REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak samorządy korzystają z ubezpieczeń?

EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Średnia wartość szkody to kilka tysięcy, ale niektóre sięgają milionów./Fot. Shutterstock
Średnia wartość szkody to kilka tysięcy, ale niektóre sięgają milionów./Fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Samorządy często traktują ubezpieczenia jako źródło finansowania bieżących napraw, co może prowadzić do niedoubezpieczenia. O skuteczności ochrony decyduje m.in. metodologia wskazania sumy ubezpieczenia oraz zakres ryzyk objętych polisą.

Wiele samorządów traktuje ubezpieczenia majątkowe przede wszystkim jako źródło finansowania bieżących napraw wynikających z wypadków czy awarii. Owszem, zadaniem polis jest zapewnienie ubezpieczonym tego, że nie muszą się przejmować kosztami związanymi z wymianą wybitej szyby czy naprawą uszkodzonej elewacji, ale to tylko część zdarzeń, których skutki objęte są ochroną. Ubezpieczenie powinno zapewniać odszkodowanie w sytuacji, gdy przedmiot ubezpieczenia ulegnie całkowitemu zniszczeniu lub odbudowa będzie wymagała dużych nakładów finansowych. W związku z tym skupianie się na typowych i częściowo przewidywalnych szkodach może prowadzić do niewłaściwego wyboru zakresu i sum ubezpieczenia.

REKLAMA

Polecamy: INFORLEX Administracja

Średnia wartość szkody to kilka tysięcy, ale niektóre sięgają milionów

REKLAMA

Z przeprowadzonych przez EIB SA. analiz wynika, że średnia wysokość szkody w przypadku dużego miasta wynosi ok. 6 tys. zł. Zdarzają się też szkody o wartości kilkuset złotych, ale niektóre opiewają na wiele milionów. To może znacząco zachwiać budżetem miasta, jeżeli nie posiadało ono odpowiedniej ochrony. W związku z tym w proces wyboru najkorzystniejszego rozwiązania warto zaangażować brokera, przede wszystkim na etapie przygotowywania opisu przedmiotu zamówienia do przetargu.

Ubezpieczenie samorządu to zagadnienie wielowątkowe. Zarówno ze względu na skalę odpowiedzialności, strukturę organizacyjną podmiotu, jak i rodzaj majątku, który trzeba ubezpieczyć, a także liczbę zagrożeń, które należy brać pod uwagę.

Jaki sposób ustalania sumy ubezpieczenia stosować?

Suma ubezpieczenia zapisana w polisie określa maksymalną kwotę, jaką towarzystwo ubezpieczeń może wypłacić w razie wystąpienia szkody. Należy jednak pamiętać, że nie zawsze jest ona równowartością wszystkich kosztów, jakie trzeba będzie ponieść, żeby zlikwidować szkody. Dlaczego tak się dzieje? Suma ubezpieczenia odnosi się do jednego z trzech rodzajów wartości:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • odtworzeniowej nowej,
  • rzeczywistej
  • lub księgowej brutto.

Ubezpieczenie, którego suma wyliczana jest na podstawie wartości odtworzeniowej nowej, zakłada wypłatę odszkodowania pozwalającego na odtworzenie mienia do stanu nowego, ale nie ulepszonego. Stosując z kolei wartość rzeczywistą, środki przekazane poszkodowanemu uwzględniać będą zużycie techniczne mienia, czyli będą niższe niż cena, jaką trzeba zapłacić za zastąpienie uszkodzeń nowymi elementami. Wartość księgowa brutto oznacza natomiast wypłatę nakładów finansowych równych początkowej wartości ewidencyjnej zniszczonego mienia.

Chcąc mieć pewność, że wypłacone odszkodowanie pokryje wszystkie koszty związane z naprawą lub odbudowaniem uszkodzonego mienia, warto przy ustalaniu sumy ubezpieczenia brać pod uwagę wartość odtworzeniową majątku. Może to skutkować wyższą składką, ale ten dodatkowy wydatek zawsze będzie niższy od ewentualnych kosztów, które ubezpieczony musiałby pokryć samodzielnie w razie zastosowania innej metody wyliczania sumy ubezpieczenia.

Nie wolno zapomnieć o cyberzagrożeniach…

Wybierając zakres ubezpieczenia mienia, samorządy zazwyczaj skupiają się przede wszystkim na zapewnieniu ochrony przed skutkami pożaru, gwałtownych zjawisk pogodowych oraz awarii instalacji sanitarnych czy elektrycznych. Nie należy jednak zapominać o innych zagrożeniach, które, choć rzadziej spotykane, mogą jednak mieć daleko idące skutki. Jednym z nich jest atak hakerski. Choć celem cyberprzestępców zazwyczaj są administracja rządowa, przedsiębiorstwa, korporacje czy osoby prywatne, to dochodzi również do ataków na władze lokalne. Przykładowo, w czerwcu tego roku hakerzy przejęli komputery urzędników miasta Lake City w Stanach Zjednoczonych i zażądali okupu w wysokości 0,5 mln dolarów za ich odblokowanie.

W Polsce popularność ubezpieczeń od zagrożeń cybernetycznych wzrosła wraz z wejściem w życie RODO. Owszem, pozwalają one ograniczyć efekt wycieku danych osobowych i zapewniają środki na przeprowadzenie obowiązkowych działań informacyjnych i wypłatę odszkodowań, ale to tylko część działań, jakich sfinansowanie umożliwiają. Mogą też zapewnić środki na zapłatę okupu. Niebagatelna jest również możliwość skorzystania z usług informatyki śledczej.

… i ewentualnych szkodach środowiskowych

Innym rodzajem zagrożenia, na które nie każdy zwraca uwagę, jest wyrządzenie szkód w środowisku naturalnym. Do jego zanieczyszczenia może dojść zarówno w wyniku awarii, z jaką mieliśmy do czynienia w Warszawie pod koniec sierpnia, jak i bardziej prozaicznych wypadków jak uszkodzenie systemu klimatyzacji, czy też nawet wypadku środka transportu. Polisy odpowiedzialności cywilnej można rozszerzyć co prawda o klauzule środowiskowe, ale obejmują one wyłącznie odpowiedzialność cywilną podmiotu. Oznacza to, że mogą pokryć odszkodowania dla osób poszkodowanych w wyniku wycieku niebezpiecznych substancji, ale nie zapewniają środków na przywrócenie równowagi biologicznej skażonego obszaru. Temu służą specjalistyczne ubezpieczenia środowiskowe.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA