REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?

Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?
Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jednostce są tylko trzy stanowiska administracyjno-obsługowe: specjalista, intendent i główny księgowy. Czy przy takiej małej obsadzie kadrowej główny księgowy może sporządzać przelewy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, główny księgowy może sporządzać przelewy, jeśli w jednostce nie można tego obowiązku przypisać innemu pracownikowi.

Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?

Za organizację wykonywania obowiązków z zakresu gospodarki finansowej jednostki odpowiada jej kierownik (art. 53 ust. 1 uofp). W tym celu powinien zapewnić odpowiednią obsadę kadrową oraz podzielić między pracowników obowiązki w taki sposób, aby zapewnić prawidłowe wykonywanie zadań. Powinien to ustalić w ramach systemu kontroli zarządczej w jednostce (art. 68 i art. 69 ust. 1 pkt 3 uofp). W tym systemie musi podzielić kluczowe obowiązki dysponenta, realizatora dyspozycji i osoby rejestrującej wykonane operacje gospodarcze i finansowe w księgach rachunkowych między różne osoby. Taki podział zapewnia zmniejszenie ryzyka powstania błędów i nadużyć.

Jednak nie w każdej jednostce jest możliwe zachowanie tego podziału. Ze względu na szczupłą obsadę kadrową nie zawsze można to zrobić. Najważniejszy jest podział na:

REKLAMA

  • dysponenta - jest to zawsze kierownik jednostki,
  • wykonawcę dyspozycji - jest to zawsze główny księgowy.

Przy realizacji operacji pieniężnych bezgotówkowych procedura ich wykonania obejmuje czynności przedstawione w tabeli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tabela. Pełna i uproszczona procedura wykonywania operacji bezgotówkowych

Lp.CzynnośćOsoba upoważniona do wykonania czynności w procedurze
pełnejuproszczonej
1Zadysponowanie realizacji operacji finansowej przez złożenie podpisu na odpowiednim dowodzie księgowym (fakturze, rachunku, liście wypłat itp.) o treści "Zatwierdzam do wypłaty", po uprzednim jego sprawdzeniu przez odpowiednie osoby pod względem merytorycznym, formalno-rachunkowym i przeprowadzeniu kontroli wstępnej przez głównego księgowegoKierownik jednostkiKierownik jednostki
2Sporządzenie przelewu na kwotę wskazaną na dowodziePracownik księgowościGłówny księgowy
3Dołączenie przelewu do dowodu i skontrolowanie ich zgodności (tytuł, kwota, adresat, numer rachunku bankowego)Główny księgowyKierownik jednostki
4Zatwierdzenie realizacji przelewu (podpisem na dowodzie papierowym lub w systemie komputerowym bankowości elektronicznej)Kierownik jednostki i główny księgowy (albo dwóch innych pracowników upoważnionych przez kierownika jednostki)Kierownik jednostki i główny księgowy
5Wykonanie kontroli ex post przelewu (zgodność tytułu, kwoty, adresata, numeru rachunku bankowego na przelewie z dowodem źródłowym)Główny księgowyKierownik jednostki
6Rejestracja operacji w księgach rachunkowych (zgodnie z wyciągiem bankowym)Pracownik księgowościGłówny księgowy

Jak widać z przykładów podanych w tabeli, w pełnej procedurze uczestniczą dodatkowi pracownicy księgowości. Z jednej strony umożliwia to wykrycie ewentualnych błędów (np. przelewu nie do tego kontrahenta, w niewłaściwej kwocie czy na nieprawidłowy rachunek bankowy), a z drugiej - utrudnia popełnienie nadużyć (np. polegających na sporządzaniu przelewów na wyższe kwoty i przelewaniu nadwyżek na własne rachunki bankowe pracowników jednostki). W procedurze uproszczonej większa odpowiedzialność spoczywa na kierowniku jednostki, który musi kontrolować wszystkie operacje realizowane przez głównego księgowego. Obowiązuje tu zasada ograniczonego zaufania, ponieważ przy takim uproszczeniu procedur bardzo wzrasta ryzyko nadużyć.

Dodatkowo takie uproszczenie procedur realizacji operacji bezgotówkowych powinno zawsze być przesłanką dla skontrolowania tego obszaru w ramach audytu wewnętrznego lub kontroli zewnętrznych. Zaangażowanie w realizację i rejestrację tych operacji wyłącznie kierownika jednostki i głównego księgowego jednostki stwarza nie tylko takie ryzyko, że nadużyć dopuści się główny księgowy nienadzorowany przez kierownika jednostki, ale też, że nadużycia popełnią wspólnie kierownik jednostki i główny księgowy.

źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej RIO

Podstawy prawne:

  • art. 53 ust. 1, art. 68, art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1964)
  • część C załącznika do komunikatu Ministra Finansów nr 23 z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15, poz. 84)
Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Od 1 stycznia 2026 r. próg zamówień publicznych wzrośnie ze 130 000 zł do 170 000 zł

Wyższy próg został wprowadzony na mocy ustawy z 25 lipca 2025 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te są odpowiedzią na wzrost cen towarów i usług oraz kosztów realizacji zamówień w ostatnich latach.

RIO: z rezerwy kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Wyjaśnienia RIO: Rezerwa kryzysowej gmina nie zbuduje centrum zarządzania kryzysowego

Rząd: Być może będą obligatoryjne (trzynastki) dla pracowników instytucji kultury

O przyznanie obligatoryjnej tzw. trzynastej pensji pracownikom instytucji kultury pytała w interpelacji posłanka Lidia Czechak.

RIO: nieprawidłowości w zakresie naliczania wynagrodzenia zastępcy wójta, który na tym stanowisku został zatrudniony w niepełnym wymiarze czasu pracy

Zatrudnienie w niepełnym, wymiarze nie może prowadzić do bezpodstawnego uprzywilejowania - wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy. Wynagrodzenie oblicza się proporcjonalnie do wymiaru czasu pracy z zachowaniem limitów określonych w przepisach.

REKLAMA

Nauczyciele zarobią więcej w 2026 r. Z dodatkami pensje sięgną nawet 10 tys. zł miesięcznie

W 2026 roku nauczycieli czekają zauważalne zmiany w wynagrodzeniach. Rosną minimalne stawki pensji zasadniczej, a wraz z nimi dodatki: motywacyjny, wiejski, za wysługę lat, wychowawstwo i funkcyjne. Samorządy mogą je podnosić, a nowe interpretacje przepisów dają im większą swobodę ustalania stawek. Sprawdź, jakie dodatki przysługują w 2026 r., kto zyska najwięcej i jak wyliczyć swoją przyszłą wypłatę.

Nowe 1000 plus dla wybranych. 1000 zł dla pracowników, którzy go jeszcze nie otrzymali. To nowy obowiązkowy składnik wynagrodzenia - czy już przysługuje?

Sejmowa Komisja do Spraw Petycji staje w obronie pracowników, którzy zostali pominięci przy przyznawaniu dodatków motywacyjnych. W oficjalnym dezyderacie skierowanym do Premiera, Komisja domaga się analizy propozycji przyznania dodatku w wysokości 1000 zł brutto grupie pracowników, którzy mimo wykonywania kluczowych zadań, nie zostali objęci rządowymi programami wsparcia.

Działania Ochotniczych Straży Pożarnych poza granicami gmin [MSWiA wyjaśnia]
RIO wyjaśnia: Jak gmina ma zorganizować zbiórkę za pośrednictwem portali internetowych

Pozyskiwanie środków pieniężnych z darowizn przekazywanych za pośrednictwem portalu internetowego powinno uwzględniać regulacje zawarte w ustawie o usługach płatniczych – wskazała Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku. Wpływy ze zbiórki muszą też zostać prawidłowo ujęte w budżecie gminy.

REKLAMA

Udzielanie tzw. zamówień podprogowych w samorządach - przepisy i procedury

Zamówienia „podprogowe” to zamówienia o wartości szacunkowej poniżej progów wskazanych w Prawie zamówień publicznych. Udzielanie takich zamówień jest co do zasady mniej sformalizowane. Nie oznacza to jednak pełnej dowolności – zwłaszcza kiedy dana inwestycja jest współfinansowana ze środków zewnętrznych.

Zmiany w bonie ciepłowniczym. Gminy z ułatwieniami w obsłudze wniosków

Wójt, burmistrz lub prezydent miasta będzie mógł pozostawiać bez rozpatrzenia wnioski o przyznanie bonu ciepłowniczego – wynika z projektu nowelizacji przepisów zaproponowanego przez Ministerstwo Energii. O braku przesłanek do przyznania bonu gminy poinformują mieszkańców np. na stronie internetowej urzędu.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA