| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Księgowość budżetowa > Finanse publiczne > Kontrola zarządcza > Nieprawidłowe finansowanie kosztów podróży służbowych

Nieprawidłowe finansowanie kosztów podróży służbowych

Koszty podróży służbowych pracowników jednostek sektora finansów publicznych obciążają pracodawców publicznych. W jednostkach samorządu terytorialnego mogą być ponadto finansowane wydatki związane z kosztami podróży służbowych członków organów stanowiących tych jednostek.

W jednostkach w zakresie finansowania tych wydatków kontrolujący stwierdzają wiele nieprawidłowości, spowodowanych generalnie przez:

● niedbałe ustalenie lub nieprzestrzeganie procedur kontroli zarządczej wydatków,

● dokonywanie nadużyć przez szeregowych pracowników jednostek (wykorzystujących luki w kontroli zarządczej wydatków) lub przez ścisłe kierownictwo jednostek (celowo nieustalające prawidłowego obiegu dokumentów związanego z dowodami źródłowymi dotyczącymi podróży służbowych bądź nieegzekwujące jego przestrzegania).

Polecamy produkt: Sprawozdawczość budżetowa

Nieprawidłowości w tym zakresie można podzielić na trzy grupy – w zależności od tego, na podstawie jakich aktów prawnych są dokonywane rozliczenia kosztów podróży służbowych, obejmujących nieprzestrzeganie przepisów:

● grupa I – rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (dalej: rozporządzenie w sprawie należności z tytułu podróży służbowej),

● grupa II – rozporządzenia Ministra Infrastruktury z 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (dalej: rozporządzenie w sprawie używania do celów służbowych pojazdów niebędących własnością pracodawcy),

● grupa III – rozporządzeń Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2000 r. w sprawie sposobu ustalania należności z tytułu zwrotów kosztów podróży służbowych odpowiednio radnych gminy, powiatu i województwa (dalej: rozporządzenia w sprawie zwrotu kosztów podróży radnych).

Ponadto w jednostkach, w których do dyspozycji pracowników są zapewnione pojazdy stanowiące własność pracodawcy (pojazdy służbowe), kontrolujący stwierdzają nieprawidłowości w zakresie niewłaściwego rozliczania kosztów eksploatacji tych pojazdów.

Wpływ tych nieprawidłowości na finanse jednostek (a w konsekwencji na finanse publiczne) zazwyczaj nie jest duży ze względu na niewielkie kwotowo skutki finansowe nieprawidłowości (obejmujących zarówno zaniżenie, jak i zawyżenie wypłaconych pracownikom należności). Wpływ ten jednak może być znaczący w tych jednostkach, gdzie nieprawidłowo wypłacane koszty podróży służbowych są tylko jednym z obszarów, w których dokonywane są nadużycia finansowe przez pracowników jednostki (obok nadpłacanych wynagrodzeń, pokrywania wydatków prywatnych ze środków publicznych, defraudacji środków).

Polecamy serwis: Rachunkowość budżetowa

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

Kadry i płace 2019

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

ANGIELSKI DLA KSIĘGOWYCH

Eksperci portalu infor.pl

Fundusz Narodów Zjednoczonych na Rzecz Dzieci UNICEF

United Nations Children’s Fund

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »