REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie z wolnej ręki zamówienia uzupełniającego wykonawcy robót budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
 Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia publiczne, roboty budowlane/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne, roboty budowlane/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego. W praktyce ustalenie takiego związku budzi wiele wątpliwości.

W myśl art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z poźń. zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego. Po pobieżnej lekturze tego przepisu, można wysnuć wniosek, iż zamawiający może udzielić z wolnej ręki zamówienia, bez ponownego przeprowadzania czasochłonnego postępowania, jakim jest niewątpliwie przetarg nieograniczony czy też ograniczony, wykonawcy, który w okresie 3 lat wykonał na rzecz zamawiającego zamówienie, które ma bezpośredni związek z zamówieniem, będących przedmiotem obecnego postępowania oraz należy zaliczyć je do tego samego rodzaju zamówień co zamówienie wcześniej realizowane. Zatem teoretycznie ustalenie zamówienia, które może zostać udzielone w w/w trybie, nie powinno powodować większych problemów. Wystarczy ustalić w jakim okresie wykonawca realizował zamówienie podstawowe oraz czy nowe zamówienie ma związek z już zrealizowanym zamówieniem. Nic jednak bardziej mylnego. Właśnie ustalenie czy zamówienie, które ma być przedmiotem zamówienia z wolnej ręki, ma związek z realizacją zamówienia nastręcza zazwyczaj największych wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2016 (książka + CD)

Powyższe wątpliwości przedstawię na poniższym przykładzie. W okresie 2 lat, przed realizacją nowego zamówienia, wykonawca wykonał drogę na rzecz zamawiającego. Wybór wykonawcy nastąpił w przetargu ograniczonym. W planie inwestycyjnym tej drogi, nie było przewidzianego chodnika. Zamawiający ma obecnie zamiar udzielić temu samemu wykonawcy z wolnej ręki zamówienia na wykonanie chodników przylegających do tej drogi. Koszt realizacji chodnika stanowi 40 % wartości realizacji drogi. Powstaje pytanie, czy zamawiający może to zrobić? Termin 3 – letni do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, został zachowany. Zamówienie podstawowe zostało udzielone w przetargu. Zarówno jedno jak drugie zamówienie jest tego samego rodzaju – są to roboty budowlane. Wartość zamówienia uzupełniającego nie przekracza 50 % wartości zamówienia podstawowego. Czyli wszystkie przesłanki, które nie wymagają czasochłonnych zabiegów logicznych, zostały spełnione. Powstaje jedynie odpowiedzieć na pytanie najtrudniejsze, czy realizacja chodnika przylegającego do drogi ma bezpośredni związek z realizacją samej drogi?

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 4 lutego 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 3/15 (LEX nr 1661439) stwierdziła, że: „wykonanie zamówienia uzupełniającego nie musi się odbywać w tym samym miejscu, w którym realizowane jest zamówienie podstawowe. Konieczne jest jednak powiązanie prac realizowanych w ramach zamówienia uzupełniającego z określonymi zamierzeniami, planami inwestycyjnymi realizowanymi w ramach zamówienia podstawowego. Zamawiający może bowiem udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego.

W przedstawionym wyżej przeze mnie stanie faktycznym wynikało, że realizacja drogi przez wykonawcę oparta była na planie inwestycyjnym, który nie przewidywał, aby do drogi tej miał przylegać jakikolwiek chodnik. Wykonawca postanowił wykonać ten chodnik, już po wykonaniu drogi. W związku z czym w tym konkretnym przypadku zamawiający nie byłby władny udzielić z wolnej ręki zamówienia na realizację chodnika wykonawcy, który wykonał już drogę. Brak jest bowiem związku pomiędzy realizacją obu tych zamówień, gdyż nie były one objęty jednym zamierzeniem zamawiającego. Natomiast ustalenie właśnie tej okoliczności, umożliwia zamawiającemu udzielenia wykonawcy zamówienia w w/w trybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Główny Inspektor Pracy: Nie będziemy likwidować wszystkich umów cywilnoprawnych

Nowe uprawnienia Państwowej Inspekcji Pracy budzą obawy wielu pracodawców. Inspektorzy zyskają m.in. dostęp do danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Krajowej Administracji Skarbowej oraz możliwość prowadzenia kontroli zdalnie. Najważniejsza z planowanych zmian dotyczy przekształcania umów cywilnoprawnych w umowy o pracę. Na jakich zasadach będzie się to odbywało?

Nowelizacja ustawy o dochodach JST: dokładniejsze naliczanie PIT i CIT dla samorządów od 2026 roku [Projekt]

Do opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Nr w wykazie prac UD304). Projekt nowelizacji ma na celu dokładniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej jednostki samorządu terytorialnego (JST).

Świadczenie pracy podczas zwolnienia lekarskiego a wynagrodzenie chorobowe

Tylko lekarz może skrócić zwolnienie lekarskie. Jeśli taka sytuacja nie miała miejsca, a pracownik w okresie orzeczonej niezdolności do pracy z powodu choroby świadczył pracę, to nie ma prawa do wynagrodzenia chorobowego za cały okres zwolnienia lekarskiego.

Nagroda jubileuszowa w 2026 r. za 30 lat pracy a odejście z pracy w 2025 r. [Przykład]

Po 29 latach zwolniłam się z pracy w szkole - budżetówka, zarządzana przez gminę. Jeżeli podjęłabym się pracy na pół etatu w innym miejscu, które również podlega gminie, to mogłabym po roku pracy otrzymać nagrodę jubileuszową za 30 lat pracy?

REKLAMA

Zmiany w klasyfikacji budżetowej. Rozporządzenie z 10 września 2025 r. już w Dzienniku Ustaw

15 września 2025 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację rozporządzenia w sprawie szczegółowej klasyfikacji budżetowej. Od kiedy będą obowiązywały zmienione przepisy?

Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

REKLAMA

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

REKLAMA