REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Uzasadnienie zastosowania zamówienia in-house

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Uzasadnienie zastosowania zamówienia in-house./ fot. Fotolia
Uzasadnienie zastosowania zamówienia in-house./ fot. Fotolia
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W art. 67 ust. 11 P.z.p. zakodowany został obowiązek informacyjny aktualizujący się w przypadku udzielania zamówień in-house. Zgodnie z wskazanym przepisem zamawiający obowiązany jest do zamieszczenia na stronie podmiotowej BIP albo na swojej stronie internetowej (jeżeli nie ma strony podmiotowej BIP) informacji o zamiarze zawarcia umowy w sprawie zamówienia in-house, której składową jest m.in. „uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki” (art. 67 ust. 11 pkt 6 P.z.p.). Tożsama rodzajowo informacja rozpowszechniana jest po zawarciu umowy w sprawie zamówienia in-house (art. 67 ust. 13 pkt 1 lit. d P.z.p.).

Równo rok po wydaniu wyroku w sprawie KIO 2567/17 (tzw. sprawa tarnowska) KIO wydała kolejne istotne dla materii zamówień in-house orzeczenie. Dnia 27 grudnia 2018 r. KIO orzekając w sprawie o sygnaturze KIO 2567/18, w sposób szczegółowy odniosła się m.in. do wymogów jakie musi spełniać uzasadnienie zastosowania trybu z wolnej ręki w oparciu o przesłanki przewidziane w art. 67 ust. 1 pkt 12 -15 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (tj. Dz. U. 2018 r. poz. 1986, dalej: P.z.p.). Podobieństwo dat i sygnatur, nie jest jedynym występującym pomiędzy wyrokiem o sygn. KIO 2567/17 i KIO 2567/18. Oba z nich zostały wydane w związku z udzielaniem zamówienia na odbiór odpadów komunalnych.

REKLAMA

REKLAMA

Obowiązek uzasadnienia zastosowania trybu z wolnej ręki

W art. 67 ust. 11 P.z.p. zakodowany został obowiązek informacyjny aktualizujący się w przypadku udzielania zamówień in-house. Zgodnie z wskazanym przepisem zamawiający obowiązany jest do zamieszczenia na stronie podmiotowej BIP albo na swojej stronie internetowej (jeżeli nie ma strony podmiotowej BIP) informacji o zamiarze zawarcia umowy w sprawie zamówienia in-house, której składową jest m.in. „uzasadnienie wyboru trybu udzielenia zamówienia z wolnej ręki” (art. 67 ust. 11 pkt 6 P.z.p.). Tożsama rodzajowo informacja rozpowszechniana jest po zawarciu umowy w sprawie zamówienia in-house (art. 67 ust. 13 pkt 1 lit. d P.z.p.).

Lapidarność i fragmentaryczność uzasadnienia jako przyczyna unieważnienia postępowania

Krajowa Izba Odwoławcza wyrokiem z dnia 27 grudnia 2018 r., KIO 2567/18, uznając że zestawienie sporządzonego przez zamawiającego uzasadnienia z treścią art. 67 ust. 1 pkt 14 pzp potwierdza, że jest ono ogólnikowe i stanowi w zasadzie powtórzenie brzemienia przepisu uwzględniła odwołanie i nakazała zamawiającemu unieważnionego prowadzonego postępowania.

Krajowa Izba Odwoławcza w uzasadnieniu podniosła, iż wydając orzeczenie zważyła, że „choć Zamawiający w odpowiedzi na odwołanie i na rozprawie podtrzymywał, że podał w ogłoszeniu wystarczające uzasadnienie dla potwierdzenia spełnienia przesłanek określonych w art. 67 ust.1 pkt 14 pzp, w ogóle nie odniósł się do kwestii braku wykazania, że przy obliczaniu wskaźnika 90% był uprawniony do skorzystania wyjątku, o którym mowa w art. 67 ust. 9 pzp”.

REKLAMA

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Konkretyzując powyższe KIO wskazała, że „w odniesieniu do przesłanki z art. 67 ust. 1 pkt 14 lit. b pzp Zamawiający w ogóle nie uzasadnił z jakiego powodu ustalenie, czy 90% działalności S. (osoby prawnej – której miało zostać udzielone zamówienie – przypis K.R.) dotyczy wykonywania zadań powierzonych jej przez gminy wspólników tej spółki z o.o. sprawujących nad nią kontrolę, chciał przeprowadzić bez uwzględnienia średniego przychodu osiągniętego przez S. w odniesieniu do usług, dostaw lub robót budowlanych za 3 lata poprzedzające udzielenie zamówienia, czyli zgodnie z zasadą określoną art. 67 ust. 8 pzp, a za pomocą wiarygodnych prognoz handlowych, co jest dopuszczalne wyjątkowo w dwóch sytuacjach opisanych w art. 67 ust. 9 pzp. Jak trafnie zauważył Odwołujący - napomknięcie o przeprowadzonej dla Spółki, jak to określono, »analizie wskaźnikowowej«, która wykazała, że w ponad 90 % będzie ona wykonywać zadania użyteczności na rzecz mieszkańców gmin - ledwie pozwala przypuszczać, że Zamawiający chciał skorzystać z tego wyjątku.

