REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja na koncie 080

Ewidencja na koncie 080./ fot. Fotolia
Ewidencja na koncie 080./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Problem: Ewidencja na koncie 080 często sprawia księgowym kłopot w różnych aspektach, np. czy każde zadanie inwestycyjne lub zakup inwestycyjny należy księgować przez konto 080? Jaka jest rola komórki merytorycznej przy zadaniach inwestycyjnych?

Rada: Konto 080 służy do ewidencji kosztów środków trwałych w budowie oraz do rozliczenia kosztów środków trwałych w budowie na uzyskane efekty inwestycyjne. W praktyce oznacza to rozliczenie zadań i zakupów inwestycyjnych na poszczególne elementy ujęte w majątku jednostki. I tu pierwsza istotna myśl - w objaśnieniach zasad funkcjonowania konta 080 zawartych w rozporządzeniu w sprawie rachunkowości oraz planów kont mamy zapis: na koncie 080 można księgować… Oznacza to, że jednostki mają wybór, czy zakupy inwestycyjne będą odnosić ewidencyjnie na konto 080. Często jednostki, które dokonywały zakupu gotowych elementów majątku w cenie nabycia równej cenie zapłaty (czyli bez kosztów dodatkowych, np. kosztów przesyłki, transportu, ubezpieczenia), od razu odnosiły je na majątek, z pominięciem konta 080. Oczywiście, można tak. Niemniej jednak będę zachęcać do tego, aby każde zadanie inwestycyjne i zakup inwestycyjny księgować przez konto 080, gdyż wówczas staje się ono dla nas również kontem kontrolnym. Dzięki niemu możemy sprawdzić, czy wszystkie zadania i zakupy inwestycyjne zostały zrealizowane i rozliczone. To ważne szczególnie wtedy, gdy takich zadań mamy sporo w ciągu roku.

REKLAMA

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Zwróćmy przy okazji uwagę, że od 1 stycznia 2018 r. zmienił się limit wartości środków trwałych umożliwiający jednorazowe zaliczenie wydatków na nabycie tych środków do kosztów uzyskania przychodów - wynosi 10 000 zł, a nie, jak dotąd, 3500 zł. To spowoduje zapewne, że wiele zakupów czy zadań inwestycyjnych odnoszonych wcześniej na konto 080 obecnie będzie realizowanych jako wydatki bieżące. Sprawdźmy zatem swoje plany finansowe w tym zakresie.

Zobacz: Plan finansowy

REKLAMA

Wracając do konta 080 - na stronie Wn (najczęściej w korespondencji z kontem 201) ujmujemy wszystkie obciążenia dotyczące zakupu czy zadania inwestycyjnego, np. materiały, usługi, koszty zatrudnienia inspektora nadzoru. Na stronie Ma ujmujemy rozliczenie zadań czy zakupów inwestycyjnych na majątek. Ma to miejsce najczęściej na podstawie protokołu OT. Protokół ten powinny przygotować komórki merytorycznie zajmujące się danym zadaniem czy zakupem inwestycyjnym. I tu już widzę wymowne miny na twarzach niektórych księgowych - przygotowanie OT przez komórki merytoryczne? Nierealne… A jednak tak powinno to wyglądać. Ważne jest ustalenie tej kwestii w instrukcji kontroli i obiegu dokumentów oraz konsekwencja w jej stosowaniu. Dlaczego tak ważna jest tu rola komórki merytorycznej? Dlatego, że ten protokół potwierdza, iż dany środek trwały został odebrany (na co mamy stosowne protokoły końcowe, zezwolenia itp.), jest kompletny i zdatny do użycia. W OT powinny się również znaleźć takie informacje, jak: nazwa danego elementu majątku, jego charakterystyka, kto był jego wykonawcą, dostawcą, na bazie jakich dokumentów zebrano całość rozliczenia, jaka jest jego wartość początkowa, kto go odebrał, gdzie będzie zlokalizowany i kto w jednostce będzie osobą odpowiedzialną za niego. A wszystkie te dane całkowicie odnoszą się do odpowiedzialności merytorycznej za dane zadanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oczywiście OT składa się również z pozycji dotyczących osoby odpowiedzialnej za ewidencję majątku - za nadanie numeru inwentarzowego, za ustalenie stopy amortyzacji itp., ale to już dzieje się niejako w drugiej kolejności.

Przypomnę tu również, że ewidencja na koncie 080 powinna być dwustopniowa. Musi zapewnić co najmniej wyodrębnienie kosztów środków trwałych w budowie według poszczególnych rodzajów zadań inwestycyjnych oraz skalkulowanie ceny nabycia lub kosztu wytworzenia poszczególnych obiektów środków trwałych tak, aby łatwo można je było później odnieść na poszczególne elementy majątku.

Czy faktury dotyczące danego zadania muszą być zapłacone do momentu rozliczenia? Nie, zapłata odbywa się w terminie wyznaczonym umową i nie ma konieczności zapłaty przed rozliczeniem.

Pamiętajmy też o jeszcze jednej ważnej kwestii w odniesieniu do tego konta. Powinny być na nim odniesione obciążenia dotyczące zadań czy zakupów inwestycyjnych, które mamy w naszym planie finansowym lub WPF. Nie powinno być tu tzw. reliktów przeszłości, np. starej dokumentacji projektowej, która nie weszła do realizacji, jakichś innych kosztów, które miały służyć potencjalnej inwestycji, ale ta z różnych powodów nie została zrealizowana. Takie koszty musimy zestawić i odnieść do decyzji kierownika jednostki. Ważne jest jednoznaczne wskazanie, czy mają one jeszcze być wykorzystane do jakiejś inwestycji planowanej, czy też powinny zostać uznane za inwestycję bez efektu i wyksięgowane w ciężar funduszu jednostki. Utrzymywanie na koncie 080 takich obciążeń może skutkować zarzutem organów kontroli (co często spotyka się w protokołach kontroli) o braku realności sprawozdania finansowego. Saldo konta 080 oddaje nam bowiem pozycja w bilansie "Środki trwałe w budowie (inwestycje)". Gdy spojrzymy na tę pozycję w bilansie jakiejś jednostki i widzimy konkretne dane liczbowe, to myślimy, że jednostka ta ma realizowane, ale nierozliczone jeszcze inwestycje. W praktyce natomiast pozycja ta może oznaczać wiele przygotowywanych inwestycji, do których nie doszło, a to zmienia optykę postrzegania danej jednostki.

Przyjrzyjmy się zatem kontu 080 na nowo. Może warto z nowym rokiem uporządkować sposób jego funkcjonowania w jednostce.

Agnieszka Drożdżal

wieloletni skarbnik gminy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA

    Średnio 600 zł „pod choinkę” w urzędach. Maks to 950 zł. Jest i 0 zł. Zamiast podwyżek. Są i premie [Budżetówka, prezenty]

    Zamiast podwyżek w 2023 r. średnio 600 zł urzędnicy samorządowi otrzymają przed świętami z ZFŚS.

    Rozwój zawodowy i urlop szkoleniowy ratownika medycznego

    Każdy ratownik medyczny ma nie tylko prawo, lecz przede wszystkim obowiązek ustawicznego rozwoju zawodowego przez aktualizację wiedzy i umiejętności zawodowych. Na rozwój zawodowy ratownikowi medycznemu przysługuje urlop szkoleniowy w wymiarze 6 dni roboczych rocznie – kiedy przysługuje ten urlop, kiedy nie przysługuje i czy należy się za niego wynagrodzenie? O tym w poniższym opracowaniu. 

    Brak podwyżki w samorządach w 2024 r. Poszkodowani nie zgadzają się na zamrożenie swoich pensji. I żądają wyjaśnień

    Przedstawiciele zarządu ZMP chcą wyjaśnień od rządu w sprawie zamrożenia wynagrodzeń w samorządach i spółkach komunalnych przewidzianego w ustawie okołobudżetowej na 2024 r.

    Kaucja to 50 groszy. Bo łatwo zapamiętać. Butelki ze szkła i plastiku oraz metalowe puszki [projekt rozporządzenia]

    Kaucja za butelki plastikowe do 3 litrów i szklane do 1,5 litra oraz za puszki do 1 litra wyniesie 50 gr. Tak zapisano w projekcie rozporządzenia Ministra Klimatu i Środowiska. 

    REKLAMA

    PIP: Obowiązki i prawa pracownika w zakresie bhp [zestawienie]
    Podstawowym obowiązkiem pracownika określonym w art. 211 Kodeksu pracy jest przestrzeganie przepisów i zasad bezpieczeństwa i higieny pracy.
    Osoby niepełnosprawne, PFRON i JST: 33 696 zł i 37 000 zł na dofinansowania w 2024 r. Podwyżka o 1000 zł jeszcze w 2023 r. [WTZ i ZAZ]

    Rządowe Centrum Legislacji opublikowało projekt nowelizacji rozporządzenie w sprawie algorytmu przekazywania środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych samorządom wojewódzkim i powiatowym. 

    REKLAMA