REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Kłamstwo wykonawcy - jakie skutki?

Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia
Prawo, zamówienia publiczne/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy można konwalidować kłamstwo wykonawcy? Czy zamawiający przed wykluczeniem wykonawcy powinien wezwać go do złożenia wyjaśnień?

Jak już wskazywałem w moich poprzednich artykułach, aby wykluczyć wykonawcę z postępowania z tytułu podania przez niego nieprawdziwych informacji, zamawiający winien wykazać zaistnienie trzech okoliczności, tj. podanie przez wykonawcę nieprawdziwych informacji, wpływ tych informacji na wynik postępowania oraz zamiar wykonawcy wprowadzenia w błąd zamawiającego. Jeżeli łącznie ziszczą się te przesłanki, to zamawiający może wykluczyć wykonawcę z postępowania. W praktyce pojawiają się niekiedy wątpliwości, czy zamawiający przed wykluczeniem takiego wykonawcy, winien go wezwać do złożenia wyjaśnień. Dla przykładu przed wykluczeniem wykonawcy z tytułu nie przedłożenia wszystkich informacji oraz dokumentów w swojej ofercie, należy wezwać tego ostatniego do złożenia brakujących informacji i dokumentów. Dopiero w wyniku nie uzupełnienia oferty wykonawcy, można go wykluczyć z postępowania. Zatem w przypadku podania przez wykonawcę nieprawdziwych informacji, powstaje niekiedy problem, czy w pierwszej kolejności zamawiający nie powinien podobnie jak powyżej, najpierw wezwać go do złożenia prawdziwych informacji, a dopiero jak tego nie zrobi, to go wykluczyć. Problem ten sprowadza się w zasadzie do odpowiedzi na pytanie, czy zamawiający winien umożliwić wykonawcy, naprawienie popełnionego przez siebie błędu.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Przewodnik po zmianach przepisów 2015/2016 dla księgowych i kadrowych z sektora publicznego (książka)

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w wyroku z dnia 22 grudnia 2014 r., sygn. akt: KIO 2567/14 (LEX nr 1645372) stwierdziła, że: „wykluczenie wykonawcy, który nie wykazał spełniania warunków udziału w postępowaniu, możliwe jest tylko i wyłącznie z zastrzeżeniem uprzedniego zastosowania art. 26 ust. 3 p.z.p. - wezwania wykonawcy do uzupełnienia oświadczeń i dokumentów potwierdzających spełnianie warunków udziału w postępowaniu, których pierwotnie, wraz z wnioskiem lub ofertą, nie przedłożył. Natomiast w przypadku zaistnienia przesłanek wykluczenia wykonawcy na podstawie art. 24 ust. 2 pkt 3 p.z.p. - podania nieprawdziwych informacji mających wpływ na wynik postępowania - art. 26 ust. 3 p.z.p. nie znajduje zastosowania. Ujmując rzecz jak najlapidarniej, wskazać można, iż braki w wykazaniu spełniania warunków udziału w postępowaniu mogą być sanowane, natomiast kłamstwa wykonawcy - nie.”

Wynika z powyższego, iż zamawiający nie musi wzywać wykonawcy do podania prawdziwych informacji, jeżeli ustali spełnienia łącznie wszystkich przesłanek jego wykluczenia z powodu podania przez niego nieprawdziwych informacji. Co jest w mojej ocenie słusznym rozwiązaniem. Nie można przecież udzielać ochrony prawnej podmiotowi, który działa sprzecznie z prawem oraz kieruje się w swoim działu niskimi pobudkami. Pamiętać należy, iż przesłanką wykluczenia wykonawcy jest ustalenie, że podał on celowo zamawiającemu nieprawdziwe informacje, aby wygrać postępowanie przetargowe. Trudno w takiej sytuacji uznać za właściwe rozwiązanie, aby umożliwiać jeszcze takiemu wykonawcy, naprawienie swojego nienależytego zachowania, poprzez wezwanie go do przedłożenia prawdziwych informacji. Takie stanowisko nie tylko zachwiałoby zasadę równego traktowania wszystkich wykonawców, gdyż udzielałoby pozwolenia na kłamstwo, które byłoby niwelowane dopiero w sytuacji, gdy zamawiający jednak ustali, że został okłamany oraz sprzeczne byłoby z zasadą pewności obrotu, tj. że wszyscy wykonawcy winni podawać zamawiającemu wszystkie informacje zgodnie z prawdą.

REKLAMA

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA