REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym

Izabela Motowilczuk
Izabela Motowilczuk
magister administracji, były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej w regionalnej izbie obrachunkowej, autor licznych publikacji z zakresu finansów i rachunkowości jednostek sektora publicznego, ze szczególnym uwzględnieniem samorządowych jednostek organizacyjnych
Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym /Fot. Fotolia
Nieprawidłowości w zakresie udzielania dotacji klubom sportowym /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Podstawową nieprawidłowością w jednostkach samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji celowych klubom sportowym na podstawie ustawy o sporcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, mimo niepodjęcia przez organ stanowiący tej jednostki stosownej uchwały.

Kluby sportowe działające na terenie jednostek samorządu terytorialnego mogą otrzymywać dotacje celowe z budżetu tych jednostek na podstawie art. 27 i 28 ustawy z 25 czerwca 2010 r. o sporcie (dalej: ustawa o sporcie).

REKLAMA

Podstawową nieprawidłowością stwierdzaną przez kontrolujących w jednostkach samorządu terytorialnego jest udzielanie dotacji celowych klubom sportowym na podstawie art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego, mimo niepodjęcia przez organ stanowiący tej jednostki uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 ww. ustawy. Przepisy te przewidują możliwość udzielania dotacji klubom sportowym na podstawie uchwały, w której organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa:

  • warunki i tryb finansowania zadania własnego, polegającego na tworzeniu warunków organizacyjnych, sprzyjających rozwojowi sportu,
  • cel publiczny z zakresu sportu, który zamierza osiągnąć jednostka samorządu terytorialnego.

Dotacje takie są udzielane na podstawie umów zawieranych przez zarząd jednostki samorządu terytorialnego zgodnie z art. 28 ust. 1 ustawy o sporcie oraz art. 221 ust. 3 ustawy o podatku od osób prawnych (dalej: uofp).

Przyczyną powstawania nieprawidłowości jest błędna interpretacja art. 221 ust. 1 i 2 uofp, który stanowi, że podmioty niezaliczane do sektora finansów publicznych i niedziałające w celu osiągnięcia zysku mogą otrzymywać z budżetu jednostki samorządu terytorialnego dotacje celowe na cele publiczne, związane z realizacją zadań tej jednostki, a także na dofinansowanie inwestycji związanych z realizacją tych zadań, przy czym jeśli zadania te nie mieszczą się w katalogu zadań określonych w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie, to do udzielenia dotacji konieczna jest umowa zawarta przez jednostkę samorządu terytorialnego z podmiotem dotowanym. Przepisy te są interpretowane tak, że skoro tryb udzielenia dotacji jest w nich unormowany, to można je przydzielać, nawet jeśli organ stanowiący nie wydał uchwały, o której mowa w art. 27 ust. 2 ustawy o sporcie, ponieważ w umowie o udzielenie dotacji i tak zostaną ustalone:

1) cel, na jaki została przyznana dotacja,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

2) termin wykorzystania dotacji,

3) wysokość dotacji i tryb jej wypłaty,

4) tryb kontroli wykonywania zadania, na które została przyznana dotacja,

5) termin i sposób rozliczenia udzielonej dotacji,

6) termin zwrotu niewykorzystanej części dotacji.

Z powodu braku odpowiedniej uchwały organu stanowiącego, udzielenie dotacji dla klubów sportowych nie jest zazwyczaj poprzedzone żadnym postępowaniem konkursowym.

Zarządy jednostek samorządu terytorialnego po prostu rozpatrują na bieżąco pisma z wnioskami o dofinansowanie wpływające od klubów sportowych, które są załatwiane w miarę środków posiadanych w budżecie jednostki samorządu terytorialnego.

Pozostałe nieprawidłowości stwierdzane przez kontrolujących w odniesieniu do dotacji udzielanych na podstawie ustawy o sporcie to:

  • nieprzestrzeganie przy udzielaniu dotacji przez zarząd jednostek samorządu terytorialnego warunków i trybu udzielania dotacji klubom sportowym, określonych w uchwałach organów stanowiących tych jednostek,
  • zawieranie umów o udzielenie dotacji, które nie obejmują istotnych postanowień, wymienionych w art. 221 ust. 3 uofp (np. terminu wykonania zadania, trybu płatności dotacji, w tym terminów jej udostępniania dotowanemu klubowi, terminu wykorzystania dotacji, terminów rozliczenia udzielonej dotacji i dokonania zwrotu dotacji niewykorzystanej),
  • zawieranie umów o udzielenie dotacji, w których termin wykonywania zadania i/lub wykorzystania dotacji przekracza rok budżetowy,
  • nieterminowe przekazywanie kwot dotacji przez dotującego klubom sportowym,
  • niekontrolowanie sposobu wykonywania zadania i/lub prawidłowości wykorzystania dotacji, mimo że dotowane kluby nie przedłożyły w wymaganym terminie rozliczenia z dotacji lub przedłożyły rozliczenia niekompletne lub niesprawdzalne,
  • nieustalanie przez organ dotujący kwoty dotacji przypadającej do zwrotu (wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem lub niewykorzystanej do końca roku budżetowego, na który została przyznana).

