REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego

Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego./ fot. Fotolia
Niezamykanie kont szczegółowej ewidencji podatkowej na koniec roku obrotowego./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe.

NIEPRAWIDŁOWOŚĆ

Konta ewidencji szczegółowej podatkowych należności budżetowych w urzędzie miejskim nie były zamykane na koniec każdego roku obrotowego. Był to błąd systemu komputerowego służącego do prowadzenia tej ewidencji. Nie przewidywał on operacji zamykania kont szczegółowych podatników. W rezultacie zawierały one ciągłe zapisy, bez wygenerowanych sald otwarcia i zamknięcia na koniec każdego roku obrotowego. Salda były generowane tylko na dzień sporządzenia wydruku. Na przykład - jeśli zadano wydruk konta podatnika za okres od stycznia 2017 r. do 30 czerwca 2019 r., to na jego kartotece były w sposób ciągły podane obroty za lata 2017-2019, z wyszczególnionym saldem:

REKLAMA

REKLAMA

  • otwarcia (BO) na 1 stycznia 2017 r.,
  • zamknięcia (BZ) na 30 czerwca 2019 r.

Zobacz: Podatki i opłaty

PRAWIDŁOWY SPOSÓB POSTĘPOWANIA

Ewidencja szczegółowa podatków i opłat lokalnych jest częścią ewidencji pomocniczej rozrachunków z tytułu dochodów budżetowych. Jest prowadzona do konta bilansowego 221 "Należności z tytułu dochodów budżetowych" (§ 10 pkt 1 rozporządzenia w sprawie planów kont dla organów podatkowych JST). Ewidencja ta stanowi więc księgi rachunkowe jednostki (art. 13 ust. 1 pkt 3 uor). Jako takie księgi te obowiązkowo trzeba zamykać na koniec każdego roku obrotowego i otwierać na początek roku kolejnego (art. 12 ust. 1 pkt 2 i ust. 2 pkt 1 uor).

Trwałe zamknięcie ksiąg rachunkowych prowadzonych techniką komputerową polega na nieodwracalnym wyłączeniu możliwości wprowadzania zapisów księgowych w zbiorach tworzących księgi rachunkowe (art. 12 pkt 5). Program komputerowy służący do prowadzenia ksiąg rachunkowych musi zapewniać możliwość wykonania operacji trwałego zamknięcia ksiąg rachunkowych dla każdego poziomu ewidencji pomocniczej (szczegółowej i analitycznej), a także dla kont syntetycznych księgi głównej. Zanim kierownik jednostki zatwierdzi program do użytkowania, trzeba przeprowadzić testy sprawdzające, czy tak jest. Jeśli nie, oprogramowania nie należy kupować. W przypadku wykrycia tego błędu po zakupie oprogramowania można je reklamować u dystrybutora lub autora. Błąd musi być jak najszybciej usunięty. Jeśli nie ma takiej możliwości, należy niezwłocznie zmienić oprogramowanie na inne, zgodne z przepisami.

REKLAMA

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli RIO

Podstawy prawne:

  • art. 12 ust. 1 pkt 2, ust. 2 pkt 1 i pkt 5, art. 13 ust. 1 pkt 3 ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości (j.t. Dz.U. z 2019 r. poz. 351)

  • § 10 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 października 2010 r. w sprawie zasad rachunkowości oraz planów kont dla organów podatkowych jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2010 r. Nr 208, poz. 1375)

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

REKLAMA

Nowe 1000 plus dla wybranych. Dodatek motywacyjny 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

REKLAMA

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA