REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co samorząd może zyskać na konsolidacji ubezpieczeń?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ceny polis nieustannie się zmieniają. W ostatnich trzech latach wysokość składki ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosła o ok. 75%, a polis majątkowych o prawie 20%. Samorządy mogą jednak uniknąć negatywnego wpływu podwyżek dzięki konsolidacji ubezpieczeń dla wielu jednostek podległych. Jedna polisa dla wszystkich instytucji podległych pozwala na obniżenie składki nawet o 50%.

Największy wzrost cen w ostatnich trzech latach można było zauważyć w ubezpieczeniach komunikacyjnych – aż o 77%. Zmienia uległa również wysokość składki za polisy majątkowe. Za takie samo ubezpieczenie jak wcześniej, trzeba obecnie zapłacić niemal 20% więcej. Jedną z grup, która szczególnie odczuwa zmiany cen, są jednostki budżetowe, m.in. samorządy. Wynika to z tego, że wszelkie wydatki muszą one zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem, w związku z czym nie zawsze są w stanie skutecznie zareagować na zmiany na rynku finansowym. Istnieje jednak rozwiązanie pozwalające na znalezienie korzystnej oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku wszystkich produktów finansowych, również w przypadku ubezpieczeń łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki. Cena za taką polisę jest przynajmniej o 20% niższa w porównaniu z sumą składek płaconych przez poszczególne instytucje samodzielnie. Jeśli kontraktujemy ubezpieczenia w cyklach trzyletnich, uzyskana w wyniku rozsądnej, świadomej konsolidacji zniżka odpowiada wartości rynkowego wzrostu cen. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy dobrze przeprowadzona konsolidacja pozwala na uzyskanie nawet o połowę lepszej ceny.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Więcej ofert dzięki konsolidacji

Konsolidacja ubezpieczeń umożliwia jednak nie tylko zmniejszenie ceny. Rozwiązanie to niesie ze sobą jeszcze inne korzyści. Przede wszystkim czyni zapytanie przetargowe atrakcyjniejszym dla ubezpieczycieli. Należy pamiętać, że mała liczba ofert składanych w odpowiedzi na nie jest jedną z głównych bolączek JST. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku samorządu terytorialnego ubezpieczyciele nie zastanawiają się „czy wystąpi szkoda?”, ale „kiedy nastąpi pierwsza z nich?”. W związku z tym nie każde towarzystwo jest zainteresowane udzieleniem ochrony. Trzeba mieć na uwadze, że wypłata odszkodowania to nie jedyny koszt, jaki ponosi ubezpieczyciel. Musi on także zapewnić ubezpieczonym odpowiednią obsługę, a ta wiąże się, chociażby z zapewnieniem wynagrodzeń dla odpowiednio licznego personelu. W związku z tym łączenie ochrony dla wielu jednostek w jedną umowę ubezpieczenia podnosi atrakcyjność kontraktu i przyczynia się do większej liczby ofert składanych w postępowaniu przetargowym. Stwarza też większe pole do negocjacji z ubezpieczycielem, co ma przełożenie również na cenę polisy.

Jednolity standard ochrony

Drugim istotnym atutem konsolidacji ubezpieczeń jest zapewnienie jednolitego standardu ochrony dla wszystkich objętych nim instytucji. Analizując ubezpieczenia posiadane przez samorządy i ich jednostki podległe często można zauważyć, że tylko część instytucji posiada polisy. Co więcej, zazwyczaj uwzględniają one różny zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela czy sumy gwarancyjne. Łączenie ubezpieczeń w jedną umową pozwala zapewnić wszystkim instytucjom jednolity poziom ochrony, zdecydowanie wyższy od posiadanego wcześniej. Ponadto, konsolidacja umożliwia także zapisanie w umowie wyższych sum gwarancyjnych, nieosiągalnych dla poszczególnych jednostek przy zawieraniu samodzielnych polis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie ubezpieczenia można łączyć w jedną umowę?

Podstawą skutecznie przeprowadzonego przetargu na zakup polisy dla samorządu powinna być dokładna analiza ryzyk oraz potrzeb ubezpieczeniowych nie tylko jednostki macierzystej, ale również wszystkich jednostek podległych. Samorządy, przed rozpisaniem przetargu na ubezpieczenie muszą też dokładnie przeanalizować czy niektórych polis, do tej pory funkcjonujących odrębnie, nie można połączyć w jedną umowę (wspólne ubezpieczenie majątkowe dla wybranych jednostek podległych). Instytucje prowadzące taką samą działalność, np. oświatowe, bądź jednostki kultury, narażone są na podobny katalog szkód, więc zawierane przez nie polisy winny mieć tożsamy zakres ochrony.

W przeprowadzenie analizy warto zaangażować profesjonalnego pośrednika ubezpieczeniowego, brokera. Dzięki doświadczeniu jest on w stanie wskazać najkorzystniejsze rozwiązania oraz możliwości konsolidacji polis. Wyznacznikiem może być szkodowość jednostek. Uwzględnienie w jednej umowie instytucji o odmiennych przebiegach szkodowych nie zawsze przyczyni się do uzyskania oszczędności. Łączyć należy ryzyka podobne, a zdecydowanie dzielić skrajnie różne. Dlatego niewskazane może być scalanie ubezpieczeń miejskiej przychodni zdrowia i zakładu oczyszczania miasta, bo ich działalność narażona jest na zupełnie inne ryzyka.

Biorąc pod uwagę, że samorządy kupują zazwyczaj ubezpieczenia wieloletnie, to przy każdym odnowieniu polisy trzeba szczególną uwagę zwracać także na nowe zagrożenia, które w międzyczasie zyskały na znaczeniu. Przykładem tego jest rosnąca cyberprzestępczość. Ataki hakerskie, zwłaszcza te mające na celu pozyskanie danych osobowych, są przeprowadzane coraz częściej. Rynek ubezpieczeniowy oferuje już rozwiązania pozwalające zabezpieczyć się przed zagrożeniami cybernetycznymi.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia majątkowe i osobowe

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

Bez żadnych podwyżek dla pracowników budżetówki w 2026 r.? Wszystko zależy od losów ustawy budżetowej i decyzji Prezydenta RP

Projekt ustawy budżetowej na 2026 rok został przygotowany i trafił do Sejmu 30 września 2025 r. Już 09 października 2025 r. w Sejmie ruszają dalsze prace nad budżetem. Budzi on wiele kontrowersji, w szczególności ze względu na planowany poziom wydatków. Przedstawiciele związków zawodowych pracowników sfery budżetowej oburzają się na planowany poziom podwyżek, wynoszący zaledwie 3%, domagając się ostatnio co najmniej 5%. Tymczasem może się okazać, że nawet tej 3-procentowej podwyżki nie będzie.

Zielone inwestycje a podatek od nieruchomości. Nowe przepisy źródłem wątpliwości

Jesienią rady gmin podejmują decyzje dotyczące podatków i opłat lokalnych, które będą obowiązywały na ich terenie w kolejnym roku podatkowym. Pracując nad rozwiązaniami na 2026 rok warto pamiętać o zmianach, jakie zaszły od 1 stycznia 2025 roku. Jedną z nich jest zmiana definicji budowli.

REKLAMA

Sprawozdania do RIO. Ważne terminy w październiku 2025 r.

W październiku upływa kilka ważnych terminów dla zarządów jednostek samorządu terytorialnego. Jakie sprawozdania trzeba złożyć? Oto przydatne zestawienie.

W 2026 r. samorządy z 1,4 mld zł z tytułu wyrównania dochodów za dwa poprzednie lata

Ministerstwo Finansów koryguje rozliczenia z samorządami na kwotę 1,4 mld zł. Samorządowcy zgłosili błędne rozliczenie dofinansowań otrzymanych od rządu. Przyczyną błędu były wadliwe dane umieszczone przez gminy w deklaracjach i informacjach podatkowych.

Jakie konto do ewidencji zobowiązań inwestycyjnych [Przykład]

Rozrachunki z kontrahentami z tytułu nabycia usług budowy środków trwałych siłami obcymi i zakupów inwestycyjnych gotowych środków trwałych powinny być ujmowane na koncie 201. Użycie konta 240 jest dopuszczalne wyłącznie w sytuacji, gdy jednostka wejdzie w spór z kontrahentami co do istnienia zobowiązania lub jego wysokości.

Czy zmniejszy się liczba miesięcznych sprawozdań budżetowych?

Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych (KR RIO) dostrzegła konieczność zmniejszenia liczby miesięcznych sprawozdań budżetowych (Rb) składanych przez kierowników samorządowych jednostek budżetowych.

REKLAMA

Odpis na ZFŚS – II transza do 30 września 2025 r.

Do 30 września trzeba przekazać na wyodrębniony rachunek zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (ZFŚS) odpis za 2025 rok. W przypadku naruszenia tego terminu kierownikowi jednostki grozi kara grzywny.

Czy ośrodek sportu płaci podatek od nieruchomości, z których korzysta w ramach trwałego zarządu?

Aby ocenić status danego podmiotu na gruncie podatku od nieruchomości i określić jego obowiązki związane z tym podatkiem, nie jest wystarczające samo przeanalizowanie relacji właścicielskich. W katalogu podatników znalazły się bowiem również określone grupy posiadaczy, którymi są m.in. trwali zarządcy.

REKLAMA