REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprzedaż używanych mebli przez gminę - stawka VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Sprzedaż mebli przez gminę - stawka VAT
Sprzedaż mebli przez gminę - stawka VAT

REKLAMA

REKLAMA

Gmina planuje sprzedać meble kupione w 2012 r. bez prawa do odliczenia. Jaką stawkę VAT należy zastosować?

W części, w jakiej meble były wykorzystywane wyłącznie do celów, które stanowią działalność publicznoprawną gminy, sprzedaż nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Natomiast w pozostałej części sprzedaż tych mebli będzie podlegać opodatkowaniu według stawki 23%.

REKLAMA

Do końca 2013 r., na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), z podatku zwolnione były dostawy towarów używanych – pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na użytek tego zwolnienia, przez towary używane rozumiano ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nimi jak właściciel (art. 43 ust. 2 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do końca 2013 r.).

Z dniem 1 stycznia 2014 r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT otrzymał całkowicie nowe brzmienie. Obecnie zwalnia on z podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Zakres zwolnienia został więc ograniczony, ponieważ do końca 2013 r. sposób wykorzystywania towarów używanych nie miał znaczenia z punktu widzenia stosowania przepisów o zwolnieniu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W obecnym przepisie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT mowa jest o „działalności zwolnionej od podatku”, a więc działalności polegającej na wykonywaniu czynności zwolnionych z VAT (czyli czynności podlegających wprawdzie opodatkowaniu, lecz zwolnionych z niego). Od takiej działalności trzeba odróżnić „działalność niepodlegającą opodatkowaniu” – czyli działalność polegającą na wykonywaniu czynności, które w ogóle nie podlegają opodatkowaniu VAT.

O ile zatem dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej z VAT mogą być zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, o tyle dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie (a tym bardziej nie wyłącznie) na cele działalności niepodlegającej opodatkowaniu nie korzystają z omawianego zwolnienia – co potwierdzają w udzielanych wyjaśnieniach organy podatkowe (zob. np. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 31 marca 2014 r., sygn. ITPP2/443-1466/13/AJ).

Przyjmuje się, że w związku ze sprzedażą niektórych składników majątku gminy nie działają w charakterze podatników VAT. W konsekwencji, sprzedaż ta nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Dotyczy to sprzedaży składników majątku, które były wykorzystywane wyłącznie do celów, które stanowią działalność publicznoprawną gmin (np. sprzedaży fotoradarów – zob. np. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 września 2015 r., sygn. ITPP2/443-639/15/AD).

Przyjęcie takiego stanowiska oznaczałoby, że w części, w jakiej meble, o których mowa w pytaniu, były wykorzystywane wyłącznie do celów, które stanowią działalność publicznoprawną gminy, sprzedaż nie podlega opodatkowaniu VAT. Natomiast w pozostałej części sprzedaż przez gminę tych mebli powinna zostać opodatkowana według stawki 23% VAT.

Tomasz Krywan, prawnik, doradca podatkowy, właściciel kancelarii doradztwa podatkowego, autor wielu publikacji z zakresu podatków

PODSTAWA PRAWNA

• art. 15 ust. 6, art. 41 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1, art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (j.t. Dz.U. z 2016 r. poz. 710; ost.zm. Dz.U. z 2016 r. poz. 1052)

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Święta w sobotę 2025: Jakie obowiązki mają pracodawcy?

Święta wypadające w soboty powodują konieczność udzielenia pracownikom dodatkowego dnia wolnego od pracy. Wynika to wprost z art. 130 § 2 Kodeksu pracy. Najbliższe święto przypadające w sobotę to 1 listopada 2025 r.. Sprawdź, jakie zasady obowiązują pracodawców oraz jak prawidłowo zaplanować czas pracy w tym okresie.

Czy rodzice mogą opłacać tzw. wsad do kotła bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej?

Zapytanie, które wpłynęło do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Szczecinie dotyczyło możliwości uiszczania przez rodziców wyłącznie kosztów „wsadu do kotła” bezpośrednio na rachunek firmy cateringowej. Jakie jest stanowisko izby?

Jak specjaliści od finansów i rachunkowości w skali europejskiej oceniają warunki pracy w swojej branży? Jakie są i jakie będą trendy w tym zakresie?

Świat przyśpieszył, a wraz z nim przyśpieszyły zmiany na rynku pracy. Pandemia gwałtownie wprowadziła zdalny i hybrydowy model pracy do firm, turbulencje geopolityczne i ekonomiczne zachwiały poczuciem bezpieczeństwa i przewidywalności, a zmiany klimatyczne oraz rozwój technologii wpływają na rynek pracy w tempie wykładniczym.

Skrócony czas pracy – pilotaż również w samorządach

Jednostka samorządu terytorialnego może złożyć jako realizator tylko jeden wniosek dla wybranej jednostki podległej, w której będzie testowany model skróconego czasu pracy. Tak wynika z wyjaśnień Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

REKLAMA

Ograniczenia budżetowe powodem odmowy przyznania dofinansowania z PFRON

Samorządy odmawiają przyznania dofinansowania z PFRON do turnusów rehabilitacyjnych pomimo spełniania wymaganych kryteriów. Powodem jest brak środków. Czy powiat może uzyskać dodatkowe środki w przypadku wyczerpania przyznanego limitu? Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej odpowiada na ważną interpelację.

Kiedy nie przysługuje odprawa emerytalna?

Komu pracodawca wypłaca odprawę emerytalną? Czy ma do niej prawo osoba zatrudniona w jednostce na pół etatu? Kiedy odprawa nie przysługuje?

Przeciętne wynagrodzenie w II kwartale 2025 r. wyniosło 8 748,63 zł [GUS]

Główny Urząd Statystycznym ogłosił wysokość przeciętnego wynagrodzenia w II kwartale 2025 r. Z komunikatu wynika, że przeciętne wynagrodzenie w drugim kwartale 2025 r. wynosiło 8748,63 zł.

Pożyczki z ZFŚS – czy można je umorzyć? Wyjaśnienia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia, że umorzenie pożyczek z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych może nastąpić wyłącznie w ramach regulaminu funduszu, a nie na podstawie uchwały rady gminy.

REKLAMA

PPK i dodatki motywacyjne: gminy muszą płacić ze swojego budżetu – wyjaśnia RIO

Regionalna Izba Obrachunkowa w Krakowie wyjaśnia: wydatki na PPK od dodatków motywacyjnych wypłacanych pracownikom pomocy społecznej nie są objęte rządowym dofinansowaniem i muszą być finansowane z budżetu gminy. Wyjaśnienia pojawiły się po interwencji Brzeszcz – mówi prezes RIO Jolanta Nowakowska.

Co z podatkiem od nieruchomości, gdy brakuje dachu?

Trwałe i całkowite usunięcie dachu z budynku powoduje, że przestaje on być uznawany za budynek w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Tym samym przestaje podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Nie powstaje również nowy przedmiot opodatkowania, jakim jest budowla – ponieważ nie są spełnione przesłanki ustawowe.

REKLAMA