REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy można utworzyć  jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?
Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie: Jednostka budżetowa została podzielona na dwie osobne jednostki budżetowe: X i Y. Po podziale ZFŚS był tworzony tylko przy jednostce X. Ta jednostka miała w planie finansowym zabezpieczone środki na odpisy podstawowe i fakultatywne na ZFŚS dla swoich pracowników oraz pracowników jednostki Y. Połączonym funduszem dysponował kierownik jednostki X. Przyznawał świadczenia pracownikom obu jednostek. Jak prawidłowo postąpić w takiej sytuacji?

Odpowiedź: Każda jednostka musi mieć osobny ZFŚS. Wspólnie mogą tylko prowadzić działalność socjalną.

REKLAMA

REKLAMA

Jakie są zasady tworzenia ZFŚS w 2022 r.?

Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego. Nalicza się go w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych w danej jednostce (art. 5 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Poza tym fundusz można corocznie zwiększać o kwoty fakultatywnych zwiększeń odpisów i fakultatywnych zwiększeń funduszu (art. 5 ust. 4-5a ustawy o ZFŚS).

Środki budżetowe w planie finansowym na pokrycie odpisów na ZFŚS?

Działalność jednostek budżetowych jest w całości finansowana z odpowiedniego budżetu (art. 11 ust. 1 uofp). Dlatego każda jednostka musi w swoim planie finansowym na dany rok, w wydatkach bieżących, ująć zapotrzebowanie na środki budżetowe wystarczające na pokrycie odpisów na ZFŚS. Otrzymane środki przeznacza na wydatki z tytułu odpisów na ZFŚS. W praktyce oznacza to, że środki trzeba przelać z rachunku bankowego bieżącego jednostki (z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" - subkonto wydatki) na rachunek bankowy ZFŚS (na konto 135 "Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia"). Taki wymóg wynika z art. 12 ust. 1 ustawy o ZFŚS.

Czy wspólne prowadzenie działalności socjalnej przez jednostki budżetowe wymaga umowy?

Po utworzeniu ZFŚS jednostki mogą zadecydować o wspólnym prowadzeniu działalności socjalnej. Wtedy ich kierownicy powinni zawrzeć odpowiednią umowę (art. 9 ustawy o ZFŚS). W umowie trzeba określić w szczególności:

  • przedmiot wspólnej działalności (może obejmować wszystkie rodzaje działalności socjalnej z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS lub tylko wybrane rodzaje),
  • zasady prowadzenia wspólnej działalności,
  • sposób wykonywania rozliczeń między jednostkami,
  • tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy.

Czy wspólne prowadzenie działalności socjalnej przez jednostki budżetowe wymaga regulaminu?

Każda z jednostek objęta wspólną działalnością musi mieć regulamin korzystania z funduszu (art. 9 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Odpowiednio do postanowień umowy kierownicy jednostek powinni rozliczać środki za działalność socjalną. W jednostce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obsługiwanej - z rachunku ZFŚS należy przekazywać środki na rachunek ZFŚS jednostki obsługującej w celu pokrycia kosztów udzielonych świadczeń dla pracowników tej jednostki, natomiast na rachunek ZFŚS powinny wpływać zwroty środków niewykorzystanych przez jednostkę obsługującą,
  • obsługującej - na rachunek ZFŚS powinny wpływać środki na pokrycie świadczeń na rzecz pracowników jednostki obsługiwanej, natomiast z rachunku należy zwracać środki niewykorzystane do jednostki obsługiwanej.

Jest to tylko jedno z możliwych rozwiązań wspólnego finansowania działalności socjalnej. Do wybranego rozwiązania trzeba dopasować obowiązujące w tych jednostkach zasady ewidencji operacji dotyczących ZFŚS. Zwłaszcza chodzi o dodatkowe operacje gospodarcze związane z ujęciem finansowania operacji wykonywanych przez jednostkę obsługującą na rzecz jednostki obsługiwanej.

Jednak - niezależnie od wybranego rozwiązania - wspólne prowadzenie działalności socjalnej nigdy nie oznacza przeniesienia obowiązku tworzenia funduszu z jednej jednostki organizacyjnej na drugą. Każda jednostka musi mieć osobny fundusz. Wspólnie mogą tylko prowadzić działalność socjalną.

Podstawy prawne:

  • art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655)

  • art. 2 pkt 1, art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 1, 4-5a, art. 8 ust. 2, art. 9, art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 746; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2445)

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Artykuł z: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA