Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego
REKLAMA
REKLAMA
NIEPRAWIDŁOWOŚĆ
Konta ewidencji szczegółowej podatkowych należności budżetowych w urzędzie miejskim nie były zamykane na koniec każdego roku obrotowego. Był to błąd systemu komputerowego służącego do prowadzenia tej ewidencji. Nie przewidywał on operacji zamykania kont szczegółowych podatników. W rezultacie zawierały one ciągłe zapisy, bez wygenerowanych sald otwarcia i zamknięcia na koniec każdego roku obrotowego. Salda były generowane tylko na dzień sporządzenia wydruku. Na przykład - jeśli zadano wydruk konta podatnika za okres od stycznia 2017 r. do 30 czerwca 2019 r., to na jego kartotece były w sposób ciągły podane obroty za lata 2017-2019, z wyszczególnionym saldem:
REKLAMA
- otwarcia (BO) na 1 stycznia 2017 r.,
- zamknięcia (BZ) na 30 czerwca 2019 r.
Zobacz: Podatki i opłaty
PRAWIDŁOWY SPOSÓB POSTĘPOWANIA
REKLAMA
Ewidencja szczegółowa podatków i opłat lokalnych jest częścią ewidencji pomocniczej rozrachunków z tytułu dochodów budżetowych. Jest prowadzona do konta bilansowego 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" (§ 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie planów kont dla organów podatkowych JST). Ewidencja ta stanowi więc księgi rachunkowe jednostki (art. 13 ust. 1 pkt 3 uor). Jako takie księgi te obowiązkowo trzeba zamykać na koniec każdego roku obrotowego i otwierać na początek roku kolejnego (art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1 uor).
Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe (art. 12 pkt 5). Program komputerowy służący do prowadzenia ksiąg rachunkowych musi zapewniać możliwość wykonania operacji trwałego zamknięcia ksiąg rachunkowych dla każdego poziomu ewidencji pomocniczej (szczegółowej i analitycznej), a także dla kont syntetycznych księgi głównej. Zanim kierownik jednostki zatwierdzi program do użytkowania, trzeba przeprowadzić testy sprawdzające, czy tak jest. Jeśli nie, oprogramowania nie należy kupować. W przypadku wykrycia tego błędu po zakupie oprogramowania można je reklamować u dystrybutora lub autora. Błąd musi być jak najszybciej usunięty. Jeśli nie ma takiej możliwości, należy niezwłocznie zmienić oprogramowanie na inne, zgodne z przepisami.
Oprac. Izabela Motowilczuk
były wieloletni inspektor kontroli RIO
Podstawy prawne:
-
art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1 i pkt 5, art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 351)
-
§ 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375)
REKLAMA
REKLAMA