Polecamy produkt: Zasady sporządzania i kontroli dowodów księgowych w jednostkach sektora finansów publicznych (książka)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Świadczenie urlopowe dla nauczycieli. Wypłata do końca sierpnia – jakie wyrównanie

Świadczenie urlopowe dla nauczycieli powinno zostać wypłacone do końca sierpnia 2024 r. Świadczenie to przysługuje nauczycielom, którzy byli zatrudnieniu w pełnym wymiarze zajęć przez cały rok szkolny 2023/2024. Świadczenie urlopowe dla nauczycieli reguluje art. 53 ust 1a ustawy  – Karta Nauczyciela.

Rusza program "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Samorządy mogą składać wnioski do 30 sierpnia

W czwartek, 25 lipca odbyła się konferencja z udziałem wiceministry rodziny, pracy i polityki społecznej Aleksandry Gajewskiej. Tematem konferencji był nowy program dla gmin bez opieki żłobkowej w ramach Aktywnego Malucha – "Pierwszy Dzienny Opiekun w Gminie". Wnioski można składać do 30 sierpnia.

ZUS przestawił się na mLegitymacje. Jak z nich korzystać?

Elektroniczna mLegitymacja to duże ułatwienie dla emerytów i rencistów. Można z niej korzystać na własnym urządzeniu mobilnym, np. telefonie. Z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wynika, iż prawie 800 tysięcy seniorów porzuciło plastik.

Świadczenie „Aktywny rodzic” i inne nowości w klasyfikacji budżetowej

23 lipca 2024 r. w Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 15 lipca 2024 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych. Co się zmieni i od kiedy?

REKLAMA

82 mln zł środków na dofinansowania do remontów dróg samorządowych na 2025 r. w województwie śląskim

W środę, 24 lipca wojewoda śląski Marek Wójcik poinformował, o tym, że rusza nabór na dofinansowania ze środków Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg na przyszły rok. W województwie lubelskim nabór ruszy w piątek, 26 lipca. Środki z dofinansowania mogą zostać przeznaczone na remonty dróg powiatowych i gminnych, a także na inne inwestycje, które zwiększą bezpieczeństwo ruchu.

5 000 zł na jedno koło gospodyń wiejskich i prawo do dofinansowania dla wszystkich kół gospodyń wiejskich z gmin, w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. W Dzienniku Ustaw ukazała się już nowelizacja

W Dzienniku Ustaw ukazała się nowelizacja rozporządzenia dotycząca prawa do dofinansowania dla kół gospodyń wiejskich z gmin,  w których frekwencja w ubiegłorocznych wyborach parlamentarnych przekroczyła 60 proc. Dofinansowanie będzie przysługiwało nie tylko kołom wpisanym do Krajowego Rejestru Kół Gospodyń Wiejskich.

W 2024 roku przeciętny pracownik skorzysta z nawet 35 dni urlopu oraz dodatkowych zwolnień z pracy. Co z urlopem w 2025 r.

W ostatnim czasie do kodeksu pracy wprowadzono wiele nowych rozwiązań, dzięki którym pracownicy mogą uzyskać dodatkowe dni wolne od pracy. Chodzi m.in. o wprowadzenie dodatkowych pięciu dni urlopu opiekuńczego. Sprawdź, jakie jeszcze dodatkowe zwolnienia i urlopy przysługują pracownikom, ile są płatne oraz jak je uzyskać.

Dni wolne od pracy w drugiej połowie 2024 roku i w 2025 r. [KALENDARZ — DŁUGIE WEEKENDY]

W 2024 r. uwzględniając wszystkie dni wolne i weekendy wypada 115 dni wolnych od pracy. Sprawdź, kiedy przypadają długie weekendy w drugiej połowie 2024 r. Możesz już także wstępnie zaplanować wolne w 2025 r.

REKLAMA

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, ale trzeba od niej zapłacić podatek.

Trwają wypłaty dodatkowych pieniędzy dla nauczycieli. Kwota jest niemała, bo ponad 2000 zł, jednak świadczenie urlopowe nie jest świadczeniem socjalnym, a więc trzeba je opodatkować. Na konta trafi więc o 12 proc. mniej.

Zbliża się termin złożenia sprawozdania SP-1. Kto musi je złożyć i co w nim wykazać? To ważne m.in. dla podatku od nieruchomości.

Jest coraz mniej czasu na złożenie części B sprawozdania SP-1. Czy wiesz, kto musi je złożyć, do kiedy i co w nim wykazać? Przepisy jasno to regulują, ale w praktyce pojawiają się problemy.

REKLAMA