REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Wynagrodzenia w służbie cywilnej 2016

Wioleta Matela-Marszałek
Autorka licznych publikacji o tematyce prawnej
Wynagrodzenia 2016, służba cywilna/ Fot. Fotolia
Wynagrodzenia 2016, służba cywilna/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżki wynagrodzeń w służbie cywilnej w 2016 roku w założeniu mają najbardziej odczuć najmniej zarabiający urzędnicy oraz pracownicy. Nowe przepisy mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od 23 stycznia 2016 r.

Minimalna płaca członka korpusu służby cywilnej w 2016 r. nie powinna być niższa niż 1873,84 zł brutto w przeliczeniu na pełny etat.

REKLAMA

REKLAMA

Podwyżki wynagrodzeń zasadniczych członków korpusu służby cywilnej wynikają z rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia z dnia 29 stycznia 2016 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej.

Rozporządzenie weszło w życie 2 lutego 2016 r. Jego przepisy mają zastosowanie do wynagrodzeń należnych od dnia 23 stycznia 2016 r.

We wszystkich urzędach minimalne mnożniki kwoty bazowej służące do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej zostały ustalone na poziomie 1,0 kwoty bazowej.

REKLAMA

„Zakłada się, że podniesienie minimalnych mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej skutkować będzie wzrostem poziomu wynagrodzeń zasadniczych najniżej wynagradzanych członków korpusu służby cywilnej. Są to w szczególności osoby zatrudnione w małych urzędach inspekcyjno-kontrolnych znajdujących się na ogół w niewielkich miejscowościach w całej Polsce.” – czytamy w uzasadnieniu do projektu przedmiotowego rozporządzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Redakcja poleca: Umowy terminowe – jak zawierać i wypowiadać (książka)

Jak zatem zmieniły się wynagrodzenia?

Podniesienie minimalnych mnożników kwoty bazowej służących do ustalenia wysokości wynagrodzenia zasadniczego członków korpusu służby cywilnej wygląda następująco:

- w urzędach ministrów i przewodniczących komitetów wchodzących w skład Rady Ministrów, w urzędach centralnych organów administracji rządowej, w urzędach wojewódzkich, w jednostkach budżetowych obsługujących państwowe fundusze celowe, których dysponentami są organy administracji rządowej oraz w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów:

  • z 0,9 do 1,0 – w grupie stanowisk specjalistycznych w służbie cywilnej,
  • z 0,8 do 1,0 – w grupie stanowisk wspomagających w służbie cywilnej,

- w izbach skarbowych, urzędach skarbowych, urzędach kontroli skarbowej oraz w izbach celnych i urzędach celnych:

  • z 0,9 do 1,0 – w grupie stanowisk specjalistycznych w służbie cywilnej,
  • z 0,7 do 1,0 – w grupie stanowisk wspomagających w służbie cywilnej,

- w urzędach podległych ministrom lub centralnym organom administracji rządowej oraz w komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży wojewódzkich oraz kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży:

  • z 0,8 do 1,0 – w grupie stanowisk specjalistycznych w służbie cywilnej,
  • z 0,7 do 1,0 – w grupie stanowisk wspomagających w służbie cywilnej.

Zobacz również: Podwyżki w służbie cywilnej 2016

Tabele mnożników według nowego rozporządzenia:

TABELA MNOŻNIKÓW KWOTY BAZOWEJ SŁUŻĄCYCH DO USTALENIA WYSOKOŚCI WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO CZŁONKÓW KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ W URZĘDACH MINISTRÓW I PRZEWODNICZĄCYCH KOMITETÓW WCHODZĄCYCH W SKŁAD RADY MINISTRÓW, W URZĘDACH CENTRALNYCH ORGANÓW ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, W URZĘDACH WOJEWÓDZKICH, W JEDNOSTKACH BUDŻETOWYCH OBSŁUGUJĄCYCH PAŃSTWOWE FUNDUSZE CELOWE, KTÓRYCH DYSPONENTAMI SĄ ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ, ORAZ W KANCELARII PREZESA RADY MINISTRÓW:

Grupa stanowisk

Mnożnik

1

2

Wyższe stanowiska w służbie cywilnej

2,2–8,0

Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej

1,5–7,0

Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej

Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej

1,0–6,0

Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej

1,0–3,5

Stanowiska wspomagające w służbie cywilnej

1,0–2,7

TABELA MNOŻNIKÓW KWOTY BAZOWEJ SŁUŻĄCYCH DO USTALENIA WYSOKOŚCI WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO CZŁONKÓW KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ W IZBACH SKARBOWYCH, URZĘDACH SKARBOWYCH, URZĘDACH KONTROLI SKARBOWEJ ORAZ W IZBACH CELNYCH I URZĘDACH CELNYCH:

Grupa stanowisk

Mnożnik

1

2

Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej

2,0–6,5

Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej

Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej

1,0–4,2

Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej

1,0–3,0

Stanowiska wspomagające w służbie cywilnej

1,0–2,7

TABELA MNOŻNIKÓW KWOTY BAZOWEJ SŁUŻĄCYCH DO USTALENIA WYSOKOŚCI WYNAGRODZENIA ZASADNICZEGO CZŁONKÓW KORPUSU SŁUŻBY CYWILNEJ W URZĘDACH PODLEGŁYCH MINISTROM LUB CENTRALNYM ORGANOM ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ ORAZ W KOMENDACH, INSPEKTORATACH I INNYCH JEDNOSTKACH ORGANIZACYJNYCH STANOWIĄCYCH APARAT POMOCNICZY KIEROWNIKÓW ZESPOLONYCH SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY WOJEWÓDZKICH ORAZ KIEROWNIKÓW POWIATOWYCH SŁUŻB, INSPEKCJI I STRAŻY:

Grupa stanowisk

Mnożnik

1

2

Wyższe stanowiska w służbie cywilnej

2,0–5,0

Stanowiska średniego szczebla zarządzania w służbie cywilnej

1,5–4,3

Stanowiska koordynujące w służbie cywilnej

Stanowiska samodzielne w służbie cywilnej

1,0–4,0

Stanowiska specjalistyczne w służbie cywilnej

1,0–3,0

Stanowiska wspomagające w służbie cywilnej

1,0–2,5

Wyższe stanowiska w służbie cywilnej

Wynagrodzenie osób zajmujących wyższe stanowiska w służbie cywilnej składa się z wynagrodzenia zasadniczego, dodatku funkcyjnego oraz dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej. Dodatek funkcyjny jako składnik wynagrodzenia osób zajmujących wyższe stanowiska w służbie cywilnej został wprowadzony ustawą z dnia 30 grudnia 2015 r. o zmianie ustawy o służbie cywilnej oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 34).

Mnożniki kwoty bazowej dla dodatku funkcyjnego na podstawie rozporządzenia z 29 stycznia 2016 r. wynoszą od 0,2 do 2,05. Szczegółowe ustalenie wysokości dodatku funkcyjnego należy zatem do dyrektora generalnego urzędu.

Warto pamiętać o tym, iż urzędnikowi oraz pracownikowi powołanemu na wyższe stanowisko w służbie cywilnej dyrektor generalny urzędu, w którym jest on zatrudniony, udziela urlopu bezpłatnego na czas powołania. Okres zatrudnienia u poprzedniego pracodawcy poprzedzający dzień rozpoczęcia urlopu bezpłatnego wlicza się do okresu pracy uprawniającego do dodatku za wieloletnią pracę w służbie cywilnej oraz do okresu pracy uprawiającego do nagrody jubileuszowej.

Polecamy serwis: Wynagrodzenia

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

REKLAMA

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

REKLAMA

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA