REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Co samorząd może zyskać na konsolidacji ubezpieczeń?

EIB SA
Broker ubezpieczeniowy
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
Łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki./fot.Shutterstock
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Ceny polis nieustannie się zmieniają. W ostatnich trzech latach wysokość składki ubezpieczeń komunikacyjnych wzrosła o ok. 75%, a polis majątkowych o prawie 20%. Samorządy mogą jednak uniknąć negatywnego wpływu podwyżek dzięki konsolidacji ubezpieczeń dla wielu jednostek podległych. Jedna polisa dla wszystkich instytucji podległych pozwala na obniżenie składki nawet o 50%.

Największy wzrost cen w ostatnich trzech latach można było zauważyć w ubezpieczeniach komunikacyjnych – aż o 77%. Zmienia uległa również wysokość składki za polisy majątkowe. Za takie samo ubezpieczenie jak wcześniej, trzeba obecnie zapłacić niemal 20% więcej. Jedną z grup, która szczególnie odczuwa zmiany cen, są jednostki budżetowe, m.in. samorządy. Wynika to z tego, że wszelkie wydatki muszą one zaplanować z odpowiednim wyprzedzeniem, w związku z czym nie zawsze są w stanie skutecznie zareagować na zmiany na rynku finansowym. Istnieje jednak rozwiązanie pozwalające na znalezienie korzystnej oferty.

REKLAMA

REKLAMA

Podobnie jak w przypadku wszystkich produktów finansowych, również w przypadku ubezpieczeń łączenie analogicznych polis zawieranych przez kilka jednostek w jedną umowę ubezpieczenia, pozwala na zyskanie korzystniejszej składki. Cena za taką polisę jest przynajmniej o 20% niższa w porównaniu z sumą składek płaconych przez poszczególne instytucje samodzielnie. Jeśli kontraktujemy ubezpieczenia w cyklach trzyletnich, uzyskana w wyniku rozsądnej, świadomej konsolidacji zniżka odpowiada wartości rynkowego wzrostu cen. Zdarzają się jednak sytuacje, gdy dobrze przeprowadzona konsolidacja pozwala na uzyskanie nawet o połowę lepszej ceny.

Polecamy produkt: Klasyfikacja budżetowa 2019

Więcej ofert dzięki konsolidacji

Konsolidacja ubezpieczeń umożliwia jednak nie tylko zmniejszenie ceny. Rozwiązanie to niesie ze sobą jeszcze inne korzyści. Przede wszystkim czyni zapytanie przetargowe atrakcyjniejszym dla ubezpieczycieli. Należy pamiętać, że mała liczba ofert składanych w odpowiedzi na nie jest jedną z głównych bolączek JST. Dzieje się tak dlatego, że w przypadku samorządu terytorialnego ubezpieczyciele nie zastanawiają się „czy wystąpi szkoda?”, ale „kiedy nastąpi pierwsza z nich?”. W związku z tym nie każde towarzystwo jest zainteresowane udzieleniem ochrony. Trzeba mieć na uwadze, że wypłata odszkodowania to nie jedyny koszt, jaki ponosi ubezpieczyciel. Musi on także zapewnić ubezpieczonym odpowiednią obsługę, a ta wiąże się, chociażby z zapewnieniem wynagrodzeń dla odpowiednio licznego personelu. W związku z tym łączenie ochrony dla wielu jednostek w jedną umowę ubezpieczenia podnosi atrakcyjność kontraktu i przyczynia się do większej liczby ofert składanych w postępowaniu przetargowym. Stwarza też większe pole do negocjacji z ubezpieczycielem, co ma przełożenie również na cenę polisy.

REKLAMA

Jednolity standard ochrony

Drugim istotnym atutem konsolidacji ubezpieczeń jest zapewnienie jednolitego standardu ochrony dla wszystkich objętych nim instytucji. Analizując ubezpieczenia posiadane przez samorządy i ich jednostki podległe często można zauważyć, że tylko część instytucji posiada polisy. Co więcej, zazwyczaj uwzględniają one różny zakres odpowiedzialności ubezpieczyciela czy sumy gwarancyjne. Łączenie ubezpieczeń w jedną umową pozwala zapewnić wszystkim instytucjom jednolity poziom ochrony, zdecydowanie wyższy od posiadanego wcześniej. Ponadto, konsolidacja umożliwia także zapisanie w umowie wyższych sum gwarancyjnych, nieosiągalnych dla poszczególnych jednostek przy zawieraniu samodzielnych polis.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Jakie ubezpieczenia można łączyć w jedną umowę?

Podstawą skutecznie przeprowadzonego przetargu na zakup polisy dla samorządu powinna być dokładna analiza ryzyk oraz potrzeb ubezpieczeniowych nie tylko jednostki macierzystej, ale również wszystkich jednostek podległych. Samorządy, przed rozpisaniem przetargu na ubezpieczenie muszą też dokładnie przeanalizować czy niektórych polis, do tej pory funkcjonujących odrębnie, nie można połączyć w jedną umowę (wspólne ubezpieczenie majątkowe dla wybranych jednostek podległych). Instytucje prowadzące taką samą działalność, np. oświatowe, bądź jednostki kultury, narażone są na podobny katalog szkód, więc zawierane przez nie polisy winny mieć tożsamy zakres ochrony.

