REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przejście nauczyciela na emeryturę w trakcie roku a odpis na ZFŚS

Przejście nauczyciela na emeryturę w trakcie roku a odpis na ZFŚS
Przejście nauczyciela na emeryturę w trakcie roku a odpis na ZFŚS
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Przejście nauczyciela na emeryturę w trakcie roku a odpis na ZFŚS. W 2021 r. nauczycielka planuje przejście na emeryturę. Szkoła rozważa jej dalsze zatrudnienie na zastępstwo za innego nieobecnego nauczyciela. Jak w takim przypadku należy zaplanować i naliczyć odpis na ZFŚS?

PROBLEM

REKLAMA

REKLAMA

W 2021 r. nauczycielka planuje przejście na emeryturę. Szkoła rozważa jej dalsze zatrudnienie na zastępstwo za innego nieobecnego nauczyciela. Jak w takim przypadku należy zaplanować i naliczyć odpis na ZFŚS?

ODPOWIEDŹ

W razie ustania stosunku pracy nauczyciela w trakcie roku kalendarzowego należy dokonać korekty na koniec roku kalendarzowego.

REKLAMA

UZASADNIENIE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Dla nauczycieli dokonuje się corocznie odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚŚ) w wysokości ustalanej jako iloczyn planowanej, przeciętnej w danym roku kalendarzowym, liczby nauczycieli zatrudnionych w pełnym i niepełnym wymiarze zajęć (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć), skorygowanej w końcu roku do faktycznej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć) i 110% kwoty bazowej, o której mowa w art. 30 ust. 3 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (dalej: Karta Nauczyciela), obowiązującej 1 stycznia danego roku. Odpis na ZFŚS dla nauczycieli będących emerytami lub rencistami ustalany jest w wysokości 5% pobieranych przez nich emerytur i rent (art. 53 ust. 1 i 2 Karty Nauczyciela).

Odpis ZFŚS na emerytowanego nauczyciela

Wysokość odpisu na ZFŚS dla nauczycieli będących emerytami lub rencistami jest inna niż nauczycieli pozostających w stosunku pracy. Jeżeli zatem w trakcie roku kalendarzowego nauczyciel rozwiązuje stosunek pracy i przechodzi na emeryturę lub rentę - za okres pozostały do końca roku kalendarzowego należy ustalić odpis na tego nauczyciela jak na emeryta lub rencistę.

Podstawa naliczania odpisu na nauczyciela

Przy obliczaniu przeciętnej liczby zatrudnionych w danym roku kalendarzowym (obrachunkowym) dodaje się przeciętne liczby zatrudnionych w poszczególnych miesiącach i otrzymaną sumę dzieli się przez 12 (§ 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na ZFŚŚ).

Podstawę naliczenia odpisu na ZFŚS stanowi planowana przeciętna liczba zatrudnionych w danym roku kalendarzowym. Liczba ta jest korygowana na koniec roku do rzeczywistej przeciętnej liczby zatrudnionych w szkole w przeliczeniu na pełne etaty (art. 53 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Jak obliczyć odpis na emeryta za niepełny rok kalendarzowy

Jeżeli stosunek pracy nauczyciela ustał w trakcie roku kalendarzowego, to powinno to być ujęte w korekcie stanu zatrudnienia na koniec roku. Jeżeli nauczyciel uzyskuje w trakcie roku kalendarzowego status emeryta lub rencisty, to nie przestaje być uprawnionym do korzystania z ZFŚS (art. 2 pkt 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych; dalej: ustawa o ZFŚS). Za okres od rozwiązania stosunku pracy i przejścia na emeryturę lub rentę odpis na fundusz socjalny powinien być proporcjonalnie naliczony w wysokości jak u emerytów i rencistów (a więc 5% emerytury pobranej w okresie np. od września do grudnia).

W związku z powyższym należy od emerytowanego nauczyciela odebrać zaświadczenie o wysokości pobieranej emerytury i na tej podstawie naliczyć odpis na ZFŚS.

ZAPAMIĘTAJ!

Odpis na emerytowanych nauczycieli ustalany jest w odniesieniu do aktualnie pobieranej emerytury, renty lub świadczenia kompensacyjnego. Biorąc pod uwagę, że pracodawca ma przekazać odpisy na ZFŚS w dwóch transzach: do 31 maja i do 30 września, to odpisy te powinny uwzględniać wysokość emerytur, rent i świadczeń z dnia naliczania odpisu.

CZEGO NIE REGULUJĄ PRZEPISY

  • Przepisy nie określają sposobu naliczania odpisu za część roku kalendarzowego, co oznacza, że pozostawiono swobodę w tym zakresie pracodawcom.

  • Przepisy nie regulują zasad postępowania w sytuacji, gdy nauczyciel-emeryt odmawia przedstawienia informacji o wysokości pobieranej emerytury.

  • Przepisy nie dają podstaw do ustalania wysokości odpisu na nauczycieli-emerytów w inny sposób, niż to wynika z Karty Nauczyciela - także wówczas, gdy nauczyciel-emeryt odmawia przedstawienia informacji o wysokości pobieranego świadczenia. Emeryci i renciści należą do ustawowego kręgu osób uprawnionych do korzystania z ZFŚS (art. 2 pkt 5 ustawy o ZFŚS ). Oznacza to, że nie można pozbawić ich prawa do możliwości korzystania ze świadczeń, nawet jeśli nie będzie możliwe naliczenie odpisu wskutek nieprzekazania informacji o wysokości pobieranej emerytury lub renty.

W opisanej sytuacji kwota odpisu na pracowników ulegnie skorygowaniu na koniec roku kalendarzowego.

Ponowne zatrudnienie nauczyciela-emeryta

Jeżeli natomiast chodzi o nauczyciela emeryta, który podejmuje zatrudnienie w szkole, to odpis na ZFŚS liczy się podwójnie. Odpis ten stanowi 5% pobieranej emerytury i przepisy nie przewidują zwolnienia z naliczania tego odpisu, jeżeli nauczyciel podjął zatrudnienie. Z drugiej strony taki nauczyciel uwzględniany jest w przeciętnej liczbie zatrudnionych nauczycieli w danym roku.

Jak dokonać odpisu na ZFŚS?

Ustalanie odpisów na ZFŚS dla nauczycieli odbywa się na początku każdego roku kalendarzowego w odniesieniu do planowej przeciętnej liczby zatrudnionych nauczycieli. Wartości te korygowane są na koniec roku kalendarzowego w odniesieniu do rzeczywistej liczby nauczycieli zatrudnionych w poszczególnych miesiącach roku (po przeliczeniu na pełny wymiar zajęć). Jeżeli stosunek pracy nauczyciela ulega rozwiązaniu w trakcie roku kalendarzowego w związku z jego przejściem na emeryturę lub rentę, odpis za pozostały okres roku kalendarzowego powinien być naliczony według odpisu na emerytów i rencistów (5% pobieranej przez nauczyciela emerytury lub renty).

Jeżeli natomiast nauczyciel pobiera emeryturę i pracuje, odpis na ZFŚS liczony jest podwójnie. Stanowi on 5% pobieranej emerytury, a ponadto nauczyciel ten z racji pozostawania w zatrudnieniu uwzględniany jest w przeciętnej liczbie nauczycieli zatrudnionych w danym roku.

Podstawa prawna

  • art. 53 ust. 1 i 2 ustawy z 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 2215)

  • art. 2 pkt 5 ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (j.t. Dz.U. z 2020 r. poz. 1070)

  • § 3 ust. 1 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 9 marca 2009 r. w sprawie sposobu ustalania przeciętnej liczby zatrudnionych w celu naliczania odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (Dz.U. z 2009 r. Nr 43, poz. 349)

©℗

Autor: DARIUSZ DWOJEWSKI, doktor nauk prawnych, specjalista w zakresie prawa pracy, pragmatyk pracowniczych i związków zawodowych, współpracownik firm szkoleniowych i autor wielu publikacji

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA