REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii

Paweł Uściński
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Osoby mieszkające i pracujące w Irlandii są uprawnione do licznych świadczeń w ramach irlandzkiego systemu zabezpieczenia społecznego. Poniżej przedstawione są wybrane świadczenia oraz odpowiedzialne instytucje. Świadczenia mogą nabyć osoby spełniające określone wymogi. Warto mieć na uwadze, że jeżeli osoba pracowała lub płaciła składki na ubezpieczenie społeczne w innym państwie UE, okres ten może być brany pod uwagę przy określaniu prawa do świadczeń.

Świadczenie z tytułu choroby

Prawo do świadczenia może uzyskać osoba niezdolna do pracy spełniająca warunki dotyczące płatności składek:

REKLAMA

  • 104 składki tygodniowe opłacone od momentu podjęcia pierwszej pracy oraz 39 składek tygodniowych opłaconych lub kredytowanych w danym roku składkowym, w tym minimum 13 składek opłaconych w danym roku lub w innych latach składkowych, albo
  • 26 składek tygodniowych opłaconych w każdym z dwóch lat składkowych poprzedzających rok wypłaty świadczenia.

REKLAMA

Długość otrzymywania świadczenia zależy od ilości wpłaconych składek. Maksymalna długość wynosi 2 lata (104 tygodnie). Muszą być wówczas wpłacone składki za 260 tygodni. Jeżeli składki są wpłacone za 104-259 tygodni, maksymalna długość otrzymywania świadczenia to 52 tygodnie.

O świadczenie z tytułu choroby należy wystąpić w ciągu siedmiu dni od ustania zdolności do pracy. Zaświadczenie o niezdolności do pracy wystawione przez lekarza prowadzącego powinno być wysłane do departamentu ochrony socjalnej.

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

W celu uzyskania dokładnych informacji należy kontaktować się z instytucją:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Illness Benefit

Department of Social Protection

Tel: (01) 704 3300

 LoCall: 1890 928 400

www.welfare.ie

Renta inwalidzka

Przyznawana jest osobom, które są niezdolne do pracy od 12 miesięcy oraz prognozuje się, iż będą niezdolne przez kolejnych 12 miesięcy. Może też zostać przyznana osobom, które uznano za trwale niezdolne do pracy. Aby uzyskać prawo do renty inwalidzkiej, należy wykazywać się:

  • co najmniej 260 opłaconymi składkami PRSI w odpowiedniej wysokości od momentu przystąpienia do ubezpieczenia, oraz
  • co najmniej 48 tygodniowymi składkami PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku składkowym.

Wysokość świadczenia jest uzależniona od wieku. Świadczenie może być pobierane do osiągnięcia przez daną osobę 66 lat. Wówczas podstawa świadczenia ulegnie zmianie, w jego miejsce otrzymywana będzie emerytura.

Wszelki informacje można uzyskać w odpowiedniej instytucji:

Invalidity Pension Claims Section

Social Welfare Services

Telephone: (043) 334 0000

Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych

Świadczenia są wypłacane ubezpieczonym ofiarom wypadku przy pracy lub osobom cierpiącym na określone choroby zawodowe. Mogą je otrzymać osoby, które:

  • Utraciły zdolność do pracy z powodu wypadku w pracy lub w drodze do pracy;
  • Chorują ma jedną ze schorzeń wpisanych do katalogu chorób zawodowych;
  • Spełniają określone wymagania dotyczące ubezpieczenia społecznego.

Zobacz serwis: Kadry i płace

Pełną listę tych chorób można znaleźć pod adresem:

 www.welfare.ie/en/Pages/Occupational-Injuries-Benefit---Prescribed-Occupational-Dise.aspx

  • Świadczenie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej

Wypłacane jest osobom niezdolnym do pracy. Przysługuje od czwartego dnia niezdolności do pracy przez maksymalny okres 26 tygodni, licząc od dnia wypadku lub wystąpienia choroby zawodowej. Osoby, które nadal pozostają niezdolne do pracy po 26 tygodniach, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia z tytułu choroby.

  • Dodatek z tytułu niezdolności do pracy

przysługuje osobom pobierającym rentę inwalidzką, które uznano za trwale niezdolne do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej oraz które nie są uprawnione do korzystania ze świadczenia z tytułu choroby.

  • Liczne świadczenia z tytułu śmierci, m.in:

rentę wdowią, rentę sierocą, zasiłek pogrzebowy.


Ofiara wypadku przy pracy musi zgłosić ten fakt swojemu pracodawcy poprzez wysłanie do departamentu ochrony socjalnej odpowiedniego zaświadczenia o niezdolności do pracy. Zaświadczenie jest wydawane przez lekarza.

Jeżeli wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przyznana została opieka medyczna, należy poinformować o tym fakcie departament ochrony socjalnej.

Wniosek o świadczenie z tytułu śmierci należy złożyć na formularzu dostępnym w departamencie ochrony socjalnej w ciągu trzech miesięcy od śmierci osoby.

Instytucje odpowiedzialne:

Injury Benefit Section

Department of Social Protection,

Tel: (01) 704 3300

LoCall: 1890 928 4000

Disablement & Death Benefits

Department of Social Protection,

Telephone: +353 43-3340000

LoCall: 1890 92 77 00

Zasiłek na dzieci

Zasiłek jest wypłacany na każde dziecko w wieku poniżej 16 lat. Granica wieku wydłuża się do 18 lat, jeżeli dziecko nadal się uczy. Warunkiem jest także stałe zamieszkanie w Irlandii.

Zasiłek z reguły otrzymuje matka lub macocha, chociaż może być wypłacany ojcu/ojczymowi, jeżeli dziecko mieszka z nim i jest przez niego utrzymywane.

Termin na wystąpienie o zasiłek wynosi 12 miesięcy od:

  • urodzenia dziecka, lub
  • miesiąca, w którym dziecko staje się członkiem rodziny, lub
  • zamieszkania w Irlandii.

Instytucja odpowiedzialna:

Department of Social Protection Social Welfare Services Office,

Tel: (074) 916 4400

LoCall: 1890 400 400

 www.welfare.ie

Świadczenie z tytułu macierzyństwa

Aby być uprawnionym do świadczenia należy wykazać się:

  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających pierwszy dzień urlopu macierzyńskiego, lub
  • co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi od momentu podjęcia pracy oraz co najmniej 39 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku podatkowym lub w roku następującym po takim roku podatkowym, lub
  • co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi w danym roku podatkowym oraz co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI odprowadzonymi w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy;
  • osoby samozatrudnione muszą wykazywać się co najmniej 52 składkami opłaconymi w roku podatkowym branym pod uwagę, lub w roku poprzedzającym albo następującym.  

Rok podatkowy, będący podstawą ustalania prawa do świadczenia, zwykle o dwa lata uprzedza rok korzystania ze świadczenia. Przykładowo, starając się o świadczenie w 2016, rokiem podatkowym, do którego odnoszą się powyższe warunki, będzie rok 2014. Każdy rok podatkowy rozpoczyna się w pierwszy poniedziałek stycznia danego roku kalendarzowego.

Odpowiedni wniosek powinien zostać złożony na 6 tygodni przed pójściem na urlop macierzyński lub 12 tygodni w przypadku osób samozatrudnionych.

Świadczenie z tytułu macierzyństwa jest wypłacane przez 26 tygodni. Urlop macierzyński musi się rozpocząć co najmniej dwa tygodnie przed przewidywaną datą porodu oraz musi trwać co najmniej cztery tygodnie po narodzeniu dziecka.

Instytucja odpowiedzialna:

Maternity Benefit Section

 Department of Social Protection

Tel: (01) 471 5898

LoCall: 1890 690 690

www.welfare.ie

Źródła oraz informacje na temat świadczeń z zabezpieczenia społecznego:

Raporty Komisji Europejskiej:

Twoje uprawnienia do zabezpieczenia społecznego w Irlandii, 2012;

Your social security rights in Ireland, 2016.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
ZUS ostrzega przed fałszywymi telefonami i apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności

Zakład Ubezpieczeń Społecznych ostrzega przed fałszywymi telefonami. Chodzi o potwierdzenie zmiany numeru telefonu w ZUS lub na PUE/eZUS. ZUS apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych.

Dodatek za pracę w nocy od 1 kwietnia 2025 r.

Osoby pracujące w nocy mogą liczyć na dodatek z tytułu wykonywania pracy w porze nocnej. Ile będzie wynosił dodatek za pracę w nocy w kwietniu? Czy ulegnie zmianie? Za pracę w jakich godzinach przysługuje?

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Stanowisko ZUS

Świadczenie rehabilitacyjne a potrącenia dobrowolne. Jak wygląda kwestia potrąceń dobrowolnych z wynagrodzenia na pakiety medyczne, czy dodatkowego ubezpieczenia? Odpowiedź Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

Od 1 marca 2025 r. nowe, wyższe stawki kosztów realizacji zadań związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny

Zgodnie z art. 29 Ustawy o Karcie Dużej Rodziny, realizacja zadań gminy związanych z przyznaniem Karty Dużej Rodziny należy do zadań z zakresu administracji rządowej. Od 1 marca 2025 r. obowiązują nowe stawki.

REKLAMA

Badania lekarskie: Kto nie podlega wstępnym badaniom lekarskim?

Zgodnie z Kodeksem pracy, każdy pracownik podlega badaniom lekarskim. Wyróżnić można badania wstępne, badania okresowe oraz kontrolne badania lekarskie. Kiedy nie trzeba wykonywać wstępnych badań lekarskich?

Budowa, remont, utrzymanie strzelnic. Dotacje celowe dla JST [PROJEKT ROZPORZĄDZENIA]

Do uzgodnień trafił projekt rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie dofinansowania z budżetu państwa zadań związanych z budową, remontami i utrzymaniem strzelnic oraz rozwijaniem sportu strzeleckiego. Chodzi o dotacje celowe z budżetu państwa.

2 maja i 10 listopada 2025 r. dniami wolnymi w służbie cywilnej

Tak wynika z zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 lutego 2025 r. w sprawie wyznaczenia dla członków korpusu służby cywilnej dni wolnych od pracy. Zarządzenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim 3 marca 2025 r. Wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko PIP

Trzynastki dla byłych wójtów i burmistrzów. Stanowisko Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie wypłacania dodatkowego wynagrodzenia rocznego dla wójtów i burmistrzów, którzy zakończyli swoją kadencję i stosunek pracy nawiązany z wyboru w kwietniu 2024 r.

REKLAMA

Od 1 lipca 2026 r. obowiązkowy Centralny Rejestr Umów dla jednostek samorządu terytorialnego

Od 1 lipca 2026 r. zostanie wprowadzony obowiązek udostępniania informacji o umowach zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych dla jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi o Centralny Rejestr Umów

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r.

Odpis podstawowy na ZFŚS w 2025 r. Jaka będzie podstawa określająca wysokość odpisu podstawowego na fundusz socjalny w 2025 r.? Kto ma obowiązek tworzenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych? Czym jest odpis podstawowy?

REKLAMA