W przeprowadzenie analizy warto zaangażować profesjonalnego pośrednika ubezpieczeniowego, brokera. Dzięki doświadczeniu jest on w stanie wskazać najkorzystniejsze rozwiązania oraz możliwości konsolidacji polis. Wyznacznikiem może być szkodowość jednostek. Uwzględnienie w jednej umowie instytucji o odmiennych przebiegach szkodowych nie zawsze przyczyni się do uzyskania oszczędności. Łączyć należy ryzyka podobne, a zdecydowanie dzielić skrajnie różne. Dlatego niewskazane może być scalanie ubezpieczeń miejskiej przychodni zdrowia i zakładu oczyszczania miasta, bo ich działalność narażona jest na zupełnie inne ryzyka.

Biorąc pod uwagę, że samorządy kupują zazwyczaj ubezpieczenia wieloletnie, to przy każdym odnowieniu polisy trzeba szczególną uwagę zwracać także na nowe zagrożenia, które w międzyczasie zyskały na znaczeniu. Przykładem tego jest rosnąca cyberprzestępczość. Ataki hakerskie, zwłaszcza te mające na celu pozyskanie danych osobowych, są przeprowadzane coraz częściej. Rynek ubezpieczeniowy oferuje już rozwiązania pozwalające zabezpieczyć się przed zagrożeniami cybernetycznymi.

Polecamy serwis: Ubezpieczenia majątkowe i osobowe

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość budżetowa
Nowe przepisy dla górnictwa od stycznia 2026 r. Górnicy z pakietem osłon. Kogo obejmie wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego?

Nowe przepisy dla górnictwa wejdą w życie od stycznia 2026 r. Górnicy zostaną objęci pakietem osłon. Kogo dotyczy wsparcie przy wygaszaniu działalności kopalń węgla kamiennego w Polsce?

NFZ brakuje 23 mld zł na leczenie w 2026 roku. Rząd rozważa limity świadczeń, cięcia i zmiany w wynagrodzeniach medyków

Szczyty medyczne, organizowane przez minister zdrowia Jolantę Sobierańską-Grendę w czwartek i prezydenta Karola Nawrockiego w piątek, skupią się na problemach finansowania ochrony zdrowia. Deficyt NFZ w przyszłym roku szacowany jest na około 23 mld zł.

Nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Nawrocki podpisał ustawę

Będzie nowa zasada naliczania dochodów samorządów w 2026 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał ustawę nowelizującą ustawę o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Przy wyliczaniu dochodów samorządów w roku 2026 używane będą zaktualizowane dane podatkowe.

Historyczne wyniki: budżety JST po III kwartałach 2025 r. Podaje Ministerstwo Finansów

Jakie są budżety jednostek samorządu terytorialnego po III kwartałach 2025 r.? Ministerstwo Finansów podaje historyczne wyniki: jest nadwyżka w kwocie 42 681 mln zł.

REKLAMA

Rady kobiet w gminach, powiatach i województwach. Idą zmiany: jest projekt ustawy

Czy rady kobiet będą w samorządach na wszystkich szczeblach: gminach, powiatach i województwach? Projekt ustawy o zmianie ustawy o samorządzie gminnym, ustawy o samorządzie powiatowym oraz ustawy o samorządzie województwa powinien zostać zaopiniowany do końca grudnia 2025 r. Aktualnie rady funkcjonują w ponad 70 gminach.

Renta wdowia 2025: terminy wypłat, kiedy decyzja o przyznaniu lub odmowie. Kluczowa data to 1 lipca 2025 r.

Już 1 lipca 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych rozpocznie wysyłkę decyzji w sprawie przyznania lub odmowy renty wdowiej. Jest to kluczowa data, gdyż część uprawnionych otrzyma wtedy świadczenie. Jak poinformował na swojej stronie internetowej ZUS pozostałe terminy wypłaty renty wdowiej to: 6-go, 10-go, 15-go, 20-go i 25-go dnia miesiąca.

Ustalenie liczby ubezpieczonych a wypłata zasiłków w 2026 roku

30 listopada to dzień, na który zatrudniający powinni ustalić liczbę osób zgłoszonych do ubezpieczenia chorobowego. Jest to istotne, bowiem od stanu zatrudnienia uzależnione jest to, czy w roku kolejnym zasiłki dla ubezpieczonych będzie wypłacał płatnik składek, czy też Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

Certyfikat wykonawcy w zamówieniach publicznych. Nowe rozwiązania w 2026 roku

11 września 2025 r. została opublikowana ustawa z 5 sierpnia 2025 r. o certyfikacji wykonawców zamówień publicznych Ustawa wejdzie w życie 12 lipca 2026 r., z pewnymi wyjątkami. Jakie nowości przewiduje?

REKLAMA

Kontrola zarządcza 2026 – planowane zmiany

Ministerstwo Finansów dostrzega potrzebę budowania świadomości i zrozumienia kontroli zarządczej wśród kierowników jednostek. Planowana zmiana przepisów ma objąć m.in. zmianę definicji kontroli zarządczej.

Sejm: Niski limit 500 zł w CRU (Centralny Rejestr Umów). Rząd proponował 10 000 zł [JST]

W centralnym rejestrze umów zawartych przez jednostki sektora finansów publicznych. Wprowadzony limit wartości umów podlegających temu obowiązkowi wyniesie 500 zł.

Zapisz się na newsletter
Jak dysponowane są finanse publiczne? Bądź na czasie z najnowszymi przepisami, najlepszymi praktykami oraz wskazówkami dotyczącymi księgowości budżetowej – zapisz się na newsletter.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA