REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podstawa wymiaru wynagrodzenia chorobowego

Subskrybuj nas na Youtube
Podstawa wymiaru wynagrodzenia chorobowego./ fot. Fotolia
Podstawa wymiaru wynagrodzenia chorobowego./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jak ustalić podstawę wymiaru wynagrodzenia, które otrzymujemy za okres choroby? Czy wynagrodzenie chorobowe powinno być ustalone z uwzględnieniem trzynastki? Czy dodatek stażowy wchodzi do podstawy?

Pracownikowi samorządowej jednostki oświatowej od 1 września 2015 r. przysługują za pracę następujące składniki wynagrodzenia: pensja zasadnicza w kwocie 1552 zł, premia uznaniowa (15%) oraz dodatek stażowy (20%). Pracownik zachorował w lutym 2017 r. Czy ustalając podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego za okres 14–28 lutego 2017 r., należy ją podwyższyć do poziomu minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r.? Pracownik otrzymał w styczniu 2017 r. dodatkowe wynagrodzenie za 2016 r. w kwocie 2150,96 zł, które także jest wliczane do podstawy wynagrodzenia chorobowego. Dodatek stażowy nie wchodzi do podstawy i jest wypłacany obok.

REKLAMA

REKLAMA

Podstawa wymiaru wynagrodzenia chorobowego należnego za luty 2017 r. powinna być ustalona z uwzględnieniem dodatkowego wynagrodzenia rocznego (trzynastki), ale bez dodatku stażowego. Podstawa nie ulegnie podwyższeniu do kwoty minimalnej podstawy dla zasiłków wynoszącej w 2017 r. 1725,80 zł dla pełnego etatu.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Minimalna podstawa wymiaru wynagrodzenia chorobowego

Wynagrodzenie chorobowe na podstawie art. 92 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy oblicza się według zasad obowiązujących przy ustalaniu podstawy wymiaru zasiłku chorobowego i wypłaca za każdy dzień niezdolności do pracy, nie wyłączając dni wolnych od pracy. Tym samym do wynagrodzenia chorobowego ma również zastosowanie art. 45 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (dalej: ustawa zasiłkowa), zgodnie z którym podstawa wymiaru zasiłku chorobowego z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu kwoty odpowiadającej 13,71% tego wynagrodzenia.

REKLAMA

Najniższa podstawa wymiaru zasiłku chorobowego, a także wynagrodzenia chorobowego, odpowiadająca kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę, po odliczeniu części składkowej w wysokości 13,71%, obowiązuje pracowników zatrudnionych w pełnym wymiarze czasu pracy, a w przypadku pracownika zatrudnionego w niepełnym wymiarze godzin – w wysokości odpowiednio zmniejszonej, proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Minimalna podstawa wymiaru dotyczy również zasiłków: macierzyńskiego, opiekuńczego, wyrównawczego, świadczenia rehabilitacyjnego oraz zasiłku w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

Graniczna wysokość podstawy zasiłkowej nie ma zastosowania do osób ubezpieczonych będących pracownikami, do wynagrodzenia których nie odnoszą się przepisy ustawy z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę. Chodzi tu o pracowników młodocianych zatrudnionych na umowę o pracę w celu przygotowania zawodowego, którzy wynagradzani są na odrębnych zasadach, a także do osób zatrudnionych na podstawie umowy cywilnej, np. zlecenia.

Zobacz również: ZUS

Konstrukcja wynagrodzenia, jego skład, mają wpływ na to, czy podstawa do świadczenia chorobowego zostanie podwyższona do poziomu minimalnej płacy, czy też nie. Nie zawsze bowiem pensja pracownika jest określona jedną stawką, np. odpowiadającą płacy minimalnej (2000 zł w 2017 r.). Często miesięczny zarobek tworzy kilka elementów o charakterze stałym lub mieszanym (stałym i zmiennym). Do obliczenia wysokości wynagrodzenia pracownika przyjmuje się wtedy przysługujące mu składniki wynagrodzenia i inne świadczenia wynikające ze stosunku pracy, zaliczone według zasad statystyki zatrudnienia i wynagrodzeń określonych przez Główny Urząd Statystyczny do wynagrodzeń osobowych (poza nagrodą jubileuszową, odprawą emerytalną/rentową oraz wynagrodzeniem za nadgodziny i dodatkami za pracę w nocy). Wynagrodzenie pracownika mogą tworzyć zarówno składniki, które nie są zmniejszane za okresy pobierania zasiłków/wynagrodzenia chorobowego (na których przyznanie i wypłatę nie ma wpływu np. choroba czy opieka nad dzieckiem), jak i takie, które nie przysługują za okresy absencji.

Wyliczanie podstawy wymiaru świadczeń chorobowych

Zgodnie z pkt 318 komentarza ZUS do ustawy zasiłkowej, podstawa wymiaru zasiłku chorobowego z tytułu pracy w pełnym wymiarze czasu pracy wraz ze składnikami, do których pracownik zachowuje prawo w okresie pobierania zasiłku, nie może być niższa od kwoty minimalnego wynagrodzenia pracowników, po pomniejszeniu o kwotę odpowiadającą stopie procentowej składek na ubezpieczenia społeczne w części finansowanej ze środków pracownika. Oznacza to, że jeśli pracownik otrzymuje, oprócz wynagrodzenia zasadniczego, dodatkowe składniki, w tym takie, które nie są pomniejszane za okresy pobierania zasiłku – np. dodatek stażowy, to najpierw należy ustalić tzw. teoretyczną podstawę wymiaru przysługującego zasiłku, a potem przyrównać ją do tej minimalnej. Jeżeli podstawa ustalona z uwzględnieniem składników, do których pracownik zachowuje prawo mimo np. choroby, jest równa bądź wyższa od minimalnej ustawowej, to podstawę wymiaru zasiłku stanowi faktyczne wynagrodzenie, bez składników dodatkowych, których nie wlicza się do podstawy świadczeń chorobowych na mocy art. 41 ust. 1 ustawy zasiłkowej. Natomiast jeśli teoretyczna podstawa jest niższa od zagwarantowanej minimalnej, to dany rodzaj zasiłku należy obliczyć od podstawy minimalnej.

Pracownik zatrudniony na pełen etat zachorował w lutym 2017 r. Przysługuje mu wynagrodzenie chorobowe. Wynagrodzenie pracownika to płaca zasadnicza w stałej stawce miesięcznej – 1600 zł oraz dodatek stażowy w wysokości 320 zł i dodatek za pracę przy komputerze – 80 zł. Oba dodatkowe składniki nie są zmniejszane za okres niezdolności do pracy z powodu choroby, płatnej wynagrodzeniem chorobowym oraz zasiłkiem, nie mogą być zatem wliczone do podstawy lutowego wynagrodzenia chorobowego.

Podstawa wymiaru obliczona tylko z wynagrodzenia zasadniczego pracownika wynosi 1380,64 zł [1600 zł – (1600 zł × 13,71%)], a więc jest niższa niż minimalna w 2017 r. wynosząca 1725,80 zł [2000 zł – (2000 zł × 13,71%)]. Jednak najpierw należy sprawdzić, jaka jest ta podstawa, łącznie z dodatkami, a potem dopiero przyrównać ją do minimalnej:

● 1600 zł + 320 zł + 80 zł = 2000 zł,

● 2000 zł – 13,71% = 1725,80 zł.

Teoretyczna podstawa wymiaru u pracownika, tj. włącznie z dodatkami, jest równa płacy minimalnej. A zatem podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego za luty należy przyjąć w wysokości faktycznej, czyli z samego wynagrodzenia zasadniczego – 1380,64 zł.

W przypadku pracownika z pytania, wynagrodzenie zasadnicze 1552 zł, wraz z premią oraz dodatkiem stażowym, przewyższa płacę minimalną. Premia wynosi bowiem 232,80 zł (1552 zł × 15%), a dodatek 310,40 zł (1552 zł × 20%). Łącznie daje to kwotę 2095,20 zł.

Podstawę wymiaru zasiłku chorobowego stanowi przeciętne miesięczne wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych poprzedzających miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy (art. 36 ust. 1 ustawy zasiłkowej). Wynagrodzenie to przychód pracownika stanowiący podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez pracodawcę składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe oraz chorobowe. Podstawę należy więc obliczyć z wynagrodzeń wypłaconych pracownikowi za okres od lutego 2016 r. do stycznia 2017 r.

Do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku przyjmuje się też składniki wynagrodzenia przysługujące za okresy roczne, w wysokości stanowiącej 1/12 kwoty wypłaconej pracownikowi za rok poprzedzający miesiąc, w którym powstała niezdolność do pracy (art. 42 ust. 3 ustawy zasiłkowej).

Łączny przychód pracownika z okresu od lutego 2016 r. do stycznia 2017 r. wynosi 27 293,36 zł, w tym:

● składniki w stałej miesięcznej kwocie:

wynagrodzenie zasadnicze 18 624,00 zł,

– premia 2 793,60 zł,

– dodatek stażowy 3 724,80 zł,

razem 25 142,40 zł;

● składnik roczny:

trzynastka za 2016 r. 2 150,96 zł.

Średnie miesięczne wynagrodzenie ze stałych składników wynosi 2095,20 zł, a 1/12 trzynastki to kwota 179,25 zł. A zatem hipotetyczna podstawa do zasiłku, uwzględniająca dodatek stażowy niepomniejszany za okresy choroby, jest wyższa od najniższej podstawy:

2274,45 zł – 13,71% = 1962,62 zł > 1725,80 zł.

W związku z tym podstawę wymiaru wynagrodzenia chorobowego za luty 2017 r. stanowi faktyczne wynagrodzenie oraz 1/12 trzynastki, bez dodatku stażowego. Ostatecznie podstawa wymiaru z faktycznego wynagrodzenia pracownika wynosi 1694,78 zł (przy założeniu, że premia jest zmniejszana za okresy choroby), co wynika z wyliczenia:

● 2274,45 zł – 310,40 zł (dodatek stażowy) = 1964,05 zł,

● 1964,05 zł – 13,71% = 1694,78 zł.

Podstawa jest niższa niż ta minimalna, ale nie uwzględnia dodatku stażowego, który zostanie wypłacony obok wynagrodzenia chorobowego.

Wynagrodzenie chorobowe za 15 dni wynosi:

● 1694,78 zł : 30 = 56,49 zł,

● 56,49 zł × 80% = 45,19 zł,

● 45,19 zł × 15 dni = 677,85 zł.

IZABELA NOWACKA

ekonomista, autor licznych publikacji z dziedziny prawa pracy i ubezpieczeń społecznych, od ponad 14 lat zajmuje się tematyką wynagrodzeniową i rozliczaniem płac

PODSTAWY PRAWNE

● art. 3 pkt 3, art. 36 ust. 1, art. 41, art. 42, art. 45, art. 47 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2016 r. poz. 372; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 396)

● art. 92 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 1666; ost.zm. Dz.U. z 2017 r. poz. 60)

● ustawa z 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę (j.t. Dz.U. z 2015 r. poz. 2008; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1265)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA