REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co samorząd może zyskać na konsolidacji ubezpieczeń?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ceny polis nieustannie się zmieniają. W ostatnich trzech latach wysokość składki ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosła o ok. 75%, a polis majątkowych o prawie 20%. Samorządy mogą jednak uniknąć negatywnego wpływu podwyżek dzięki konsolidacji ubezpieczeń dla wielu jednostek podległych. Jedna polisa dla wszystkich instytucji podległych pozwala na obniżenie składki nawet o 50%.

REKLAMA

Największy wzrost cen w ostatnich trzech latach można było zauważyć w ubezpieczeniach komunikacyjnych – aż o 77%. Zmienia uległa również wysokość składki za polisy majątkowe. Za takie samo ubezpieczenie jak wcześniej, trzeba obecnie zapłacić niemal 20% więcej. Jedną z grup, która szczególnie odczuwa zmiany cen, są jednostki budżetowe, m.in. samorządy. Wynika to z tego, że wszelkie wydatki muszą one zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem, w związku z czym nie zawsze są w stanie skutecznie zareagować na zmiany na rynku finansowym. Istnieje jednak rozwiązanie pozwalające na znalezienie korzystnej oferty.

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku wszystkich produktów finansowych, również w przypadku ubezpieczeń łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki. Cena za taką polisę jest przynajmniej o 20% niższa w porównaniu z sumą składek płaconych przez poszczególne instytucje samodzielnie. Jeśli kontraktujemy ubezpieczenia w cyklach trzyletnich, uzyskana w wyniku rozsądnej, świadomej konsolidacji zniżka odpowiada wartości rynkowego wzrostu cen. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy dobrze przeprowadzona konsolidacja pozwala na uzyskanie nawet o połowę lepszej ceny.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Więcej ofert dzięki konsolidacji

Konsolidacja ubezpieczeń umożliwia jednak nie tylko zmniejszenie ceny. Rozwiązanie to niesie ze sobą jeszcze inne korzyści. Przede wszystkim czyni zapytanie przetargowe atrakcyjniejszym dla ubezpieczycieli. Należy pamiętać, że mała liczba ofert składanych w odpowiedzi na nie jest jedną z głównych bolączek JST. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku samorządu terytorialnego ubezpieczyciele nie zastanawiają się „czy wystąpi szkoda?”, ale „kiedy nastąpi pierwsza z nich?”. W związku z tym nie każde towarzystwo jest zainteresowane udzieleniem ochrony. Trzeba mieć na uwadze, że wypłata odszkodowania to nie jedyny koszt, jaki ponosi ubezpieczyciel. Musi on także zapewnić ubezpieczonym odpowiednią obsługę, a ta wiąże się, chociażby z zapewnieniem wynagrodzeń dla odpowiednio licznego personelu. W związku z tym łączenie ochrony dla wielu jednostek w jedną umowę ubezpieczenia podnosi atrakcyjność kontraktu i przyczynia się do większej liczby ofert składanych w postępowaniu przetargowym. Stwarza też większe pole do negocjacji z ubezpieczycielem, co ma przełożenie również na cenę polisy.

Jednolity standard ochrony

Drugim istotnym atutem konsolidacji ubezpieczeń jest zapewnienie jednolitego standardu ochrony dla wszystkich objętych nim instytucji. Analizując ubezpieczenia posiadane przez samorządy i ich jednostki podległe często można zauważyć, że tylko część instytucji posiada polisy. Co więcej, zazwyczaj uwzględniają one różny zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela czy sumy gwarancyjne. Łączenie ubezpieczeń w jedną umową pozwala zapewnić wszystkim instytucjom jednolity poziom ochrony, zdecydowanie wyższy od posiadanego wcześniej. Ponadto, konsolidacja umożliwia także zapisanie w umowie wyższych sum gwarancyjnych, nieosiągalnych dla poszczególnych jednostek przy zawieraniu samodzielnych polis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie ubezpieczenia można łączyć w jedną umowę?

Podstawą skutecznie przeprowadzonego przetargu na zakup polisy dla samorządu powinna być dokładna analiza ryzyk oraz potrzeb ubezpieczeniowych nie tylko jednostki macierzystej, ale również wszystkich jednostek podległych. Samorządy, przed rozpisaniem przetargu na ubezpieczenie muszą też dokładnie przeanalizować czy niektórych polis, do tej pory funkcjonujących odrębnie, nie można połączyć w jedną umowę (wspólne ubezpieczenie majątkowe dla wybranych jednostek podległych). Instytucje prowadzące taką samą działalność, np. oświatowe, bądź jednostki kultury, narażone są na podobny katalog szkód, więc zawierane przez nie polisy winny mieć tożsamy zakres ochrony.

W przeprowadzenie analizy warto zaangażować profesjonalnego pośrednika ubezpieczeniowego, brokera. Dzięki doświadczeniu jest on w stanie wskazać najkorzystniejsze rozwiązania oraz możliwości konsolidacji polis. Wyznacznikiem może być szkodowość jednostek. Uwzględnienie w jednej umowie instytucji o odmiennych przebiegach szkodowych nie zawsze przyczyni się do uzyskania oszczędności. Łączyć należy ryzyka podobne, a zdecydowanie dzielić skrajnie różne. Dlatego niewskazane może być scalanie ubezpieczeń miejskiej przychodni zdrowia i zakładu oczyszczania miasta, bo ich działalność narażona jest na zupełnie inne ryzyka.

Biorąc pod uwagę, że samorządy kupują zazwyczaj ubezpieczenia wieloletnie, to przy każdym odnowieniu polisy trzeba szczególną uwagę zwracać także na nowe zagrożenia, które w międzyczasie zyskały na znaczeniu. Przykładem tego jest rosnąca cyberprzestępczość. Ataki hakerskie, zwłaszcza te mające na celu pozyskanie danych osobowych, są przeprowadzane coraz częściej. Rynek ubezpieczeniowy oferuje już rozwiązania pozwalające zabezpieczyć się przed zagrożeniami cybernetycznymi.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia majątkowe i osobowe

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

REKLAMA

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

REKLAMA