REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?

Czy można utworzyć  jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?
Czy można utworzyć jeden ZFŚS po podziale jednostki budżetowej?
Media

REKLAMA

REKLAMA

Pytanie: Jednostka budżetowa została podzielona na dwie osobne jednostki budżetowe: X i Y. Po podziale ZFŚS był tworzony tylko przy jednostce X. Ta jednostka miała w planie finansowym zabezpieczone środki na odpisy podstawowe i fakultatywne na ZFŚS dla swoich pracowników oraz pracowników jednostki Y. Połączonym funduszem dysponował kierownik jednostki X. Przyznawał świadczenia pracownikom obu jednostek. Jak prawidłowo postąpić w takiej sytuacji?

Odpowiedź: Każda jednostka musi mieć osobny ZFŚS. Wspólnie mogą tylko prowadzić działalność socjalną.

REKLAMA

Jakie są zasady tworzenia ZFŚS w 2022 r.?

Fundusz tworzy się z corocznego odpisu podstawowego. Nalicza się go w stosunku do przeciętnej liczby zatrudnionych w danej jednostce (art. 5 ust. 1 ustawy o ZFŚS). Poza tym fundusz można corocznie zwiększać o kwoty fakultatywnych zwiększeń odpisów i fakultatywnych zwiększeń funduszu (art. 5 ust. 4-5a ustawy o ZFŚS).

Środki budżetowe w planie finansowym na pokrycie odpisów na ZFŚS?

Działalność jednostek budżetowych jest w całości finansowana z odpowiedniego budżetu (art. 11 ust. 1 uofp). Dlatego każda jednostka musi w swoim planie finansowym na dany rok, w wydatkach bieżących, ująć zapotrzebowanie na środki budżetowe wystarczające na pokrycie odpisów na ZFŚS. Otrzymane środki przeznacza na wydatki z tytułu odpisów na ZFŚS. W praktyce oznacza to, że środki trzeba przelać z rachunku bankowego bieżącego jednostki (z konta 130 "Rachunek bieżący jednostki" - subkonto wydatki) na rachunek bankowy ZFŚS (na konto 135 "Rachunek środków funduszy specjalnego przeznaczenia"). Taki wymóg wynika z art. 12 ust. 1 ustawy o ZFŚS.

Czy wspólne prowadzenie działalności socjalnej przez jednostki budżetowe wymaga umowy?

Po utworzeniu ZFŚS jednostki mogą zadecydować o wspólnym prowadzeniu działalności socjalnej. Wtedy ich kierownicy powinni zawrzeć odpowiednią umowę (art. 9 ustawy o ZFŚS). W umowie trzeba określić w szczególności:

  • przedmiot wspólnej działalności (może obejmować wszystkie rodzaje działalności socjalnej z art. 2 pkt 1 ustawy o ZFŚS lub tylko wybrane rodzaje),
  • zasady prowadzenia wspólnej działalności,
  • sposób wykonywania rozliczeń między jednostkami,
  • tryb wypowiedzenia i rozwiązania umowy.

Czy wspólne prowadzenie działalności socjalnej przez jednostki budżetowe wymaga regulaminu?

Każda z jednostek objęta wspólną działalnością musi mieć regulamin korzystania z funduszu (art. 9 ust. 1 w związku z art. 8 ust. 2 ustawy o ZFŚS). Odpowiednio do postanowień umowy kierownicy jednostek powinni rozliczać środki za działalność socjalną. W jednostce:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • obsługiwanej - z rachunku ZFŚS należy przekazywać środki na rachunek ZFŚS jednostki obsługującej w celu pokrycia kosztów udzielonych świadczeń dla pracowników tej jednostki, natomiast na rachunek ZFŚS powinny wpływać zwroty środków niewykorzystanych przez jednostkę obsługującą,
  • obsługującej - na rachunek ZFŚS powinny wpływać środki na pokrycie świadczeń na rzecz pracowników jednostki obsługiwanej, natomiast z rachunku należy zwracać środki niewykorzystane do jednostki obsługiwanej.

REKLAMA

Jest to tylko jedno z możliwych rozwiązań wspólnego finansowania działalności socjalnej. Do wybranego rozwiązania trzeba dopasować obowiązujące w tych jednostkach zasady ewidencji operacji dotyczących ZFŚS. Zwłaszcza chodzi o dodatkowe operacje gospodarcze związane z ujęciem finansowania operacji wykonywanych przez jednostkę obsługującą na rzecz jednostki obsługiwanej.

Jednak - niezależnie od wybranego rozwiązania - wspólne prowadzenie działalności socjalnej nigdy nie oznacza przeniesienia obowiązku tworzenia funduszu z jednej jednostki organizacyjnej na drugą. Każda jednostka musi mieć osobny fundusz. Wspólnie mogą tylko prowadzić działalność socjalną.

Podstawy prawne:

  • art. 11 ust. 1, art. 12 ust. 2 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 305; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 655)

  • art. 2 pkt 1, art. 3 ust. 2, art. 5 ust. 1, 4-5a, art. 8 ust. 2, art. 9, art. 12 ust. 1 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2021 r. poz. 746; ost.zm. Dz.U. z 2021 r. poz. 2445)

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Artykuł z: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. [Projekt rozporządzenia]

Od 1 stycznia 2025 r. zmiany w klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Projekt rozporządzenia w środę trafił do uzgodnień i opiniowania.

W budżecie państwa nie ma miejsca na wolną Wigilię?

Minister finansów Andrzej Domański ocenił pomysł wolnej Wigilii jako złe rozwiązanie dla polskiej gospodarki i budżetu państwa. Jaki jest koszt wolnej Wigilii? 

Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach wyższy podatek za grunty i nieruchomości

Już niedługo w Polsce wyższa stawka podatku od nieruchomości. Od 1 stycznia 2025 roku w wielu gminach w Polsce obowiązywać będzie nowa, wyższa stawka podatku od nieruchomości. Prawdopodobnie wtedy też wejdzie w życie nowa regulacja dot. sposobu naliczania podatku od garaży znajdujących się w budynkach mieszkalnych.

Prawie 42 mln euro z UE dla 25 samorządów z województwa łódzkiego

Gminy zrzeszone w Miejskim Obszarze Funkcjonalnym Piotrków - Bełchatów - Radomsko otrzymają prawie 42 mln euro na projekty w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT). Pieniądze zyska aż 25 samorządów, a zrealizowane cele maja służyć mieszkańcom. 

REKLAMA

1000 zł dodatku motywacyjnego dla kolejnej grupy pracowników? Związkowcy apelują. Co na to resort pracy?

1000 zł dodatku motywacyjnego wyłącznie dla pracowników pomocy społecznej nie satysfakcjonuje związkowców. Polska Federacja Związkowa Pracowników Socjalnych i Pomocy Społecznej skierowała do Sejmu petycję w sprawie objęcia dodatkiem motywacyjnym wszystkich pracowników realizujących zadania w zakresie wypłaty świadczeń.

Finasowanie bazy danych odpadowych. Co planuje rząd?

Projekt noweli ustawy o odpadach to temat środowego posiedzenia Rady Ministrów. Co przewiduje projekt?  

Minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł. Jednolity tekst rozporządzenia w Dzienniku Ustaw

Opublikowano jednolity tekst rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych. Uwzględniono w nim zarówno minimalne wynagrodzenie pracowników samorządowych w I kategorii zaszeregowania wynosi 4000 zł, II – 4050 zł, III – 4100 zł, IV – 4150 zł, V – 4200 zł... a w XX – 6200 zł, jak i zmiany w tabelach stanowisk.

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych

Ponad 878 mln zł na dofinansowanie na rozwój e-usług publicznych. Kto może starać się o dofinansowanie? Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski poinformował w poniedziałek, że Centrum Projektów Polska Cyfrowa (CPPC) ogłosiło nowy nabór w ramach programu „Wysoka jakość i dostępność e-usług publicznych”

REKLAMA

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach – ale z małymi zmianami – do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji

Zarządzanie budżetem samorządów na starych zasadach, ale z małymi zmianami, do 2029 roku. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci?

Od 1 stycznia 2025 r. wyższa opłata reklamowa. Część stała opłaty reklamowej wzrośnie do 3,72 zł. Kto zapłaci? Podwyższeniu ulegnie także stawka części zmiennej opłaty reklamowej. Ile wynosić będą opłaty reklamowe za umieszczone tablice i urządzenia reklamowe?

REKLAMA