REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?
Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jednostce są tylko trzy stanowiska administracyjno-obsługowe: specjalista, intendent i główny księgowy. Czy przy takiej małej obsadzie kadrowej główny księgowy może sporządzać przelewy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, główny księgowy może sporządzać przelewy, jeśli w jednostce nie można tego obowiązku przypisać innemu pracownikowi.

Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?

Za organizację wykonywania obowiązków z zakresu gospodarki finansowej jednostki odpowiada jej kierownik (art. 53 ust. 1 uofp). W tym celu powinien zapewnić odpowiednią obsadę kadrową oraz podzielić między pracowników obowiązki w taki sposób, aby zapewnić prawidłowe wykonywanie zadań. Powinien to ustalić w ramach systemu kontroli zarządczej w jednostce (art. 68 i art. 69 ust. 1 pkt 3 uofp). W tym systemie musi podzielić kluczowe obowiązki dysponenta, realizatora dyspozycji i osoby rejestrującej wykonane operacje gospodarcze i finansowe w księgach rachunkowych między różne osoby. Taki podział zapewnia zmniejszenie ryzyka powstania błędów i nadużyć.

Jednak nie w każdej jednostce jest możliwe zachowanie tego podziału. Ze względu na szczupłą obsadę kadrową nie zawsze można to zrobić. Najważniejszy jest podział na:

  • dysponenta - jest to zawsze kierownik jednostki,
  • wykonawcę dyspozycji - jest to zawsze główny księgowy.

Przy realizacji operacji pieniężnych bezgotówkowych procedura ich wykonania obejmuje czynności przedstawione w tabeli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tabela. Pełna i uproszczona procedura wykonywania operacji bezgotówkowych

Lp.CzynnośćOsoba upoważniona do wykonania czynności w procedurze
pełnejuproszczonej
1Zadysponowanie realizacji operacji finansowej przez złożenie podpisu na odpowiednim dowodzie księgowym (fakturze, rachunku, liście wypłat itp.) o treści "Zatwierdzam do wypłaty", po uprzednim jego sprawdzeniu przez odpowiednie osoby pod względem merytorycznym, formalno-rachunkowym i przeprowadzeniu kontroli wstępnej przez głównego księgowegoKierownik jednostkiKierownik jednostki
2Sporządzenie przelewu na kwotę wskazaną na dowodziePracownik księgowościGłówny księgowy
3Dołączenie przelewu do dowodu i skontrolowanie ich zgodności (tytuł, kwota, adresat, numer rachunku bankowego)Główny księgowyKierownik jednostki
4Zatwierdzenie realizacji przelewu (podpisem na dowodzie papierowym lub w systemie komputerowym bankowości elektronicznej)Kierownik jednostki i główny księgowy (albo dwóch innych pracowników upoważnionych przez kierownika jednostki)Kierownik jednostki i główny księgowy
5Wykonanie kontroli ex post przelewu (zgodność tytułu, kwoty, adresata, numeru rachunku bankowego na przelewie z dowodem źródłowym)Główny księgowyKierownik jednostki
6Rejestracja operacji w księgach rachunkowych (zgodnie z wyciągiem bankowym)Pracownik księgowościGłówny księgowy

Jak widać z przykładów podanych w tabeli, w pełnej procedurze uczestniczą dodatkowi pracownicy księgowości. Z jednej strony umożliwia to wykrycie ewentualnych błędów (np. przelewu nie do tego kontrahenta, w niewłaściwej kwocie czy na nieprawidłowy rachunek bankowy), a z drugiej - utrudnia popełnienie nadużyć (np. polegających na sporządzaniu przelewów na wyższe kwoty i przelewaniu nadwyżek na własne rachunki bankowe pracowników jednostki). W procedurze uproszczonej większa odpowiedzialność spoczywa na kierowniku jednostki, który musi kontrolować wszystkie operacje realizowane przez głównego księgowego. Obowiązuje tu zasada ograniczonego zaufania, ponieważ przy takim uproszczeniu procedur bardzo wzrasta ryzyko nadużyć.

Dodatkowo takie uproszczenie procedur realizacji operacji bezgotówkowych powinno zawsze być przesłanką dla skontrolowania tego obszaru w ramach audytu wewnętrznego lub kontroli zewnętrznych. Zaangażowanie w realizację i rejestrację tych operacji wyłącznie kierownika jednostki i głównego księgowego jednostki stwarza nie tylko takie ryzyko, że nadużyć dopuści się główny księgowy nienadzorowany przez kierownika jednostki, ale też, że nadużycia popełnią wspólnie kierownik jednostki i główny księgowy.

źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej RIO

Podstawy prawne:

  • art. 53 ust. 1, art. 68, art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1964)
  • część C załącznika do komunikatu Ministra Finansów nr 23 z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15, poz. 84)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rozporządzenie ws. minimalnej krajowej 2026 r. podpisane przez premiera Donalda Tuska, opublikowane w Dzienniku Ustaw [KWOTY]

Minimalne wynagrodzenie za pracę w Polsce reguluje ustawa z dnia 10 października 2002 r. Określa ona zarówno zasady ustalania jego wysokości, jak i procedury związane z corocznym ogłaszaniem tej kwoty. Rozporządzenie Rady Ministrów z 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2026 r. zostało podpisane przez premiera Donalda Tuska. 15 września rozporządzenie zostało opublikowane.

Bezpłatny webinar dla księgowych i finansistów: Delegacje po nowemu

Spójrz na zarządzanie podróżami służbowymi z wyższej perspektywy! Sprawdź, jak w krótkim czasie: obniżyć koszty, odciążyć księgowość, zadowolić pracowników.

Praca dłużej, emerytura wyższa – ZUS tłumaczy, dlaczego warto poczekać z przejściem na emeryturę

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że każdy dodatkowy rok pracy po osiągnięciu ustawowego wieku emerytalnego (60 lat dla kobiet, 65 lat dla mężczyzn) zwiększa wysokość przyszłej emerytury o około 8%. To efekt wydłużenia okresu składkowego oraz zmniejszenia liczby lat, przez które świadczenie będzie wypłacane.

e-Paragony 2.2 – teraz z widgetem i funkcją współdzielenia wydatków rodzinnych

Ministerstwo Finansów opublikowało nową wersję aplikacji mobilnej e-Paragony (2.2), która wprowadza widget umożliwiający szybki dostęp do wirtualnej karty zakupowej, a także funkcje udostępniania paragonów i współdzielenia karty z innymi użytkownikami — rozwiązania szczególnie przydatne do wspólnego zarządzania budżetem domowym

REKLAMA

Minimalna krajowa 2026 [Projekt Rady Ministrów z 8 września 2025 r.]

Rząd pracuje nad rozporządzeniem dotyczącym wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej w 2026 roku. Jak wynika z informacji zamieszczonych na stronie Rządowego Centrum Legislacyjnego - projektem obecnie zajmuje się Rada Ministrów. Rząd ma czas na ostateczne zatwierdzenie stawek do 15 września 2025 r.

Jak poprawnie zweryfikować rażąco niską cenę?

Na właściwe wyjaśnienie rażąco niskiej ceny składają się trzy główne elementy: klarowne i wyczerpujące wezwanie przygotowane przez zamawiającego (wskazujące, czego dotyczą wątpliwości w zakresie ceny, kosztu lub ich istotnych części składowych), wyjaśnienie przedłożone przez wykonawcę wraz z dowodami potwierdzającymi prawidłowość dokonania wyceny oferty, a także ocena tych wyjaśnień przez zamawiającego.

Opłata targowa. Czy w 2026 r. wzrosną koszty handlu?

W 2025 roku maksymalna stawka opłaty targowej wynosi 1126 zł, a w 2026 roku wzrośnie o 4,5%, osiągając poziom 1176,67 zł. Warto pamiętać o tym, że jest to maksymalna opłata dzienna.

Wsparcie psychologiczne dla pracowników – co warto o nim wiedzieć z perspektywy podatkowej?

Czy wydatki na pomoc psychologiczną dla pracowników mogą być kosztem podatkowym dla pracodawcy? Czy otrzymane wsparcie stanowi dla pracownika przychód podlegający pod PIT?

REKLAMA

Odpowiedzialność księgowego – dokąd sięga i kiedy realnie chroni klienta?

Błąd księgowego może kosztować firmę dziesiątki tysięcy złotych, a nie każda polisa OC faktycznie chroni przedsiębiorcę. Obowiązkowe ubezpieczenie często nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych czy rozliczeniach ZUS. Kiedy zatem – oraz w jakim zakresie – księgowy odpowiada za swoje działania? Co musi zawierać dobra polisa, by realnie chroniła biznes klienta?

ZUS udostępnił ponad 23,9 mln informacji o stanie konta ubezpieczonego za 2024 r. Jak pobrać dokument?

W poniedziałek, 1 września 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował, że zakończył generowanie i udostępnianie Informacji o Stanie Konta Ubezpieczonego za 2024 r. Informacje dostępne są na PUE/eZUS.

REKLAMA