REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?
Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W jednostce są tylko trzy stanowiska administracyjno-obsługowe: specjalista, intendent i główny księgowy. Czy przy takiej małej obsadzie kadrowej główny księgowy może sporządzać przelewy?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Tak, główny księgowy może sporządzać przelewy, jeśli w jednostce nie można tego obowiązku przypisać innemu pracownikowi.

Czy główny księgowy może sporządzać przelewy?

Za organizację wykonywania obowiązków z zakresu gospodarki finansowej jednostki odpowiada jej kierownik (art. 53 ust. 1 uofp). W tym celu powinien zapewnić odpowiednią obsadę kadrową oraz podzielić między pracowników obowiązki w taki sposób, aby zapewnić prawidłowe wykonywanie zadań. Powinien to ustalić w ramach systemu kontroli zarządczej w jednostce (art. 68 i art. 69 ust. 1 pkt 3 uofp). W tym systemie musi podzielić kluczowe obowiązki dysponenta, realizatora dyspozycji i osoby rejestrującej wykonane operacje gospodarcze i finansowe w księgach rachunkowych między różne osoby. Taki podział zapewnia zmniejszenie ryzyka powstania błędów i nadużyć.

Jednak nie w każdej jednostce jest możliwe zachowanie tego podziału. Ze względu na szczupłą obsadę kadrową nie zawsze można to zrobić. Najważniejszy jest podział na:

REKLAMA

  • dysponenta - jest to zawsze kierownik jednostki,
  • wykonawcę dyspozycji - jest to zawsze główny księgowy.

Przy realizacji operacji pieniężnych bezgotówkowych procedura ich wykonania obejmuje czynności przedstawione w tabeli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tabela. Pełna i uproszczona procedura wykonywania operacji bezgotówkowych

Lp.CzynnośćOsoba upoważniona do wykonania czynności w procedurze
pełnejuproszczonej
1Zadysponowanie realizacji operacji finansowej przez złożenie podpisu na odpowiednim dowodzie księgowym (fakturze, rachunku, liście wypłat itp.) o treści "Zatwierdzam do wypłaty", po uprzednim jego sprawdzeniu przez odpowiednie osoby pod względem merytorycznym, formalno-rachunkowym i przeprowadzeniu kontroli wstępnej przez głównego księgowegoKierownik jednostkiKierownik jednostki
2Sporządzenie przelewu na kwotę wskazaną na dowodziePracownik księgowościGłówny księgowy
3Dołączenie przelewu do dowodu i skontrolowanie ich zgodności (tytuł, kwota, adresat, numer rachunku bankowego)Główny księgowyKierownik jednostki
4Zatwierdzenie realizacji przelewu (podpisem na dowodzie papierowym lub w systemie komputerowym bankowości elektronicznej)Kierownik jednostki i główny księgowy (albo dwóch innych pracowników upoważnionych przez kierownika jednostki)Kierownik jednostki i główny księgowy
5Wykonanie kontroli ex post przelewu (zgodność tytułu, kwoty, adresata, numeru rachunku bankowego na przelewie z dowodem źródłowym)Główny księgowyKierownik jednostki
6Rejestracja operacji w księgach rachunkowych (zgodnie z wyciągiem bankowym)Pracownik księgowościGłówny księgowy

Jak widać z przykładów podanych w tabeli, w pełnej procedurze uczestniczą dodatkowi pracownicy księgowości. Z jednej strony umożliwia to wykrycie ewentualnych błędów (np. przelewu nie do tego kontrahenta, w niewłaściwej kwocie czy na nieprawidłowy rachunek bankowy), a z drugiej - utrudnia popełnienie nadużyć (np. polegających na sporządzaniu przelewów na wyższe kwoty i przelewaniu nadwyżek na własne rachunki bankowe pracowników jednostki). W procedurze uproszczonej większa odpowiedzialność spoczywa na kierowniku jednostki, który musi kontrolować wszystkie operacje realizowane przez głównego księgowego. Obowiązuje tu zasada ograniczonego zaufania, ponieważ przy takim uproszczeniu procedur bardzo wzrasta ryzyko nadużyć.

Dodatkowo takie uproszczenie procedur realizacji operacji bezgotówkowych powinno zawsze być przesłanką dla skontrolowania tego obszaru w ramach audytu wewnętrznego lub kontroli zewnętrznych. Zaangażowanie w realizację i rejestrację tych operacji wyłącznie kierownika jednostki i głównego księgowego jednostki stwarza nie tylko takie ryzyko, że nadużyć dopuści się główny księgowy nienadzorowany przez kierownika jednostki, ale też, że nadużycia popełnią wspólnie kierownik jednostki i główny księgowy.

źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Izabela Motowilczuk

były wieloletni inspektor kontroli gospodarki finansowej RIO

Podstawy prawne:

  • art. 53 ust. 1, art. 68, art. 69 ust. 1 pkt 3 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (j.t. Dz.U. z 2022 r. poz. 1634; ost.zm. Dz.U. z 2022 r. poz. 1964)
  • część C załącznika do komunikatu Ministra Finansów nr 23 z 16 grudnia 2009 r. w sprawie standardów kontroli zarządczej dla sektora finansów publicznych (Dz.Urz. MF z 2009 r. Nr 15, poz. 84)
Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Poradnik Rachunkowości Budżetowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kawa z INFORLEX. KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity

KSeF w JST i jednostkach podległych - prawda i mity – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu Kawa z INFORLEX.

Polskie firmy w obliczu JPK_ST obowiązującego od 1 stycznia 2026 r.

W dobie rosnących kosztów prowadzenia działalności i przyspieszającej cyfryzacji rozliczeń podatkowych, coraz więcej przedsiębiorców szuka oszczędności i spokoju operacyjnego. Od 1 stycznia 2026 r. wchodzi w życie nowy obowiązek: JPK_KR_ST – elektroniczna ewidencja środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych dla podatników CIT (księgi handlowe) oraz ewidencja przychodów (EWP) dla Podatników PIT na PKPiR. To prawdziwa zmiana systemowa, ponieważ po raz pierwszy fiskus zyska wgląd w pełną strukturę majątku firm w formie ujednoliconego pliku JPK.

Nawet 3 mln zł na opiekę wytchnieniową. Nabór wniosków [pieniądze dla gmin]

Trwa nabór wniosków w programie „Opieka wytchnieniowa” dla Jednostek Samorządu Terytorialnego – edycja 2026. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednej gminy lub powiatu nie może przekroczyć 3 mln zł.

Finansowanie zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną [Pismo KRRIO]

Czy przepisy dopuszczają sfinansowanie z rezerwy celowej na zarządzanie kryzysowe tegorocznych zadań związanych z ochroną ludności i obroną cywilną? Krajowa Rada Regionalnych Izb Obrachunkowych odniosła się do istniejących wątpliwości w tym zakresie.

REKLAMA

Będą dodatki dla asystentów rodziny. Do 2400 zł w 2025 roku

Rząd będzie kontynuował dofinansowanie asystentów rodziny. 14 października 2025 r. Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia rządowego programu wspierania rodziny „Asystent rodziny w 2025 r.”, przedłożoną przez Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Min. B. Nowacka: Wskaźnik zewnętrzny. Wyludniają się wsie i niektóre całe region. Nauczyciele bez podwyżek na jakie liczyli

Z uwagi na koszty obywatelski projekt o pensjach nauczycieli nie ma szans na realizację w obecnym kształcie – przekazał PAP szef podkomisji zajmującej się tym projektem. Nad nowym rozwiązaniem pracuje MEN. Trzeba dostosować wynagrodzenia nauczycieli do zmieniających się warunków. To tezy min. Barbary Nowackiej.

Zmiany w prawie zamówień publicznych w 2025 i 2026 r. [Wywiad]

O najnowszych zmianach w Prawie zamówień publicznych opowiada Beata Żmudzka, Dyrektorka Działu Zamówień Publicznych, Seris Konsalnet. Jak ograniczono dostęp do zamówień publicznych wykonawcom z państw trzecich? O co chodzi z certyfikatami wykonawców? Co oznacza wyższy próg stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych? Jak należy ocenić zmiany wprowadzane w 2025 i 2026 roku?

Układ podmiotowy w RB-Z (stan prawny na 1 października 2025 r.)

Dnia 10 października 2025 r. mija termin przekazania przez samorządowe jednostki budżetowe sprawozdań z operacji finansowych za III kwartał 2025 r. do jednostki samorządu terytorialnego, do których należy m.in. sprawozdanie Rb-N – kwartalne sprawozdanie o stanie należności oraz wybranych aktywów finansowych. W artykule omówiono podstawowe zasady, jakie należy stosować, aby prawidłowo wypełnić przedmiotowe sprawozdanie.

REKLAMA

Przyspieszona amortyzacja w gminach o wysokim bezrobociu [Projekt]

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustaw o podatku PIT i CIT, który ma ułatwić stosowanie przyspieszonej amortyzacji w gminach o wysokim bezrobociu – poinformowało w środę Ministerstwo Finansów. Chodzi o projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Maksymalnie 1800 zł miesięcznie dla funkcjonariusza. Prezydent podpisał ustawę o świadczeniu mieszkaniowym

Wkrótce do funkcjonariuszy służb mundurowych trafi dodatkowe wsparcie. Wysokość świadczenia mieszkaniowego będzie uzależniona od lokalizacji i wyniesie od 900 do 1800 zł miesięcznie netto.

REKLAMA