| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Podatki > Pozostałe podatki i opłaty > Nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych 2019 r.

Nowe rozporządzenie w sprawie kas fiskalnych 2019 r.

W nowym rozporządzeniu w sprawie kas rejestrujących uregulowano warunki oraz sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Sprawdź co jeszcze się zmienia i co nowe uregulowania oznaczają dla jednostek.

Zakres regulacji

Minister Finansów wydał 29 kwietnia 2019 r. nowe rozporządzenie w sprawie kas rejestrujących (Dz.U. z 2019 r. poz. 816).

Uregulowano w nim szczegółowy sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym:

  • warunki i sposób używania kas,
  • szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk z kasy,
  • rodzaje i wzory dokumentów składanych w związku z używaniem kas oraz sposób ich składania,
  • termin zgłoszenia kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego,
  • warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas,
  • terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych kas.

Co nowe uregulowania oznaczają dla jednostek

Nowe rozporządzenie weszło w życie 1 maja 2019 r. Zastąpiło ono poprzednio obowiązujące rozporządzenie z 14 marca 2013 r. (Dz.U. z 2013 r. poz. 675). Zgodnie z przepisami przejściowymi podatnicy użytkujący kasy, które zostały nabyte w okresie obowiązywania:

  • decyzji ministra właściwego do spraw finansów publicznych, wydanej na podstawie przepisów obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia Ministra Finansów z 28 listopada 2008 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz.U. poz. 1338),
  • potwierdzenia wydanego przez Prezesa Głównego Urzędu Miar po 1 września 2011 r., że kasy importowane spełniają wymogi stawiane na terytorium kraju,

mogą ich nadal używać do prowadzenia ewidencji po upływie tego okresu, pod warunkiem że kasy te zapewniają prawidłowość rozliczeń podatkowych.

Podatnicy użytkujący kasy nieposiadające możliwości technicznych spełnienia wymagań określonych w rozdziale 2 rozporządzenia, dotyczącym sposobu prowadzenia ewidencji oraz warunków użytkowania kas, mogą stosować te kasy. W ich przypadku przepisy rozdziału 2 rozporządzenia stosuje się odpowiednio.

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Anna Książek

Ekonomistka, posiada wieloletnie doświadczenie w działach personalnych, obecnie samodzielny specjalista ds. kadr i płac.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »