REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podział jednostki budżetowej - problemy praktyczne

Podział jednostki budżetowej - problemy praktyczne./ fot. Fotolia
Podział jednostki budżetowej - problemy praktyczne./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 października 2018 r. odłączono od Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej (GOPS) Środowiskowy Dom Samopomocy (ŚDS), funkcjonujący w strukturach GOPS. Dotąd finansowanie działalności ŚDS odbywało się w planie finansowym GOPS (wydatki GOPS w dziale 85219, wydatki ŚDS w dziale 85203). ŚDS miał swojego kierownika, ale księgowość w jednym zadaniu prowadził GOPS. Do GOPS należało dokonywanie wszelkiego rodzaju wydatków dotyczących ŚDS. Operacje te były ujmowane w księgach rachunkowych GOPS, z tym że np. środki trwałe wykorzystywane przez ŚDS były ujmowane analitycznie w odrębnej księdze inwentarzowej. W związku z tym odłączeniem pojawiło się kilka pytań na temat problemów praktycznych.

Czy ŚDS może zatrudnić księgową na umowę zlecenia? Czy musi mieć główną księgową, co wiąże się z umową o pracę?

REKLAMA

Utworzenie nowej jednostki budżetowej przez podział istniejącej jednostki wiąże się z koniecznością podjęcia decyzji o prowadzeniu obsługi finansowo-księgowej nowej jednostki. W przypadku samorządowych jednostek budżetowych organ tworzący nową jednostkę, którym jest rada gminy, może wybrać jedno z podanych rozwiązań:

  • rozwiązanie 1 - powierzenie obsługi finansowo-księgowej tej jednostki innej jednostce budżetowej gminy w ramach tzw. centrum usług wspólnych (w trybie określonym w art. 10a-10d ustawy o samorządzie gminnym),
  • rozwiązanie 2 - pozostawienie tej sprawy w gestii kierownika nowo tworzonej jednostki budżetowej.

W pierwszej sytuacji obsługa finansowo-księgowa ŚDS mogłaby być np. nadal sprawowana przez GOPS albo inną jednostkę, np. urząd gminy. W drugiej sytuacji kierownik ŚDS powinien zatrudnić główną księgową ŚDS na umowę o pracę. Wymóg ten wynika z art. 54 ust. 1 uofp, który stanowi, że głównym księgowym jednostki sektora finansów publicznych jest pracownik. Status pracownika mają osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę. Umowa zlecenia nie daje takiego statusu. Jeśli rozważana jest umowa zlecenia, to ze względu na nieduży zakres zadań głównego księgowego ŚDS można zatrudnić go na podstawie umowy o pracę w niepełnym wymiarze czasu pracy.

Czy jeśli w planie finansowym GOPS są przewidziane środki na wydatki ŚDS, to można z tych środków kupić rzeczy, które będą potrzebne ŚDS po rozdzieleniu jednostek, np. sprzęt komputerowy, oprogramowanie księgowe?

REKLAMA

O wyposażeniu w mienie niezbędne do działalności statutowej nowo tworzonej jednostki budżetowej decyduje organ tworzący tę jednostkę - w tym przypadku rada gminy. Odpowiednie postanowienia powinny być zamieszczone w uchwale o utworzeniu tej jednostki, w której m.in. określa się mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jednostki budżetowe nie są właścicielami mienia, które jest wykorzystywane w ich działalności statutowej. Jedynie zarządzają mieniem stanowiącym własność wspólnoty samorządowej - osoby prawnej, jaką jest gmina. Dlatego rada gminy przy podejmowaniu uchwały o utworzeniu nowej jednostki budżetowej, wydzielanej z innej jednostki budżetowej, może wskazać składniki mienia należącego dotąd do GOPS, a także innych podległych gminie jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które mają zostać przekazane w zarząd nowej jednostce - ŚDS. Trzeba jednak pamiętać o pewnych ograniczeniach prawnych w tym względzie.

Pierwsze ograniczenie prawne dotyczy nieruchomości wykorzystywanych na cele statutowe jednostek. Prawidłowo powinny być one przekazane w trwały zarząd, na podstawie przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami. Tak więc dotychczasowa siedziba GOPS (grunty, budynki) powinna być w trwałym zarządzie GOPS. Przy wydzieleniu ŚDS z GOPS możliwe są dwie sytuacje wymagające uregulowania:

  • sytuacja 1 - ŚDS pozostaje nadal w dotychczas zajmowanych pomieszczeniach w budynkach GOPS,
  • sytuacja 2 - ŚDS otrzymuje nową, odrębną siedzibę.

W pierwszym przypadku kierownik GOPS z dniem utworzenia ŚDS musi złożyć do zarządu gminy wniosek o wygaszenie trwałego zarządu do części nieruchomości, która stała się zbędna GOPS. Natomiast kierownik ŚDS powinien złożyć wniosek o przekazanie mu tej części w trwały zarząd. Na podstawie tych wniosków obie jednostki otrzymają decyzję o ustanowieniu na ich rzecz trwałego zarządu nieruchomości w częściach ułamkowych, z określeniem sposobu korzystania z tej nieruchomości przez GOPS i ŚDS. Decyzje będą podstawą do ujęcia nieruchomości (gruntów, budynków, budowli) w księgach rachunkowych obu jednostek w takiej wartości, jaka wynika z przyznanych im części ułamkowych nieruchomości.

W drugim przypadku z dniem utworzenia ŚDS jego kierownik powinien złożyć wniosek do zarządu gminy o oddanie mu w trwały zarząd nieruchomości na cele statutowe. Nieruchomości takie są przekazywane z gminnego zasobu nieruchomości, na podstawie decyzji o przekazaniu ich w trwały zarząd. Jeśli w zasobie gminnym nie ma odpowiednich nieruchomości, kierownik ŚDS może zostać upoważniony przez zarząd gminy do nabycia odpowiedniej nieruchomości. Akt notarialny kupna nieruchomości jest zawierany na podstawie udzielonego upoważnienia przez kierownika ŚDS w imieniu i na rzecz gminy, z tym że z dniem nabycia nieruchomości ŚDS uzyskuje trwały zarząd tą nieruchomością z mocy prawa.

Drugie ograniczenie prawne dotyczy wartości niematerialnych i prawnych, jakimi są licencje na użytkowanie oprogramowania komputerowego (biurowego, księgowego). Licencje te zazwyczaj są niezbywalne. Oznacza to, że:

  • licencje dla ŚDS mogą być nabyte dopiero od dnia utworzenia tej jednostki,
  • nawet jeśli ŚDS otrzyma używany sprzęt komputerowy od innej jednostki (np. GOPS, urzędu miasta), to będzie musiał nabyć nowe licencje na oprogramowanie użytkowane na tym sprzęcie.

Oprac. Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Księgowość budżetowa
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Od 1 kwietnia 2024 r. 128 799 zł jednorazowego odszkodowania i 1431 zł za procent uszczerbku na zdrowiu [wypadki przy pracy]

    Monitor Polski: obwieszczenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości kwot jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadku przy pracy lub choroby zawodowej, które będą obowiązywały od 1 kwietnia 2024 r. do 31 marca 2025 r.

    Od 1 marca świadczenie wyniesie 336,36 zł. Ważniejsze, ze Senat chce objąć nim samorządowców sprzed 1990 r.

    Skrócenie do 7 lat okresu pełnienia funkcji sołtysa uprawniającego do otrzymania świadczenia i przyznanie świadczeń dla sołtysów pełniących funkcję przed 1990

    Każda pensja w budżetówce ma być wyższa o 20% (i więcej) od pensji minimalnej dla "wszystkich". Na dziś 5090 zł. Tego chcą związkowcy

    Pensja minimalna w budżetówce ma być wyższa o 20% od pensji minimalnej dla "wszystkich". Tego chcą związkowcy ze "Związkowa Alternatywa".

    Trzeba określić maksymalny poziom wynagrodzeń zasadniczych pracowników

    W regulaminach wynagrodzenie zasadnicze ustala się dla danego stanowiska pracy widełkowo – z podaniem kwoty minimalnej i maksymalnej.

    REKLAMA

    Nauczycielskie świadczenia kompensacyjne to odpowiednik emerytur pomostowych. Ile osób je pobiera?

    W grudniu 2023 r. świadczenia kompensacyjne pobierało 13,1 tys. osób, a przeciętna wysokość "kompensówki" wynosiła 3617,29 zł. Tak wynika z danych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.

    Nowe Standardy - Global Internal Audit Standards™

    Nowe Standardy mówią jasno – jako audytorzy jesteśmy częścią organizacji, i – oczywiście zachowując pełen obiektywizm – pomagamy jej osiągnąć właściwe cele.

    Roczne sprawozdanie o udzielonych zamówieniach a likwidacja gminnej jednostki budżetowej

    Na jakim podmiocie ciąży obowiązek złożenia rocznego sprawozdania o udzielonych zamówieniach w przypadku likwidacji gminnej jednostki budżetowej?

    Ustawa budżetowa na 2024 rok bez poprawek Senatu. Trafi teraz do podpisu Prezydenta

    Prezydent RP może podpisać ustawę budżetową, ewentualnie - zwrócić się do Trybunału Konstytucyjnego o ocenę zgodności jej zapisów z ustawą zasadniczą.;

    REKLAMA

    Samorządy mogą odetchnąć – w 2024 roku nie będzie obowiązkowego KSeF

    Wdrożenie KSeF budzi wiele emocji, a szczególnie dużo jest ich w jednostkach budżetowych objętych centralizacją. Z uwagi na ich szczególną strukturę, wdrożenie KSeF wiązałoby się w ich przypadku z jeszcze większymi komplikacjami, niż u pozostałych podatników.

    To już ostatni dzień na złożenie części A sprawozdania SP-1. Sprawdź czy wiesz jakie dane w nim wykazać.

    Sprawozdanie SP-1, czyli sprawozdanie w zakresie podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego na stałe weszło do katalogu sprawozdawczości budżetowej. Trzeba poświęcić mu uwagę dwa razy w roku. Po raz pierwszy już w styczniu, bo wójt, burmistrz lub prezydent miasta, jako organy podatkowe właściwe w sprawach podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego mają obowiązek złożyć część A sprawozdania w terminie do 10 stycznia.

    REKLAMA