REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy można utworzyć  jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?
Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie: Jednostka budżetowa została podzielona na dwie osobne jednostki budżetowe: X i Y. Po podziale ZFŚS był tworzony tylko przy jednostce X. Ta jednostka miała w planie finansowym zabezpieczone środki na odpisy podstawowe i fakultatywne na ZFŚS dla swoich pracowników oraz pracowników jednostki Y. Połączonym funduszem dysponował kierownik jednostki X. Przyznawał świadczenia pracownikom obu jednostek. Jak prawidłowo postąpić w takiej sytuacji?

Odpowiedź: Każda jednostka musi mieć osobny ZFŚS. Wspólnie mogą tylko prowadzić działalność socjalną.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady tworzenia ZFŚS w 2022 r.?

Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego. Nalicza się go w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych w danej jednostce (art. 5 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Poza tym fundusz można corocznie zwiększać o kwoty fakultatywnych zwiększeń odpisów i fakultatywnych zwiększeń funduszu (art. 5 ust. 4-5a ustawy o ZFŚS).

Środki budżetowe w planie finansowym na pokrycie odpisów na ZFŚS?

Działalność jednostek budżetowych jest w całości finansowana z odpowiedniego budżetu (art. 11 ust. 1 uofp). Dlatego każda jednostka musi w swoim planie finansowym na dany rok, w wydatkach bieżących, ująć zapotrzebowanie na środki budżetowe wystarczające na pokrycie odpisów na ZFŚS. Otrzymane środki przeznacza na wydatki z tytułu odpisów na ZFŚS. W praktyce oznacza to, że środki trzeba przelać z rachunku bankowego bieżącego jednostki (z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" - subkonto wydatki) na rachunek bankowy ZFŚS (na konto 135 "Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia"). Taki wymóg wynika z art. 12 ust. 1 ustawy o ZFŚS.

Czy wspólne prowadzenie działalności socjalnej przez jednostki budżetowe wymaga umowy?

Po utworzeniu ZFŚS jednostki mogą zadecydować o wspólnym prowadzeniu działalności socjalnej. Wtedy ich kierownicy powinni zawrzeć odpowiednią umowę (art. 9 ustawy o ZFŚS). W umowie trzeba określić w szczególności:

REKLAMA

  • przedmiot wspólnej działalności (może obejmować wszystkie rodzaje działalności socjalnej z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS lub tylko wybrane rodzaje),
  • zasady prowadzenia wspólnej działalności,
  • sposób wykonywania rozliczeń między jednostkami,
  • tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy.

Czy wspólne prowadzenie działalności socjalnej przez jednostki budżetowe wymaga regulaminu?

Każda z jednostek objęta wspólną działalnością musi mieć regulamin korzystania z funduszu (art. 9 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Odpowiednio do postanowień umowy kierownicy jednostek powinni rozliczać środki za działalność socjalną. W jednostce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obsługiwanej - z rachunku ZFŚS należy przekazywać środki na rachunek ZFŚS jednostki obsługującej w celu pokrycia kosztów udzielonych świadczeń dla pracowników tej jednostki, natomiast na rachunek ZFŚS powinny wpływać zwroty środków niewykorzystanych przez jednostkę obsługującą,
  • obsługującej - na rachunek ZFŚS powinny wpływać środki na pokrycie świadczeń na rzecz pracowników jednostki obsługiwanej, natomiast z rachunku należy zwracać środki niewykorzystane do jednostki obsługiwanej.

Jest to tylko jedno z możliwych rozwiązań wspólnego finansowania działalności socjalnej. Do wybranego rozwiązania trzeba dopasować obowiązujące w tych jednostkach zasady ewidencji operacji dotyczących ZFŚS. Zwłaszcza chodzi o dodatkowe operacje gospodarcze związane z ujęciem finansowania operacji wykonywanych przez jednostkę obsługującą na rzecz jednostki obsługiwanej.

Jednak - niezależnie od wybranego rozwiązania - wspólne prowadzenie działalności socjalnej nigdy nie oznacza przeniesienia obowiązku tworzenia funduszu z jednej jednostki organizacyjnej na drugą. Każda jednostka musi mieć osobny fundusz. Wspólnie mogą tylko prowadzić działalność socjalną.

Podstawy prawne:

  • art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655)

  • art. 2 pkt 1, art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 1, 4-5a, art. 8 ust. 2, art. 9, art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 746; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2445)

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Artykuł z: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA