REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2020 r. mogą wzrosnąć ceny ubezpieczeń mienia dla samorządów

EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Największych zwyżek należy się spodziewać w ubezpieczeniach mienia od skutków żywiołów i nieprzewidzianych zdarzeń./Fot. Shutterstcok
Największych zwyżek należy się spodziewać w ubezpieczeniach mienia od skutków żywiołów i nieprzewidzianych zdarzeń./Fot. Shutterstcok
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Z powodu rosnącej liczby gwałtownych zdarzeń pogodowych samorządy powinny się przygotować na co najmniej kilkuprocentowy wzrost cen za ubezpieczenia mienia. Zwyżek można się też spodziewać w wysokości składki za ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej. Na szczęście, konsolidując ubezpieczenia jednostek podległych, można zniwelować ich negatywny wpływ na budżet.

Największych zwyżek należy się spodziewać w ubezpieczeniach mienia od skutków żywiołów i nieprzewidzianych zdarzeń. Ich cena od kilku lat rośnie o około 6% w skali roku. Trend ten prawdopodobnie utrzyma się i w latach kolejnych, choć niebezpieczne zjawiska pogodowe z ostatnich lat mogą być przyczyną jeszcze bardziej dynamicznego skoku cen – nawet do 10-15% w 2020 r. Samorządy powinny być też przygotowane na wzrost cen za ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej. Z kolei w ubezpieczeniach komunikacyjnych sytuacja się już ustabilizowała, a ewentualne większe wydatki w tym zakresie będą wynikały raczej ze zwiększenia wartości posiadanej floty, a nie zmian rynkowych.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Administracja

Dlaczego rosną ceny ubezpieczeń?

W ostatnich latach dość znacząco wzrosła liczba oraz częstotliwość gwałtownych zjawisk pogodowych, z którymi mamy do czynienia w Polsce. Rośnie zatem łączna kwota odszkodowań wypłacanych przez towarzystwa ubezpieczeń. W związku z tym coraz poważniej traktują ryzyko ziszczenia się szkód o charakterze katastroficznym, co ma oczywiście odzwierciedlenie w cenie ubezpieczeń mienia. Ponadto, ubezpieczyciele podchodzą też bardziej restrykcyjnie do kwestii stanu zabezpieczeń zgłaszanego do ubezpieczenia mienia. W efekcie częściej niż wcześniej, rezygnują z udziału w postępowaniach przetargowych już na etapie wniosków, zapytań i wyjaśnień do SIWZ. Trzeba też pamiętać, że w przypadku samorządów ryzyko szkody kalkulowane jest nie na zasadzie, „czy ona wystąpi”, ale „kiedy dojdzie do pierwszej i jakie będą jej rozmiary”.

REKLAMA

Wpływ na dostępność produktów ubezpieczeniowych dla samorządów ma też postępujący proces konsolidacji rynku ubezpieczeń w Polsce. W ostatnich latach byliśmy świadkami kilku fuzji i przejęć wśród zakładów ubezpieczeń. Na szczęście do tej pory nie przełożyło się to bezpośrednio na liczbę ofert składanych w postępowaniach dla samorządów prowadzonych przez EIB. Jednak jeśli trend taki się utrzyma, może to oznaczać znacznie mniejszą konkurencyjność ofert w przyszłości, co może skutkować jeszcze większym wzrostem cen.

Innym obszarem, w którym można się spodziewać utrzymania wzrostu cen polis dla samorządów, jest ubezpieczenie odpowiedzialności cywilnej w związku z prowadzoną działalnością i posiadanym mieniem. Wpływ na ten stan rzeczy ma przede wszystkim rosnąca świadomość mieszkańców, którzy ubiegają się o odszkodowania i zadośćuczynienia za ewentualne niedozwolone działania, zaniedbania lub zaniechania władz lokalnych. W związku z tym systematycznie zwiększa się zarówno liczba, jak i wysokość roszczeń wysuwanych wobec samorządów. Niemałą rolę odgrywa w tym procesie również aktywność różnego rodzaju kancelarii odszkodowawczych, których liczba w ciągu ostatnich kilku lat zauważalnie się zwiększyła. Można zaobserwować wzrost liczby spraw dotyczących szkód osobowych, a kwota zgłaszanych roszczeń może w wielu przypadkach stanowić poważne zagrożenie dla budżetów samorządowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Czego można się spodziewać w ubezpieczeniach komunikacyjnych?

Lawinowy wzrost cen obowiązkowego OC ppm. sprzed kilku lat, mimo że wzbudził wiele kontrowersji, sprawił, że nastąpiła stabilizacja w tym obszarze. W związku z tym samorządy nie powinny się obawiać podwyżek w 2020 roku, które jeżeli wystąpią, to będą raczej wynikały z indywidualnej szkodowości, a nie ogólnych tendencji rynkowych. Wzrostu kosztów związanych z zakupem ubezpieczeń komunikacyjnych muszą się spodziewać też te JST, które planują w przyszłym roku „odmłodzić” swoją flotę. Wymiana pojazdów na nowe zwiększa wartość floty, co nawet przy zachowaniu takiej samej stawki za ryzyko AC, oznacza nominalnie wzrost składki.

Konsolidacja zapewnia oszczędności rzędu 30-50%

Istnieje jednak sposób na uniknięcie dodatkowego obciążania z tytułu podwyżek cen. Jest nim konsolidacja ubezpieczeń dla wszystkich jednostek podległych władzom lokalnym. Choć rozwiązanie to niesie ze sobą wiele korzyści, to jeszcze nie wszystkie samorządy się na nie zdecydowały. Negocjując warunki dla większej liczby podmiotów, można uzyskać dużo korzystniejsze warunki zarówno pod względem cenowym, jak i zakresowym. W obliczu rosnących składek w zakresie ubezpieczenia mienia czy odpowiedzialności cywilnej konsolidacja ubezpieczeń samorządu wydaje się więc właściwym kierunkiem zarządzania ryzykiem JST na rok 2020 i kolejne. Mądrze przeprowadzony proces konsolidacji ubezpieczeń pozwala na oszczędności rzędu 30-50% w skali roku.

Trzeba też pamiętać, że oprócz optymalizacji finansowej i zakresu ochrony, konsolidacja zapewnia też większą efektywność zarządczą w kwestii kontroli bezpieczeństwa. Może to prowadzić, chociażby do mniejszej liczby roszczeń z tytułu odpowiedzialności cywilnej.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia majątkowe

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA