Rozliczenia jednostki samorządu terytorialnego z jej jednostką budżetową
REKLAMA
REKLAMA
Jednostka budżetowa w art. 11 ust. 1 nowej ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: nowa uofp), zdefiniowana została następująco: Jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a zrealizowane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego.
REKLAMA
Z treści pytania wynika, że jednostka budżetowa przeznaczyła uzyskane dochody bezpośrednio na pokrycie jej wydatków, naruszając tym samym zasadę działania jednostki budżetowej, określoną w powołanych przepisach nowej uofp.
REKLAMA
Czyn taki nosi znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych z art. 7 ustawy z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (dalej: ustawa o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych). Ponadto w art. 7 tej ustawy zawierają się znamiona naruszenia dyscypliny finansów publicznych z art. 11 ustawy o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych, tj. dokonania wydatku przez jednostkę bez upoważnienia bądź z przekroczeniem zakresu upoważnienia, ponieważ zgodnie z regułą dotyczącą wydatków ze środków publicznych, sformułowaną w art. 52 ust. 1 pkt 2 nowej uofp (odpowiednio w art. 34 ust. 1 pkt 2 ustawy z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych; czyli „stara” uofp), oraz ujęte w planach finansowych jednostek budżetowych wydatki i rozchody, stanowią nieprzekraczalny limit.
A zatem w jednostce konieczna była zmiana planu finansowego wydatków, natomiast zmiana tzw. następcza, tj. przeprowadzona po dokonaniu wydatku, nie wyłącza odpowiedzialności kierownika jednostki budżetowej za naruszenie dyscypliny finansów publicznych.
Do ewidencji rozliczeń z jednostkami budżetowymi z tytułu dokonanych przez te jednostki wydatków budżetowych, a także do ewidencji rozliczeń związanych z realizacją przez te jednostki planu wydatków niewygasających służy konto 223 „Rozliczenie wydatków budżetowych”.
TABELA. Zapisy na stronie Wn i Ma konta 223
Zgodnie z zasadami funkcjonowania kont, określonymi w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych, konto 223 może wykazywać jedynie saldo Wn, które oznacza stan przelanych środków na rachunki bieżące jednostek budżetowych, lecz niewykorzystanych na pokrycie wydatków budżetowych.
Czytaj także: Przygotowanie i zmiana budżetu samorządowego krok po kroku>>
W zaistniałej sytuacji należy dokonać zarówno w jednostce, jak i księgach rachunkowych budżetu, przekwalifikowania rozrachunków z tytułu rozliczenia dochodów na rozrachunki z tytułu rozliczenia wydatków budżetowych, tj.:
● w jednostce budżetowej: strona Wn konta 222 i strona Ma konta 223,
● w budżecie jednostki samorządu terytorialnego: strona Wn konta 223 i strona Ma konta 222,
na podstawie wystawionego pod datą 1 stycznia 2010 r. dowodu „PK”, o kwotę uzyskanych w jednostce dochodów i przeznaczonych na wydatki, a nieprzekazanych do końca roku budżetowego na rzecz jednostki samorządu terytorialnego.
PODSTAWY PRAWNE
● Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 157, poz. 1240)
● Ustawa z 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 161, poz. 1277) – nie obowiązuje
● Ustawa z 17 grudnia 2004 r. o odpowiedzialności za naruszenie dyscypliny finansów publicznych (Dz.U. z 2005 r. Nr 14, poz. 114; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. Nr 157, poz. 1241)
● Rozporządzenie Ministra Finansów z 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz.U. Nr 142, poz. 1020; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 72, poz. 422)
REKLAMA
REKLAMA