Kategorie

Urlop na żądanie a zgoda pracodawcy

Joanna Wymiatał
Kancelaria Prawna Nowicki & Ziemczyk Adwokaci i Radcowie prawni Sp. P.
Specjaliści od prawa pracy, prawa nieruchomości i prawa korporacyjnego
Urlop na żądanie/ Fot. Fotolia
Urlop na żądanie/ Fot. Fotolia
Urlop na żądanie umożliwia pracownikowi niestawienie się w pracy w nagłych, nieprzewidzianych przypadkach. Czy możliwe jest rozpoczęcie takiego urlopu bez zgody pracodawcy? Kiedy należy złożyć odpowiedni wniosek?

Pracownik żąda urlopu. Czy potrzebna jest zgoda pracodawcy?

Instytucja tzw. urlopu na żądanie została wprowadzona w 2003 roku. Pomimo dwunastoletniego okresu obowiązywania przepisów, zasady udzielania tego urlopu nadal budzą wątpliwości praktyczne. Najwięcej pytań pojawia się w z związku z trybem zgłaszania oraz udzielania urlopu na żądanie.

Charakter prawny urlopu na żądanie

Zgodnie z art. 167(2) zd. 1 KP pracodawca jest obowiązany udzielić na żądanie pracownika i w terminie przez niego wskazanym nie więcej niż 4 dni w każdym roku kalendarzowym.
Nie budzi wątpliwości, że urlop na żądanie stanowi część urlopu wypoczynkowego przysługującego pracownikowi. Jego charakter prawny jest taki sam jak zwykłego urlopu wypoczynkowego – stosuje się więc do niego ogólne regulacje urlopowe wynikające z kodeksu pracy, poza wskazanymi wprost wyjątkami.

Redakcja poleca: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Uwzględnić należy przede wszystkim nadzwyczajny charakter urlopu na żądnie. Mimo że jest on częścią urlopu wypoczynkowego nie pełni funkcji regeneracyjno- rekreacyjnej. Umożliwia on niestawienie się w pracy w przypadkach nieprzewidzianych, nagłych, których pracowników nie mógł z góry przewidzieć.

Należy zwrócić uwagę, że  urlop na żądanie udzielany jest w wymiarze dni a nie godzin.  Urlopu na żądanie nie należy więc traktować jako 32 godzin urlopu – pracownikowi przysługują 4 dni niezależnie od dobowego wymiaru czasu pracy. Urlop ten może być wykorzystany łącznie, pojedynczo albo w podziale na części.

W jaki sposób zgłosić wniosek o udzielenie urlopu na żądanie?

Prosta analiza treści przepisu art. 167(2) k. p. wskazuje, iż (1) pracownik ma żądanie w stosunku do pracodawcy udzielenia mu urlopu w wymiarze 4 dni w ciągu roku w terminie przez siebie wskazanym, (2) pracodawca jest obowiązany takiego urlopu udzielić. Wątpliwości praktyczne budzi jednak charakter prawny obowiązku, który powstaje po stronie pracodawcy. Odpowiedzi na pytania, czy zgoda pracodawcy jest wymagana oraz czy pracodawca może odmówić udzielenia urlopu na żądanie należy szukać w orzecznictwie Sądu Najwyższego.

W pierwszej kolejności należy wskazać, że forma zgłoszenia żądania może być dowolna, jednak pracodawca ma prawo regulować sposób zgłaszania takiego urlopu w regulaminie pracy lub w innych wewnętrznych regulacjach zakładowych. Jeżeli brak jest takich regulacji, zwykle sposób zgłaszania urlopu na żądanie kształtuje się poprzez zwyczaj – dla przykładu pracownik może zgłosić wniosek o udzielenie urlopu swojemu przełożonemu smsem lub telefonicznie – przy czym dla celów dowodowych najlepiej złożyć wniosek poprzez wiadomość sms lub e-mail – łatwiej wtedy ustalić treść takiej informacji, a także godzinę jej przesłania. W takim wniosku pracownik powinien zaznaczyć, że jest to urlop na żądanie.

W wyroku z dnia 15 listopada 2006 r. (sygn. I PK 128/06) Sąd Najwyższy wskazał, że wniosek o udzielenie urlopu powinien być zgłoszony najpóźniej w dniu jego rozpoczęcia, rozumianego jako chwila przewidywanego rozpoczęcia pracy przez pracownika według obowiązującego go rozkładu czasu pracy. W świetle powyższego, zgłoszenie pracownika pod koniec dniówki lub po godzinach wynikających z jego rozkładu czasu pracy może zostać uznane za nieuzasadnione, a nieobecność w pracy zostanie zakwalifikowana jako nieusprawiedliwiona. Najlepszym rozwiązaniem jest doprecyzować w regulaminie pracy, do kiedy dokładnie powinien wpłynąć wniosek o przyznanie urlopu na żądanie.

Zobacz również: Urlop rodzicielski 2016 - do ukończenia przez dziecko 6 lat

Warto także zwrócić uwagę, że o ile początkowo Sąd Najwyższy stał na stanowisku, że pracownik nie musi uzasadniać wniosku o urlop na żądanie jakimikolwiek przyczynami, co jest zgodne z literalnym brzmieniem art. 167(2) KP, to później jednak dostrzegł taką potrzebę. Doszedł mianowicie do wniosku, że choć pracownik nie ma obowiązku wskazywania przyczyn, dla których żąda udzielenia urlopu, to istnienie szczególnych okoliczności wymuszających tę nieobecność w miejscu pracy, mogłoby przeciwstawić się interesowi pracodawcy (tak też Piotr Szybka, Obowiązek pracodawcy udzielenia pracownikowi urlopu na żądanie, MoPr, CH. Beck, Warszawa, 2011, Nr 8).

Bezwzględny czy względny obowiązek udzielenia urlopu na żądanie?

Sąd Najwyższy w swoim orzecznictwie prezentował odmienne stanowiska co do tego, czy pracodawca ma prawo odmówić udzielenia urlopu na żądanie, a jeżeli tak to z jakich powodów i w jakiej formie (terminie) taka odmowa powinna być pracownikowi złożona. Ze względu na lakoniczność samego przepisu – pracownicy i pracodawcy mają często trudność we właściwym interpretowaniu także i tej okoliczności.

W wyroku z dnia 26 stycznia 2005 r. (sygn. II PK 197/04) Sąd Najwyższy wskazał, że nieobecność w pracy po zgłoszeniu przez pracownika żądania udzielenia urlopu w trybie art. 167(2) KP, na które pracodawca nie udzielił odpowiedzi, nie uzasadnia rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 § 1 pkt 1 KP. W treści uzasadnienia znajdziemy także następujący pogląd: Skoro na podstawie art. 167 § 1 KP pracodawca może odwołać pracownika z urlopu z powodu wystąpienia nieprzewidzianych okoliczności, może także w razie zaistnienia takich okoliczności sprzeciwić się wykorzystaniu urlopu w trybie art. 167(2) KP i zażądać obecności pracownika w pracy. (…) Jednak przy braku wyraźnego sprzeciwu pracownik po zgłoszeniu żądania może wykorzystywać urlop w rozmiarze przez niego wskazanym bez konieczności dopełnienia jakichkolwiek innych formalności. Wyżej wymienione stanowisko Sądu Najwyższego, w którym pracodawca ma obowiązek wyrażenia wyraźnego sprzeciwu na urlop na żądanie należy jednak do odosobnionych, chociaż w sprawach sądowych dotyczących urlopu na żądanie – pracownicy bardzo często powołują się na ww. przesłankę.

W kolejnym wyroku Sąd Najwyższy (wyrok z dnia 15 listopada 2006 r., sygn. akt I PK 128/06) podkreślił nadzwyczajny charakter urlopu na żądanie, który sprzeciwia się zastosowaniu instytucji przesunięcia terminu urlopu oraz odwołania pracownika z urlopu do urlopu na żądnie. Sąd Najwyższy zaznaczył ponadto, iż urlop na żądanie należy traktować jako szczególny przywilej pracownika. Jednocześnie Sąd Najwyższy w ww. wyroku dopuścił w sytuacjach wyjątkowych możliwość nieuwzględnienia przez pracodawcę wniosku o udzielenie urlopu na żądanie z powołaniem się na nadużycie przez pracownika prawa podmiotowego (art. 8 KP), a także zakwestionował możliwość udzielania urlopu na żądanie po zakończeniu dnia pracy, czyli niejako ex post:

„Pracodawca ma w zasadzie obowiązek udzielenia tego urlopu, ale wyjątkowo może jednak odmówić jego udzielenia, jeżeli zachodziłaby sytuacja, której nie można byłoby pogodzić z zasadą dbałości o dobro i mienie pracodawcy (art. 100 § 2 pkt 4 KP), na przykład wówczas, gdyby wszyscy pracownicy określonego zakładu pracy lub jego wyodrębnionej części, albo znacząca ich część, wystąpili o udzielenie im urlopu na żądanie tego samego dnia. Dopuszczenie możliwości zgłoszenia wniosku o udzielenie urlopu na żądanie po godzinach pracy pracownika przypadających na dany dzień w istocie pozbawiłoby pracodawcę sposobności podjęcia decyzji o udzieleniu urlopu, bo faktycznie pracownik udzielałby sobie tego urlopu sam. Urlop na żądanie zgłoszony po godzinach pracy pracownika może w swej istocie stać się sposobem usprawiedliwienia ex post jego nieobecności w pracy, co nie ma nic wspólnego z udzielaniem urlopu przez pracodawcę.”  

W innym wyroku Sąd Najwyższy zaakcentował z kolei, że rozpoczęcie urlopu na „żądanie” przed udzieleniem go przez pracodawcę może być uznane za nieusprawiedliwioną nieobecność w pracy, będącą ciężkim naruszeniem podstawowych obowiązków pracowniczych w rozumieniu art. 52 § 1 pkt 1 KP. (wyrok z dnia 16 września 2008 r., sygn. akt II PK 26/08). Możemy przeczytać w uzasadnieniu do ww. wyroku, że skoro to pracodawca „udziela” – to nie może być mowy o samodzielnym „udzieleniu sobie” urlopu na żądanie przez pracownika tylko dlatego, że jest to urlop szczególny – zawsze wymagana jest akceptacja ze strony pracodawcy:

„Udzielenie urlopu jest jednostronną czynnością pracodawcy zwalniającą pracownika z obowiązku świadczenia pracy i usprawiedliwiającą jego nieobecność w pracy. Przepisy nie przewidują możliwości zastąpienia jej żadnym oświadczeniem pracownika. Skoro pracownik sam sobie nie może skutecznie udzielić urlopu, zawiadomienie pracodawcy o rozpoczęciu urlopu nie stanowi podstawy do zwolnienia z obowiązku wykonywania pracy. W ocenie Sądu Najwyższego, nie istnieją żadne racjonalne argumenty dla uzasadnienia stanowiska, ze zawartemu w art. 167(2) KP pojęciu „udzielić urlopu” należy nadawać jakieś inne znaczenie normatywne, a w szczególności, że do wykorzystania tego urlopu uprawnia pracownika samo złożenie wniosku, będącego żądaniem w rozumieniu art. 167(2) KP. Pracownik nie może zatem rozpocząć urlopu „na żądanie”, dopóki pracodawca nie wyrazi na to zgody, czyli nie udzieli mu takiego urlopu.”

Sąd Najwyższy w powyższych wyrokach podkreślił, że udzielenie przez pracodawcę urlopu na żądanie nie sprowadza się jedynie do akceptacji wniosku pracownika. Obowiązek udzielenia urlopu na żądanie nie ma więc charakteru bezwzględnego. Odmowa pracodawcy nie może być jednak arbitralna i całkowicie dowolna. Orzeczenia Sądu Najwyższego konsekwentnie wskazują, iż pracodawca może odmówić żądaniu pracownika ze względu na szczególne okoliczności, które powodują, że jego zasługujący na ochronę wyjątkowy interes wymaga obecności pracownika w pracy (wyrok z dnia 16 września 2008 r., sygn. akt II PK 26/08). Podobny pogląd został wyrażony w wyroku z dnia 28 października 2009 r. (sygn. akt II PK 123/09). Mianowicie, pracodawca może odmówić żądaniu pracownika, ze względu na szczególne okoliczności występujące po stronie pracodawcy.

Podsumowując aktualną linię orzeczniczą Sądu Najwyższego można wysnuć następujące wnioski:

(1) pracownik nie może rozpocząć urlopu na żądanie bez zgody pracodawcy, (2) wniosek pracownika nie jest dla pracodawcy bezwzględnie wiążący, (3) odmowa pracodawcy może być uzasadniona zasługującym na ochronę wyjątkowym interesem pracodawcy lub działaniem pracownika stanowiącym nadużycie prawa podmiotowego, (4) żądanie pracownika powinno być zgłoszone w chwili przewidywanego rozpoczęcia pracy przez pracownika według obowiązującego go rozkładu czasu pracy (chyba, że co innego wynika z wewnątrzzakładowych regulacji), (5) sytuacją pożądaną jest uzasadnienie przez pracownika wniosku o udzielenie urlopu na żądanie, (6) procedura udzielania urlopu na żądanie może być sprecyzowana w regulacjach wewnętrznych (np. w Regulaminie pracy) (tak też Piotr Szybka, Obowiązek pracodawcy udzielenia pracownikowi urlopu na żądanie, MoPr, CH. Beck, Warszawa, 2011, Nr 8).

Należy pamiętać, że instytucja urlopu na żądanie została wprowadzona z myślą o słusznym interesie pracownika. Ma on ułatwić bowiem możliwość usprawiedliwionego niestawiennictwa w pracy bez wcześniejszego uzgadniania tego z pracodawcą, w sytuacjach nagłych i nadzwyczajnych dla pracownika. Nieprzewidziana nieobecność w pracy może jednocześnie stanowić zakłócenie procesu pracy i problemy organizacyjne po stronie pracodawcy. Dlatego też za każdym razem należy ocenić i wyważyć uzasadnione interesy pracownika oraz pracodawcy.

Pracownik żąda urlopu. Czy potrzebna jest zgoda pracodawcy?

Polecamy serwis: Urlopy

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Umowy o pracę – zawieranie i rozwiązywanie
Tylko teraz
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    22 wrz 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Zmiany w wynagrodzeniach pracowników samorządowych od 1 października 2021 r.

    Zmiany w wynagrodzeniach pracowników samorządowych – nowe stawki w kategoriach zaszeregowania. Zmiany wejdą w życie 1 października 2021 r.

    Dodatek wyjazdowy dla ratowników medycznych

    Dodatek wyjazdowy dla ratowników medycznych. W porozumieniu, które zawarliśmy z protestującymi, przywróciliśmy tzw. dodatek wyjazdowy – poinformował w środę wiceminister zdrowia Waldemar Kraska.

    Jaki VAT od umowy z biegłym sądowym zawartej przez gminę?

    Jako gmina chcemy powołać biegłego wpisanego na listę biegłych sądowych do wydania opinii. Czy czynności takiej osoby, która nie prowadzi działalności gospodarczej, stanowią działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, dlatego podlegają opodatkowaniu VAT?

    140 mln zł dla samorządów w związku z powrotem dzieci do szkół

    17 września 2021 r. Ministerstwo Finansów przekaże na rachunki JST ponad 140 mln zł z rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej na działania edukacyjne.

    Kiedy stosować oznaczenie TP w spółce będącej własnością gminy

    Nasza Spółka jest własnością Gminy w 100%. Zajmujemy się głównie dostawą wody i odbiorem ścieków. Forma prawna: Sp. z o.o. Od 01.07.2021 r. nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących dostaw towarów oraz świadczenia usług, gdy powiązanie wynika wyłącznie z powiązania z naszym właścicielem tj. Gminą (gdyż jest to jednostka samorządu terytorialnego). Nie będziemy już oznaczać symbolem TP w JPK_VAT-7 transakcji dotyczących Burmistrza Gminy gdyż jest to powiązanie z jednostką samorządu terytorialnego. Natomiast uważamy, że mamy obowiązek oznaczenia „TP” nadal transakcji sprzedaży gdy nabywcą jest członek Zarządu Spółki, członek Rady Nadzorczej Spółki, prokurent Spółki, oraz członkowie rodzin ww. podmiotów (tj. w stosunku do małżonków oraz krewnych i powinowatych do drugiego stopnia). Czy stanowisko naszej Spółki jest wg Państwa prawidłowe?

    Zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim

    Jak dokonać przesunięcia pracownika samorządowego na zastępstwo za pracownika przebywającego na urlopie macierzyńskim?

    Polski Ład a finanse gmin - co się zmieni?

    Polski Ład a finanse gmin. 8 września Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o wsparciu jednostek samorządu terytorialnego (JST) w związku z Programem Polski Ład, przedłożony przez ministra finansów, funduszy i polityki regionalnej. Ministerstwo Finansów uważa, że zmiany, które wprowadzi Polski Ład przełożą się na sytuację finansową samorządów. Dlatego zostaną wprowadzone rozwiązania stabilizujące i wzmacniające finanse JST.

    Podwyżki dla funkcjonariuszy służb mundurowych 2022

    Podwyżki dla służb mundurowych 2022. Od 1 stycznia 2022 r. mają wzrosnąć wynagrodzenia funkcjonariuszy. O ile?

    Protest ratowników i środowisk medycznych

    Protest ratowników i środowisk medycznych. Czy będą podwyżki dla medyków?

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego - projekt zmian

    Dochody jednostek samorządu terytorialnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia projektu ustawy o zmianie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy mają w szczególności umożliwić zrekompensowanie gminom ubytku dochodów spowodowanego wdrożeniem zmian podatkowych (głównie w PIT) w ramach tzw. Polskiego Ładu. Co się zmieni w dochodach samorządowych?

    Ile jesteśmy winni instytucjom oświaty?

    Krajowy Rejestr Długów przeanalizował, ile jesteśmy winni instytucjom oświaty. Wśród dłużników oprócz studentów i absolwentów są też przedsiębiorcy.

    Projekt budżetu państwa na 2022 rok - dochody

    Dochody budżetu w 2022 r. wyniosą 475,6 mld zł i będą wyższe od przewidywanych dochodów uzyskanych w roku 2021 o 0,4 proc. W ujęciu realnym dochody budżetu spadną o 2,8 proc. – wynika z projektu ustawy budżetowej na 2022 r.

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów

    Polski Ład - rekompensaty dla samorządów. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że zmiany podatkowe wprowadzane Polskim Ładem będą kosztować samorządy ok. 150 mld zł w ciągu 10 lat. Trwają prace nad rozwiązaniami legislacyjnymi, które mają te straty zrekompensować. Proponowane zmiany to gwarancja dochodów i subwencja rozwojowa dla aktywnych inwestycyjnie gmin. W efekcie dochody jednostek samorządu terytorialnego (JST) mają być o ok. 10 proc. wyższe niż prognozowane. – Zarówno w trakcie pandemii, jak i obecnie samorządy bardzo dobrze poradziły sobie, jeżeli chodzi o stronę budżetową – mówi Sebastian Skuza, wiceminister finansów.

    Czy nauczyciele masowo uciekają na emerytury?

    Od czasów pandemii spada liczba nauczycieli odchodzących na emeryturę i świadczenia kompensacyjne. Tak wynika z danych ZUS.

    Rower publiczny jednak z odliczeniem VAT

    Prawo do odliczenia VAT od inwestycji w system rowerów publicznych od kilku lat było źródłem sporów pomiędzy gminami (miastami) a organami podatkowymi.

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej

    Powołanie dyrektora gminnej biblioteki publicznej. Osoba została powołana na stanowisko dyrektora gminnej biblioteki. Zgodnie z ustawą o prowadzeniu i organizowaniu działalności kulturalnej wójt gminy wysłał prośbę do kilku stowarzyszeń o wydanie opinii. Jednak nie otrzymał informacji zwrotnej od żadnego stowarzyszenia. Czy w przypadku braku odpowiedzi ze strony stowarzyszenia można uznać, że opinia jest pozytywna?

    Przekształcenie zakładu komunalnego w spółkę - czy to przejęcie zakładu pracy

    Gminne jednostki organizacyjne realizujące zadania komunalne, każda w wąskim zakresie, z początkiem przyszłego roku mają zostać przekształcone w spółkę prawa handlowego. Dotychczasowi dyrektorzy przekształcanych zakładów komunalnych mają stać się kierownikami poszczególnych komórek organizacyjnych w nowo powołanej spółce gminnej.

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego za czas choroby i innych nieobecności w obliczeniach

    Dodatek terenowy pracownika socjalnego. Jak obliczyć kwotę dodatku, jeżeli pracownik nie przepracował całego miesiąca z innego powodu niż choroba? Czy kwotę dodatku dzieli się przez liczbę dni w danym miesiącu, czy przez liczbę godzin do przepracowania w danym miesiącu? Czy dodatek powinien być wypłacony w całości, w sytuacji gdy pracownik przebywa część miesiąca na zwolnieniu lekarskim?

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT

    Program "Centra opiekuńczo-mieszkalne" a rozliczenia VAT. Czy gminy i powiaty, świadcząc usługi w ramach programu, działają w charakterze podatników VAT? Czy VAT związany z wydatkami na tworzenie i utrzymanie centrum jest kosztem kwalifikowalnym?

    Kiedy zamawiający może odstąpić od zawartej umowy w trybie zamówień publicznych

    Kiedy zamawiający może odstąpić od umowy w trybie zamówień publicznych? Czy gmina może wycofać się z umowy i czy potrzebna jest zgoda wykonawcy (w umowie nie było warunków odstąpienia)?

    Zmiany w klasyfikacji budżetowej - rozporządzenie z 26 lipca 2021 r.

    Klasyfikacja budżetowa. Ustawodawca przygotował obszerne zmiany w rozporządzeniu dotyczącym klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych, pojawiły się m.in. nowe paragrafy dla oświaty: 479 „Wynagrodzenia osobowe nauczycieli” oraz 480 „Dodatkowe wynagrodzenie roczne nauczycieli”. Zmiany co do zasady wejdą w życie 1 stycznia 2022 r., przy czym część zmian obowiązuje z mocą wsteczną od 1 stycznia 2021 r. Na jakie dokładnie zmiany muszą być przygotowane organy administracji samorządowej?

    Ile zarabiają parlamentarzyści w UE?

    Zarobki parlamentarzystów w UE - najwięcej zarabiają Włosi i Niemcy. Hiszpanie i Portugalczycy otrzymują aż 14 wypłat.

    Spłata zadłużenia gminy z rezerwy celowej

    Spłata zadłużenia gminy ze środków pochodzących z rezerwy celowej - czy jest możliwa?

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych 2021

    Podwyżki dla najwyższych urzędników państwowych od 1 sierpnia 2021 r. - premiera, marszałków Sejmu i Senatu, rządu, posłów, senatorów, rzeczników itd. Ile będą zarabiać?

    Reorganizacja struktury szkoły i związana z tym likwidacja stanowiska

    W związku z licznymi zmianami struktury pracy w szkole przewidujemy likwidację jednego stanowiska sprzątaczki oraz stanowiska referenta. Wszyscy pracownicy administracji i obsługi zatrudnieni są na czas nieokreślony. Jakie regulacje obowiązują szkołę przy wypowiadaniu takich umów?