REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oprocentowanie nadpłat (zwrotów) VAT powstałych w związku z centralizacją

Oprocentowanie nadpłat (zwrotów) VAT powstałych w związku z centralizacją./ Fot. Fotolia
Oprocentowanie nadpłat (zwrotów) VAT powstałych w związku z centralizacją./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Nadpłaty podatku (a także traktowane na równi z nimi zwroty VAT bądź nadwyżki VAT) w pewnych sytuacjach podlegają oprocentowaniu. Zasady naliczania oprocentowania, a przede wszystkim termin, od którego odsetki są naliczane, są różne w zależności od charakteru nadpłaty. W kontekście jednostek samorządu terytorialnego należy zwrócić w tym zakresie uwagę na jeden z ostatnich wyroków Naczelnego Sądu Administracyjnego, który jest wyrazem stabilizującej się linii orzeczniczej, a który rozstrzyga na korzyść gmin o zasadach oprocentowania nadpłat powstałych w związku z tzw. centralizacją.

Nadpłaty podatku (zwroty podatku), co do zasady, są oprocentowane najwcześniej od dnia złożenia wniosku o nadpłatę (zwrot), jeśli zaś nadpłata (zwrot) została zwrócona w terminie, to oprocentowanie w ogóle nie przysługuje. Jeśli jednak nadpłata podatku (zwrot podatku) powstała w związku z orzeczeniem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: TSUE), wówczas nadpłata jest oprocentowana od dnia jej powstania (a nie od dnia złożenia wniosku). Nadpłaty (zwroty) podatku powstające w związku z orzeczeniami TSUE są zatem o wiele korzystniej (dla podatnika) oprocentowane - okres naliczenia odsetek jest o wiele dłuższy.

REKLAMA

REKLAMA

Zobacz: VAT

Nadpłaty podatku powstające w związku z orzeczeniami TSUE są dla podatników korzystniej oprocentowane, bo od dnia ich powstania.

Polecamy serwis: Sektor publiczny

REKLAMA

W praktyce powstał spór pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami o zasady oprocentowania nadpłat (zwrotów) podatku związanych z dokonywaniem przez gminy (inne jednostki samorządu terytorialnego) tzw. centralizacji VAT. Co najmniej do 2015 r. w Polsce istniała praktyka traktowania samorządowych jednostek organizacyjnych (takich jak jednostki budżetowe oraz samorządowe zakłady budżetowe) jako odrębnych od jej gminy (powiatu, województwa) podatników VAT. Praktykę taką kwestionowały wówczas niektóre sądy administracyjne, zaś sprawa ostatecznie skończyła się wydaniem przez TSUE wyroku z 29 września 2015 r. (sygn. akt C-276/14), w którym stwierdzono, że przepisy należy rozumieć w ten sposób, że nie pozwalają one na uznanie jednostek samorządowych za odrębnych od gminy (powiatu, województwa) podatników. Orzeczenie to nie odnosiło się wprost do samorządowych zakładów budżetowych (chociaż wiele osób twierdziło, że można je odpowiednio odnosić także do samorządowych zakładów budżetowych). Ostatecznie tę ostatnią kwestię przesądził Naczelny Sąd Administracyjny w wydanej miesiąc później uchwale z 26 października 2015 r. (sygn. akt. I FPS 4/15).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W kontekście powyższego w praktyce pojawiły się dwie kwestie sporne związane z oprocentowaniem nadpłat w VAT (zwrotów VAT), które powstawały w związku z centralizacją jednostek samorządu terytorialnego:

  1. czy nadpłaty (zwroty) centralizacyjne w ogóle podlegają tym przepisom i można je uznać za nadpłaty związane z wydaniem wyroku przez TSUE (a więc korzystniej oprocentowane),
  2. jeśli tak, to czy zakresem korzystnego oprocentowania objęte są także nadpłaty związane ze scaleniem gmin (powiatów, województw) z samorządowymi zakładami budżetowymi (jako że wyrok TSUE zdawał się dotyczyć formalnie tylko jednostek budżetowych)?

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 7 maja 2019 r. (sygn. akt I FSK 259/17) zajął się przede wszystkim tym drugim problemem, ale przy okazji potwierdził również, że nadpłaty (zwrotu) VAT powstałe w związku z centralizacją jednostek samorządu terytorialnego są oprocentowane na korzystnych zasadach, tzn. nadpłata jest oprocentowana od dnia jej powstania.

W sprawie, w której został wydany wyrok, gmina złożyła korekty deklaracji za 2010 r. (wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty), przy czym korekty te polegały na scentralizowaniu gminy z jej zakładem budżetowym (zajmującym się gospodarką komunalną). Nadpłata (oraz zwroty) wynikające z deklaracji zostały zwrócone, lecz podatnik zakwestionował brak oprocentowania. Zdaniem podatnika, nadpłata powinna być oprocentowana od chwili jej powstania, jako że powstała w związku z orzeczeniem TSUE. Organ nie zgodził się z tym. Sprawa trafiła do sądu administracyjnego, a wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie z 23 listopada 2016 r. (sygn. akt I SA/Sz 936/16) był niekorzystny dla strony, gdyż sąd ten uznał, że oprocentowanie nadpłaty się nie należy. Podzielił stanowisko organu podatkowego, że wyrok TSUE dotyczył podmiotowości podatkowej jednostek budżetowych, a tymczasem nadpłata (i zwrot) podatku w niniejszej sprawie powstała wskutek centralizacji gminy z jej zakładem budżetowym.

Wyrok został zaskarżony. W następstwie rozpoznania skargi kasacyjnej Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 9 maja 2019 r. uznał zasadność racji podatnika i podzielił jego pogląd o tym, że nadpłaty (zwroty) podatku związane z centralizacją - także w zakresie scalenia jednostki samorządowej z jej zakładem budżetowym - mają związek z wyrokiem TSUE. W związku z tym - także w tym przypadku nadpłata jest oprocentowana od momentu jej powstania.

Nadpłaty (zwroty) VAT powstałe w związku z centralizacją jednostek samorządu terytorialnego są oprocentowane na korzystnych zasadach - nadpłata jest oprocentowana od dnia jej powstania.

PODSTAWY PRAWNE

  • art. 86 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2018 r. poz. 2174; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 675)

  • art. 74 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 900; ost.zm. Dz.U. z 2019 r. poz. 924)

©℗

ADAM BARTOSIEWICZ

doradca podatkowy, radca prawny, autor komentarzy książkowych i licznych publikacji z dziedziny podatków

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do raportowania jej zużycia. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach.

Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

REKLAMA

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]

REKLAMA

RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA