REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Obniżenie wynagrodzenia wójta a okres wypowiedzenia./fot. Shutterstock
Obniżenie wynagrodzenia wójta a okres wypowiedzenia./fot. Shutterstock
fot.Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Zdaniem Wojewody Dolnośląskiego obniżenie wynagrodzenia wójta powinno nastąpić z zachowaniem okresu wypowiedzenia.

Rozstrzygnięciami nadzorczymi z dnia 23 kwietnia 2018 roku (sygn. NR-N.4131.74.1.2018.MC) oraz z dnia 19 maja 2018 roku (sygn. NK-N.4131.41.1.2018) Wojewoda Dolnośląski stwierdził nieważność dwóch uchwał rad gminy dotyczących obniżenia wynagrodzenia wójta.

REKLAMA

Obie uchwały rad gmin zostały podjęte przed wydaniem przez Radę Ministrów nowego rozporządzenia płacowego.

REKLAMA

Pierwsza z uchwał – Rady Gminy Malczyce – podjęta na sesji w dniu 27 marca 2018 roku miała zacząć obowiązywać o 1 kwietnia 2018 roku (po 4 dniach od podjęcia), druga zaś – Rady Gminy Jemielno – podjęta na sesji w dniu 24 kwietnia 2018 roku miała zacząć obowiązywać od 1 maja 2018 roku (po 6 dniach od podjęcia).

W obu rozstrzygnięciach nadzorczych Wojewoda Dolnośląski przedstawił tożsame uzasadnienie prawne wskazując, iż przy ocenie legalności kontrolowanych uchwał należy brać pod uwagę zarówno ustawę o pracownikach samorządowych, jak i Kodeks pracy, do którego ustawa ta odsyła w sprawach w niej nieuregulowanych.

Zobacz: Kadry i płace

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zdaniem organu nadzoru pomimo akceptowanej w doktrynie i orzecznictwie kompetencji rady gminy do zmiany wysokości wynagrodzenia wójta w trakcie trwania kadencji, zmiana ta nie może nastąpić bez zachowania stosownego okresu wypowiedzenia.

Jak słusznie wskazał Wojewoda Dolnośląski „Niewątpliwym w obecnym stanie prawnym pozostaje (…) fakt, iż przepisy ustawy Kodeks pracy, a konkretnie art. 42, (…) nie mogą być stosowane wprost w stosunku do osób zatrudnionych na podstawie wyboru. Podstawowym argumentem uzasadniającym wykluczenie stosowania przepisów regulujących procedurę wypowiadania warunków pracy i płacy w Kodeksie pracy jest szczególny rodzaj stosunku, jakim jest stosunek pracy z wyboru. W przypadku bowiem nieprzyjęcia nowych warunków pracy i płacy nie jest możliwe rozwiązanie stosunku pracy. Niedopuszczalność stosowania art. 42 Kodeksu pracy jest w związku z tym uzasadniona w zakresie, w jakim wymagana jest zgoda pracownika na zmianę warunków pracy lub płacy. Stanowi to logiczną konsekwencję przyznania radzie gminy kompetencji do jednostronnej zmiany wysokości wynagrodzenia wójtowi (burmistrzowi, prezydentowi miasta). Brak wyraźnego rozstrzygnięcia przez ustawodawcę kwestii wypowiadania warunków pracy i płacy, w odniesieniu do pracowników zatrudnianych na podstawie wyboru, nie zwalnia jednak z obowiązku poszanowania podstawowych zasad prawa pracy, które obowiązują bez względu na podstawę nawiązania stosunku pracy [wytł. M.K.]”.

Uzasadniając swoje stanowisko Wojewoda odwołał się do wyroku Sądu Najwyższego z dnia 9 października 2006 roku (sygn. II PK 27/09), w którym przyjęto, iż „systemowa analiza przepisów prawa pracy (w rozumieniu art. 9 k.p.) prowadzi do wniosku, że zasadą (prawa pracy) jest konieczność zachowania odpowiedniego okresu między wprowadzeniem dopuszczalnej zmiany warunków płacy na niekorzyść pracownika, a skutkiem w postaci obniżenia wynagrodzenia.”. W orzeczeniu tym wskazano również, że „skoro do stosunku pracy z wyboru nie można stosować wprost art. 42 k.p., a jest w nim dopuszczalne jednostronne obniżenie przez pracodawcę wynagrodzenia pracownika, to może to nastąpić tylko z zachowaniem okresu uprzedzenia równego okresowi wypowiedzenia. Wypowiedzenie zmieniające jest czynnością prawną złożoną, nie ma więc przeszkód, aby w drodze analogii w takiej sytuacji stosować ten przepis, ale wyłącznie w zakresie ustanawiającym zachowanie okresu wypowiedzenia co do wywołania skutku w postaci obniżenia wynagrodzenia pracownika.”.

Podsumowując swoje stanowisko Wojewoda Dolnośląski wskazał, iż „podstawa stosunku pracy Wójta, jaką jest wybór, nie zwalnia Rady Gminy (…) z obowiązku poszanowania podstawowych zasad prawa pracy, odnoszących się do każdego stosunku pracy. [wytł. M.K.]”.

Jakkolwiek oba rozstrzygnięcia nadzorcze dotyczyły uchwał podjętych przed dniem 1 lipca 2018 roku, tj. datą obowiązywania nowych minimalnych i maksymalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego wójtów, to zawarte w nich argumenty winny mieć zastosowanie także do zmian wynagrodzenia mających obowiązywać po tej dacie. Odmiennej tezy nie da się skutecznie wywieść z nowego rozporządzenia płacowego, które nie zawiera w tym zakresie żadnych przepisów przejściowych. Interpretacja nowego rozporządzenia płacowego winna odbywać się z poszanowaniem reguł kodeksowych mających swoje uzasadnienie w postanowieniach Konstytucji RP.

Maciej Kiełbus

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu, Partner, specjalizuje się w zakresie prawa administracyjnego, w szczególności prawa samorządowego

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA