REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?

Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?/Fot. Fotolia
Płatność kartą w urzędzie - kto płaci prowizję?/Fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 stycznia 2016 r. urzędy mają wybór kogo obciążyć kosztami opłat i prowizji za płatność w terminalu - mogą pokryć je samodzielnie albo obciążyć klienta. Coraz więcej urzędów wprowadza możliwość zapłaty kartą płatniczą.

Nadal jeszcze w wielu samorządowych urzędach nie ma możliwości płatności kartą. Od początku roku weszły przepisy, które pozwalają obciążyć prowizją za transakcje płatnicze klientów. Do tej pory te urzędy, które wprowadziły obrót bezgotówkowy, za obsługę terminali i prowizje od transakcji płaciły same.

REKLAMA

REKLAMA

Z danych NBP wynika, że w I kwartale 2016 r. przy użyciu kart płatniczych przeprowadzono 709 mln transakcji bezgotówkowych. To o 29 proc. więcej niż rok wcześniej i o 82 proc. więcej niż w 2014 r.

„Dane jednoznacznie wskazują, że na rynku polskim rośnie skłonność klientów do realizowania płatności bezgotówkowych przy użyciu kart płatniczych" - podkreślają eksperci NBP w raporcie dotyczącym kart płatniczych.

Polacy coraz powszechniej korzystają z kart płatniczych, zwłaszcza zbliżeniowych, rośnie też sieć akceptacji kart. Co prawda użycie kart płatniczych nadal powszechniejsze jest w sklepach niż w instytucjach. Jeszcze bardzo niewiele urzędów samorządowych oferuje możliwość zapłaty za pomocą karty płatniczej np. za dowód lub kartę pojazdu.

REKLAMA

„W Urzędzie Miejskim w Grudziądzu nie można jeszcze płacić bezgotówkowo. Przymierzamy się do wprowadzenia obrotu bezgotówkowego" - mówi Magdalena Jaworska-Nizioł, rzecznik prasowy Urząd Miejskiego w Grudziądzu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy produkt: Jednolity Plik Kontrolny – praktyczny poradnik (książka)

Urząd rozważa wprowadzenie terminali płatniczych do akceptacji kart oraz obsługi innych płatności elektronicznych. „Aby wprowadzenie tego rozwiązania było możliwe, konieczne jest przeprowadzenie postępowania i wybór banku, który będzie prowadził obsługę terminala kart płatniczych" - informuje Jaworska-Nizioł.

„Podstawową przeszkodą w instalacji terminala w urzędzie był do tej pory brak środków finansowych w budżecie instytucji publicznych na pokrycie kosztów obsługi transakcji kartą" - uważa Olga

Małecka z First Data, firmy świadczącej obsługę płatności zarówno w terminalach, jak i w internecie.

Sytuacja uległa zmianie od dnia 1 stycznia 2016 roku. Nowe przepisy Ordynacji podatkowej, wprowadzają możliwość przeniesienia kosztów opłat i prowizji za płatność w terminalu na posiadacza karty płatniczej (art. 60 par. 2a).

„Urzędy mają zatem wybór - obciążyć kosztami transakcji płacącego kartą lub pokryć je z własnego budżetu" - podkreśla Małecka. Część samorządów skorzystała z obciążenia kosztami transakcji kartą klientów. „Te, które nie skorzystały, otrzymują dotacje na terminal np. z budżetu urzędów miasta (urząd miasta finansuje terminale dla urzędów gmin), bądź od banków, z jakimi współpracują. To drugie rozwiązanie też jest często praktykowane. Należy pamiętać, że opłata surcharge fee (SF) nie dotyczy każdej transakcji. SF może być stosowany zgodnie z Ordynacją podatkową, czyli dotyczy tylko płatności za podatki" - wyjaśnia Małecka.

Niektóre samorządy wprowadziły terminale płatnicze kilka lat temu i do tej pory ponosiły koszty obsługi terminali i opłat.

„Samych kosztów wdrożenia terminali jako takich nie mieliśmy, gdyż od początku płaciliśmy tylko opłaty za dzierżawę terminala i opłatę prowizyjną" - mówi Krzysztof Ozga, naczelnik wydziału administracyjno-gospodarczego starostwa powiatowego w Łańcucie. Urząd ten jako jeden z pierwszych na Podkarpaciu zainstalował cztery terminale płatnicze prawie cztery lata temu.

„Z punktu widzenia koszt-efekt, terminale są dla nas najlepsze. To fakt, że urząd płaci około 1100 zł miesięcznie opłat, liczonych od ilości i wartości transakcji, ale nie mamy obrotu gotówkowego w urzędzie, a więc odpadają nam koszty kasjerki, kasy, zabezpieczenia, transportu do banku i ochrony gotówki" - wymienia Ozga. Jego zdaniem, to rozwiązanie w urzędzie jak najbardziej się sprawdziło.

„Gdy zaczynaliśmy swoją przygodę z terminalami, to w pierwszym miesiącu było 27 transakcji, a łączny obrót wynosił 4 tys. zł. W czerwcu br. w starostwie w Łańcucie przeprowadzono już 446 transakcji na terminalu nr 1 w wydziale komunikacji na łączną kwotę 66 tys. 500 zł" - wymienia Ozga.

„Z perspektywy prawie czterech lat funkcjonowania obrotu bezgotówkowego w naszym urzędzie widzę więcej plusów niż minusów tego systemu od strony płynności obsługi klienta. Nie mamy sztucznych kolejek" - ocenia Ozga.

W ciągu pół roku obrót bezgotówkowy w starostwie w Łańcucie wyniósł prawie pół miliona, a miesięcznie to ok. 100 tys. zł.

„Problem z instytucjami innymi niż sklep jest taki, że organizacja płatnicza z uwagi na to, że mamy opłaty uchwalone ustawowo nie może urzędowi od razu potrącić prowizji, czyli ona nas kredytuje przez miesiąc, a dopiero potem wystawia fakturę i to jest takie rozliczanie niestandardowe" - tłumaczy Ozga.

Dodaje jednak, że jest to problem, który jest już rozwiązywalny i wiele firm przystaje na warunki urzędu. „Na koniec miesiąca jest rozliczenie zbiorcze i dostajemy fakturę za obsługę terminali, którą opłacamy. Już coraz więcej firm obsługujących płatności to akceptuje"- podkreśla Ozga.

W Polsce jest w obiegu ponad 35 mln kart płatniczych. Zdaniem Tadeusza Kościńskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Rozwoju, podstawową barierą dla rozwoju transakcji bezgotówkowych w Polsce są stosowane przez banki opłaty interchange.

Jak mówił on w marcu podczas konferencji dot. obrotu bezgotówkowego w Polsce i Szwecji, interchange "jest do zmiany", a w przyszłości "powinno się go wyzerować". Stawka interchange to opłata pobierana od każdej płatności kartą od przedsiębiorców przyjmujących taką płatność. Maksymalne stawki wynoszą teraz 0,2 proc. dla kart debetowych i 0,3 proc. dla kart kredytowych.

Źródło: http://kurier.pap.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA