REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy wydatki na zakup nieruchomości przez jednostki sektora finansów publicznych stanowią wydatki strukturalne

Daniel Jurewicz
Fotolia - nieruchomości, projekt, budowa, budownictwo, projekt
Fotolia - nieruchomości, projekt, budowa, budownictwo, projekt
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Gmina, realizując swoje zadania, zakupuje nieruchomości (np. grunty) pod przyszłe inwestycje. Czy wydatki te uznać należy za strukturalne i ewentualnie w jakim kodzie należy je ewidencjonować?

Tak, wydatki na zakup nieruchomości dokonywane przez jednostki sektora finansów publicznych mogą stanowić wydatki o charakterze strukturalnym.

REKLAMA

Wydatkiem strukturalnym jest każdy wydatek związany z wykonywaniem celów (projektów, działań, zadań), poniesiony ze środków publicznych krajowych, który można zaklasyfikować do kodów kategorii interwencji funduszy strukturalnych określonych w rozporządzeniu o wydatkach strukturalnych. O zastosowaniu konkretnego kodu klasyfikacji decyduje cel, dla realizacji którego wydatek jest dokonywany.

W celu realizacji swych zadań jednostki sektora finansów publicznych mogą ponosić wydatki polegające na zakupie nieruchomości. W części dokonywanej ze środków krajowych mogą one stanowić wydatki o charakterze strukturalnym. Właściwy kod klasyfikacji zależy od celu, dla realizacji którego nieruchomość jest nabywana. W przypadku gdy wydatek będzie polegał na zakupie gruntów pod budowę drogi gminnej, właściwy będzie kod 23. Drogi regionalne, lokalne. Jeśli natomiast nabywana nieruchomość ma być przeznaczona na potrzeby szkoły publicznej, to zastosować należy kod 75. Infrastruktura edukacji, itp. W przypadku gdy przeznaczenie nabywanych nieruchomości nie jest ostatecznie znane, właściwym rozwiązaniem wydaje się zastosowanie kodu 79. Pozostała infrastruktura społeczna. Wydatkiem strukturalnym nie będzie natomiast nabycie nieruchomości ze środków pochodzenia zagranicznego. Analogicznie sprawa przedstawia się w odniesieniu do pozostałych jednostek sektora finansów publicznych.

DANIEL JUREWICZ

członek Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy, prowadzący szkolenia dla służb finansowych jednostek sektora finansów publicznych, autor publikacji z zakresu finansów publicznych

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Rachunkowość Budżetowa
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA