REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłamstwo wykonawcy - jakie skutki?

Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można konwalidować kłamstwo wykonawcy? Czy zamawiający przed wykluczeniem wykonawcy powinien wezwać go do złożenia wyjaśnień?

Jak już wskazywałem w moich poprzednich artykułach, aby wykluczyć wykonawcę z postępowania z tytułu podania przez niego nieprawdziwych informacji, zamawiający winien wykazać zaistnienie trzech okoliczności, tj. podanie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji, wpływ tych informacji na wynik postępowania oraz zamiar wykonawcy wprowadzenia w błąd zamawiającego. Jeżeli łącznie ziszczą się te przesłanki, to zamawiający może wykluczyć wykonawcę z postępowania. W praktyce pojawiają się niekiedy wątpliwości, czy zamawiający przed wykluczeniem takiego wykonawcy, winien go wezwać do złożenia wyjaśnień. Dla przykładu przed wykluczeniem wykonawcy z tytułu nie przedłożenia wszystkich informacji oraz dokumentów w swojej ofercie, należy wezwać tego ostatniego do złożenia brakujących informacji i dokumentów. Dopiero w wyniku nie uzupełnienia oferty wykonawcy, można go wykluczyć z postępowania. Zatem w przypadku podania przez wykonawcę nieprawdziwych informacji, powstaje niekiedy problem, czy w pierwszej kolejności zamawiający nie powinien podobnie jak powyżej, najpierw wezwać go do złożenia prawdziwych informacji, a dopiero jak tego nie zrobi, to go wykluczyć. Problem ten sprowadza się w zasadzie do odpowiedzi na pytanie, czy zamawiający winien umożliwić wykonawcy, naprawienie popełnionego przez siebie błędu.

REKLAMA

Polecamy produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla księgowych i kadrowych z sektora publicznego (książka)

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 22 grudnia 2014 r., sygn. akt: KIO 2567/14 (LEX nr 1645372) stwierdziła, że: „wykluczenie wykonawcy, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, możliwe jest tylko i wyłącznie z zastrzeżeniem uprzedniego zastosowania art. 26 ust. 3 p.z.p. - wezwania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, których pierwotnie, wraz z wnioskiem lub ofertą, nie przedłożył. Natomiast w przypadku zaistnienia przesłanek wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 p.z.p. - podania nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik postępowania - art. 26 ust. 3 p.z.p. nie znajduje zastosowania. Ujmując rzecz jak najlapidarniej, wskazać można, iż braki w wykazaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu mogą być sanowane, natomiast kłamstwa wykonawcy - nie.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający nie musi wzywać wykonawcy do podania prawdziwych informacji, jeżeli ustali spełnienia łącznie wszystkich przesłanek jego wykluczenia z powodu podania przez niego nieprawdziwych informacji. Co jest w mojej ocenie słusznym rozwiązaniem. Nie można przecież udzielać ochrony prawnej podmiotowi, który działa sprzecznie z prawem oraz kieruje się w swoim działu niskimi pobudkami. Pamiętać należy, iż przesłanką wykluczenia wykonawcy jest ustalenie, że podał on celowo zamawiającemu nieprawdziwe informacje, aby wygrać postępowanie przetargowe. Trudno w takiej sytuacji uznać za właściwe rozwiązanie, aby umożliwiać jeszcze takiemu wykonawcy, naprawienie swojego nienależytego zachowania, poprzez wezwanie go do przedłożenia prawdziwych informacji. Takie stanowisko nie tylko zachwiałoby zasadę równego traktowania wszystkich wykonawców, gdyż udzielałoby pozwolenia na kłamstwo, które byłoby niwelowane dopiero w sytuacji, gdy zamawiający jednak ustali, że został okłamany oraz sprzeczne byłoby z zasadą pewności obrotu, tj. że wszyscy wykonawcy winni podawać zamawiającemu wszystkie informacje zgodnie z prawdą.

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Problem dofinansowania dojazdu niepełnosprawnego dziecka do przedszkola w innej gminie. Odpowiedź MEN

W opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej określenie „najbliższej placówki oświatowej” dotyczy jednostek oświatowych, które mają możliwość realizacji wszystkich zaleceń zawartych odpowiednio w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego lub w orzeczeniu o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027

Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2024-2027 został przyjęty przez rząd. Dokument przedstawia wstępną prognozę podstawowych wielkości makroekonomicznych i stanowi podstawę przygotowania projektu ustawy budżetowej na kolejny rok budżetowy.

Biała Księga finansów publicznych. Ministerstwo Finansów wydało alarmujący komunikat

W latach 2016-2023 finanse publiczne były obciążone niejawnością i brakiem przejrzystości. Wyprowadzano wydatki poza budżet państwa, ograniczano informacje o stanie finansów oraz nie stosowano standardów jawności danych publicznych. Około 80% wydatków realizowano poza budżetem, co umożliwiało uniknięcie parlamentarnej i społecznej kontroli. Wydatki funduszy Banku Gospodarstwa Krajowego były ponad 7-krotnie wyższe niż w 2015 roku, a dodatkowe koszty obsługi długu wynosiły miliardy złotych - informuje Ministerstwo Finansów.

Rząd zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa

"We wtorek Rada Ministrów zajmie się wieloletnim planem finansowym państwa" – powiedział podczas spotkania z dziennikarzami minister finansów Andrzej Domański.

REKLAMA

Zagrożenie wypłat bonu energetycznego od 1 lipca 2024 r. Zablokowane urzędy?

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej informuje o ryzyku "zakorkowania" się urzędów w związku z wprowadzeniem bonu energetycznego oraz ryzyku utraty płynności przyznawania przez gminy świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego. 

Podwyżka opłat za wodę o 14,99%. Weryfikacja dopiero, gdy podwyżka będzie o 15% [Przykład]

To efekt zmiany w prawie zdejmującej kontrolę nad gminami w zakresie podnoszenia opłat za wodę i odprowadzanie ścieków.

Dodatek również dla rodzin zastępczych zawodowych. W planach kwota 1000 zł brutto

Projekt, którym zajmuje się Sejm, zakłada przyznanie dodatków do wynagrodzeń dla osób, które pełnią funkcję rodzin zastępczych zawodowych oraz prowadzą rodzinne domy dziecka. Dodatek ma być wypłacony od 1 lipca 2024 r.

Duża zmiana w budżetówce. 470 mln zł na trzynastki dla pracowników instytucji kultury

Związek Powiatów Polskich: Zmiany dotyczące dodatkowego wynagrodzenia rocznego w instytucjach kultury powinny nastąpić równocześnie ze zmianami w dochodach samorządów, aby na realizację każdego zadania zostały zapewnione adekwatne środki.

REKLAMA

Dodatek za wieloletnią pracę: Jak obliczać staż pracowniczy?

Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku - w przypadku zatrudnienia w ramach dwóch równoległych stosunków pracy, staż pracowniczy niezbędny do ustalenia dodatku za wieloletnią pracę należy ustalać dla każdego stosunku pracy osobno.

Od 25 marca wnioski dla gospodyń o 8000 zł, 9000 zł i 10 000 zł

Od dziś można składać wnioski o dofinansowanie dla kół gospodyń wiejskich. Można otrzymać od 8000 zł do 10 000 zł. 

REKLAMA