REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej - odpowiedzialność

Agnieszka Jeżewska
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej./ Fot. Fotolia
Oświadczenie o stanie kontroli zarządczej./ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Poprzez ustawę z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych wprowadzono do porządku prawnego instytucję kontroli zarządczej w jednostkach sektora finansów publicznych. Kontrola zarządcza to ogół działań podejmowanych dla zapewnienia realizacji celów i zadań w sposób zgodny z prawem, efektywny, oszczędny i terminowy.

REKLAMA

REKLAMA

Konieczną i niezbędną przesłanką zapewnienia adekwatnej, skutecznej i efektywnej kontroli zarządczej jest monitorowanie i ocena jej funkcjonowania. Miernikiem stanu kontroli zarządczej jest oświadczenie o stanie kontroli zarządczej osoby odpowiedzialnej za funkcjonowanie kontroli zarządczej.

Zobacz również: Rb-BZ1 i Rb-BZ2 – sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym

Dualizm kontroli zarządczej

Specyfiką sektora finansów publicznych jest dualizm kontroli zarządczej.

REKLAMA

Podstawową reperkusją dualizmu kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych jest dwupoziomowość odpowiedzialności za jej funkcjonowanie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Wyróżniamy:

  • pierwszy poziom kontroli zarządczej, który odnosi się do jednostki sektora finansów publicznych; na tym poziomie odpowiedzialność ponosi kierownik jednostki;
  • drugi poziom kontroli zarządczej, który odnosi się do działu administracji rządowej; odpowiedzialność za zapewnienie skutecznej, adekwatnej i efektywnej kontroli zarządczej ponosi tu minister kierujący działem jednostki samorządu terytorialnego.

Odpowiedzialność za zapewnienie skutecznej, adekwatnej i efektywnej kontroli zarządczej ponosi wójt (burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa.

Spersonalizowane obowiązki na  dwóch poziomach właściwych kontroli zarządczej są nadto zróżnicowane dwiema płaszczyznami:

  • odpowiedzialności ministra jako kierownika jednostki;
  • odpowiedzialności ministra jako kierującego działem administracji rządowej.

W odniesieniu do jednostek samorządu terytorialnego fakt ten prezentuje się następująco:
- wójt ( burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa zapewnia skuteczną, adekwatną i efektywną kontrolę zarządczą w urzędzie;
- wójt ( burmistrz, prezydent miasta), starosta, marszałek województwa zapewnia skuteczną, adekwatną i efektywną kontrolę zarządczą w jednostce samorządu terytorialnego.

Powyższe implikuje obowiązek zapewnienia  o stanie kontroli zarządczej w formie corocznego (zgodnie ze standardami kontroli zarządczej w sektorze finansów publicznych stanowiącymi załącznik do Komunikatu Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r.) oświadczenia o stanie kontroli zarządczej za poprzedni rok.

Minister kierujący więcej niż jednym działem administracji rządowej składa jedno oświadczenie o stanie kontroli zarządczej w zakresie wszystkich kierowanych przez niego działów.  Oświadczenie takie obejmuje również urząd obsługujący ministra.

Podstawa prawna:

  • Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2013 4., poz. 885 z późn.zm.);
  • Komunikat Nr 23 Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz. Urz. MF Nr 15, poz. 84).

Polecamy serwis: Sprawozdawczość

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Wydatki na szkolenia pracowników – nieprawidłowy paragraf [Przykład]

Jak zaklasyfikować wydatki z tytułu podróży służbowych pracowników odbywanych w celu uczestnictwa w szkoleniu?

Rząd przekaże 13 mln zł na sport w woj. opolskim. Powstaną nowe orliki i lokalne inwestycje

Ministerstwo Sportu i Turystyki przekazało 19 samorządom województwa opolskiego 13 milionów złotych na budowę nowych orlików oraz rozbudowę lokalnej infrastruktury sportowej.

PFR analizuje przyszłość PKL. Samorządy sprzeciwiają się wejściu spółki na giełdę

Konwent włodarzy powiatu tatrzańskiego, obradujący we wtorek w Zakopanem, sprzeciwił się planom debiutu giełdowego Polskich Kolei Linowych (PKL), właściciela m.in. kolejki linowej na Kasprowy Wierch. Według samorządowców upublicznienie spółki może zagrozić jej misji związanej z rozwojem regionu.

Czajniki elektryczne znowu powędrują do szafek? Trzeba będzie raportować zużycie energii. Cel: spadek zużycia o 1,9 proc.

Trzeba obniżyć zużycie energii elektrycznej. W tym celu określone podmioty będą zobowiązane do jego raportowania. Kto i od kiedy? Zanosi się na to, że czajniki elektryczne znowu wylądują w zamkniętych szafkach. Od kiedy?

REKLAMA

Szczecin: Mieszkańcy wybrali 26 inwestycji. Tak zmieni się miasto w 2026 r.

W poniedziałek ogłoszono zwycięzców Szczecińskiego Budżetu Obywatelskiego 2026. Wśród projektów ogólnomiejskich najwięcej głosów uzyskały: defibrylatory AED w tramwajach i autobusach, miejski szlak Gryfów Szczecińskich i warsztaty redukcji stresu.

MRiT: Zasady zawierania umów urbanistycznych w gestii gmin. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym

W dniu 4 grudnia 2025 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Jak wyjaśnia w komunikacie Ministerstwo Rozwoju i Technologii, te nowe przepisy pozwolą gminom samodzielnie określać zasady tworzenia umów urbanistycznych, zawieranych z inwestorami w ramach zintegrowanych planów inwestycyjnych.

Lubuskie planuje 1,2 mld zł wydatków w 2026 r. Inwestycje spadną, zadłużenie wzrośnie

Projekt budżetu Województwa Lubuskiego na 2026 r. uwzględnia podstawowe założenia polityki rozwoju gospodarczego regionu; to budżet bardzo proinwestycyjny, w którym zapisano na inwestycje prawie 416 mln zł – przekazał PAP marszałek woj. lubuskiego Sebastian Ciemnoczołowski.

Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

REKLAMA

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA