REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jednolity Plik Kontrolny w samorządach - inwestycja w systemy informatyczne

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Szulc
Mariusz Szulc
Agnieszka Pokojska
Agnieszka Pokojska
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Samorząd, JPK/ Fot. Fotolia
Samorząd, JPK/ Fot. Fotolia
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Część samorządów będzie zobowiązana do przesyłania na żądanie organów podatkowych danych w formacie jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Czy oznacza to konieczność dostosowania do zmian systemów informatycznych?

Samorządy zainwestują w systemy informatyczne

FINANSE Od 1 lipca 2016 r. w życie stopniowo będą wchodzić nowe obowiązki dotyczące przesyłania fiskusowi danych księgowych. Dla gmin i powiatów to dodatkowe wydatki, których nikt nie zrekompensuje

REKLAMA

Już za niecały miesiąc część samorządów (patrz infografika) będzie musiała na żądanie organów podatkowych przesyłać dane w formacie jednolitego pliku kontrolnego (JPK). Co więcej, zgodnie z majową nowelizacją przepisów ordynacji podatkowej, która jeszcze nie została podpisana przez prezydenta, będą miały też obowiązek co miesiąc wysyłać ewidencję VAT. Tymczasem zupełnie nie są do tego przygotowane.

Polecamy produkt: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Na ostatnią chwilę

REKLAMA

Prace nad przygotowaniem się do nowej rzeczywistości toczą się w pośpiechu. Sytuację pogarsza fakt, że posłowie w ostatniej chwili – czyli w maju – do nowelizacji dorzucili obowiązek comiesięcznego raportowania o VAT. W efekcie np. urzędnicy jednostek podległych stołecznemu ratuszowi dopiero niedawno dowiedzieli się o tym, co ich czeka. Zgodnie z kwietniowymi wytycznymi ratusza do 15 czerwca muszą poinformować, w jakim zakresie trzeba będzie dostosować systemy finansowo-księgowe, magazynowe i sprzedażowe do struktur JPK. A to oznacza, że na ich dostosowanie będzie tylko 15 dni.

Gdańsk przyznaje wprost, że nie przygotował jeszcze wytycznych w sprawie stosowania nowych przepisów. Tymczasem dopóki informatycy ich nie otrzymają, nie ma mowy o aktualizacji systemów. – Obawiamy się, że urząd skarbowy może żądać większej liczby informacji, niż zapowiada się dziś, i chcielibyśmy mieć absolutną pewność w jaki sposób powinny wyglądać i być przesyłane pliki JPK – tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego urzędu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Liczne wątpliwości

Na samorządowych forach internetowych już pojawiły się dziesiątki pytań dotyczących nowych przepisów. Niektórzy urzędnicy zgłaszają nawet wątpliwości, czy przepisy o JPK w ogóle dotyczą ich jednostek. Niestety tak, co potwierdzają eksperci.

– Z literalnej wykładni przepisów nowelizacji ordynacji podatkowej, która wprowadziła regulacje dotyczące JPK, nie wynikają żadne wyjątki – mówi Marcin Sidelnik, dyrektor w dziale doradztwa prawnopodatkowego w PwC. – A to oznacza, że obowiązek przesyłania danych w nowym formacie powinien dotknąć jednostki sektora finansów publicznych, w tym gminy, powiaty, samorządowe jednostki budżetowe i samorządowe zakłady budżetowe – twierdzi.

Podkreśla też, że dotyczy on zarówno przesyłania na żądanie organu danych dotyczących siedmiu struktur (ksiąg rachunkowych, wyciągów bankowych, danych z magazynu, ewidencji zakupu i sprzedaży VAT, faktury VAT, podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz ewidencji przychodów), jak i comiesięcznej ewidencji VAT.

Na tym problemy z nowymi przepisami się nie kończą. Otóż w przepisach przejściowych zapisano, że z nowych obowiązków małe i średnie firmy oraz mikroprzedsiębiorcy (w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej) będą musieli wywiązać się później. I znów samorządowcy się zastanawiają, czy to wyłączenie ich dotyczy, ponieważ w tych przepisach nie ma mowy o samorządach. Marcin Sidelnik twierdzi jednak, że te same kryteria można zastosować również do gmin, powiatów, samorządowych jednostek i zakładów budżetowych. Powinny więc być one traktowane na takich samych zasadach jak inni przedsiębiorcy.

Jeśli przyjąć by taką wykładnię, to małe i średniej wielkości samorządy będą miały obowiązek przesyłania danych w JPK dopiero od 1 lipca 2018 r. Natomiast zgodnie z przepisami, które czekają na podpis prezydenta, będą musiały obowiązkowo co miesiąc przesyłać dane z ewidencji VAT już od 1 stycznia 2017 r. (mikrojednostki od 1 stycznia 2018 r.).

Nieprzewidziane wydatki

Marek Wójcik, pełnomocnik Związku Miast Polskich ds. legislacyjnych, twierdzi, że gminy poradzą sobie z nowymi obowiązkami. Podkreśla jednak, że wprowadzanie ich na ostatnią chwilę to problem, bo jednostki muszą wprowadzić zmiany w systemach informatycznych, które są różne w podległych jednostkach. To powoduje nieprzewidziane koszty dostosowania oprogramowania i przeszkolenia pracowników.

– My musimy się zmagać z implementacją nowo wprowadzanych przepisów i ponosić wydatki, których nikt nie rekompensuje – ocenia Wójcik.

Twierdzi też, że nie wszystkie gminy mogą mieć świadomość nowych obowiązków. Przy czym ten problem jego zdaniem dotyczy głównie mniejszych jednostek. – Realizując wielorakie obowiązki, nie mają możliwości monitorować zmian w przepisach na bieżąco – twierdzi Wójcik.

Tymczasem ci, którzy nie zdążą, muszą liczyć się z konsekwencjami przewidzianymi w art. 80 ustawy z 10 września 1999 r. – Kodeks karny skarbowy (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 186 ze zm.), czyli z karą do 3 mln zł za niedostarczenie ewidencji. Sankcja do 6 mln zł grozi za złożenie jej w sposób nieprawdziwy. Nieoficjalnie wiemy, że przedstawiciele samorządów zgłosili już resortowi finansów wiele problemów związanych z wdrażaniem JPK. Są analizowane. Niewykluczone więc, że nastąpią zmiany. ©?

infoRgrafika

Kalendarium wprowadzania JPK

Agnieszka Pokojska

 Mariusz Szulc

 dgp@infor.pl

Polecamy serwis: Podatki

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA

Klasyfikacja i ewidencja wydatku na opłatę za kontrolę sanitarną

Jednostka budżetowa otrzymała decyzję w celu uiszczenia opłaty za przeprowadzoną kontrolę sanitarną, w wyniku której stwierdzono naruszenia wymagań higienicznych i zdrowotnych (art. 36 ust 1 i 2 ustawy o Państwowej Inspekcji Sanitarnej). Opłata obejmuje wynagrodzenie pracownika, koszty bezpośrednie i pośrednie. W jakim paragrafie klasyfikacji budżetowej oraz na jakich kontach należy ująć ten wydatek?

PIP z nowymi kompetencjami. Reformę zaplanowano na 2026 rok

Możliwość pozyskiwania danych z Zakładu Ubezpieczeń Społecznych i prowadzenia zdalnych kontroli - to najważniejsze uprawnienia, jakie uzyska Państwowa Inspekcja Pracy. Czy deregulacja wpłynie na ograniczenie liczby kontroli?

Brak podpisu na dokumencie. Czy to dowód winy głównego księgowego?

W przypadku stwierdzenia braku podpisu głównego księgowego na dokumencie trzeba ustalić, czy jest to brak zawiniony, czy też nie, i przez kogo.

Zmiana wymiaru czasu pracy. Jaki wymiar urlopu? [Przykłady]

Jak ustalić wymiar urlopu dla pracownika, któremu w trakcie roku kalendarzowego zmieniła się wielkość etatu? Czy przepisy Kodeksu pracy regulują te kwestie?

REKLAMA

Przedsiębiorcy nie będą mieli obowiązku archiwizacji zgłoszeń do ubezpieczeń [Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy]

15 lipca 2025 roku, Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, znany jako UDER42. Nowe przepisy znoszą obowiązek przechowywania papierowych zgłoszeń do ZUS, co ma odciążyć ponad 2,3 mln płatników składek.

IOD w wykazie stanowisk urzędniczych służby cywilnej?

Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych po raz kolejny zaapelował o wyodrębnienie stanowiska Inspektora Ochrony Danych w wykazie stanowisk urzędniczych w służbie cywilnej. PUODO podkreśla, iż jest to kluczowe dla należytego wykonywania tej funkcji.

REKLAMA