Fragmentaryczność uzasadnienie w zakresie przesłanki przewidzianej w art. 67 ust. 1 pkt 14 lit b P.z.p. nie była jedynym naruszeniem jakie odnotowała KIO. W uzasadnieniu wspomniany organ wskazał, że „również w odniesieniu do pozostałych przesłanek wynikających z art. 67 ust. 1 pkt 14 lit. a oraz c P.z.p. należy uznać, że ich spełnienie nie zostało wykazane w ramach uzasadnienia sporządzonego na potrzeby ogłoszenia. Jego szczątkowość uzmysłowia treść odpowiedzi na odwołanie, w której Zamawiający o wiele bardziej obszernie i przede wszystkim znacznie bardziej szczegółowo wypowiedział się w odniesieniu do poszczególnych przesłanek. Uzasadnienie to nie mogło być jednak wzięte pod uwagę przez Izbę, pomimo że w dużej mierze opiera się na dokumentach sporządzonych (…) przed zamieszczeniem ogłoszenia, do których jednak ogłoszenie wprost nie nawiązuje, a przede wszystkim nie zawiera ich treści choćby w zasadniczym zakresie. Izba oceniała czynność Zamawiającego według treści sporządzonego przez niego ogłoszenia, które podlega obligatoryjnej publikacji, a nie według uzasadnienia, które sporządził nawet wcześniej na własny użytek.”

Komentarz do orzeczenia

W pełni należy podzielić stanowisko KIO zgodnie z którym to na zamawiającym spoczywa obowiązek wykazania zaistnienia okoliczności aktualizujących przesłanki dozwalające na udzielenie zamówienia in-house. Powyższe niejednokrotnie wywołuje trudności praktyczne m.in. ze względu na zwięzłość regulacji prawnych, złożoność i zawiłość orzeczeń TSUE stanowiących genezę regulacji dotyczących zamówień in-house, rozbieżności w stanowiskach doktryny oraz judykatury. Opierając się na doświadczeniu, wśród zagadnień problemowych wskazać można np. na kwestie dotyczące ustalania stopnia w jakim osoba prawna, której ma zostać udzielone zamówienie realizuje zadania powierzone przez zamawiającego czy też ocenę charakteru relacji łączącej osobę prawną z zamawiającym w kontekście wykazywania przez nią cech kontroli analogicznej. Ustalenie ww. kwestii pomimo, że niejednokrotnie problematyczne i częstokroć czasochłonne jest możliwe do zrealizowania i wykazania podmiotom zewnętrznym w tym potencjalnym wykonawcom, organom kontroli, w tym Prezesowi UZP czy też KIO. Poczynione przez zamawiającego ustalenia powinny znaleźć swoje odzwierciedlenie w uzasadnieniu opublikowanym na BIP albo stronie internetowej. Nie wydaje się niezbędne publikowanie pełnej treści wszystkich analiz, raportów, dokumentów czy też informacji wytworzonych na potrzeby weryfikacji zaktualizowania się przesłanek o których mowa w art. 67 ust. 1 pkt 12-15 P.z.p. Zasadne jest jednak przynajmniej częściowe przywołanie ich treści lub odwołanie się do nich w uzasadnieniu. Powyższe pozwala podmiotom zainteresowanym uzyskać wiedzę o istnieniu stosownych dokumentów i ewentualnie o zwrócenie się do zamawiającego o ich udostępnienie (w wyznaczonych P.z.p. i u.o.d.i.p. granicach). Jak ukazuje omówiony w niniejszym artykule wyrok zbyt lakonicznie i enigmatyczne uzasadnienie zastosowania zamówienia in-house może skutecznie opóźnić udzielenie zamówienia.

Konrad Różowicz

prawnik w Kancelarii Prawnej Dr Krystian Ziemski & Partners w Poznaniu,

specjalizuje się w prawie zamówień publicznych

Dr Krystian Ziemski & Partners Kancelaria Prawna spółka komandytowa w Poznaniu

www.ziemski.com.pl

Artykuł pochodzi z Portalu: www.prawodlasamorzadu.pl

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

REKLAMA

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

Uchwała w sprawie podatku od nieruchomości na 2026 rok. RIO przypomina o zmianach

W związku z pismem z Ministerstwa Finansów dotyczącym weryfikacji gminnych uchwał podatkowych Regionalna Izba Obrachunkowa w Białymstoku przypomina o konieczności analizy podejmowanych na 2026 rok uchwał w sprawie stawek podatku od nieruchomości oraz zwolnień w podatku od nieruchomości. Ma to związek z nową definicją budowli.

REKLAMA

Dodatek specjalny dla pracowników samorządowych [Wyjaśnienia RIO]

Dodatek specjalny może zostać przyznany pracownikowi wyłącznie na czas nie dłuższy niż istnieją okoliczności uzasadniających jego wypłatę – wynika z wyjaśnień Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku. Jeśli podstawa wypłaty ustała w trakcie miesiąca należy proporcjonalnie zmniejszyć wysokość dodatku.

10 listopada 2025 r. dniem wolnym od pracy w wielu urzędach w Polsce

W tym roku Wszystkich Świętych wypada w sobotę. Pracownicy odbiorą sobie zatem dzień wolny w innym terminie. Dla służby cywilnej będzie to 10 listopada 2025 r. Podobną decyzję podjęło też wiele innych urzędów w kraju.

REKLAMA