REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Specustawa VAT - korekta deklaracji za wybrany okres

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Łukasz Zalewski
Łukasz Zalewski
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
VAT/ Fot. Fotolia
VAT/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Specustawa, dotycząca centralizacji VAT w samorządach ma wejść w życie 1 sierpnia 2016 r. Istotnym dla gmin rozwiązaniem jest brak obowiązku korygowania VAT za wszystkie nieprzedawnione lata.

Gminy nie będą korygować VAT za wszystkie nieprzedawnione lata

PROJEKT Resort finansów złagodził część założeń dotyczących wspólnych rozliczeń samorządów i ich jednostek z podatku od towarów i usług. Nie przychylił się jednak do większości zgłaszanych przez nie postulatów

REKLAMA

Ministerstwo przedstawiło w zeszłym tygodniu kolejną wersję projektu specustawy dotyczącej centralizacji rozliczeń VAT jednostek samorządu terytorialnego oraz ich jednostek i zakładów budżetowych. Projekt trafi teraz na posiedzenie Stałego Komitetu Rady Ministrów, mimo że opinii do niej nie przedstawiła wciąż Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Ministerstwo nie chce jednak dłużej czekać. Projekt miał bowiem początkowo wejść w życie 1 marca br. Resort przesunął termin na 1 maja, a teraz proponuje, aby ustawa zaczęła obowiązywać od 1 sierpnia 2016 r. Nie zmienił się natomiast termin obowiązkowej centralizacji rozliczeń samorządów i ich jednostek. Ma ona nastąpić najpóźniej 1 stycznia 2017 r.

Współczynniki zostały

– Mimo zmian w projekcie Ministerstwo Finansów nie przychyliło się do większości zgłaszanych przez samorząd postulatów – zauważa Michał Borowski, doradca podatkowy i starszy menedżer w Crido Taxand. Wskazuje, że projekt nadal przewiduje obowiązek kalkulowania współczynnika i prewspółczynnika VAT odrębnie dla każdej jednostki i to pomimo centralizacji. Dla większych samorządów oznacza to wymóg kalkulowania nawet kilkuset wskaźników w rozliczeniach VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Utrzymano też obowiązek zapłaty odsetek od zwracanego VAT, który był wydatkiem kwalifikowanym – dodaje Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy i partner w MDDP.

Korekta wsteczna

Ministerstwo złagodziło natomiast kilka innych założeń w stosunku do wersji ze stycznia br. Przede wszystkim dotyczy to terminów dokonywania korekt deklaracji VAT za okresy „wsteczne”.

Projekt zakłada, że samorządy będą mogły wybrać okres, od którego dokonają korekt deklaracji za okresy wsteczne. Będą bowiem musiały złożyć korekty od najwcześniejszego wybranego przez siebie okresu konsekwentnie do okresu, w którym podejmą rozliczenia w modelu scentralizowanym. – Nie powinno być zatem – wbrew temu co pierwotnie zakładano – obowiązku korygowania deklaracji za wszystkie okresy nieobjęte przedawnieniem zobowiązań podatkowych (za 5 lat wstecz – red.) – mówi Agnieszka Bieńkowska, doradca podatkowy i partner w MDDP.

Zastrzega jednak, że takie stanowisko wynika tylko z uzasadnienia najnowszej wersji projektu. – Warto, aby znalazło się wprost w projektowanych przepisach – dodaje ekspertka.

Ponadto pierwotna wersja projektu przewidywała, że samorządy, które zdecydują się na korekty, będą miały obowiązek ich przygotowania i złożenia w całości (za wszystkie okresy) do końca 2017 r. Agnieszka Bieńkowska zwraca uwagę na to, że w najnowszej wersji zakłada się, iż takie korekty będą mogły być dokonywane na raty, przy czym składając pierwszą partię korekt, samorządy będą musiały złożyć oświadczenie o terminie, do którego zobowiązują się złożyć korekty w pozostałym zakresie. – Termin ten powinien być deklarowany z namysłem, ponieważ jego niedotrzymanie będzie podlegać odpowiedzialności na podstawie przepisów kodeksu karnego skarbowego – przestrzega ekspertka.

Wyłączenie jednostek

REKLAMA

Michał Borowski zwraca uwagę na inną istotną zmianę w stosunku do pierwotnego projektu – wyłączenie jednostek tworzonych z mocy prawa (np. nadzór budowlany, Państwowa Straż Pożarna) spod centralizacji VAT. – Może to powodować kolejne wątpliwości dotyczące tego, które jednostki budżetowe podlegają centralizacji. W szczególności taki problem będą miały miasta na prawach powiatu – zauważa ekspert. Tłumaczy, że w przypadku takich miast niektóre jednostki budżetowe, jak straż pożarna, realizują zadania powiatowe. Pojawia się więc wątpliwość, czy powinny być one uwzględniane w scentralizowanych rozliczeniach VAT miasta na prawach powiatu.

W pierwotnym projekcie specustawa wprost regulowała tę kwestię. Wskazywała, że takie jednostki, jak np. straż pożarna, podlegały centralizacji. Zdaniem Michała Borowskiego z najnowszego projektu można wnioskować, że powinny być spod centralizacji wyłączone.

