REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Centralizacja VAT - jakie korzyści dla podatnika?

Radosław Kowalski
Prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, wcześniej kierownik działu windykacji w jednej z największych firm teleinformatycznych. Specjalizuje się w zagadnieniach podatkowych. Autor licznych publikacji, doświadczony wykładowca i szkoleniowiec.
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

5 września 2016 r. została uchwalona specustawa, normująca zagadnienie centralizacji VAT w samorządach. Kilka rozwiązań w niej zawartych można uznać za dość korzystne dla podatnika.

Centralizacja VAT w gminach pożyteczna przede wszystkim dla Skarbu Państwa

Po sporach trwających od kilku lat (z różnym natężeniem w różnych okresach) dotyczących podmiotowości fiskalnej w VAT gminnych jednostek budżetowych w 2015 r. nadeszło rozwiązanie. Stało się to za sprawą wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE z 29 września 2015 r. (sygn. C-276/14).

REKLAMA

W wyniku jednoznacznego rozstrzygnięcia zawartego w takim orzeczeniu nikt obecnie nie może mieć wątpliwości co do tego, że podmioty takie nie mogą być samodzielnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Choć wyrok TSUE dotyczy gminnych jednostek budżetowych, to Naczelny Sąd Administracyjny w składzie siedmiu sędziów stwierdził, że takiego statusu nie mogą mieć również samorządowe zakłady budżetowe (uchwała z 26 października 2015 r., sygn. akt I FPS 4/15).

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Spory na ten temat się zakończyły. Pojawiła się za to nowa dyskusja na temat scalenia podatkowego w VAT jednostek samorządu z ich jednostkami i zakładami budżetowymi. Rządzący szybko zapowiedzieli napisanie specustawy normującej zagadnienie scalenia podatkowego i jego konsekwencji. Ten akt prawny został uchwalony 5 września tego roku, zgodnie z nim termin scalenia gmin z ich jednostkami i zakładami budżetowymi, wbrew wcześniejszym zapowiedziom, został wydłużony do końca roku.

Następujące rozwiązania specustawy są dość korzystne dla podatnika:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1) możliwość przejściowego (do końca 2018 r.) stosowania przez poszczególne jednostki swoich dotychczasowych kas rejestrujących (jeżeli powstał u nich wcześniej taki obowiązek),

2) zachowanie przez poszczególne jednostki – mimo scalenia w 2016 r. (jeżeli miało miejsce) – posiadanego wcześniej prawa do stosowania zwolnienia od obowiązku stosowania kas rejestrujących do końca roku,

3) stosowanie do końca 2017 r. odrębnych proporcji dla każdej jednostki,

4) potwierdzenie wcześniejszego prawa do zwolnień poszczególnych jednostek gminnych ze względu na wartości ich sprzedaży i ustalenie, że było one skuteczne aż do dokonania scalenia.

REKLAMA

Teza o samodzielności gminnych jednostek budżetowych została obalona przez TSUE. Fiskus skapitulował? Wprost przeciwnie, wiele rozstrzygnięć specustawy działa ewidentnie na korzyść Skarbu Państwa. Oprócz powyższych rozwiązań prawodawca wprowadził mniej atrakcyjne dla podatników mechanizmy rozliczania podatku naliczonego, w szczególności uwzględniające kwalifikowalność VAT przy finansowaniu środkami z dotacji.

Przedwczesny okazał się entuzjazm przedstawicieli niektórych jednostek samorządu, którzy wiązali z wyrokiem TSUE duże nadzieje i liczyli na znaczny zastrzyk finansowy dla ich gminy. Jaki jest bowiem warunek podstawowy odzyskania VAT od zakupów finansowanych środkami z dotacji i uznanego za koszt kwalifikowany (zarówno w bieżącym odliczeniu, jak i poprzez korektę)? Zwrot środków uzyskanych w ramach pomocy, i to przed wejściem w życie przepisów specustawy (w zakresie korekty).

Nie sposób oprzeć się wrażeniu, że motywem przewodnim prac ustawodawcy było zabezpieczenie Skarbu Państwa przed korektami rozliczeń w VAT, o które mogłyby wystąpić gminy w wyniku omawianego orzeczenia TSUE. Specustawa wręcz zniechęca do podejmowania takich kroków. Należy jednak przyznać, że w tej materii przyszło prawodawcy zmierzyć się z trudnym zadaniem.

Gmina, która zdecyduje się na korektę i odzyskanie nieodliczanego przez jednostki VAT, musi o tym poinformować organ, uzasadnić korektę, przedłożyć organowi wykaz wszystkich jednostek wraz z ich pełną podatkową identyfikacją, a także oświadczenie dotyczące powiązania jej z korzystaniem (lub nie) ze środków europejskich. Co więcej, korekty dokonywane w takim trybie muszą dotyczyć wszystkich jednostek i każdego okresu nieobjętego przedawnieniem sprzed scalenia. Korekty takie nie tylko mogą dotyczyć wyłącznie podatku naliczonego (jak chciałyby jednostki samorządowe), lecz także części rozliczenia dotyczącej sprzedaży (czyli wyłącza się zasadę ochrony wcześniejszego zwolnienia). Gminy zdają sobie sprawę z tego, że te spośród nich, które skorzystają z takiej opcji, będą na cenzurowanym.

Prawodawca zdobył się jednak na pewne ustępstwo. Korekty wszystkich deklaracji nie muszą być złożone jednorazowo, przy czym wówczas podatnik musi wskazać, w jakim terminie skoryguje niezmieniane jeszcze deklaracje.

Jednostka samorządu, która nie skoryguje wcześniejszych rozliczeń (i nie zrobiła tego wcześniej), nie jest zobligowana do zwrotu VAT, który pierwotnie był sklasyfikowany jako koszt kwalifikowany w ramach finansowania unijnego. Podatnicy, którzy odzyskali VAT poprzez korektę dokonaną przed wejściem w życie specustawy, muszą jednak niezwłocznego oddać odpowiednią część dotacji (przypadającej na odzyskany VAT), i to wraz z odsetkami, takimi jak od zaległości podatkowych. ⒸⓅ

Radosław Kowalski

doradca podatkowy

Polecamy serwis: Podatki

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

Kogo można zgłosić do swojego ubezpieczenia? Katalog jest dość szeroki

Ubezpieczony, który ma niepracujących bliskich może ich zgłosić ich do własnego ubezpieczenia zdrowotnego, aby mogli bezpłatnie korzystać z opieki zdrowotnej jako członkowie rodziny. Za bliskich nie płaci się składki na ubezpieczenie zdrowotne. Pamiętajmy też, że nie tylko dziecko można głosić do swojego ubezpieczenia zdrowotnego

REKLAMA

Kiedy ZUS wypłaci zasiłek chorobowy?

Kiedy zasiłki chorobowe wypłaca ZUS, a kiedy pracodawca? W jakim terminie? Gdzie można znaleźć wystawione przez lekarza elektroniczne zwolnienie lekarskie? Czy trzeba składać wniosek o zasiłek?

Ważne dla samorządów terminy w sprawozdawczości na III kwartał 2024 r.

Jakie są najważniejsze nadchodzące terminy w sprawozdawczości i kogo dotyczą? Prezentujemy przydatne zestawienie.

Dla kogo nauczycielskie świadczenie kompensacyjne?

Aby nauczyciel mógł otrzymać emeryturę przed osiągnięciem powszechnego wieku emerytalnego, musi spełnić określone warunki. Jakie? Co warto wiedzieć o nauczycielskim świadczeniu kompensacyjnym?

Podwyżki w ochronie zdrowia od 1 lipca 2024 roku. Komu się należą i jak je obliczyć?

Jak co roku 1 lipca, podmioty lecznicze mają obwiązek podwyższenia wynagrodzenia zasadniczego niektórych pracowników ochrony zdrowia. Większe wynagrodzenie otrzymają m.in. pielęgniarki, lekarze, opiekunowie medyczni, ale także „nowe” zawody medyczne jak asystentki stomatologiczne oraz higienistki stomatologiczne.

REKLAMA

Wymiar czasu pracy osoby zatrudnionej na zastępstwo

Czy wymiar etatu w umowie na zastępstwo może być mniejszy niż ten, w którym pracował pracownik zastępowany? Co warto wiedzieć o umowie na zastępstwo?

Podwójna składka zdrowotna pracującego emeryta. Czy będą zmiany?

Ministerstwo Zdrowia udzieliło odpowiedzi na interpelację poselską w sprawie podwójnej składki zdrowotnej pracujących emerytów. Co z niej wynika? Jakie są aktualne przepisy?

REKLAMA