REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych czy stanowisko Prezesa UZP - czym powinny kierować się samorządy udzielające zamówienia w trybie in-house?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Maciej Fornalczyk (CEO)
Partner Założyciel, COMPER
Prawo zamówień publicznych czy stanowisko Prezesa UZP - czym powinny kierować się samorządy udzielające zamówienia w trybie in-house?/ fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych czy stanowisko Prezesa UZP - czym powinny kierować się samorządy udzielające zamówienia w trybie in-house?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

2 czerwca 2017 r. Urząd Zamówień Publicznych opublikował opinię prawną (dalej „opinia UZP”) dotyczącą zasad współpracy publiczno-publicznej zawartych w nowelizacji ustawy Pzp. Prezes UZP postawił pod znakiem zapytania zasadność zapisów nowelizacji.

Nowelizacja Ustawy PZP wprowadziła z początkiem bieżącego roku nowe pojęcie i definicję ustawową w polskim prawie zamówień publicznych – podmiot wewnętrzy. Procedura stosowania tzw. zamówień in-house była dotychczas szeroko stosowana w sektorze publicznego transportu zbiorowego. Zastosowanie ma tam definicja oraz procedura wypracowana na gruncie odrębnych przepisów sektorowych. W odniesieniu jednak do pozostałych sektorów gospodarki (poza wyłączonymi w art. 4 Ustawy PZP) zastosowanie mają regulacje przewidziane w Ustawie PZP. Ten stan zmienił się 2 czerwca b.r., kiedy to ukazała się opinia Prezesa UZP.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

W opinii wskazano, że spod regulacji Ustawy PZP wyłączone są zamówienia realizowane w zakresie Ustawy o gospodarce komunalnej, pomimo że art. 4 Ustawy PZP nie zawiera takiego wyłączenia. Jeżeli samorząd (np. gmina) chce skorzystać z zamówienia in-house w zakresie gospodarki komunalnej ma obecnie dwie możliwe ścieżki: (1) skorzystanie z regulacji Ustawy PZP lub (2) udzielenie zamówienia w drodze powierzenia – jak wskazuje Prezes UZP w swej opinii – na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej. Nie byłoby żadnych wątpliwości, gdyby ustawa o gospodarce komunalnej przewidywała tryb, w jakim należy udzielić takiego zamówienia, a ustrojowa ustawa (Ustawa PZP) zawierała stosowne wyłączenie od obowiązku jej stosowania (przywołana ustawa nie zawiera stosownych wyłączeń w art. 3 lub 4).

Na skutek  pojawienia się opinii Prezesa UZP, samorządy stoją przed trudnym wyborem: (1) pozostać w zgodzie z ustawą ustrojową (Ustawa PZP) lecz stosować m.in. restrykcyjną definicję podmiotu wewnętrznego (szczególnie wrażliwa kwestia to 90% przychodów z działalności na rzecz powierzającego), czy też (2) skorzystać ze ścieżki wskazanej przez Prezesa UZP i udzielić zamówienia bezpośredniego na podstawie ustawy o gospodarce komunalnej bez konieczności wypełniania wszelkich restrykcyjnych obowiązków formalnych.

REKLAMA

Zobacz: Finanse publiczne

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doświadczenie COMPER wskazuje, że każdy projekt wymaga dopasowanego rozwiązania, które w dużej mierze jest uzależnione od szeregu czynników lokalnych i  ludzkich. Z perspektywy doradcy przygotowującego „rozwiązanie powierzeniowe” ważne jest aby przedstawić wszystkie uwarunkowania związane z każdą z dwóch ścieżek. Dopiero wtedy możliwe jest podjęcie decyzji, czy warto  podjąć ryzyko nie stosując Ustawy PZP i przeprowadzić konstrukcję powierzeniową szybciej, czy też zabezpieczyć się proceduralnie przestrzegające wspomnianej ustawy.

Bez względu na to, jaka ścieżka zostanie podjęta, udzielenie zamówienia bezpośredniego wiąże się z udzieleniem pomocy publicznej (w praktyce pomijalne jest rzetelne spełnienie tzw. testu Altmark). Pomoc publiczna będzie zgodna ze stosownymi regulacjami prawnymi, jeżeli tylko zostaną zachowane wszystkie uwarunkowania prawne i ekonomiczne wskazane w Decyzji UOIG. W celu zachowania zgodności z regulacjami pomocowymi ważne jest: (1) przygotowanie poprawnej definicji usług publicznych, tak aby uniknąć wystąpienia błędu podstawowego (manifest error), (2) opracowanie analizy naruszenia konkurencji, (3) opracowanie umowy wykonawczej zawierającej prawidłowe komponenty ekonomiczne, (4) skonstruowanie modelu finansowego wraz ze ścieżkami efektywności, (5) przeprowadzenie audytu infrastruktury finansowo-księgowej w celu zapewnienia zgodność z Decyzją UOIG, (6) przygotowanie zasad przeprowadzania audytów udzielonej pomocy publicznej.

Przygotowując się do udzielenia zamówienia bezpośredniego (wykorzystując konstrukcję in-house), bezwzględnie należy przeanalizować którą ze ścieżek  wybrać i przeprowadzić kolejno wszystkie wymagane działania, nawet jeżeli w danym momencie wydają się one nadmiarowe lub niepotrzebne.  Doświadczenie wskazuje, że przygotowanie konstrukcji powierzeniowej, na której będą polegać inwestycje spółki lub gminy o znaczeniu regionalnym, wymaga wprowadzenia jak największego zakresu doświadczeń dostarczonych przez profesjonalnego doradcę.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA