Świadczenia z zabezpieczenia społecznego w Irlandii
REKLAMA
REKLAMA
Świadczenie z tytułu choroby
Prawo do świadczenia może uzyskać osoba niezdolna do pracy spełniająca warunki dotyczące płatności składek:
REKLAMA
- 104 składki tygodniowe opłacone od momentu podjęcia pierwszej pracy oraz 39 składek tygodniowych opłaconych lub kredytowanych w danym roku składkowym, w tym minimum 13 składek opłaconych w danym roku lub w innych latach składkowych, albo
- 26 składek tygodniowych opłaconych w każdym z dwóch lat składkowych poprzedzających rok wypłaty świadczenia.
REKLAMA
Długość otrzymywania świadczenia zależy od ilości wpłaconych składek. Maksymalna długość wynosi 2 lata (104 tygodnie). Muszą być wówczas wpłacone składki za 260 tygodni. Jeżeli składki są wpłacone za 104-259 tygodni, maksymalna długość otrzymywania świadczenia to 52 tygodnie.
O świadczenie z tytułu choroby należy wystąpić w ciągu siedmiu dni od ustania zdolności do pracy. Zaświadczenie o niezdolności do pracy wystawione przez lekarza prowadzącego powinno być wysłane do departamentu ochrony socjalnej.
Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)
W celu uzyskania dokładnych informacji należy kontaktować się z instytucją:
Illness Benefit
Department of Social Protection
Tel: (01) 704 3300
LoCall: 1890 928 400
www.welfare.ie
Renta inwalidzka
Przyznawana jest osobom, które są niezdolne do pracy od 12 miesięcy oraz prognozuje się, iż będą niezdolne przez kolejnych 12 miesięcy. Może też zostać przyznana osobom, które uznano za trwale niezdolne do pracy. Aby uzyskać prawo do renty inwalidzkiej, należy wykazywać się:
- co najmniej 260 opłaconymi składkami PRSI w odpowiedniej wysokości od momentu przystąpienia do ubezpieczenia, oraz
- co najmniej 48 tygodniowymi składkami PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku składkowym.
Wysokość świadczenia jest uzależniona od wieku. Świadczenie może być pobierane do osiągnięcia przez daną osobę 66 lat. Wówczas podstawa świadczenia ulegnie zmianie, w jego miejsce otrzymywana będzie emerytura.
Wszelki informacje można uzyskać w odpowiedniej instytucji:
Invalidity Pension Claims Section
Social Welfare Services
Telephone: (043) 334 0000
Świadczenia z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych
Świadczenia są wypłacane ubezpieczonym ofiarom wypadku przy pracy lub osobom cierpiącym na określone choroby zawodowe. Mogą je otrzymać osoby, które:
- Utraciły zdolność do pracy z powodu wypadku w pracy lub w drodze do pracy;
- Chorują ma jedną ze schorzeń wpisanych do katalogu chorób zawodowych;
- Spełniają określone wymagania dotyczące ubezpieczenia społecznego.
Zobacz serwis: Kadry i płace
Pełną listę tych chorób można znaleźć pod adresem:
www.welfare.ie/en/Pages/Occupational-Injuries-Benefit---Prescribed-Occupational-Dise.aspx
- Świadczenie z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej
Wypłacane jest osobom niezdolnym do pracy. Przysługuje od czwartego dnia niezdolności do pracy przez maksymalny okres 26 tygodni, licząc od dnia wypadku lub wystąpienia choroby zawodowej. Osoby, które nadal pozostają niezdolne do pracy po 26 tygodniach, mogą ubiegać się o przyznanie świadczenia z tytułu choroby.
- Dodatek z tytułu niezdolności do pracy
przysługuje osobom pobierającym rentę inwalidzką, które uznano za trwale niezdolne do pracy wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej oraz które nie są uprawnione do korzystania ze świadczenia z tytułu choroby.
- Liczne świadczenia z tytułu śmierci, m.in:
rentę wdowią, rentę sierocą, zasiłek pogrzebowy.
Ofiara wypadku przy pracy musi zgłosić ten fakt swojemu pracodawcy poprzez wysłanie do departamentu ochrony socjalnej odpowiedniego zaświadczenia o niezdolności do pracy. Zaświadczenie jest wydawane przez lekarza.
Jeżeli wskutek wypadku przy pracy lub choroby zawodowej przyznana została opieka medyczna, należy poinformować o tym fakcie departament ochrony socjalnej.
Wniosek o świadczenie z tytułu śmierci należy złożyć na formularzu dostępnym w departamencie ochrony socjalnej w ciągu trzech miesięcy od śmierci osoby.
Instytucje odpowiedzialne:
Injury Benefit Section
Department of Social Protection,
Tel: (01) 704 3300
LoCall: 1890 928 4000
Disablement & Death Benefits
Department of Social Protection,
Telephone: +353 43-3340000
LoCall: 1890 92 77 00
Zasiłek na dzieci
Zasiłek jest wypłacany na każde dziecko w wieku poniżej 16 lat. Granica wieku wydłuża się do 18 lat, jeżeli dziecko nadal się uczy. Warunkiem jest także stałe zamieszkanie w Irlandii.
Zasiłek z reguły otrzymuje matka lub macocha, chociaż może być wypłacany ojcu/ojczymowi, jeżeli dziecko mieszka z nim i jest przez niego utrzymywane.
Termin na wystąpienie o zasiłek wynosi 12 miesięcy od:
- urodzenia dziecka, lub
- miesiąca, w którym dziecko staje się członkiem rodziny, lub
- zamieszkania w Irlandii.
Instytucja odpowiedzialna:
Department of Social Protection Social Welfare Services Office,
Tel: (074) 916 4400
LoCall: 1890 400 400
www.welfare.ie
Świadczenie z tytułu macierzyństwa
Aby być uprawnionym do świadczenia należy wykazać się:
- co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy poprzedzających pierwszy dzień urlopu macierzyńskiego, lub
- co najmniej 39 opłaconymi tygodniowymi składkami PRSI, odprowadzonymi od momentu podjęcia pracy oraz co najmniej 39 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi lub kredytowanymi w danym roku podatkowym lub w roku następującym po takim roku podatkowym, lub
- co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI opłaconymi w danym roku podatkowym oraz co najmniej 26 tygodniowymi składkami na PRSI odprowadzonymi w roku podatkowym poprzedzającym dany rok podatkowy;
- osoby samozatrudnione muszą wykazywać się co najmniej 52 składkami opłaconymi w roku podatkowym branym pod uwagę, lub w roku poprzedzającym albo następującym.
Rok podatkowy, będący podstawą ustalania prawa do świadczenia, zwykle o dwa lata uprzedza rok korzystania ze świadczenia. Przykładowo, starając się o świadczenie w 2016, rokiem podatkowym, do którego odnoszą się powyższe warunki, będzie rok 2014. Każdy rok podatkowy rozpoczyna się w pierwszy poniedziałek stycznia danego roku kalendarzowego.
Odpowiedni wniosek powinien zostać złożony na 6 tygodni przed pójściem na urlop macierzyński lub 12 tygodni w przypadku osób samozatrudnionych.
Świadczenie z tytułu macierzyństwa jest wypłacane przez 26 tygodni. Urlop macierzyński musi się rozpocząć co najmniej dwa tygodnie przed przewidywaną datą porodu oraz musi trwać co najmniej cztery tygodnie po narodzeniu dziecka.
Instytucja odpowiedzialna:
Maternity Benefit Section
Department of Social Protection
Tel: (01) 471 5898
LoCall: 1890 690 690
www.welfare.ie
Źródła oraz informacje na temat świadczeń z zabezpieczenia społecznego:
Raporty Komisji Europejskiej:
Twoje uprawnienia do zabezpieczenia społecznego w Irlandii, 2012;
Your social security rights in Ireland, 2016.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.