Polecamy serwis: Podatki


Obowiązki już teraz

Agnieszka Bieńkowska wskazuje, że choć obowiązkowa centralizacja rozliczeń VAT nastąpi 1 stycznia 2017 r., to pewne obowiązki w tym zakresie samorządy będą miały jeszcze w tym roku. Przykładowo – tłumaczy ekspertka – projekt przewiduje, że w terminie dwóch miesięcy od wejścia w życie ustawy (od 1 sierpnia br.) gminy będą musiały złożyć w urzędzie skarbowym informację o wyborze okresu, od jakiego będą stosowały scentralizowany model rozliczeń.

Polecamy serwis: VAT

– To bardzo ważne, ponieważ projekt zakłada, że brak złożenia informacji w tym terminie będzie oznaczać, że samorząd rozpoczął rozliczanie VAT wraz ze swoimi jednostkami już z dniem wejścia w życie ustawy – podkreśla Agnieszka Bieńkowska. Przestrzega również, że te jednostki, które nie złożą wymaganej informacji do 1 października br., będą musiały centralizować swoje rozliczenia w środku roku. ©?

infoRgrafika

Kalendarium wydarzeń skutkujących centralizacją VAT w gminach

Łukasz Zalewski

 lukasz.zalewski@infor.pl

Polecamy w INFORRB:

Czy odpłatne przekazanie pojazdów do demontażu podlega VAT

Jak centralizacja VAT wpłynie na rozliczenia domów kultury

Czy można odliczyć VAT od nieopodatkowanych działań

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zmiana terminu wypłaty ekwiwalentu za urlop [PROJEKT MRPiPS z 10 czerwca 2025]

W środę, 11 czerwca 2025 r. do uzgodnień, konsultacji publicznych i opiniowania trafił projekt ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. Projekt zakłada m.in. zmianę przepisów dotyczących wypłaty ekwiwalenty za urlop.

Podwyżki pracowników samorządowych z wyrównaniem od 1 marca 2025 r. Rozporządzenie w Dzienniku Ustaw [STAWKI]

30 maja 2025 r. w Dzienniku Ustaw RP zostało opublikowane rozporządzenie podwyższające kwoty minimalnego miesięcznego poziomu wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie umowy o pracę. Rozporządzenie koryguje także katalog stanowisk.

Umowa o pracę w celu przygotowania zawodowego. Co powinna zawierać?

Kodeks pracy reguluje m.in. kwestie dotyczące zatrudniania pracowników młodocianych. Młodocianym jest osoba, która ukończyła 15 lat, ale ma poniższej 18 lat. Co powinna zawierać umowa w celu przygotowania zawodowego?

ZFŚS: Do 31 maja 2025 r. pracodawcy muszą przekazać 75% odpisu – co warto wiedzieć?

Do 31 maja 2025 r. pracodawcy mają czas na przekazanie 75 proc. odpisu na na rachunek bankowy Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Kto ma obowiązek tworzenia ZFŚS? Jak nalicza się odpisy podstawowe?

REKLAMA

Szczególne przypadki odwołania dyrektora szkoły w trakcie roku szkolnego

Odwołanie dyrektora placówki bez wypowiedzenia w trakcie roku szkolnego możliwe jest tylko w sytuacjach wyjątkowych i nagłych, które mogą zdestabilizować jej funkcjonowanie. W takim przypadku reakcja organu prowadzącego szkołę musi być natychmiastowa.

Pilna potrzeba udzielenia zamówienia

Pojęcie pilnej potrzeby udzielenia zamówienia pojawia się w ustawie – Prawo zamówień publicznych kilkanaście razy. Tak naprawdę jednak sprowadza się do dwóch sytuacji: skrócenia terminu składania ofert, ofert wstępnych czy wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, a także do skorzystania z trybu negocjacji bez ogłoszenia. Z uwagi na to, że regulacja w tym zakresie jest bardzo lakoniczna, często powoduje niesłuszne obawy przed jej stosowaniem.

Likwidacja obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń [PROJEKT]

W poniedziałek, 26 maja 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Chodzi o likwidację obowiązku przechowywania przez płatników składek zgłoszeń do ubezpieczeń.

Zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wnioski można składać do 2 czerwca 2025 r.

Przedsiębiorcy, którzy w wyniku rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2024 rok mają nadpłatę, powinni pamiętać o złożeniu wniosku o zwrot nadpłaty składki zdrowotnej. Wniosek należy złożyć do 2 czerwca 2025 r.

REKLAMA

Nie można być jednocześnie wójtem i prezydentem Rzeczypospolitej

Wybory prezydenckie zbliżają się wielkimi krokami – głosować w nich będziemy już 18 maja br. Jednym ze startujących w nich kandydatów jest prezydent Warszawy. Pojawia się pytanie: kto zastąpi urzędującego prezydenta miasta (burmistrza, wójta) na tym stanowisku, jeżeli zostanie on wybrany i obejmie urząd Prezydenta Rzeczypospolitej? Prawo bowiem jednoznacznie wskazuje, że nie można być jednocześnie włodarzem gminy i państwa.

Podatek od deszczówki. Czy powstanie linia orzecznicza?

Gminy wydają decyzje o ustalanie opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji. Właściciele nieruchomości skarżą je do sądu – i okazuje się, że gminy wygrywają.

REKLAMA