REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Udzielenie z wolnej ręki zamówienia uzupełniającego wykonawcy robót budowlanych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Naworol
Adwokat
Samorządowy Serwis Prawny
Serwis Kancelarii Ślązak, Zapiór i Wspólnicy dla jednostek samorządu terytorialnego
Zamówienia publiczne, roboty budowlane/ Fot. Fotolia
Zamówienia publiczne, roboty budowlane/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zamawiający może udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego. W praktyce ustalenie takiego związku budzi wiele wątpliwości.

W myśl art. 67 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (t.j. Dz. U. z 2015 r. poz. 2164 z poźń. zm.) zamawiający może udzielić zamówienia z wolnej ręki, w przypadku udzielenia, w okresie 3 lat od udzielenia zamówienia podstawowego, dotychczasowemu wykonawcy usług lub robót budowlanych zamówień uzupełniających, stanowiących nie więcej niż 50% wartości zamówienia podstawowego i polegających na powtórzeniu tego samego rodzaju zamówień, jeżeli zamówienie podstawowe zostało udzielone w trybie przetargu nieograniczonego lub ograniczonego, a zamówienie uzupełniające było przewidziane w ogłoszeniu o zamówieniu dla zamówienia podstawowego i jest zgodne z przedmiotem zamówienia podstawowego. Po pobieżnej lekturze tego przepisu, można wysnuć wniosek, iż zamawiający może udzielić z wolnej ręki zamówienia, bez ponownego przeprowadzania czasochłonnego postępowania, jakim jest niewątpliwie przetarg nieograniczony czy też ograniczony, wykonawcy, który w okresie 3 lat wykonał na rzecz zamawiającego zamówienie, które ma bezpośredni związek z zamówieniem, będących przedmiotem obecnego postępowania oraz należy zaliczyć je do tego samego rodzaju zamówień co zamówienie wcześniej realizowane. Zatem teoretycznie ustalenie zamówienia, które może zostać udzielone w w/w trybie, nie powinno powodować większych problemów. Wystarczy ustalić w jakim okresie wykonawca realizował zamówienie podstawowe oraz czy nowe zamówienie ma związek z już zrealizowanym zamówieniem. Nic jednak bardziej mylnego. Właśnie ustalenie czy zamówienie, które ma być przedmiotem zamówienia z wolnej ręki, ma związek z realizacją zamówienia nastręcza zazwyczaj największych wątpliwości.

REKLAMA

REKLAMA

Polecamy: Podatkowa Księga Przychodów i Rozchodów 2016 (książka + CD)

Powyższe wątpliwości przedstawię na poniższym przykładzie. W okresie 2 lat, przed realizacją nowego zamówienia, wykonawca wykonał drogę na rzecz zamawiającego. Wybór wykonawcy nastąpił w przetargu ograniczonym. W planie inwestycyjnym tej drogi, nie było przewidzianego chodnika. Zamawiający ma obecnie zamiar udzielić temu samemu wykonawcy z wolnej ręki zamówienia na wykonanie chodników przylegających do tej drogi. Koszt realizacji chodnika stanowi 40 % wartości realizacji drogi. Powstaje pytanie, czy zamawiający może to zrobić? Termin 3 – letni do udzielenia zamówienia z wolnej ręki, został zachowany. Zamówienie podstawowe zostało udzielone w przetargu. Zarówno jedno jak drugie zamówienie jest tego samego rodzaju – są to roboty budowlane. Wartość zamówienia uzupełniającego nie przekracza 50 % wartości zamówienia podstawowego. Czyli wszystkie przesłanki, które nie wymagają czasochłonnych zabiegów logicznych, zostały spełnione. Powstaje jedynie odpowiedzieć na pytanie najtrudniejsze, czy realizacja chodnika przylegającego do drogi ma bezpośredni związek z realizacją samej drogi?

Krajowa Izba Odwoławcza przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych w uchwale z dnia 4 lutego 2015 r., sygn. akt: KIO/KD 3/15 (LEX nr 1661439) stwierdziła, że: „wykonanie zamówienia uzupełniającego nie musi się odbywać w tym samym miejscu, w którym realizowane jest zamówienie podstawowe. Konieczne jest jednak powiązanie prac realizowanych w ramach zamówienia uzupełniającego z określonymi zamierzeniami, planami inwestycyjnymi realizowanymi w ramach zamówienia podstawowego. Zamawiający może bowiem udzielić zamówień uzupełniających na roboty budowlane tylko i wyłącznie w zakresie zamówienia podstawowego.

REKLAMA

W przedstawionym wyżej przeze mnie stanie faktycznym wynikało, że realizacja drogi przez wykonawcę oparta była na planie inwestycyjnym, który nie przewidywał, aby do drogi tej miał przylegać jakikolwiek chodnik. Wykonawca postanowił wykonać ten chodnik, już po wykonaniu drogi. W związku z czym w tym konkretnym przypadku zamawiający nie byłby władny udzielić z wolnej ręki zamówienia na realizację chodnika wykonawcy, który wykonał już drogę. Brak jest bowiem związku pomiędzy realizacją obu tych zamówień, gdyż nie były one objęty jednym zamierzeniem zamawiającego. Natomiast ustalenie właśnie tej okoliczności, umożliwia zamawiającemu udzielenia wykonawcy zamówienia w w/w trybie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zobacz również: Udzielenie zamówienia z wolnej ręki z powodu wyjątkowej sytuacji

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy paczkomat podlega podatkowi od nieruchomości?

Na to pytanie od stycznia 2025 r. szukają odpowiedzi zarówno gminy, jak i podatnicy. To dlatego w tej sprawie złożono interpelację poselską. Odpowiedzi na nią udzielił Minister Finansów. Przedstawił w niej stanowisko resortu i wskazał, że w sprawie nie ma zagrożenia.

Dochody samorządów w 2026 r. Sejm uchwalił ważną nowelizację

Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe. Uchwalona przez Sejm ustawa trafi teraz do Senatu.

Świadczenie mieszkaniowe w 2025 r. Terminy i wzór wniosku

W październiku 2025 r. weszły w życie przepisy ustawy nowelizującej zasady zakwaterowania m.in. funkcjonariuszy Policji. Z kolei nowe rozporządzenie MSWiA określa wzory wniosków świadczeń mieszkaniowych. Kiedy najlepiej złożyć wniosek?

Rząd policzył. W 2026 r. samorządy potrzebują ponad 154,7 mld zł [subwencja ogólna, potrzeby finansowe, dochody z PIT i CIT, korekta z tytułu zamożności]

W 2026 r. samorządy otrzymają łącznie z tytułu udziału w podatku PIT ponad 193,1 mld zł, a z tytułu udziału w CIT blisko 27,5 mld zł. Z kolei kwota potrzeb finansowych wszystkich samorządów wyniesie ponad 154,7 mld – wynika z wyliczeń resortu finansów. Za ministerstwem publikujemy wyliczenia dla poszczególnych JST.

REKLAMA

Podatek od środków transportowych w 2026 r. Ile będzie wynosił?

W przyszłym roku minimalne stawki podatku od środków transportowych będą takie same jak obecnie. Nowe obwieszczenie zostało opublikowane w Monitorze Polskim. Warto pamiętać, iż stawki podatku na dany rok ustala rada gminy. Jakie będą maksymalne kwoty? Kto płaci podatek od środków transportowych?

KSeF w jednostkach sektora finansów publicznych – obowiązki i wyzwania związane z wdrożeniem. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Zmagania z KSeF-em wchodzą w decydującą fazę. Jakie są największe obawy księgowych?

Choć do uruchomienia Krajowego Systemu e-Faktur pozostało zaledwie kilka miesięcy, większość księgowych wciąż nie czuje się pewnie. Z najnowszego badania SW Research dla fillup k24 wynika, że jedynie 3,5% ekspertów uważa się za w pełni przygotowanych, a aż 75% przyznaje, że nadchodzące tygodnie będą dla nich prawdziwym testem gotowości i odporności na stres.

ZUS: W 2026 r. przeciętne świadczenie wzrośnie do blisko 4320 zł miesięcznie

Plan Funduszu Ubezpieczeń Społecznych zakłada, że w 2026 r. liczba emerytów i rencistów zwiększy się o 123 tys. osób w porównaniu z 2025 r. Przeciętne świadczenie wzrośnie w przyszłym roku do blisko 4320 zł miesięcznie. O tych założeniach poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

REKLAMA

Podatki przez aplikację mObywatel? Warszawa wdraża cyfrowe płatności

Do końca roku ma zostać uruchomiona możliwość wniesienia niektórych opłat za pośrednictwem aplikacji mObywatel lub portalu mobywatel.gov.pl. Cyfrowe płatności obejmują m.in. podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny.

Nagroda jubileuszowa w wyjaśnieniach RIO. Problem dodatków do pensji

Wyjaśnienia Regionalnej Izby Obrachunkowej w Kielcach: Jeśli w dniu nabycia prawa do nagrody jubileuszowej dodatek specjalny stanowi składnik wynagrodzenia pracownika i był otrzymywany przez okres dłuższy niż miesiąc należy go uwzględnić przy wyliczeniu nagrody jubileuszowej.

REKLAMA