Obowiązek wyrejestrowania ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych
REKLAMA
REKLAMA
Obowiązek wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych
Każda osoba, w stosunku do której wygasł tytuł do ubezpieczeń społecznych, podlega wyrejestrowaniu z tych ubezpieczeń. Obowiązek dokonania zgłoszenia wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych ciąży na płatniku składek.
REKLAMA
Zgłoszenie wyrejestrowania płatnik składek jest zobowiązany złożyć w terminie 7 dni od daty wygaśnięcia tytułu do ubezpieczeń społecznych.
Inny termin, bo aż 30 dniowy odnosi się do wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych pracowników skierowanych do pracy lub służby w przedstawicielstwach dyplomatycznych, urzędach konsularnych, stałych przedstawicielstwach przy ONZ i innych misjach specjalnych za granicą. Termin ten liczy się od dnia ustania stosunku pracy
W jaki sposób dokonuje się wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych pracownika
Wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych płatnik składek może dokonać:
1) na odpowiednim formularzu – ZUS ZWUA. Formularz ZUS ZWUA to formularz stosowany przy wyrejestrowywaniu z ubezpieczeń społecznych. Formularz ten jest dostępny w każdej jednostce organizacyjnej ZUS oraz w aktualnej wersji programu „Płatnik”;
2) w formie dokumentu elektronicznego w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z oprogramowania, którego zgodność z wymaganiami została potwierdzona w sposób określony w powyższej ustawie;
3) w formie wydruku z wyżej wskazanego oprogramowania.
Wyrejestrowania z ubezpieczeń społecznych płatnik składek dokonuje w jednostce organizacyjnej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Należy pamiętać, że osoba wyrejestrowywana z ubezpieczeń własnoręcznym podpisem potwierdza zgodność danych zawartych w formularzu ze stanem faktycznym.
Na płatniku składek ciąży obowiązek powiadamiania Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o każdej zmianie danych ubezpieczonego zawartych w zgłoszeniu wyrejestrowania w terminie 7 dni od zaistnienia zmian, stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Do korekty zgłoszenia korekty danych o wyrejestrowaniu ubezpieczonego z ubezpieczeń społecznych służy również formularz ZUS ZWUA.
Zadaj pytanie na Forum
Podstawa prawna:
Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887)
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 4 grudnia 1998 roku w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących oraz innych dokumentów (Dz. U. nr 149, poz. 982)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.