerstwie publiczno-prywatnym oraz negocjacjach i opracowywaniu kontraktów.

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

REKLAMA

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

REKLAMA