Nieprawidłowe finansowanie kosztów podróży służbowych
REKLAMA
REKLAMA
W jednostkach w zakresie finansowania tych wydatków kontrolujący stwierdzają wiele nieprawidłowości, spowodowanych generalnie przez:
REKLAMA
● niedbałe ustalenie lub nieprzestrzeganie procedur kontroli zarządczej wydatków,
● dokonywanie nadużyć przez szeregowych pracowników jednostek (wykorzystujących luki w kontroli zarządczej wydatków) lub przez ścisłe kierownictwo jednostek (celowo nieustalające prawidłowego obiegu dokumentów związanego z dowodami źródłowymi dotyczącymi podróży służbowych bądź nieegzekwujące jego przestrzegania).
Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa
Nieprawidłowości w tym zakresie można podzielić na trzy grupy – w zależności od tego, na podstawie jakich aktów prawnych są dokonywane rozliczenia kosztów podróży służbowych, obejmujących nieprzestrzeganie przepisów:
REKLAMA
● grupa I – rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie w sprawie należności z tytułu podróży służbowej),
● grupa II – rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (dalej: rozporządzenie w sprawie używania do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy),
● grupa III – rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotów kosztów podróży służbowych odpowiednio radnych gminy, powiatu i województwa (dalej: rozporządzenia w sprawie zwrotu kosztów podróży radnych).
Ponadto w jednostkach, w których do dyspozycji pracowników są zapewnione pojazdy stanowiące własność pracodawcy (pojazdy służbowe), kontrolujący stwierdzają nieprawidłowości w zakresie niewłaściwego rozliczania kosztów eksploatacji tych pojazdów.
Wpływ tych nieprawidłowości na finanse jednostek (a w konsekwencji na finanse publiczne) zazwyczaj nie jest duży ze względu na niewielkie kwotowo skutki finansowe nieprawidłowości (obejmujących zarówno zaniżenie, jak i zawyżenie wypłaconych pracownikom należności). Wpływ ten jednak może być znaczący w tych jednostkach, gdzie nieprawidłowo wypłacane koszty podróży służbowych są tylko jednym z obszarów, w których dokonywane są nadużycia finansowe przez pracowników jednostki (obok nadpłacanych wynagrodzeń, pokrywania wydatków prywatnych ze środków publicznych, defraudacji środków).
Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa
REKLAMA
REKLAMA