REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Rozliczanie podatków przez organy podatkowe jednostek samorządu terytorialnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA

Jakie zadania należą do komórki organizacyjnej w urzędzie gminy prowadzącej rachunkowość podatków? Jak prawidłowo udokumentować przypisy, odpisy oraz zwroty podatków, a jak wygaśnięcie zobowiązania podatkowego?

Od 1 stycznia 2011 r. obowiązuje rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (dalej: rozporządzenie).

REKLAMA

REKLAMA

Zapraszamy na szkolenie "VAT w jednostkach sektora finansów publicznych">>

Reguluje ono m.in. podstawowe pojęcia, którymi należy się posługiwać przy prowadzeniu ewidencji podatków (patrz: tabela).

TABELA. Definicje pojęć

REKLAMA

@RY1@i40/2011/004/i40.2011.004.000.0030.001.jpg@RY2@

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zadania komórki prowadzącej rachunkowość podatków

Do zadań komórki organizacyjnej prowadzącej w urzędzie gminy rachunkowość podatków, należy przede wszystkim:

● prowadzenie prawidłowej ewidencji przypisów, odpisów, wpłat, zwrotów i zaliczeń nadpłat z tytułu podatków w księgach rachunkowych,

● sprawdzanie terminowości wpłat należności przez podatników,

● terminowe podejmowanie czynności zmierzających do zastosowania środków egzekucyjnych (upomnienia, tytuły wykonawcze),

● rozliczanie podatników z tytułu wpłat, nadpłat i zaległości,

● rozliczanie rachunkowo-kasowe inkasentów (w przypadku gdy czynności te nie zostały powierzone innej komórce organizacyjnej),

● przygotowywanie sprawozdań,

● prowadzenie operacji kasowych oraz uzgadnianie obrotów kasy, które związane są z przyjmowaniem wpłat gotówką i z dokonywaniem zwrotów podatnikom za pośrednictwem kasy urzędu,

● terminowe wypłacanie gotówki z kasy na rachunek bieżący urzędu,

● ustalenie – na podstawie ewidencji księgowej – danych potrzebnych do wydawania zaświadczeń o niezaleganiu z podatkami lub stwierdzających stan zaległości podatkowych,

● prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania (w przypadku gdy czynność ta nie została powierzona innej komórce organizacyjnej).

Czytaj także: Zmiana zasad rachunkowości i planów kont>>

Udokumentowanie przypisów lub odpisów

W pracach komórki prowadzącej rachunkowość podatków istotne jest również odpowiednie udokumentowanie przypisów lub odpisów. Przepisy rozporządzenia określiły, że dokumentami tymi są:

● deklaracje, zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania zobowiązani są – na podstawie przepisów prawa podatkowego – podatnicy, płatnicy i inkasenci (art. 3 pkt 5 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa), z których wynika zobowiązanie podatkowe lub kwota zmniejszająca zobowiązanie podatkowe,

● decyzje,

● dowody zrealizowanych wpłat nieprzypisanych, należnych od podatników,

● postanowienia o dokonaniu potrącenia, o którym stanowi art. 65 Ordynacji podatkowej,

● odpisy orzeczeń sądu administracyjnego, ze stwierdzeniem jego prawomocności uchylającego decyzję organu podatkowego pierwszej instancji lub stwierdzającego jej nieważność (art. 77 § 1 pkt 3 Ordynacji podatkowej),

● dokumenty, na podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej przez podatnika, polecenie przelewu (art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej), stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku – w przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, a bank obciążył rachunek bieżący podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bieżący urzędu.

Udokumentowanie wygaśnięcia zobowiązania podatkowego

Dokumentami, które mają udokumentować wygaśnięcie zobowiązania podatkowego, są:

● pokwitowania z kwitariuszy przychodowych,

● wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej (należy jednak mieć na uwadze, że dla każdej wykazanej w nim operacji powinien on zawierać dane zapewniające identyfikację wpłaty, albo dokument wpłaty powinien być załączony do wyciągu bankowego),

● dokumenty stwierdzające obciążenie rachunku bankowego podatnika z tytułu zapłaty podatku – w przypadku gdy podatnik dokonał zapłaty za pośrednictwem banku, a bank obciążył rachunek bieżący podatnika, ale nie przekazał środków na rachunek bieżący urzędu – na podstawie których przypisuje się bankowi zobowiązanie w wysokości zapłaty dokonanej przez podatnika, w związku z art. 60 § 1 pkt 2 Ordynacji podatkowej,

● dowody wpłaty zatwierdzone do stosowania przez właściwe organy jednostki samorządu terytorialnego,

● postanowienia o zaliczeniu nadpłaty lub zwrotu podatku na poczet zaległości podatkowych albo bieżących zobowiązań podatkowych,

● dokumenty, którymi są decyzje i postanowienia o dokonaniu potrącenia, o którym stanowi art. 65 Ordynacji podatkowej,

● umowy lub inne dokumenty, z których w szczególności wynika określony w art. 66 § 4 Ordynacji podatkowej termin wygaśnięcia zobowiązania podatkowego w stosunku do jednostki samorządu terytorialnego,

● dokumenty informujące o przedawnieniu, o którym mowa w art. 70 i 71 Ordynacji podatkowej.

Pokwitowanie wpłaty lub wypłaty

Każde pokwitowanie wpłaty lub wypłaty powinno zawierać dane, które umożliwia identyfikację:

● egzemplarza pokwitowania,

● podatnika,

● podatku lub innego tytułu wpłaty lub wypłaty,

● wysokości kwoty wpłaty lub wypłaty,

● okres, którego dotyczy wpłata (w przypadku wpłaty),

● daty wpłaty lub wypłaty, która jest jednocześnie datą pokwitowania.

ZAPAMIĘTAJ!

Zarówno kwitariusze przychodowe i rozchodowe, jak i dowody wpłaty zatwierdzone do stosowania przez właściwe organy JST, są drukami ścisłego zarachowania, do których prowadzi się ewidencję w księdze druków.

Czytaj także: Zaciąganie zobowiązań na okres dłuższy niż rok a zasada roczności budżetu JST>>

Udokumentowanie zwrotów

Do udokumentowania zwrotów służą pokwitowania z kwitariuszy rozchodowych oraz wyciąg bankowy otrzymany w formie elektronicznej – pod warunkiem że dla każdej wykazanej w nim operacji zawiera dane zapewniające identyfikację wypłaty, albo dokumenty wypłaty załączone do wyciągu bankowego.

Do udokumentowania przypisów lub odpisów, wygaśnięcia zobowiązania, udokumentowania zwrotu czy operacji księgowych służą również dowody wewnętrzne – w szczególności noty księgowe.

O nowych zasadach rachunkowości oraz planie kont dla organów podatkowych JST pisaliśmy w nr. 1/2011

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. Nr 197, poz. 1306)

• Rozporządzenie Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. Nr 208, poz. 1375)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA