Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny w samorządach - inwestycja w systemy informatyczne

Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Mariusz Szulc
Mariusz Szulc
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Samorząd, JPK/ Fot. Fotolia
Samorząd, JPK/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia
Część samorządów będzie zobowiązana do przesyłania na żądanie organów podatkowych danych w formacie jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Czy oznacza to konieczność dostosowania do zmian systemów informatycznych?

Samorządy zainwestują w systemy informatyczne

FINANSE Od 1 lipca 2016 r. w życie stopniowo będą wchodzić nowe obowiązki dotyczące przesyłania fiskusowi danych księgowych. Dla gmin i powiatów to dodatkowe wydatki, których nikt nie zrekompensuje

Już za niecały miesiąc część samorządów (patrz infografika) będzie musiała na żądanie organów podatkowych przesyłać dane w formacie jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Co więcej, zgodnie z majową nowelizacją przepisów ordynacji podatkowej, która jeszcze nie została podpisana przez prezydenta, będą miały też obowiązek co miesiąc wysyłać ewidencję VAT. Tymczasem zupełnie nie są do tego przygotowane.

Polecamy produkt: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Na ostatnią chwilę

Prace nad przygotowaniem się do nowej rzeczywistości toczą się w pośpiechu. Sytuację pogarsza fakt, że posłowie w ostatniej chwili – czyli w maju – do nowelizacji dorzucili obowiązek comiesięcznego raportowania o VAT. W efekcie np. urzędnicy jednostek podległych stołecznemu ratuszowi dopiero niedawno dowiedzieli się o tym, co ich czeka. Zgodnie z kwietniowymi wytycznymi ratusza do 15 czerwca muszą poinformować, w jakim zakresie trzeba będzie dostosować systemy finansowo-księgowe, magazynowe i sprzedażowe do struktur JPK. A to oznacza, że na ich dostosowanie będzie tylko 15 dni.

Gdańsk przyznaje wprost, że nie przygotował jeszcze wytycznych w sprawie stosowania nowych przepisów. Tymczasem dopóki informatycy ich nie otrzymają, nie ma mowy o aktualizacji systemów. – Obawiamy się, że urząd skarbowy może żądać większej liczby informacji, niż zapowiada się dziś, i chcielibyśmy mieć absolutną pewność w jaki sposób powinny wyglądać i być przesyłane pliki JPK – tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego urzędu.

Liczne wątpliwości

Na samorządowych forach internetowych już pojawiły się dziesiątki pytań dotyczących nowych przepisów. Niektórzy urzędnicy zgłaszają nawet wątpliwości, czy przepisy o JPK w ogóle dotyczą ich jednostek. Niestety tak, co potwierdzają eksperci.

– Z literalnej wykładni przepisów nowelizacji ordynacji podatkowej, która wprowadziła regulacje dotyczące JPK, nie wynikają żadne wyjątki – mówi Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC. – A to oznacza, że obowiązek przesyłania danych w nowym formacie powinien dotknąć jednostki sektora finansów publicznych, w tym gminy, powiaty, samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe – twierdzi.

Podkreśla też, że dotyczy on zarówno przesyłania na żądanie organu danych dotyczących siedmiu struktur (ksiąg rachunkowych, wyciągów bankowych, danych z magazynu, ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, faktury VAT, podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji przychodów), jak i comiesięcznej ewidencji VAT.

Na tym problemy z nowymi przepisami się nie kończą. Otóż w przepisach przejściowych zapisano, że z nowych obowiązków małe i średnie firmy oraz mikroprzedsiębiorcy (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) będą musieli wywiązać się później. I znów samorządowcy się zastanawiają, czy to wyłączenie ich dotyczy, ponieważ w tych przepisach nie ma mowy o samorządach. Marcin Sidelnik twierdzi jednak, że te same kryteria można zastosować również do gmin, powiatów, samorządowych jednostek i zakładów budżetowych. Powinny więc być one traktowane na takich samych zasadach jak inni przedsiębiorcy.

Jeśli przyjąć by taką wykładnię, to małe i średniej wielkości samorządy będą miały obowiązek przesyłania danych w JPK dopiero od 1 lipca 2018 r. Natomiast zgodnie z przepisami, które czekają na podpis prezydenta, będą musiały obowiązkowo co miesiąc przesyłać dane z ewidencji VAT już od 1 stycznia 2017 r. (mikrojednostki od 1 stycznia 2018 r.).

Nieprzewidziane wydatki

Marek Wójcik, pełnomocnik Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych, twierdzi, że gminy poradzą sobie z nowymi obowiązkami. Podkreśla jednak, że wprowadzanie ich na ostatnią chwilę to problem, bo jednostki muszą wprowadzić zmiany w systemach informatycznych, które są różne w podległych jednostkach. To powoduje nieprzewidziane koszty dostosowania oprogramowania i przeszkolenia pracowników.

– My musimy się zmagać z implementacją nowo wprowadzanych przepisów i ponosić wydatki, których nikt nie rekompensuje – ocenia Wójcik.

Twierdzi też, że nie wszystkie gminy mogą mieć świadomość nowych obowiązków. Przy czym ten problem jego zdaniem dotyczy głównie mniejszych jednostek. – Realizując wielorakie obowiązki, nie mają możliwości monitorować zmian w przepisach na bieżąco – twierdzi Wójcik.

Tymczasem ci, którzy nie zdążą, muszą liczyć się z konsekwencjami przewidzianymi w art. 80 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 186 ze zm.), czyli z karą do 3 mln zł za niedostarczenie ewidencji. Sankcja do 6 mln zł grozi za złożenie jej w sposób nieprawdziwy. Nieoficjalnie wiemy, że przedstawiciele samorządów zgłosili już resortowi finansów wiele problemów związanych z wdrażaniem JPK. Są analizowane. Niewykluczone więc, że nastąpią zmiany. ©?

infoRgrafika

Kalendarium wprowadzania JPK

Agnieszka Pokojska

 Mariusz Szulc

 dgp@infor.pl

Polecamy serwis: Podatki

Chcesz dowiedzieć się więcej, sprawdź >>
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Komplet Polski Ład - Jak przygotować się do zmian 2022 PREMIUM
Tylko teraz
349,00 zł
614,00
Przejdź do sklepu
Źródło: INFOR
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code

    © Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

    Księgowość budżetowa
    1 sty 2000
    7 gru 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Jak rozliczyć VAT od serwera zakupionego do kopania kryptowalut
    Podatnik KPiR + VAT kupił w Czechach serwer danych (koparka kryptowalut) za 400.000,00 PLN. Faktura bez VAT, obaj podatnicy mają VAT UE. Urządzenie ma służyć do "kopania" kryptowalut. Czy zakup należy rozliczyć jako WNT i naliczyć VAT należny bez rozliczania/odliczania VAT-u naliczonego? Jaka będzie wartość środka trwałego, czy powiększyć wartość o nieodliczony VAT (vat nie był płacony)?
    Jaka jest klasyfikacja budżetowa dla wydatków związanych z budową małego centrum nauki
    Jaki będzie rozdział klasyfikacji budżetowej planowanego przez gminę zadania/przedsięwzięcia: budowa lub adaptacja budynku na tzw. Małe Centrum Nauki Kopernik, tj. kontynuacja projektu Ministerstwa Edukacji i Nauki pod nazwą SOWA, czyli Strefa Odkrywania, Wyobraźni i Aktywności?
    Fitch: Polskie samorządy na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym
    Fitch umieścił 14 JST w Polsce na liście obserwacyjnej ze wskazaniem negatywnym - przekazała agencja ratingowa. Według ekspertów gminy będą zmuszone do podnoszenia podatków i opłat lokalnych oraz ograniczania wydatków bieżących, aby zrównoważyć ubytek dochodów związany z reformą Polski Ład.
    Korzystanie z samochodu służbowego przez burmistrza
    Korzystanie z samochodu służbowego. Czy, aby móc korzystać z samochodu służbowego do wykonywania zadań służbowych, burmistrz powinien podpisać odrębną umowę, tj. umowę o odpowiedzialności majątkowej za powierzone mienie? Czy taką umowę w imieniu gminy może podpisać z burmistrzem sekretarz, który podpisuje burmistrzowi również urlopy, delegacje? Czy jednak umowa taka jest zbędna, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o samorządzie gminnym wskazujące, że burmistrz gospodaruje mieniem komunalnym? Czy ewentualnie do podpisania takiej umowy sekretarz powinien posiadać stosowne upoważnienie?
    Budżety samorządów z nadwyżką za III kwartał 2021 r.
    Z danych opublikowanych przez Ministerstwo Finansów, wynika, iż nadwyżka w budżetach samorządów za III kwartał 2021 r. wyniosła 23 mld 436 mln zł, przy planowanym deficycie w wysokości 31 mld 67 mln zł.
    Świadczenie ratownicze - dla kogo dodatek do emerytury?
    Świadczenie ratownicze zostało przewidziane w ustawie o ochotniczych strażach pożarnych. Komu ma przysługiwać?
    Senior+ w edycji na 2022 rok
    Program Senior+ w edycji na 2022 rok adresowany jest do jednostek samorządu terytorialnego szczebla gminnego, powiatowego oraz wojewódzkiego. Jakie wymagania należy spełnić?
    Kierownik zamawiającego musi określić wymogi weryfikacyjne dla zatrudnionych pracowników wykonawcy
    Czy według nowego Prawa zamówień publicznych istnieje konieczność określenia w opisie przedmiotu zamówienia zapisów dotyczących sposobu dokumentowania zatrudnienia pracowników wykonawcy w zakresie m.in. rodzaju czynności, które oni wykonują, czy sposobu weryfikacji zatrudnienia tych osób (chodzi np. o kierownika budowy, robót, ochronę budowy, pracowników administracyjnych)? Zamówienie, które gmina chce udzielić, dotyczy budowy nowej hali sportowej, a w okresie COVID-19 takie wymogi mogą zniechęcić oferentów.
    Uhonorowanie pomocy społecznej - wypłata nagród z okazji Dnia Pracownika Socjalnego
    Dzień Pracownika Socjalnego jest świętem wszystkich pracowników służb społecznych, a w szczególności pracowników socjalnych. Z tej okazji 21 listopada każdego roku, poza uroczystymi obchodami, przyznawane są nagrody.
    Egzekucja świadczeń z ZFŚS - jakie zapisy w zajęciu pozwalają na dokonywanie potrąceń
    Świadczenia z ZFŚS podlegają egzekucji do pełnej wysokości, jeśli zajęcie dotyczy innych wierzytelności.
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym
    Wyższe zarobki ekspertów cyberbezpieczeństwa w sektorze publicznym już niedługo.
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym
    Zmiany w ustawie o podatku akcyzowym przyjęte przez Radę Ministrów.
    Gotowe posiłki w bufecie basenowym a stawka VAT
    Jednostka samorządowa (ośrodek sportowy) prowadzi basen. W ramach infrastruktury obiektu utworzono także sklepik/bufet, w którym sprzedawane są posiłki typu fast-food: hot-dogi, kanapki, zapiekanki. Jest to tzw. sprzedaż na wynos - nie posiadamy zaplecza umożliwiającego spożywanie posiłków na miejscu, a sprzedawane posiłki kupujemy w formie gotowej (kanapki) lub w formie półproduktów (hot-dogi, zapiekanki). Jaką stawką VAT należy opodatkować taką sprzedaż - 5% czy 8%?
    Jak inwentaryzować odnawialne źródła energii?
    Urząd gminy korzysta z programu Unii Europejskiej „Czyste powietrze” i ma na stanie urządzenia (panele, słoneczne, pompy ciepła) zamontowane na domach jednorodzinnych mieszkańców, którzy korzystali z dofinansowania. Zgodnie z założeniami programu, gmina jest właścicielem tych urządzeń jeszcze przez 5 lat. Mieszkańców, którzy korzystają z programu, jest ok. 1000. Jak należy inwentaryzować te urządzenia - spis z natury czy weryfikacja (oświadczenie mieszkańca, że ma to nadal na stanie)?
    Wspólna działalność socjalna w sektorze finansów publicznych
    Przepisy dają możliwość prowadzenia wspólnej działalności socjalnej przez kilku pracodawców zobowiązanych do tworzenia ZFŚS. Jest to na pewno korzystne zwłaszcza dla mniejszych jednostek, dysponujących niewielkimi środkami finansowymi. Wspólna działalność musi się opierać na zawarciu umowy pomiędzy pracodawcami. Skorzystanie z tego rozwiązania jest w pełni dopuszczalne także dla jednostek sfery budżetowej. W praktyce myśleć o tym mogą pracodawcy ze sobą powiązani, np. urząd gminy i gminne jednostki organizacyjne.
    Zmiany w rachunkowości od 1 stycznia 2022 r.
    Sprawdź co się zmieni w ustawie o rachunkowości w 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli od 1 września 2022 r.
    Zmiany dla nauczycieli 2022. Jakie zmiany czekają nauczycieli od nowego roku szkolnego? Czy będą podwyżki zarobków? Czy zostanie zwiększony czas pracy nauczycieli?
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach
    Nagroda jubileuszowa nauczyciela. Jak prawidłowo naliczać staż uprawniający do nagrody jubileuszowej nauczyciela zatrudnionego w dwóch szkołach?
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki
    Specjalne dodatki motywacyjne dla pracowników budżetówki - kto może otrzymać?
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS - analiza
    Możliwość finansowania upominków z ZFŚS. Czy z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych można dofinansować prezenty na święta, Dzień Kobiet, Dzień Dziecka, z okazji jubileuszu itp.?
    Stypendia dla uczniów - jaki paragraf?
    Stypendia dla uczniów - klasyfikacja. W jakim paragrafie wydatków powinno się ujmować wypłacane uczniom stypendia socjalne oraz stypendia za wyniki w nauce i za osiągnięcia sportowe?
    Zatrudnienie głównego księgowego bez konkursu - czy jest możliwe?
    Zatrudnienie głównego księgowego. Czy można zatrudnić głównego księgowego w jednostce budżetowej bez przeprowadzenia konkursu?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania?
    Czy odsetki ewidencjonowane na koncie 909 z tytułu kredytów i pożyczek należy ująć za cały okres kredytowania czy tylko na następny rok budżetowy?
    Jak uregulować dyżury domowe w przypadku telepracy?
    Telepraca - dyżury domowe. Jaki zapis należy umieścić w porozumieniu o telepracy, żeby nadal dyżur pełniony w miejscu zamieszkania był traktowany jako dyżur domowy, a nie dyżur w miejscu pracy?
    Czy można zatrudnić cudzoziemca w zakładzie budżetowym?
    Czy w Zakładzie Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej można zatrudnić osobę nieposiadającą obywatelstwa polskiego (obywatel Ukrainy) na stanowisku pomocniczym i obsługi? Jakie warunki musi spełniać?