REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii

Paweł Uściński
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby mieszkające i pracujące w Irlandii są uprawnione do licznych świadczeń w ramach irlandzkiego systemu zabezpieczenia społecznego. Poniżej przedstawione są wybrane świadczenia oraz odpowiedzialne instytucje. Świadczenia mogą nabyć osoby spełniające określone wymogi. Warto mieć na uwadze, że jeżeli osoba pracowała lub płaciła składki na ubezpieczenie społeczne w innym państwie UE, okres ten może być brany pod uwagę przy określaniu prawa do świadczeń.

Świadczenie z tytułu choroby

Prawo do świadczenia może uzyskać osoba niezdolna do pracy spełniająca warunki dotyczące płatności składek:

REKLAMA

  • 104 składki tygodniowe opłacone od momentu podjęcia pierwszej pracy oraz 39 składek tygodniowych opłaconych lub kredytowanych w danym roku składkowym, w tym minimum 13 składek opłaconych w danym roku lub w innych latach składkowych, albo
  • 26 składek tygodniowych opłaconych w każdym z dwóch lat składkowych poprzedzających rok wypłaty świadczenia.

REKLAMA

Długość otrzymywania świadczenia zależy od ilości wpłaconych składek. Maksymalna długość wynosi 2 lata (104 tygodnie). Muszą być wówczas wpłacone składki za 260 tygodni. Jeżeli składki są wpłacone za 104-259 tygodni, maksymalna długość otrzymywania świadczenia to 52 tygodnie.

O świadczenie z tytułu choroby należy wystąpić w ciągu siedmiu dni od ustania zdolności do pracy. Zaświadczenie o niezdolności do pracy wystawione przez lekarza prowadzącego powinno być wysłane do departamentu ochrony socjalnej.

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

W celu uzyskania dokładnych informacji należy kontaktować się z instytucją:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Illness Benefit

Department of Social Protection

Tel: (01) 704 3300

 LoCall: 1890 928 400

www.welfare.ie

Renta inwalidzka

Przyznawana jest osobom, które są niezdolne do pracy od 12 miesięcy oraz prognozuje się, iż będą niezdolne przez kolejnych 12 miesięcy. Może też zostać przyznana osobom, które uznano za trwale niezdolne do pracy. Aby uzyskać prawo do renty inwalidzkiej, należy wykazywać się:

  • co najmniej 260 opłaconymi składkami PRSI w odpowiedniej wysokości od momentu przystąpienia do ubezpieczenia, oraz
  • co najmniej 48 tygodniowymi składkami PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku składkowym.

Wysokość świadczenia jest uzależniona od wieku. Świadczenie może być pobierane do osiągnięcia przez daną osobę 66 lat. Wówczas podstawa świadczenia ulegnie zmianie, w jego miejsce otrzymywana będzie emerytura.

Wszelki informacje można uzyskać w odpowiedniej instytucji:

Invalidity Pension Claims Section

Social Welfare Services

Telephone: (043) 334 0000

Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

Świadczenia są wypłacane ubezpieczonym ofiarom wypadku przy pracy lub osobom cierpiącym na określone choroby zawodowe. Mogą je otrzymać osoby, które:

  • Utraciły zdolność do pracy z powodu wypadku w pracy lub w drodze do pracy;
  • Chorują ma jedną ze schorzeń wpisanych do katalogu chorób zawodowych;
  • Spełniają określone wymagania dotyczące ubezpieczenia społecznego.

Zobacz serwis: Kadry i płace

Pełną listę tych chorób można znaleźć pod adresem:

 www.welfare.ie/en/Pages/Occupational-Injuries-Benefit---Prescribed-Occupational-Dise.aspx

  • Świadczenie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Wypłacane jest osobom niezdolnym do pracy. Przysługuje od czwartego dnia niezdolności do pracy przez maksymalny okres 26 tygodni, licząc od dnia wypadku lub wystąpienia choroby zawodowej. Osoby, które nadal pozostają niezdolne do pracy po 26 tygodniach, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia z tytułu choroby.

  • Dodatek z tytułu niezdolności do pracy

przysługuje osobom pobierającym rentę inwalidzką, które uznano za trwale niezdolne do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej oraz które nie są uprawnione do korzystania ze świadczenia z tytułu choroby.

  • Liczne świadczenia z tytułu śmierci, m.in:

rentę wdowią, rentę sierocą, zasiłek pogrzebowy.


Ofiara wypadku przy pracy musi zgłosić ten fakt swojemu pracodawcy poprzez wysłanie do departamentu ochrony socjalnej odpowiedniego zaświadczenia o niezdolności do pracy. Zaświadczenie jest wydawane przez lekarza.

Jeżeli wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przyznana została opieka medyczna, należy poinformować o tym fakcie departament ochrony socjalnej.

Wniosek o świadczenie z tytułu śmierci należy złożyć na formularzu dostępnym w departamencie ochrony socjalnej w ciągu trzech miesięcy od śmierci osoby.

Instytucje odpowiedzialne:

Injury Benefit Section

Department of Social Protection,

Tel: (01) 704 3300

LoCall: 1890 928 4000

Disablement & Death Benefits

Department of Social Protection,

Telephone: +353 43-3340000

LoCall: 1890 92 77 00

Zasiłek na dzieci

Zasiłek jest wypłacany na każde dziecko w wieku poniżej 16 lat. Granica wieku wydłuża się do 18 lat, jeżeli dziecko nadal się uczy. Warunkiem jest także stałe zamieszkanie w Irlandii.

Zasiłek z reguły otrzymuje matka lub macocha, chociaż może być wypłacany ojcu/ojczymowi, jeżeli dziecko mieszka z nim i jest przez niego utrzymywane.

Termin na wystąpienie o zasiłek wynosi 12 miesięcy od:

  • urodzenia dziecka, lub
  • miesiąca, w którym dziecko staje się członkiem rodziny, lub
  • zamieszkania w Irlandii.

Instytucja odpowiedzialna:

Department of Social Protection Social Welfare Services Office,

Tel: (074) 916 4400

LoCall: 1890 400 400

 www.welfare.ie

Świadczenie z tytułu macierzyństwa

Aby być uprawnionym do świadczenia należy wykazać się:

  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających pierwszy dzień urlopu macierzyńskiego, lub
  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi od momentu podjęcia pracy oraz co najmniej 39 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku podatkowym lub w roku następującym po takim roku podatkowym, lub
  • co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi w danym roku podatkowym oraz co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI odprowadzonymi w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy;
  • osoby samozatrudnione muszą wykazywać się co najmniej 52 składkami opłaconymi w roku podatkowym branym pod uwagę, lub w roku poprzedzającym albo następującym.  

Rok podatkowy, będący podstawą ustalania prawa do świadczenia, zwykle o dwa lata uprzedza rok korzystania ze świadczenia. Przykładowo, starając się o świadczenie w 2016, rokiem podatkowym, do którego odnoszą się powyższe warunki, będzie rok 2014. Każdy rok podatkowy rozpoczyna się w pierwszy poniedziałek stycznia danego roku kalendarzowego.

Odpowiedni wniosek powinien zostać złożony na 6 tygodni przed pójściem na urlop macierzyński lub 12 tygodni w przypadku osób samozatrudnionych.

Świadczenie z tytułu macierzyństwa jest wypłacane przez 26 tygodni. Urlop macierzyński musi się rozpocząć co najmniej dwa tygodnie przed przewidywaną datą porodu oraz musi trwać co najmniej cztery tygodnie po narodzeniu dziecka.

Instytucja odpowiedzialna:

Maternity Benefit Section

 Department of Social Protection

Tel: (01) 471 5898

LoCall: 1890 690 690

www.welfare.ie

Źródła oraz informacje na temat świadczeń z zabezpieczenia społecznego:

Raporty Komisji Europejskiej:

Twoje uprawnienia do zabezpieczenia społecznego w Irlandii, 2012;

Your social security rights in Ireland, 2016.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA