REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2020 r. mogą wzrosnąć ceny ubezpieczeń mienia dla samorządów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Największych zwyżek należy się spodziewać w ubezpieczeniach mienia od skutków żywiołów i nieprzewidzianych zdarzeń./Fot. Shutterstcok
Największych zwyżek należy się spodziewać w ubezpieczeniach mienia od skutków żywiołów i nieprzewidzianych zdarzeń./Fot. Shutterstcok
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu rosnącej liczby gwałtownych zdarzeń pogodowych samorządy powinny się przygotować na co najmniej kilkuprocentowy wzrost cen za ubezpieczenia mienia. Zwyżek można się też spodziewać w wysokości składki za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Na szczęście, konsolidując ubezpieczenia jednostek podległych, można zniwelować ich negatywny wpływ na budżet.

Największych zwyżek należy się spodziewać w ubezpieczeniach mienia od skutków żywiołów i nieprzewidzianych zdarzeń. Ich cena od kilku lat rośnie o około 6% w skali roku. Trend ten prawdopodobnie utrzyma się i w latach kolejnych, choć niebezpieczne zjawiska pogodowe z ostatnich lat mogą być przyczyną jeszcze bardziej dynamicznego skoku cen – nawet do 10-15% w 2020 r. Samorządy powinny być też przygotowane na wzrost cen za ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Z kolei w ubezpieczeniach komunikacyjnych sytuacja się już ustabilizowała, a ewentualne większe wydatki w tym zakresie będą wynikały raczej ze zwiększenia wartości posiadanej floty, a nie zmian rynkowych.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Administracja

Dlaczego rosną ceny ubezpieczeń?

W ostatnich latach dość znacząco wzrosła liczba oraz częstotliwość gwałtownych zjawisk pogodowych, z którymi mamy do czynienia w Polsce. Rośnie zatem łączna kwota odszkodowań wypłacanych przez towarzystwa ubezpieczeń. W związku z tym coraz poważniej traktują ryzyko ziszczenia się szkód o charakterze katastroficznym, co ma oczywiście odzwierciedlenie w cenie ubezpieczeń mienia. Ponadto, ubezpieczyciele podchodzą też bardziej restrykcyjnie do kwestii stanu zabezpieczeń zgłaszanego do ubezpieczenia mienia. W efekcie częściej niż wcześniej, rezygnują z udziału w postępowaniach przetargowych już na etapie wniosków, zapytań i wyjaśnień do SIWZ. Trzeba też pamiętać, że w przypadku samorządów ryzyko szkody kalkulowane jest nie na zasadzie, „czy ona wystąpi”, ale „kiedy dojdzie do pierwszej i jakie będą jej rozmiary”.

REKLAMA

Wpływ na dostępność produktów ubezpieczeniowych dla samorządów ma też postępujący proces konsolidacji rynku ubezpieczeń w Polsce. W ostatnich latach byliśmy świadkami kilku fuzji i przejęć wśród zakładów ubezpieczeń. Na szczęście do tej pory nie przełożyło się to bezpośrednio na liczbę ofert składanych w postępowaniach dla samorządów prowadzonych przez EIB. Jednak jeśli trend taki się utrzyma, może to oznaczać znacznie mniejszą konkurencyjność ofert w przyszłości, co może skutkować jeszcze większym wzrostem cen.

Innym obszarem, w którym można się spodziewać utrzymania wzrostu cen polis dla samorządów, jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w związku z prowadzoną działalnością i posiadanym mieniem. Wpływ na ten stan rzeczy ma przede wszystkim rosnąca świadomość mieszkańców, którzy ubiegają się o odszkodowania i zadośćuczynienia za ewentualne niedozwolone działania, zaniedbania lub zaniechania władz lokalnych. W związku z tym systematycznie zwiększa się zarówno liczba, jak i wysokość roszczeń wysuwanych wobec samorządów. Niemałą rolę odgrywa w tym procesie również aktywność różnego rodzaju kancelarii odszkodowawczych, których liczba w ciągu ostatnich kilku lat zauważalnie się zwiększyła. Można zaobserwować wzrost liczby spraw dotyczących szkód osobowych, a kwota zgłaszanych roszczeń może w wielu przypadkach stanowić poważne zagrożenie dla budżetów samorządowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czego można się spodziewać w ubezpieczeniach komunikacyjnych?

Lawinowy wzrost cen obowiązkowego OC ppm. sprzed kilku lat, mimo że wzbudził wiele kontrowersji, sprawił, że nastąpiła stabilizacja w tym obszarze. W związku z tym samorządy nie powinny się obawiać podwyżek w 2020 roku, które jeżeli wystąpią, to będą raczej wynikały z indywidualnej szkodowości, a nie ogólnych tendencji rynkowych. Wzrostu kosztów związanych z zakupem ubezpieczeń komunikacyjnych muszą się spodziewać też te JST, które planują w przyszłym roku „odmłodzić” swoją flotę. Wymiana pojazdów na nowe zwiększa wartość floty, co nawet przy zachowaniu takiej samej stawki za ryzyko AC, oznacza nominalnie wzrost składki.

Konsolidacja zapewnia oszczędności rzędu 30-50%

Istnieje jednak sposób na uniknięcie dodatkowego obciążania z tytułu podwyżek cen. Jest nim konsolidacja ubezpieczeń dla wszystkich jednostek podległych władzom lokalnym. Choć rozwiązanie to niesie ze sobą wiele korzyści, to jeszcze nie wszystkie samorządy się na nie zdecydowały. Negocjując warunki dla większej liczby podmiotów, można uzyskać dużo korzystniejsze warunki zarówno pod względem cenowym, jak i zakresowym. W obliczu rosnących składek w zakresie ubezpieczenia mienia czy odpowiedzialności cywilnej konsolidacja ubezpieczeń samorządu wydaje się więc właściwym kierunkiem zarządzania ryzykiem JST na rok 2020 i kolejne. Mądrze przeprowadzony proces konsolidacji ubezpieczeń pozwala na oszczędności rzędu 30-50% w skali roku.

Trzeba też pamiętać, że oprócz optymalizacji finansowej i zakresu ochrony, konsolidacja zapewnia też większą efektywność zarządczą w kwestii kontroli bezpieczeństwa. Może to prowadzić, chociażby do mniejszej liczby roszczeń z tytułu odpowiedzialności cywilnej.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia majątkowe

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

MRPiPS przeprowadzi pilotaż dotyczący skrócenia czasu pracy. Skrócenie czasu pracy nie może wpłynąć na obniżenie wynagrodzeń

Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosiło rozpoczęcie ogólnopolskiego pilotażu skróconego czasu pracy. Jest to odpowiedź na zmieniające się realia rynku pracy, wyzwania związane z automatyzacją i potrzebę zwiększenia efektywności pracy – przy jednoczesnym zachowaniu pełnych wynagrodzeń.

Do 20 maja 2025 r. przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym mają czas na rozliczenie składki zdrowotnej

Przedsiębiorcy opodatkowani podatkiem liniowym skalą podatkową lub ryczałtem ewidencjonowanym do 20 maja 2025 roku mogą złożyć roczne rozliczenie składki zdrowotnej za 2024 r. Rozliczenie roczne trzeba przekazać w dokumencie za kwiecień 2025 r.

REKLAMA

Obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego przedsiębiorcy prowadzącego jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) [WAŻNE TERMINY]

Jakie obowiązki wynikające z rocznego rozliczenia podatkowego ciążą na przedsiębiorcach prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą? O czym osoby prowadzące JDG powinny pamiętać? Jakie są obowiązujące terminy?

ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

REKLAMA