| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Dyscyplina finansów publicznych > Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Samorządy coraz częściej sięgają po niestandardowe instrumenty finansowania zadłużenia. Część z nich ma na celu obejście przepisów o finansach publicznych i limity zadłużenia. Coraz częściej jednak takie działania są badane przez ograny kontrolne i organy ścigania.

3) leasing zwrotny – zakłada finansowanie dłużne oparte na odpłatnym i wzajemnym przenoszeniu praw majątkowych w celu uwolnienia kapitału bez uszczerbku dla dotychczasowych uprawnień do korzystania z rzeczy. Zawierając umowę leasingu, finansujący zobowiązuje się do nabycia rzeczy od zbywcy na warunkach określonych w umowie i oddanie korzystającemu do używania albo używania i pobierania pożytków, a korzystający zobowiązuje się zapłacić finansującemu w ratach wynagrodzenie pieniężne, równe co najmniej cenie lub wynagrodzeniu z tytułu nabycia rzeczy przez finansującego. Leasing zwrotny funkcjonuje na podstawie umowy sprzedaży (art. 535 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny; dalej: k.c.) oraz umowy leasingu (art. 7091 k.c.). Wpływ środków ze sprzedaży składnika majątkowego ujęty zostaje jako dochód majątkowy, a zapłata za powrotne przeniesienie własności – jako wydatek majątkowy. Opłaty ponoszone w okresie leasingu w zależności od sytuacji mogą mieć charakter wydatków bieżących lub majątkowych;

4) płatność ratalna – zakłada wykupienie przez instytucję finansową wierzytelności od wystawcy faktury i ustalenie harmonogramu jej spłaty przez JST. W przypadku gdy faktura dotyczy robót budowlanych lub dostaw środków trwałych, ratalne płatności mają charakter wydatku majątkowego;

5) subrogacja – jej podstawą jest art. 518 k.c., który stanowi, że osoba trzecia spłacająca wierzyciela, nabywa spłaconą wierzytelność do wysokości dokonanej zapłaty i wchodzi w prawa wierzyciela. Spłata na rzecz instytucji finansowej w budżecie ujmowana jest – w zależności od charakteru zaspokojonego zobowiązania – jako wydatek bieżący lub majątkowy.

Przeczytaj w INFORLEX.PL Sektor publiczny cały artykuł: Kontrole RIO: Niestandardowe instrumenty finansowe zagrażają stabilności finansów JST

Dowiedz się jakie były ustalenia kontroli RIO.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Katarzyna Łodygowska

Prawnik, autorka bloga prawniczego dla kobiet w ciąży i młodych Mam www.matkaprawnik.pl. Specjalizuje się w prawie pracy, opiece okołoporodowej i ubezpieczeniach społecznych.

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »