Zgłoszenie pracownika-urzędnika do ubezpieczeń społecznych
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Wymagany termin zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych
Urzędnicy, czyli pracownicy i urzędnicy tworzących korpus służby cywilnej oraz pracownicy urzędów państwowych są osobami ubezpieczonymi, podlegającym wszystkim ubezpieczeniom społecznym. Pracownicy Ci podlegają ubezpieczeniu emerytalnemu, rentowemu, chorobowemu oraz wypadkowemu obowiązkowo, od dnia powstania do dnia ustania ich stosunku pracy.
Zgłoszenie pracownika-urzędnika do ubezpieczeń społecznych musi nastąpić w ściśle określonym terminie, który wynosi dokładnie 7 dni, od dat powstania obowiązku ubezpieczenia. Obowiązek terminowego zgłoszenia do ubezpieczenia ciąży na płatniku składek.
Odpowiedni formularz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych
Zgłoszenia do ubezpieczenia społecznego można dokonać:
1) na odpowiednim formularzu – ZUS ZUA;
2) w formie dokumentu elektronicznego w formie dokumentu elektronicznego w rozumieniu przepisów ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne z oprogramowania, którego zgodność z wymaganiami została potwierdzona w sposób określony w powyższej ustawie;
3) w formie wydruku z wyżej wskazanego oprogramowania.
Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych zawiera w szczególności następujące dane dotyczące osoby zgłaszanej:
• numer PESEL, a w razie gdy ubezpieczonemu nie nadano numeru PESEL – serię i numer dowodu osobistego lub paszportu,
• nazwisko,
• imię pierwsze i drugie,
• datę urodzenia,
• nazwisko rodowe,
• obywatelstwo
• płeć,
• tytuł ubezpieczenia,
• stopień niepełnosprawności,
• posiadanie ustalonego prawa do emerytury lub renty,
• adres zameldowania na stale miejsce pobytu,
• adres zamieszkania, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stale miejsce pobytu,
• adres do korespondencji, jeżeli jest inny niż adres zameldowania na stale miejsce pobytu i adres zamieszkania.
Prawdziwość danych zawartych w zgłoszeniu do ubezpieczeń społecznych osoba zgłaszana potwierdza własnoręcznym podpisem.
Płatnik składek ma obowiązek powiadomić Zakład Ubezpieczeń Społecznych o każdej zmianie danych ubezpieczonego zawartych w dotychczasowym zgłoszeniu w terminie 7 dni od daty zaistnienia tych zmian, stwierdzenia nieprawidłowości we własnym zakresie lub otrzymania zawiadomienia o stwierdzeniu nieprawidłowości przez ZUS.
Kara za niedokonanie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych
Zgłoszenie pracownika do ubezpieczeń społecznych jest bardzo ważnym obowiązkiem ciążącym na płatniku składek. Rangę tego obowiązku podkreśla fakt, iż jego niedopełnienie stanowi przestępstwo. Zgodnie bowiem z art. 219 Kodeksu karnego kto narusza przepisy prawa o ubezpieczeniach społecznych, nie zgłaszając, nawet za zgodą zainteresowanego, wymaganych danych albo zgłaszając nieprawdziwe dane mające wpływ na prawo do świadczeń albo ich wysokość, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.
Zadaj pytanie na Forum
Podstawa prawna:
Kodeks karny
Ustawa z dnia 13 października 1998 roku o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. 1998 nr 137 poz. 887)
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.